تلاش اصناف، استقبال مردم

حتی اگر از تاریخ روز و ماه غافل باشید و تراوش بوی بهار را نیز حس نکنید، می‌توانید از شلوغ شدن بازارها و جان گرفتن کاسبی‌ها نزدیک شدن نوروز را احساس کنید. مردم مطابق رسم و آئین دیرینه خود به بازار می‌آیند، رخت و لباس نو می‌خرندو با خرید اقلام مختلف آماده پذیرایی از مهمانان نوروزی خود می‌شوند.

این‌ها همه شور زندگی و زیبایی‌های نوروز است اما این فقط نیمه پر لیوان است. این شلوغی بازارها و بالا رفتن تقاضای مردم برای کالاهای متفاوت گاهی باعث سوءاستفاده برخی سودجویان به وسیله بالابردن قیمت‌ها می‌شود. اتفاقی که در سال‌های گذشته بارها شاهد آن در شکل‌های مختلف بوده‌ایم و دولت برای مقابله با این کار اقدام به تزریق این کالاها به بازار برای تنظیم قیمت‌ها می‌کند.

 

میوه مشکل هر سال بازار نوروزی

یکی از اقلامی که در سال‌های گذشته بسیار مردم را دچار مشکل کرده بود بحث میوه در ایام نوروز است. کم بودن میوه، قیمت‌های بالا و کیفیت پایین مواردی بود که در نوروز سال‌های گذشته تجربه کردیم که خوشبختانه با اقدام دولت مبنی بر توزیع میوه تنظیم بازار تا حد زیادی این مشکل برطرف شد.

این اقدام به نظر بسیار خوب و تحسین برانگیز است اما متاسفانه در سال‌های گذشته این اقدام دولت نیز دارای نواقص فراوانی بوده است. کم بودن میوه‌های تنظیم بازار، کیفیت پایین میوه‌ها و تفاوت قیمت ناچیز یا برابر با بازار از نواقصی بوده که همواره مردم را در سال‌های گذشته درگیر کرده است.

 

 

توزیع میوه برای تنظیم بازار

امسال نیز مثل سال‌های گذشته دولت پیش از نوروز اقدام به توزیع سه هزار و 500 تن پرتقال و یک هزار و 500 تن سیب به عنوان میوه تنظیم بازار از 26 اسفند ماه کرده است که قیمت سیب تنظیم بازار دو هزار و 500 تومان و پرتقال تنظیم بازار یک هزار و 700 تومان اعلام شده و کمیته تنظیم بازار مسئول توزیع و نظارت بر عرضه این میوه‌ها است.

در همین راستا با دو مامور بازرسی اتاق اصناف که یکی از اعضای کمیته تنظیم بازار خراسان رضوی است همراه شدیم و به مراکز توزیع این میوه‌ها سرکشی کنیم و شرایط این میوه‌ها و توزیع آن‌ها در شهر از نزدیک بررسی کنیم. در ابتدا از بازرس اتاق اصناف که با هم به مراکز توزیع می‌رفتیم از شرایطی که توزیع کننده‌های میوه تنظیم بازار باید داشته باشند سوال پرسیدم.

 

 

ویژگی‌های توزیع‌کنندگان میوه تنظیم بازار

بازرس اتاق اصناف گفت: توزیع کنندگان میوه‌های تنظیم بازار باید در محل توزیع خود بنر مرکز توزیع طرح تنظیم بازار را که قیمت مصوب روی آن درج شده را نصب کنند که این قیمت برای سیب 2500 تومان و برای پرتقال 1700 تومان است. همچنین باید دو فضای مجزا داشته باشند تا میوه‌های طرح تنظیم بازار را جدای از دیگر میوه‌ها قرار دهند و البته نباید میوه‌ای شبیه به میوه طرح تنظیم بازار داشته باشند چرا که باید این میوه‌ها قابل رصد باشد و اگر از قبل چنین میوه‌هایی دارند باید جمع‌آوری شود. همچنین باید مجهز به ترازوهایی باشند که فاکتور صادر کند که در این فاکتور نیز باید نام پرتقال طرح تنظیم بازار و سیب طرح تنظیم بازار قید شده باشد.

حسن داروغه افزود: این توزیع کنندگان باید دستگاه کارت‌خوان جدا برای میوه‌های طرح تنظیم بازار داشته باشند که کمیته تنظیم بازار معرفی شده باشد و اگر کسی میوه‌های خارج از طرح تنظیم بازار خرید باید از دستگاه کارت‌خوان دیگری استفاده کند.

به صورت اتفاقی به یکی از مراکز توزیع میوه‌های طرح تنظیم بازار رفتیم، خودروی نیسانی که همزمان با ما به مغازه رسیده بود پر از میوه‌های طرح تنظیم بازار بود که هنوز تخلیه نشده بود. بازرس‌ها حواله خرید میوه‌ها را از فرد خریداری کننده دریافت کردند و پس از بررسی پروانه کسب و کارت شناسایی فرد شروع به شمارش جعبه‌ها و وزن کردن اتفاقی چند جعبه برای محاسبه و تطبیق وزن بار و وزن درج شده در حواله کردند.

 

 

کیفیت میوه‌ها بد نیست

در همین میان به سراغ فروشنده که از حضور بازرسان شدیدا متعجب و از دقت آنها کلافه شده بود رفتم تا نظر او را در خصوص میوه‌ها جویا شوم.

این توزیع کننده میوه طرح تنظیم بازار گفت: بعد چندسال امسال دوباره میوه طرح تنظیم بازار را گرفتم، سال‌های قبل کیفیت میوه‌ها بسیار پایین بود، از صبح زود در سردخانه بعث واقع در سه راه فردوسی هستم و از میان انبوه میوه‌ها در حال انتخاب میوه‌های باکیفیت هستم. متاسفانه مثل سال‌‌های قبل بسیاری از پرتقال‌ها کیفیت پایینی داشت، البته بازرسان بهداشت و اصناف در سردخانه این میوه‌ها را جدا می‌کردند اما در مجموع کیفیت میوه‌ها بد نیست. قیمت نیز نسبت به قیمت بازار بسیار تفاوت ناچیزی دارد.

 

 

جعبه‌ها باید کوچکتر باشند

هنوز خالی کردن میوه‌ها تمام نشده بود که مردم برای خرید میوه وارد مغازه شده به بررسی میوه‌ها مشغول شدند. به سراغ مردی که در حال بررسی میوه‌ها بود رفتم و نظر وی را در خصوص میوه‌ها جویا شدم.

محمدی خریدار میوه طرح تنظیم بازار گفت: جعبه‌ها بسیار برای یک خانواده معمولی حتی با آمدن مهمان‌ها زیاد است، باید جعبه‌های کوچک‌تر انتخاب می‌شد. سال گذشته میوه‌ها بسیار کیفیت پایینی داشت اما خوشبختانه کیفیت میوه‌ها نسبت به سال گذشته خیلی بهتر شده و قیمت‌ها نیز مناسب است.

وی افزود: سایز میوه‌ها نیز امسال همچون کیفیت بهتر شده است و البته این سایز مناسب از لحاظ اقتصادی نیز به صرفه‌تر است. پارسال پرتقال‌ها بزرگ و بی‌مزه بودند اما این پرتقال‌ها هم سایز مناسبی دارد و هم آبدار است. امیدوارم در سال‌های آینده میوه‌های بیشتر وارد این طرح شوند.

پس از این مغازه و تایید همه موارد به مرکز توزیع دیگری در خیابان ابوطالب رفتیم که در حال تخلیه بار از پشت پیکان وانت بود، هنوز بنر را نصب نکرده بود و مغازه تازه باز شده بود. با بازرسان وارد مغازه شدیم و آن‌ها به بررسی همه موارد مشغول شدند. میوه‌ها جدا بود، ترازو درست عمل می‌کرد و دستگاه کارت‌خوان جدا شده بود. بازرسان فقط تذکری بابت بنر به مغازه‌دار دادند و او جلوی خود بازرسان بنر را نصب کرد. به سراغ مغازه‌دار رفتم و نظر او را در خصوص کیفیت‌ها جویا شدم.

 

 

بازرسان اجازه خروج میوه بی‌کیفیت از سردخانه را نمی‌دهند

جعفری توزیع کننده میوه شب عید گفت: کیفیت میوه‌ها نسبت به سال قبل بسیار بهتر است، البته صبح در سردخانه میوه‌های بی‌کیفیت نیز بود اما بازرسانی که در سردخانه بودند آن‌ها را جدا می‌کردند و اجازه خروج نمی‌دادند. قیمت در بازار بیشتر از این بود اما بخاطر قیمت پایین طرح تنظیم بازار آنها نیز قیمت‌ها را کم کردند تا قابل رقابت باشد.

این گونه که از رضایت مردم و توزیع‌کنندگان امسال کیفیت میوه‌های تنظیم بازار بسیار نسبت به سال گذشته بهتر شده است و بازرسی‌های دقیق نیز همه را مقید به انجام دقیق مصوبات کرده است و امسال میوه‌ها در بازار کیفیت، قیمت و مقدار مناسبی دارند و با پراکندگی مناسب به خوبی در دسترس زائران و مجاوران امام هشتم هستند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *