از پلیس امنیت نترسید!

امنیت در هر جامعه، سرزمین و حتی هر فرد به عنوان یکی از اصلی‌ترین ملزومات آرامش و زندگی آرام و با نشاط شناخته می‌شود که این امنیت تنها در یک واژه خلاصه نشده و ابعاد و حوزه‌های مختلف زندگی را در برمی گیرد.

پلیس امنیت عمومی یکی از نهادهایی است که وظایف گسترده ای را در قبال تأمین امنیت همه جانبه مردم برعهده دارد اما گاهی عدم اطلاع دقیق مردم از این گستردگی وظایف باعث شده است تا برداشت صحیحی از این مجموعه در اذهان شکب نگیرد و در نتیجه میان این سربازان گمنامی که برای امنیت یک ملت خدمت می‌کنند و مردم فاصله ایجاد شود.

سرهنگ حسین مولوی نسب، رئیس پلیس امنیت عمومی خراسان رضوی در نشستی خبری که ظهر چهارشنبه، 20 اردیبهشت برگزار شد، تلاش کرده است تا با بیان بخشی از فعالیت‌ها و خدمات گسترده این مجموعه در حوزه‌های مختلف، ضمن افزایش آگاهی مردم در این باره، از فاصله میان پلیس امنیت عمومی و جامعه بکاهد.

آمادگی پلیس امنیت عمومی با خدماتی متعدد و گسترده برای مردم

رئیس پلیس امنیت عمومی خراسان رضوی در رابطه به فعالیت‌های این مجموعه گفت: پلیس امنیت یک پلیس تخصصی و کاملاً گسترده است که وظایف متعددی را برعهده دارد که از موضوع نظارت بر محل‌های عمومی تا گذرگاه‌های مرزهای هوایی و زمینی، موضوع اتباع خارجی، امنیت اخلاقی و … را شامل می‌شود.

سرهنگ حسین مولوی نسب با بیان بخشی از فعالیت‌های نظارتی و کنترلی این مجموعه در حوزه اماکن صنفی و عمومی، به بخشی از وظایف پلیس امنیت عمومی در حوزه اتباع بیگانه پرداخت و افزود: با توجه به نزدیکی کشور افغانستان از سال‌های اول انقلاب و پس از جنگ‌هایی که در افغانستان بوده است، ما میزبان تعداد قابل توجهی از مهاجرین افغان هستیم که به ایران و مشهد آمده‌اند، بعضاً ازدواج کرده‌اند و شغل دارند و ما هم یک قسمت از کارمان به مسائل آن‌ها بازمی گردد.

وی با اشاره به برخورد پلیس امنیت عمومی با ناهنجاری‌هایی مانند بی حجابی و بدحجابی در اماکن عمومی، ادامه داد: بحث امنیت اخلاقی یکی دیگر از ادارات ماست که وظایف متعددی از جمله گشت‌های امنیت اخلاقی، برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی، مشروبات الکلی، پارتی‌های غیر اخلاقی و … را تحت نظر دارد.

هشدار به آنان که سلاح دارای مجوز نگهداری می‌کنند!

رئیس پلیس امنیت عمومی خراسان رضوی در هشدار به افرادی که سلاح‌های دارای مجوز نگهداری می‌کنند، تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که بارها در مناطق شهری و بخصوص روستایی و حاشیه ای استان دیده می‌شود، بحث چگونگی استفاده از سلاح‌های دارای مجوز است. بعضی افراد هستند که با طی مراحل قانونی مجوز لازم را برای نگهداری از سلاح دریافت کرده‌اند اما به هر دلیلی از این سلاح در نزاع‌ها و درگیری‌ها استفاده می‌کنند. این افراد مطمئن باشند در هر نقطه از سطح استان که از سلاح مجوزدار استفاده نادرست کنند، سلاح ضبط و کارت مجوز آن‌ها باطل می‌شود و علاوه بر این دیگر هیچ وقت به آن‌ها در هیچ نقطه از کشور مجوز حمل سلاح داده نمی‌شود.

در ازدواج با اتباع خارجی دقت کنید!

سرهنگ مولوی نسب با توصیه به جوانان و خانواده‌ها در مورد فعالیت برخی از جریان‌های انحرافی به ویژه در فضای مجازی، بار دیگر با تأکید بر اهمیت موضوع اتباع خارجی و ازدواج اتباع ایرانی با آن‌ها، اضافه کرد: بنابر قوانینی که در جمهوری اسلامی ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد ازدواج اتباع خارجی با اتباع ایرانی ممنوع است، مگر این که مجوزهای لازم را گرفته باشند. اگر ازدواج غیرقانونی صورت بگیرد، در هنگام تولد فرزندانشان دچار مشکل می‌شوند و نمی‌توانند برای کودکشان مدرک قانونی أخذ کنند.

وی در اینباره خاطرنشان کرد: با توجه به قوانین مدنی بعضی از کشورها اگر مردی با اتباع آن کشور ازدواج کند، تابعیت به او داده می‌شود اما در قوانین جاری کشور ما اینگونه نیست و کسی به طمع گرفتن تابعیت نباید دست به ازدواج بزند و بوده‌اند نمونه‌های متعددی که در پی این ازدواج‌های غیر قانونی با آن مواجه بوده‌ایم و افراد خارجی بعد از ازدواج با زن ایرانی و تولد چندین فرزند که هیچ کدام مدرک قانونی ندارند، زن ایرانی را رها می‌کند و به کشورش باز می‌گردد.

ضرورت آگاهی و عمل به قوانین کشور میزبان در سفرهای خارجی

رئیس پلیس امنیت عمومی خراسان رضوی ضمن توصیه به آنان که قصد سفر به کشور دیگری را دارند برای آگاهی کامل از مقررات و قوانینی که در آن کشور وجود دارد، گفت: خواهش ما این است که افراد قبل از سفر به هر کشور آدرس و مشخصات دفاتر کنسولی و سفارت جمهوری اسلامی را از طریق وزارت امور خارجه بگیرند و اگر در انجا برایشان مشکلی پیش آمد بجای مراجعه به افراد غیرمسئول به نمایندگی‌های کنسولی جمهوری اسلامی اطلاع دهند.

سرهنگ مولوی نسب در این باره با بیان این که در صورت مفقود یا مخدوش شدن گذرنامه ممنوعیت حداقل شش ماهه برای صدور مجدد آن اعمال می‌شود، خاطرنشان کرد: با توجه به قوانینی که در کشور ما جاری است، همانند سایر کشورها، یک سری از رفتارها جرم محسوب می‌شود که به عنوان مثال تکدی گری یکی از این موارد است. اگر اتباع ایرانی هم در کشوری دیگر دچار جرمی مانند تکدی گری شوند، با آن‌ها برخورد می‌شود و بعد از مراجعت به کشور، علاوه بر برخورد قضائی، ممنوعیت در خروج را هم دارند و با توجه به تعاملات پلیس ایران و سایر کشورها، این موارد در سیستم ثبت می‌شود و از ان ها اطلاعاتی دقیق وجود دارد.

لزوم اقامت مسافران و زائران در مراکز دارای مجوز

وی با اشاره به این که مشهد به دلیل وجود بارگاه منوّر رضوی میزبان میلیون‌ها زائر از داخل و خارج کشور است، به اصل رعایت قانون در موضوع اقامت این افراد تأکید کرد و افزود: مسافران و زائران حتماً باید در اماکن مجاز اقامت کنند و گرفتار دلال‌ها و خانه‌هایی که نظارت و کنترلی بر رویشان نیست، نشوند و همچنین مراقب باشند تا حتماً گذرنامه و مدارک اقامتی‌شان را به افراد مسئولیت دار بسپارند.

رئیس پلیس امنیت عمومی خراسان رضوی ادامه داد: با توجه به درپیش بودن ایام تعطیلات و افزایش حضور زائر و مسافر در مشهد مقدس، افرادی هستند که با سودجویی، خانه‌هایی را در اختیار مسافرین قرار می‌دهند که این گونه موارد قانونی نبوده و توصیه می‌کنیم که ازین کار خودداری کنند و با آن‌ها برخورد می‌شود. اقامت‌ها باید در مراکزی باشد که نظارت پلیس در مورد آن‌ها کاملاً وجود داشته باشند تا نه مشکلی برای مسافر و نه میزبان پیش نیاید.

توجه به اخلاق و دین در بین فروشندگان مراکز تجاری

سرهنگ مولوی نسب با تقدیر از کسبه ای که در اطراف حرم، در هنگام اقامه نماز مغازه‌های خود را تعطیل می‌کنند و فرهنگ اسلامی را به زیبایی به نمایش می‌گذارند، به مسئله رعایت اخلاق در مراکز تجاری اشاره کرد و گفت: گاهی اوقات در بعضی از مراکز تجار ما فروشنده‌های مرد و زن نامحرمی را می‌بینیم که در کنار هم و بدون رعایت اصول اخلاقی فعالیت می‌کنند و یا به مسئله حجاب بی توجه که ما به متصدیان این امور توصیه می‌کنیم تا مراقبت بیشتری داشته باشند که این افراد و به ویژه زنان و دختران ما زیانی را متحمل نشوند. هرچند باید بیان کرد که بسیاری از دختران و زنان فروشنده ما با رعایت کامل اخلاق به فعالیت مشغول هستند که ما در برخی موارد از آن‌ها تقدیر کرده‌ایم.

مهربانی پلیس برای مردم و قاطعیت در برخورد با بی قانونی

وی در بخشی دیگر به برخورد قاطع پلیس امنیت عمومی با افرادی که حقوق دیگران را زیرپا می‌گذارند تأکید کرد و اضافه کرد: مقابله با افراد مخل نظم و امنیت جامعه یکی از وظایف اصلی پلیس امنیت عمومی است و افرادی که به نوعی در مقابل قانون قرار می‌گیرند، باید بدانند که هر چند به تعبیر رهبری معظم و فرماندهی کل قوا ما یک پلیس خدمتگزار و مهربان هستیم، این رئفت مخصوص مردم و قانون مداران است و کسانی که به هر شکلی به حقوق مردم تعرض داشته باشند، قطعاً پلیس با قاطعیت همانند سد محکمی در مقابلشان می ایسند و ما شهدای بسیاری را هم در همین مسیر تقدیم کرده‌ایم که به لطف خدا با کنترل‌های بسیار خوبی که در این حوزه بوده است، بسیاری از مواردی که قبلاً شاهدشان بوده‌ایم را امروز مشاهده نمی‌کنیم و پلیس با کمک بسیار خوب مقامات قضائی استان، با افراد و رفتارهای مخل امنیت برخورد لازم را داشته و داریم.

بی طرفی پلیس امنیت عمومی در انتخابات

رئیس پلیس امنیت عمومی خراسان رضوی به ارتباط این مجموعه با ستادهای انتخاباتی و وظایف مربوط به این حوزه پرداخت و تصریح کرد: یک سری موارد در قانون انتخابات مشخص شده است که همه نامزدها و ستادها اطلاع دارند. بحث راه انداری کارناوال‌های نفری و خودرویی و امثال این رفتارها در قانون به صراحت ممنوع اعلام شده است اما در بحث انتخابات و پلیس باید بگویم که تنها اولویت کاری ما این است که در کمال بی طرفی و ضمن احترام کامل به همه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و همچنین شوراهای اسلامی شهر و روستا در تمام کشور و طرفداران و حامیانشان، خواستار امنیت پایدار باشیم و تلاشمان در این جهت است که در روز انتخابات با امنیت کامل و مشارکت بالای مردم انتخاب فرد اصلح صورت گیرد و این مشارکت دشمنان را کور می‌کند. انتخابات خودبه خود نشاط سیاسی را به همراه دارد و این برای جامعه لازم است اما اینقدر شعور سیاسی و اجتماعی مردم و ستادها بالاست که مشکلی پیش نیاید. ارتباط نزدیکی بین پلیس، مسئولان اجرایی و ستادهای انتخاباتی ایجاد شده است که مشکل خاصی تا الان نبوده و اطمینان داریم که پیش هم نمی‌آید.

 

گزارشی از مصطفی قویدل

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *