پیکان حملات به سمت وزیر صنعت!
روزهای گذشته و خبر رسیدن پراید به مرز 50میلیون تومان بار دیگر، رسانهها و مردم را به واکنش واداشته است. البته تنها پراید نیست که افسار گسیخته در بازار میتازد ولی خودروی ساخت داخل پاشنه آشیل همه انتقادهاست. به خصوص که با نزدیک شدن هر چه بیشتر به انتخابات مجلس فضای انتقاد از دولت نیز گرم و گرم تر میشود. این بار وزیر تازه منصوب روحانی در صعنت، معدن و تجارت مورد حمله زبانی نمایندگان مجلس قرار گرفته است.
نمایندگانی که به رحمانی رای دادند، پشیمان شدهاند
نماینده سبزوار در مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس انتظار نمایندگان، پس از وزارت رحمانی باید مشکلات ایران خودرو و سایپا تا حدودی برطرف میشد در حالی که نه تنها در حال حاضر مشکلات این حوزه حل نشده بلکه روز به روز بر مسائل آن افزوده میشود.
حسین مقصودی با انتقاد از عملکرد وزیر صنعت، معدن و تجارت، گفت: در حال حاضر نمایندگانی که به آقای رحمانی رای اعتماد دادند پشیمان هستند چراکه ناامیدی بسیاری در جامعه به وجود آمد.
نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در بدنه وزارت صنعت معدن و تجارت بیانگیزگی موج میزند، افزود: نمایندگان تصور میکردند آقای رحمانی با توجه به سابقهای که در حوزه صنعت دارد میتواند مشکلات صنعت خودروسازی را رفع و شرایط را سامان دهد این در حالی است که نه تنها این مهم محقق نشد بلکه در حال حاضر وضعیت بدتر نیز شده است.
وی اظهار کرد: اگرچه نمایندگان تمام توان خود را به کار گرفتند تا از تعطیلی قطعهسازها و بیکاری یک هزار و ۵۰۰ کارگر جلوگیری کنند اما ایران خودرو و سایپا نمایندگان را به رانت خواری و رشوهخواری متهم میکنند.
بی توجهی وزارت صمت به شایسته سالاری
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در حالی که وزارت صمت باید شایستهسالاری را در دستور کار خود قرار دهد به این مهم بی توجه است و وزیر از دوستان خود در مناصب اجرایی استفاده میکند.
وی ادامه داد: شاید لابیگریها و چانهزنیهای ما برای انتخاب وزیر به عنوان وزیر صنعت جفا بود.
مشکلات ایران خودرو و سایپا پس از وزارت رحمانی روز به روز بیشتر شد
این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: به زعم نمایندگان پس از وزارت رحمانی باید مشکلات ایران خودرو و سایپا تا حدودی برطرف میشد در حالی که نه تنها در حال حاضر مشکلات این حوزه حل نشده بلکه روز به روز بر مسائل آن افزوده میشود.
وی با بیان اینکه وضعیت وزارت صمت از دورهای که شریعتمداری امور این حوزه را به دست داشت وخیمتر شده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر مسئولان وزارت صمت فضا را به گونهای فراهم کرده اند که نمایندگان جرات پیگیری مطالبات مردم را ندارند؛ در صورتی که نمایندگان مشکلات مردم را پیگیری کنند به آنها برچسب رشوهگیری و رانتخواری زده میشود.
مقصودی گفت: از آنجا که تنها مدرک کارشناسی، رحمانی تایید شده وزیر صنعت، معدن و تجارت باید از مردم عذرخواهی کند.
استیضاح وزیر صنعت به شدت توسط نمایندگان پیگیری میشود
مقصودی بیان کرد: اگرچه در حال حاضر بررسی بودجه در دستور کار مجلس قرار دارد اما استیضاح وزیر صنعت به شدت توسط نمایندگان پیگیری میشود.
این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به برخی ادعاها درباره اینکه رحمانی به تازگی بر کرسی وزارت صمت نشسته چرا استیضاح را مطرح میکنید، اظهار کرد: در قانون نمایندگان محدودیتی برای زمان استیضاح ندارند در صورتی که مصلحت نظام و مردم استیضاح باشد نمایندگان این طرح را پیگیری میکنند.
وزیر صمت توان مدیریت حوزه صنعت را ندارد
حسین مقصودی تنها کسی نبود که از عملکرد وزیر صنعت انتقاد کرد. روز گذشته عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزیر صمت توان مدیریت حوزه صنعت را ندارد، گفت: به زعم بسیاری از نمایندگان آقای رحمانی توان و تخصص کافی برای این اداره این حوزه را ندارد؛ وزیر صنعت باید توانا، باتجربه و متخصص باشد.
عبدالله رضیان با انتقاد از افزایش لجام گسیخته قیمت خودرو، گفت: وزارت صمت با اعمال فرمول 5 درصد زیر قیمت بازار به دنبال کاهش قیمت خودرو بود در حالیکه نه تنها قیمت چهارچرخها کاهش پیدا نکرد بلکه روز به روز بر قیمت آنها افزوده شد.
افزایش قیمت خودرو نگرانکننده است
نماینده مردم قائم شهر، سوادکوه، جویبار در مجلس شورای اسلامی افزود: افزایش قیمت خودرو با روند کنونی نه تنها معقول نیست بلکه نگران کننده است باید سرمنشا این افزایش قیمت مشخص شود.
وی اظهار کرد: گرانی روزانه خودرو باعث شده مردم با توجه به فرهنگ “بخریم تا گرانتر نشده” به سمت خرید این کالا هجوم ببرند چراکه تصور میکنند اگر اکنون خودرو بخرند بهتر از سال آینده است.
این نماینده مردم در مجلس دهم تاکید کرد:یکی از راهکارهایی که منجر به ساماندهی بازار خودرو میشود واردات چهارچرخها است میتوان با در نظر گرفتن برخی شروط واردات خودرو را آزاد کرد.
وی با بیان اینکه مردم خودرو را کالایی سرمایهای میدانند، خاطرنشان کرد: این دیگاه کاملا اشتباه است چراکه خودرو نه تنها کالایی سرمایهای نیست بلکه با گذشت هر سال به دلیل پایین آمدن مدل آن از قیمتش کاسته میشود.
عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: فضای روانی موجود در کشور از یک سو و نبود بازار مناسب برای سرمایه گذاری مردم از سوی دیگر باعث شده نقدینگی به سمت خرید خودرو سوق داده شود.
نقدینگی بلای جان کشور شده است
رضیان با بیان اینکه نقدینگی بلای جان کشور شده است، گفت: از آنجایی که برای رونق بورس اقدامات مناسبی انجام نشده مردم نمیدانند پولهای خود در کدام فعالیت اقتصادی سرمایهگذاری کنند؛ سپردهگذاری در بانکها در شرایط کنونی میتواند بهترین راهکار برای حفظ ارزش پول باشد.
وزارت صمت نمیتواند برای ساماندهی بازار خودرو کاری انجام دهد
وی با بیان اینکه افزایش قیمت خودرو میتواند باعث افزایش تورم و در نتیجه بالا رفتن قیمت سایر کالاها شود، تصریح کرد: به نظر میرسد وزارت صمت نمیتواند برای ساماندهی بازار خودرو کاری انجام دهد چراکه سیستم کنترل قیمت خودرو مکانیسم شفاف ندارد.
این نماینده مردم در مجلس دهم اضافه کرد: وزارت صمت ادعا میکند از آنجایی که سیستم رقابتی است در صورت دخالت در روند قیمت گذاری خودرو، رانتهایی ایجاد میشود که در پی آن مشکلات بسیاری دامنگیر این حوزه خواهد شد.
رضیان ادامه داد: میان قیمت خودرو در بازار و کارخانه تفاوت قیمت بسیار است و وزارت صمت معتقد است در حال حاضر که سوداگران از گرانی سود میبرند چرا این سود به خودروسازان نرسد.
حضور سوداگران در صنعت خودروسازی
عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع در پاسخ به اینکه چرا با دلالان برخورد نمیشود و تمامی بار بر دوش سوداگران گذاشته میشود، توضیح داد: من احساس میکنم فسادی که در داخل وجود دارد دلالی را ایجاد میکند خودروهای فروخته شده به دست نمایندگیها میرسد و بنگاههای خرید خودرو نقش زیادی در تعیین قیمت خودرو ندارد به نظر میرسد بخشی از سوداگران در صنعت خودروسازی حضور دارند.
به اعتقاد عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس تفاوت قیمتی که میان خودروهای کارکرده و صفر وجود دارد یکی دیگر از مشکلات موجود در صنعت خودروسازی است در حال حاضر تنها ۷ درصد خودروهای کشور صفر هستند.
ادعای سایپا؛ با 3 هزار و 500 یورو در کدام کشور میتوان خودرو خرید؟
رضیان در ادامه گفتوگو با خانه ملت با اشاره به جلسه هیئت رئیسه کمیسیون صنایع با شرکت سایپا، یادآور شد: این شرکت مدعی است که با ۳ هزار و ۵۰۰ یورو در کدام کشور میتوان ماشین خریداری کرد.
وی درباره پاسخ به اینکه بخشی از هزینههای خودروسازان بر اساس نرخ ارز محاسبه میشود چگونه آنها هزینه کل را بر اساس ارز محاسبه میکنند، گفت: بخشی از هزینههای خودروسازان ریالی و بخشی دیگر ارزی است؛ براساس گفته مسئولان سایپا، این شرکت ۳۷ درصد در تولیدات خود وابستگی ارزی دارد.
فرهنگ اقتصادی مردم باید اصلاح شود
وی خاطرنشان کرد: مادامی که مردم از خرید خودرو استقبال میکنند این روند ادامه خواهد داشت؛ فرهنگ مردم باید اصلاح شود در شرایط نابسامان کنونی خرید خودرو باید کاهش یابد زیرا در صورتی که مشتری کم شود این صنعت ناچار است به سمت حل مشکلات رفته و اوضاع را سامان دهد.
عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معدن مجلس شورای اسلامی در پایان افزود: زمانی که سایت پیش فروش خودرو باز میشود و مردم در عرض چند دقیقه تمام ظرفیت را خریداری میکند خودروساز نیز میگوید بازار موجود است پس چرا استفاده نکنم.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.