همه مقصریم

این روزها خبرهای مربوط به «خودرو» همچنان در صدر است. پیکان انتقادات به سمت خودروسازان است. وزیر به آن‌ها اولتیماتوم می‌دهد و رسانه‌ها آن را در تیررس خود قرار داده اند.

موضوع البته مربوط به امروز و دیروز نیست، بسیاری از انتقادات با این محور است که چرا صنعتی که این حجم از حمایت دولت را داشته است، نتوانسته با رقیبان خارجی رقابت کند؟ چرا آن‌ها در سودای ساخت خودروهای الکتریکی و بدون راننده هستند و ما هنوز پژوی 405 و سمندی را تولید می‌کنیم که جزو خودروهای پرمصرف، نا ایمن و بی کیفیت دنیا محسوب می‌شوند؟

منتقدین چه می‌گویند؟

سلام امینی، نماینده ایلام در مجلس: شرکت‌های بزرگ تولیدی از جمله سایپا و ایران خودرو که در 40 سال گذشته صدها هزار میلیارد تومان از بیت المال را به خود اختصاص داده بودند باید در ایام سخت یاری‌گر مردم باشند اما قبل از شروع تحریم‌ها محصولات خود را افزایش داده و به نوعی به تورم زود هنگام دامن زده و بار سنگین  این وضعیت بغرنج را تنها بر دوش مردم گذاشتند.

امیر خجسته، رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس: در ۴۰سال اخیر مردم خاطره خوشی از خودروسازان ندارند چرا که آنها تنها به دنبال خالی کردن جیب مردم هستند. کمیسیون اصل ۹۰ و فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی بر اجرای تعهدات خودروسازان تأکید دارند و قطعاً آن را پیگیری می‌کند. در صورتی که خودروسازان به تعهدات خود عمل نکند موقعیت وزیر صنعت، معدن و تجارت به خطر می‌افتد

احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیئت رئیسه مجلس: یک نماینده ٣٠٠ کارگر به ایران خودرو معرفی کرده است! همچنین ۸ هزار نفر از کارگران خودروسازی را نمایندگان مجلس معرفی کرده ‌اند.  این حرف من به منزله تعطیلی خودروسازی در ایران و وابستگی کامل به خارج نیست بلکه خودروسازان داخلی باید به سمت ورود تکنولوژی‌های روز و استفاده از آن در خودروها حرکت کنند تا رضایتمندی بیشتر مردم را کسب کنند.  از محل صرفه‌جویی در محل بنزین می‌توانیم ۵۵ هزار کارگر شاغل در این بخش را راهی خانه‌هایشان کرده و حقوق آنها را حتی ۱۲ برابر افزایش دهیم.

سعید باستانی، نماینده تربت حیدریه در مجلس: خودروسازی سایپا حدود 11 هزار و ایران خودرو 13 هزار نیروی مازاد  دارند. از سوی دیگر در سایپا حدود 1180 نفر و در ایران خودرو 1540 نفر عضو هیئت مدیره شرکت‌های جانبی هستند. با این حساب این دو شرکت سالانه حدود 1100 میلیارد تومان حقوق به نیروهای مازاد پرداخت می‌کنند!

زیان انباشته ایران خودرو حدود هشت هزار میلیارد و این زیان برای سایپا حدود 10 هزار میلیارد تومان است.به گفته وی، هم اکنون مردم حدود یک میلیون تومان بابت سهام اضافه‌ای که خودروسازان نگه داشته اند، هزینه می‌کنند. در این زمینه، بنگاه داری خودروسازان یک نوع هزینه کردن از جیب مردم است.

یکی به میخ، یکی به نعل

رضا رحمانی وزیر تازه منصوب روحانی در وزارت صنعت، معدن و تجارت از جمله کسانی است که همزمان با اولتیماتوم دادن به خودروسازان و گلایه از بی کیفیتی محصولات آن‌ها می‌گوید: در صورتی که صنعت خودروسازی در کشور وجود نداشت برای واردات خودروهای موردنیاز باید سالانه 15 میلیارد دلار هزینه می‌شد در حالی که امروز حدود 5 میلیارد دلار برای واردات قطعات موردنیاز خودروسازی هزینه می‌شود. در واقع صنعت خودروسازی ایران علیرغم مشکلات موجود 10 میلیارد دلار برای کشور صرفه اقتصادی به همراه دارد.

خودرو؛ مُشتی نمونه خروار

برای یافتن پاسخی به این سوال‌ها به سراغ «سید محمد مهدی سیادت» مدیرعامل اسبق ایران خودرو خراسان رفتیم، از او خواستیم تا زوایای پنهان خودرو را برای ما شفاف تر کند.

این فعال اقتصادی معتقد است که فضاسازی رسانه‌ای و مانور دادن مسئولین بر روی خودرو باعث شده که این سوژه هر روز در صدر اخبار باشد و اضافه می‌کند: در واقع توقعات غیرواقعی از خودرو شکل گرفته است. برای مثال تغییرات در نرخ ارز بسیاری از کالاها را دچار نوسان و قیمت‌ها را تا مرز دو برابر شدن افزایش داده است، چرا باید روی گران شدن خودرو که ناشی از گران شدن قطعات وارداتی و مواد اولیه است، مانور داد؟ در شرایطی که بخش‌های دیگر صنعت ما همین است.

ما راهبرد کلان اقتصادی نداریم

سیادت خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهید این مساله را ریشه یابی کنید به این بپردازید که مسئولان ما یا به تعیین راهبرد، اهداف بلند مدت و کوتاه مدت باور ندارند و یا از طراحی آن ناتوان هستند و یا اینکه نمی­خواهند در مظان چنین تعهد و پاسخ­گویی قرار بگیرند.

وی تاکید کرد: از همین الان من پیش بینی می‌کنم که در سال 98 تکانه‌های شدیدی ناشی از عدم تعادل و ثبات در اقتصاد خواهیم داشت چرا که اقتصاد متکی بر برنامه­ریزی نیست. به جای انتخاب مسیر درست، تحت تاثیر شرایط و انتخابی که دیگران بر ما تحمیل می­کنند، دچار روزمرگی شده، راه را گم می­کنیم و همچنان به این روند ادامه می­دهیم.

وی تصریح کرد: کافی است به عقب برگردیم، با نگاه اجمالی به بحث کلان ایران 1400 و باز بینی موضوعاتی که کمی، قابل اندازه­گیری و ارزیابی نیست، متوجه دلایل وضعیت امروز می‌شوید البته جستجوی بیشتر علت‌ها همه را ناامید و ناراحت می‌کند.

تولید پژو405 باید 10سال پیش متوقف می‌شد

وی خاطرنشان کرد: در بسیاری از موارد اقتصادی، ما گرفتار مسیرهای بسته­ای شدیم که راه خروجی در آن‌ها وجود ندارد، دور خود چرخیده­­ایم. صنعت خودرو مثل بسیاری از بخش­های دیگر اقتصاد، دچار چنین وضعیتی است. سال­ها گرفتار پیکان و بعد گرفتار پژو 405 شدیم قرار بود در سال 87 تولید پژو 405 متوقف شود. اما در سال 97 این خودرو هنوز به درخواست مردم تولید می­شود و با جای خالی این محصول در سبد تولید صنعت خودروسازی، قابل تصور نیست که آیا تولیدکننده می­تواند گردش مالی خود را حفظ کند یا خیر؟

وی تاکید کرد: در لایه بندی بحث خودرو از نظر منابع انسانی، می­توان به گروه مدیران رده بالا، تصمیم­گیر و موثر از سویی و گروه مدیران اجرای دستورات و سیاست­ها، رده­های کارشناسی، کارگری و نیروهای عملیاتی از سوی دیگر اشاره کرد.

هزینه‌ها کجا می‌رود؟

وی ادامه داد: نکته مهم این است که آیا مدیران ارشد صنعت خودروسازی مختار و مجاز به تعیین استراتژی، اهداف و برنامه­ریزی برمبنای آن هستند یا خیر؟ در طی سه الی چهار دهه گذشته اگر به شکل هیات مدیره­ها و افراد آن نگاه کنید، درمی­یابید که همیشه افراد خاصی از دولت به­صورت مستقیم یا غیرمستقیم مرکز اصلی تعیین­ اهداف و برنامه­ها بوده­اند. در نتیجه در مدیریت کلان، صنعت خودروسازی مستقل نیست و کاملا تحت تاثیر بخش­هایی از دولت و حتی مجلس قراردارد.

وی اذعان داشت: نکته دوم اینکه برمبنای برداشت کارشناسی و استنباط بنده حدود 25 تا 30 درصد پول یک خودرو، صرف هزینه مالی فرآیند ساخت قطعات و مونتاژ می­شود. یعنی 30 درصد از پول مردم به جیب بنگاه­های حامی و تامین­کننده مالی این صنعت می­رود و این در هیچ کجای دنیا سابقه ندارد.

تعادل قیمت و دستمزد نداریم

وی اضافه کرد: در کشور ما خودرو، به عنوان یک کالای سرمایه­ای، به واسطه تورم­های هشت ساله هر یک از دوره­های ریاست­جمهوری پرش ارزی قابل­توجهی دارد که بسیاری از معادلات را بهم می­ریزد. تقریبا امروز می­توان مدل پرش­های ارزی را در ذهن خود ترسیم و الگوسازی کرد. بطور مثال گران شدن خودروی ارزان قیمت و یا با بهای تمام شده پایین، باعث تشویش در اذهان عمومی می­شود. مردم عادی که نرخ واقعی سرمایه و یا پول را کمتر ارزیابی می­کنند، خودروی با 10 سال کارکرد، اما با قیمت دو برابر را بدون آگاهی از کاهش خالص سرمایه خرید و فروش می­کنند. این مشکلات به دلیل روشنگری­های اقتصادی و کارشناسی­نشده، ایجاد شده­است.

وی بیان کرد: در کشوری که دستمزد کارگرش در ماه 120 دلار است باید همه چیز متناسب با آن 120 دلار قیمت­گذاری شود. قیمت یک دلاری هر لیتر بنزین با درنظرگرفتن این دستمزد، قیمت­گذاری صحیحی نیست و این یکی از عدم تعادل­هایی است که ما با آن در اقتصاد کلان مواجه­ایم. اگرچه جزء معدود کشورهایی هستیم که بهای تمام شده بنزین مفت است.

توسعه محصول با استفاده از ظرفیت‌های داخلی نبود

وی ادامه داد: طبقه بندی خودرو به عنوان کالای سرمایه­ای و بنزین به عنوان یک کالای مفت منجر به انحراف عجیبی در صنعت خودروسازی شده­است. خودرو ساز به دلیل باور نداشتن به راهبرد، به جای تلاش در جهت کاهش مصرف بنزین، جذب مشتری، ارتقاء امکانات، آوردن تکنولوژی جدید و قطعات و مواد اولیه جدید، درگیر گرفتاری­های روزمره تامین نقدینگی است. قطعه‌ساز هم همان قطعه­ای را تولید می‌کند که 30 و 40 سال قبل تولید می­کرده است.

وی گفت: طرح­های نوشته شده در قالب برنامه طی چندین سال گذشته یا کاربردی نشد و یا اجرای آن از واقعیت­های دنیای امروز خیلی دور بود. بطورمثال سرمایه­گذاری هنگفت برای خودروی سمند در چند دهه اخیر، بسیار غیرواقعی و دور از ذهن بوده است و امروز هنوز هزینه­های مالی آن سرمایه گذاری را می­دهیم، چراکه توسعه محصول مبتنی بر استفاده از ظرفیت­های محیطی نبود و بخشی شاید ناشی از مشکلات سیاسی ما با دنیا بود.

نمی‌توان صنعت خودرو را مواخذه کرد

وی افزود: در کنار مجموعه این عوامل، به علاوه اینکه صنعت خودرو در بخش خصوصی نمی­تواند زیر سایه دو خودروساز بزرگ، گسترش یابد. در مقایسه با آن­ها حمایت­ها و توانایی­های مالی محدود، اطمینان کمتر و ریسک­ها بالاتر است. در حالی­که دو خودروساز بزرگ تحت­تاثیر مستیقیم سیاست­های مجلس، ناچار به حفظ رضایت افراد بالادستی و هماهنگی عمیق و جدی هستند. عملا نمی­توان صنعت خودرو را مورد مواخذه قرارداد؛ بخاطر این­که سیاست­های کلان در جای دیگری نوشته و طراحی می­شود. در این چارچوب چه انتظاری از این صنعت می­توان داشت؟

سیادت ادامه داد: در کشور همسایه ترکیه هر لیتر بنزین 12 هزار تومان است. این درحالی است که  خودروسازها باهم در جهت تولید ماشین کم­مصرف، با امکانات بیشتر و راحتی بیشتر رقابت می­کنند. قیمت­ها هم آزاد است؛ اما این طرف مرز می­بینید یکباره همه چیز دوباره معکوس شد. اختلاف نه برسر یک مورد، بلکه مشکلات بسیار متعدد است. همان نگرش و سیاستی که موج تبلیغاتی در جهت پرشدن دانشگاه­ها بدون مهارت آموزی مفید و واقعی جوانان، در نتیجه وضع فلاکت­بار و خالی ماندن صندلی دانشگاه­ها یا مسأله کنکور که باعث تحمیل فشارهای روانی بسیار و آموزش مطالب غیرواقعی و رقابت­های فاقد ارزش علمی در مسیر تحصیل بر جوانان را به­دنبال داشت و امروز دوباره داریم مسیر را عوض می­کنیم.

وی گفت: علیرغم هشدار جدی کارشناسان در بحران آب، هنوز تحرک عملیاتی نداریم؛ چون هنوز ته­مانده آب را داریم. باید باور کنیم که در شرایط دشواری قرار داریم. به جز بخش صنایع دفاعی که باعث افتخار ما بوده و رزمندگانی که در طول سال­های مختلف توانستند افتخار بیافریند و مملکت و منابع کشور را در حوزه توانایی و اختیار خود دفاع کنند. اما بسیاری از سیاست­گذاری­های ما اصلا قابل دفاع نبوده و نیست و صنعت خودرو هم یکی از همین­هاست.

سیاست کلان نداریم

وی افزود: در ذهن مردم خودروساز وابسته به دولت تلقی می­شود و با ایجاد فشار روانی از گران شدن خودرو جلوگیری می­کنند. همان تصوری که مردم در مورد یارانه­ها دارند و آن را «یک مو از خرس کندن» تلقی می‌کنند. در حالی که خودروساز در زیر فشار هزینه­های مالی وحشتناک، هر روز دچار بحران بیشتری می­شود تا جایی که دیگر نمی­تواند سرپا بماند؛ سیاست­های کلان و کسانی که این سیاست­ها را می­نویسند؛ علت اصلی این اتفاق هستند؛ زیرا اصلا نمی­دانند صنعت ما باید به کدام قسمت برود و به این سوال پاسخ نمی‌دهند که اصلا بناست خودروساز باشیم یا نه؟!

وی افزود: در سیاست­های کلان و استراتژی 50 ساله، صنعت خودرو کجا می­رود؟ قرار است 20 سال دیگرکجا باشد؟ کسی به دنبال این پرسش و پاسخ از مسئولان نیست. وزرا، ریاست جمهوری­ها و مجلسی­ها از دوره­ای به دوره دیگر می­آیند و می­روند، اما هیچ­یک پاسخگو نیستند. باید سراغ کسانی رفت که بر صنعت خودرو تاثیرگذار هستند. چه تفحصی می­توان از صنعت خودرو کرد؟! وقتی­که دست دولتیان و مجلسیان بطور مستقیم و غیرمستقیم در صنعت خودرو عیان است. مدیران عامل و هیات مدیره­های آن را چه کسی تعیین می­کند؟ مدیرعاملی که می­داند منصوب یک جریان خاص است، کاری ندارد به غیر از بدست­آوردن رضایت فرآیندی که همیشه پشت صحنه است، او نمی­تواند پاسخگو باشد.

همه آلوده شدیم

وی تاکید کرد: مدیر عامل باید با سکوت و حداقل کلمات از بحران­ها بگذرد و از یاد مردم و رسانه­ها برود تا باز مدیران بعدی بر سر کار آیند. ولی هیچ وقت هیچ راه حل اساسی در این چرخه وجود ندارد. صنعت خودرو به گونه­ای به قهقرا رفته­، که قطعه سازانی که آبروی کشور بودند و با ایجاد ساپکو و سازه گستر توانستند بخش زیادی از صنعت خودرو را داخلی سازی کنند. امروز آن­ها هم گرفتار این چرخه معیوب شده اند، قطعه سازان هم تلاش چندانی برای تولید خودروی جدید ندارند. تعریف نشده که چگونه در کنار خودروساز بایستند و حمایت کنند تا محصول جدیدی تولید کنند و ترجیح می‌دهند تولید همان قطعه‌ای که سال­ها پیش تولید می‌شده را ادمه دهند. همه با همدیگر آلوده و ویروسی شدیم.

وی خاطرنشان کرد: ایراد اصلی راس تصمیم­گیری­های این صنعت است که خارج از این صنعت هم قراردارد. زمانی کره­ای­ها وقتی ایران خودروی ما را می­دیدند آرزو می­کردند چنین صنعتی داشته­باشند،

76 و 77 سال‌های امیدواری به خودرو

پس از گذشت دهه­ها و بروز جنگ در کشور و در سال 67 تولید خودرو تقریبا به صفر رسید و برای ساخت قطعات دوباره از صفر شروع شد. پس از مواجهه با بحران­های بعدی و توقف تولید در شرکت تالبوت، اقدام به خرید دستگاه­های مستهلکش کردیم و تولید پیکان را ادامه دادیم تا اینکه در سال 76 و 77 صنعت خودرو توانست به یک گردش مالی و وضعیت امیدوارکننده­ای برسد. در این 20 سال باید تکلیف خود را روشن و لااقل با چین یا کره کار می­کردیم. چین در ابتدای صنعت خودرو، شرکت­های خودروسازی ارزان اروپایی را خرید و دانش فنی کامل در اختیارگرفت. در ادامه، کم کم دانش را به داخل چین متنقل کرد و امروز به نحو حیرت­آوری امریکا و اروپا را عاجز کرده­است. محصولات جدید و پلتفروم­های متعدد دارد. اما بعد از این همه سال سه تا پلتفرم به زور در کشور داریم که به عنوان زیر ساخت صنعت خودروی ما محسوب می­شود.

ته مانده‌اش را نگه داریم

سیادت ادامه داد: ما مشکلات جدی داریم و هیج کس دغدغه­ای ندارد که 10 سال و 20 سال دیگر خودروی به کجا برسد. روزنامه­ها بیشتر به دنبال این هستند که قیمت خودرو پنج تا 10 میلیون تومان گران شد. همه ما آلوده ایم و ایراد داریم در این چرخه و گردونه شما انتظار هیچ معجزه و راه نجات معقولی را نداشته باشید.

در ادامه این وضع آشفته، از کارافتادن چرخه صنعت ما و توقف آن قطعی است. ولی می­شود خسارت­هایش را کمتر کرد و لااقل ته­مانده‌ای از تکنولوژی برای کشور بماند. در غیر این صورت ما به قهقرایی می­رویم که دیگر نمی­شود کاری کرد. این معضل بدست کارشناسان و مدیران صنعت خودرو نیست و از دست آن­ها خارج است. سیاست­گذاران کلانی در سطح کشور هستند که برنامه­ریزی می­کنند.

روزنامه‌ها از سران قوا مطالبه کنند

قطعا باید این چنین سیاست گذارانی باشند ولی در حال حاضر این افراد هیچ راهبردی را نشان نمی دهند و هدف ارزشمندی را چشم انداز روشن برای این صنعت نمی توانند ترسیم کنند نتیجه‌ای هم تخواهیم داشت. یا شناخته شده نیستند و یا نمی­شود به آنها نزدیک شد و سوال­کرد. نیازی به تشکل­ها نیست روزنامه­ها مطالبه کنند که آقای رییس مجلس، آقای رییس جمهور بیا جواب بده. اما جوابهایی دریافت خواهید کرد که فاقد جهت­دهی و مسیر مشخص و بی­ثمر است. چون تا بحال جز این ندیدیم. وزیر صنعت امروز، عضو کمیسیون صنعت مجلس دیروز است. چه انتظاری می­توان داشت؟

و هیچ و هیچ و هیچ …

وی تاکید کرد: قصد من تلقین ناامیدی نیست، ولی صنعت خوردو صنعتی رها و روزمره است، برای­اینکه عده­ای لقمه نانی از کنار آن بخورند و مردم هم ماشینی بگیرند. بنزین را دو یا سه برابر استاندارد جهانی مصرف کنند و هیچ و هیچ و هیچ. سرنوشت بسیاری از فعالیت­های اقتصادی در کشور ما همین است. از این بابت صنعت خودرو را مثال زدم چون برای مردم ما عیان­تر است؛ حال آن­که چرخه­های معیوب بسیاری در اقتصاد ما وجود دارد.

 

 

 

 

image_print
239 پاسخ
  1. onenioria
    onenioria گفته:

    zelnorm paracetamol com codeina efeitos colaterais Meanwhile, the country s interim president swore- in leading reform advocate Mohamed ElBaradei as Egypt s interim vice president Sunday, reinforcing the role of liberals in the new leadership who are strongly opposed to the Brotherhood [url=https://fastpriligy.top/]priligy cvs[/url]

    پاسخ
  2. reflex_kzMt
    reflex_kzMt گفته:

    Дизайн, который сочетает в себе современность и традиции
    зеркало keuco royal reflex [url=https://reflex-angelo-msk.ru/]https://reflex-angelo-msk.ru/[/url] .

    پاسخ
  3. ремонт бытовой техники в москве
    ремонт бытовой техники в москве گفته:

    Профессиональный сервисный центр по ремонту бытовой техники с выездом на дом.
    Мы предлагаем:сервис центры бытовой техники москва
    Наши мастера оперативно устранят неисправности вашего устройства в сервисе или с выездом на дом!

    پاسخ
  4. Ремонт холодильников Gorenje Москва
    Ремонт холодильников Gorenje Москва گفته:

    Предлагаем услуги профессиональных инженеров офицальной мастерской.
    Еслли вы искали ремонт холодильников gorenje рядом, можете посмотреть на сайте: ремонт холодильников gorenje рядом
    Наши мастера оперативно устранят неисправности вашего устройства в сервисе или с выездом на дом!

    پاسخ
  5. fartxyirr
    fartxyirr گفته:

    403. Forbidden. Kamu tentu harus membuktikan secara langsung bahwa wikislot merupakan agen slot online terpercaya atau sebagai situs slot online gacor paling gampang maxwin dengan mencari pada perangkat ponsel kamu melalui browser atau mesin pencarian google. Bermain judi slot melalui situs official wikislot kamu tidak perlu kuatir sebab kami memiliki lisensi resmi yang diawasi ketat oleh berbagai negara legal, sehingga kami dapat memberikan kenyamanan serta keamanan pada saat kamu bermain. Menjujung tinggi sportifitas dan fair play atau permainan adil tanpa ada kecurangan merupakan tujuan utama kami dalam menyediakan game slot online bermutu. Sebelum kami memberikan prediksi kami, perlu kami tekankan bahwa semua prediksi kami ini hanyalah sebatas prediksi yang telah kami racik sesempurna mungkin dan tidak menandakan bahwa prediksi ini pasti keluar tapi memiliki kemungkinan besar untuk keluar. Kami juga menyarankan kepada anda untuk jangan asal pilih situs prediksi sebab di luar sana banyak situs yang memberikan angka seenaknya dan hanya asal sebut tanpa mengikuti metode-metode dalam dunia pertogelan.
    https://yobykes.com/get-wild-wins-with-slot-ludos-junglee-ludo-earning-app-featuring-live-dealers/
    Play online Slingo, which takes a standard online slot machine and gives it a bingo twist. The more Slingos you collect, the more valuable the prizes are on the prize ladder. We’ve created this page so you can easily find the best online casinos that payout in the USA. Not all casinos are equal, and many of the industry’s top sites differ from the competition by stocking high RTP casino games, including the latest online slots and live table games. The best payout online casinos that feature games with a lower house edge provide players with a much higher chance of winning, making for a much more thrilling experience.  If you love to win big, CoolCat Casino delivers with jackpots totaling in the millions. The great thing about our real money slots jackpots is that many of them pop randomly when you least expect it. That means a spin that resulted in no payout could lead to more money than you know what to do with!

    پاسخ
  6. rhdtayame
    rhdtayame گفته:

    Oyuncular için sağlanan güvenlik tedbirleri, uygulanan güvenlik programları, bilgi belge güvenliği ve benzer kriterleri nedeniyle, Sweet bonanza hangi siteden oynanır? Sorusunun karşılığını, tabii ki güvenilir Sweet bonanza siteleri meydana getirecektir. Bu oyunu daha eğlenceli, daha keyifli bir şekilde oynamak istiyor olabilirsiniz. Bets10, Sweet Bonanza oyununu sunan en güvenilir sitelerden biridir. 500 TL’ye kadar hoş geldin bonusu ve lisanslı bir site olması, oyunculara güvenilir bir deneyim sunar. Ayrıca, oyun sırasında diğer kullanıcılarla sohbet etme seçeneği de sunar. Sweet Bonanza, Türkiye’de oldukça popüler olan bir online casino oyunudur. Ancak, her casino sitesinin güvenilir olmadığını unutmamak gerekiyor. Oyuncular için sağlanan güvenlik tedbirleri, uygulanan güvenlik programları, bilgi belge güvenliği ve benzer kriterleri nedeniyle, Sweet bonanza hangi siteden oynanır? Sorusunun karşılığını, tabii ki güvenilir Sweet bonanza siteleri meydana getirecektir. Bu oyunu daha eğlenceli, daha keyifli bir şekilde oynamak istiyor olabilirsiniz.
    https://tisortizmir.com/2025/05/28/sweet-bonanza-incelemesi-1000-kat-kazanc-icin-ilk-adim/
    E-Posta* Para çekme işleminiz için banka servislerinden henüz yanıt alınamamıştır. Talebinizin başarılı bir şekilde gerçekleşmesi halinde ilgili tutar banka hesabınıza aktarılacaktır. Kuponunuzun adı en az 3, en fazla 20 karakter olabilir. E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir Şeker oyunu olarak bilinen Sweet Bonanza birçok oyuncu tarafından tercih ediliyor. Ancak bu oyunda para kazanma şansınız olduğu gibi para kaybetme ihtimaliniz de var. Oyuna para yatırarak oynamaya başlamanız gerekir. Para yükledikten sonra şekerler birbirleriyle eşleşerek patlamaya başlar. Ne kadar fazla şeker birbiriyle eşleşirse o kadar fazla kazancınız artar. Ancak eşleşme ve bahis oranını ayarlayamazsanız yüklediğiniz tüm parayı kaybedebilirsiniz. Bu oyun sayesinde yüksek kazanç sağlayan insanlar olduğu gibi tamamen parasını kaybeden insanların da olduğunu unutmayın.

    پاسخ
  7. ownlpiqla
    ownlpiqla گفته:

    Descubre la nueva extensión Chrome de Minijuegos Hay más de 300 millones de usuarios que juegan el juego gratuito Asphalt 8 Airborne todos los días, por lo tanto. Sin embargo, sesgando el RTP. Una vez entendidas todas sus funciones y ventajas, veamos paso a paso cómo jugar Penalty Shoot Out: Hemos recorrido una gran cantidad de formas de ganar dinero en línea en Francia, desde el trabajo independiente creativo y el marketing digital innovador hasta las inversiones estratégicas y los flujos de ingresos pasivos sin esfuerzo. Cada vía abre oportunidades únicas, adaptadas a diferentes habilidades y compromisos. ¿Por qué limitarse a un solo camino cuando puede diversificar y aumentar sus ingresos? Juega 1win Penalty Shoot Out en México por dinero real o en modo demo sin riesgo.
    https://onboardittech.com/tower-rush-de-galaxsys-review-completo-y-por-que-esta-conquistando-latam/
    Para realizar un depósito en 1win y comenzar a jugar a Lucky Jet, sigue estos pasos: Para maximizar las posibilidades de ganar en Lucky Jet 1win, los jugadores pueden: Aunque 1Win Lucky Jet reproduce en gran medida el juego de choque Aviator, tiene muchas características únicas. La principal es probablemente el aumento de las ganancias. Debido a la perspectiva de grandes pagos, el juego Lucky Jet se ha convertido en una de las formas más populares de apostar en la India. El juego tiene incluso su propia historia. Por ejemplo, leyendo atentamente la descripción del desarrollador, nos enteramos de que el hombrecillo desesperado con un jetpack se llama Lucky Joe. Además de la docencia, también le apasiona la música. Es trombonista y participa en numerosos proyectos musicales. El objetivo principal de sus clases es ofrecer una formación exhaustiva en las materias arriba mencionadas, promoviendo la reflexión, la capacidad de lectura crítica y el desempeño fluido de la expresión oral y escrita, así como el análisis comparativo de las distintas formas de concebir la filosofía y las artes, desde una perspectiva plural, abierta y respetuosa.

    پاسخ
  8. hfzdhcqiw
    hfzdhcqiw گفته:

    The player may bet whether a particular card will be over or under seven. If the chosen card is exactly seven then the wager will lose. Wins pay even money. The following table shows a house edge of The Tie bet will win if the Dragon and Tiger cards equal in rank. Wins pay 8 to 1. The following table shows a house edge of 7.69%. The counter will have no trouble noticing that the big, small, and suit bets would be highly countable. Moreover, we delve into the diverse iterations of Dragon Tiger, shedding light on its variations and regional adaptations, ensuring a comprehensive understanding of this captivating game. Our focus on clarity extends to practical tips on effective bankroll management, crucial for responsible and enjoyable participation in Dragon Tiger sessions. When you visit online baccarat casinos, two games are often grouped together: Dragon Tiger and Baccarat. Many falsely believe that both games have their origins in Asia. In fact, baccarat has its origins in Italy, but this doesn’t negate the fact that they have much in common: straightforward rules and quick gameplay.
    https://flatiron-contracting.com/fast-play-mode-in-lucky-jet-in-depth-user-guide/
    BDG is a genuine app where you need to add a bank account for deposit and withdrawal so it is compulsory to sign up before playing any games in Big Daddy Games. 5 Passenger, 248 (mi) WLTP Estimated Range1 Colour Prediction Game Earn, coming from the developer ZAM Soft Apps Developer, is running on Android systerm in the past. Features of Colour Trading App: The platform operates online, accessible through a website or app. It’s important to remember that gaming can be quite addictive, so always play within your means. Our partners have created a pro rate value against every mobile that can be exchanged on Samsung Shop. This ensures that the buyer gets the best price. Over the last few years, the online world of gaming and investing experienced a new genre explosion — colour trading websites and applications. Extremely trending in India, colour trading is the practice of forecasting the results of particular games with colour-oriented outcomes along with an element of luck and strategy. With rising popularity, various portals have come up, providing safe, simple, and exciting experience. Below are the 15 best colour trading Apps in India today.

    پاسخ
  9. mdfafixsw
    mdfafixsw گفته:

    BANK OF AMERICA NA C O JET AVIATION BUSINESS JETS she rose to the peak of modern French fame, with her her performance excites rapture. augusttgoy97642.national-wiki 1334898 exploring_the_thrills_of_lucky_jet_by_1win Known for her extraordinary talent and bright stage charm ( why and „divinity”), she refused to play only female roles, playing the famous role of Hamlet. EAST COAST JETS INC Un nouvel éclair frappa la dune devant nous, puis un jet de fumée s’éleva du sable. Je faillis avoir une attaque. Si Rakis et moi, on avait été amis, on se serait sans doute blottis l’un contre l’autre en priant pour nos vies. Au lieu de ça, il me mordit. Dobrodosli v hotel Bianca resort and spa Kolasin! Uzivajte v udobnih sobah, osupljivem razgledu in odlicni storitvi. Pozimi – smucanje, poleti – pohodi v gore in izleti. Prirocna lokacija, restavracija, SPA in prijetno vzdusje. Rezervirajte nepozabne pocitnice!
    https://primebeef.fmd-webstudio.com/2025/06/04/strategii-sigura-pentru-lucky-jet-la-1win-review-si-sfaturi/
    Pentru cei care simt că întâmpină dificultăți, resurse precum JocResponsabil.ro, BeGambleAware, Gambling Therapy sau Gamblers Anonymous oferă suport specializat și instrumente utile. Vă încurajăm să le salvați și să le consultați oricând este necesar. Deschideți catalogul de variante cu sloturi 1Win și faceți un pariu folosind site-ul web convenabil sau aplicația descărcabilă. Fiecare player poate utiliza versiunile demo și se poate familiariza cu caracteristicile sloturilor. În general, portofoliul de jocuri oferă peste 3000 de distracții de joc.  rocketqueen.casino demo-versija You are using an outdated browser. Please upgrade your browser to improve your experience. De obicei, la cazinourile online nici nu ai nevoie Inregistreaza-te pentru a juca gratuit Plinko. Este suficient să găsești un joc în catalog, cu un singur clic începi să-l descarci. În versiunea demo, puteți rula câte bile doriți fără a cheltui un cent. Oprirea demo-ului nu este recomandată din cauza lipsei de probabilitate a câștigurilor reale de joc suficient de repede plictisit.

    پاسخ
  10. amwkcdbvo
    amwkcdbvo گفته:

    Ultimate Guide to Sport Bet: Tips and Strategies for Success Sport betting has become a… 1xBet — это одна из самых популярных и надежных платформ, которая предлагает уникальные возможности и привлекательные бонусы для своих пользователей. Независимо от того, являетесь ли вы новичком в мире ставок или опытным игроком, промокоды 1xBet — это отличный способ повысить свои шансы на выигрыш. Aviator oyna sadəcə bir oyun deyil, bu, hər bir missiya ilə uçuş bacarıqlarınızın növbəti səviyyəyə çıxarıldığı virtual dünyada immersiv bir təcrübədir.
    https://pitchwall.co/user/loppicivab1975
    } Podróże z dzieckiem Przed rozpoczęciem gry gracz musi jasno ustalić limity swojego depozytu w grze Aviator, który jest gotów stracić. Gracze powinni obliczać swoje zakłady, biorąc pod uwagę niewielką stratę, ponieważ żadna wygrywająca strategia nie daje 100% wyniku. Bankroll takich graczy będzie wzrastał równomiernie. Podobnie jak w przypadku handlu akcjami, granie na plusie i wychodzenie przy maksymalnych kursach jest niezbędne. This prevents underage gambling, multi-account scams, along with other harmful behaviors. For doing this particular, users get a nice incentive Crash видеоигра Aviator построена на доказуемо честной системе. Это связано с использованием криптографической технологии Provably Fair. Благодаря этой технологии вмешательство

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *