به رسم هر ساله مراسم بزرگداشت شهادت سومین شهید محراب، آیت الله صدوقی و فرزندش امام جمعه فقید یزد با حضور مقامات و اقشار مختلف مردم در مسجد حظیره و با سخنرانی حجت الاسلام " مسیح مهاجری" مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی و یکی از نجات یافتگان حادثه بمب گذاری دفتر حزب جمهوری اسلامی برگزار شد. اما "تندروها" در یزد در میانه سخنان مهاجری، با فریاد زدن حرمت این مراسم را نگه نداشتند و باعث شدند سخنران مراسم مجبور شود سخنان خود را نیمه کاره رها کند و از منبر مسجد حظیره پایین بیاید! هنگامی که " مسیح مهاجری" در سخنرانی خود آیت الله هاشمی را یکی از دلسوزان و بزرگان انقلاب اسلامی نامید و چند نفر که برخی از آنها ملبس به لباس روحانیت بودند با فریاد به مخالفت با سخنان مهاجری پرداختند موضوعی که باعث شد وی بدون تکمیل سخنانش، منبر را پایان دهد. اما این پایان ماجرا نبود چرا که گروه معترض به دور مهاجری حلقه زدند و با طرح اتهاماتی علیه آیت الله هاشمی و سید محمد خاتمی، مسجد حظیره را به عنوان پایگاه انقلاب دانسته و طرح چنین سخنانی را در این مسجد برنتابیدند. حرکت تندروها در مسجد حظیره (پایگاه انقلاب) و در خلال مراسم بزرگداشت یکی از بانیان انقلاب در حالی اتفاق افتاد که هنوز یک ماه از آشوب تندروها در مراسم سالگرد امام(ره) به هنگام سخنرانی سید حسن خمینی نمی گذرد، اتفاقی که رهبر معظم انقلاب به شدت از آن انتقاد کردند و به صراحت اعلام کردند " با این حرکت ها مخالفم" حال مشخص نیست چرا کسانی که بیشتر از همه داعیه دار ولایت مداری هستند خود به فرمان رهبری هیچ اعتنایی ندارند. اعتراض به سخنران مراسم بزرگداشت شهید صدوقی آن هم در مسجد و پایگاه انقلاب نشان می دهد عدهای نه تنها حرمتی برای شهید سوم محراب و خانه خدا قائل نیستند بلکه با هرگونه آزادی بیان و سخنرانی آنهم در وصف یکی از شخصیتهای برجسته انقلاب و یار رهبری نیز مخالفند و با طرح اتهام "فتنه گر" به دنبال حاکم ساختن سکوت اجباری هستند! اتفاق مسجد حظیره آزمون بزرگی برای دستگاه های امنیتی است که با توجه به دستور صریح رهبری مبنی بر نادرست بودن تندروی ها و اتهام افکنی ها در کشور و همچنین شکسته شدن حرمت مراسم بزرگداشت شهید صدوقی، آیا برای یکبار هم که شده با پشت پرده این جریانات برخورد خواهند کرد و آنها را به مردم معرفی می کنند؟ در روزهایی که نفاق، بزرگترین آرزوی دشمنان ایران است آیا برخوردی با جریان نفاق و گروه های فشار در یزد صورت می گیرد؟ گفتنی است از مسیح مهاجری؛ مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی به عنوان شهید زنده حادثه هفتم تیر نام برده می شود. حجت الاسلام محمد تقی فاضل میبدی تاکید دارد تحرکات تندرو ها ، خلاف نظر رهبری و مغایر فانون اساسی و شرع است اما به دلیل حامیان نیرومندی که دارند ، تاکنون از بازخواست و مجازات مصون مانده اند. گفت و گوی خبر آنلاین با این عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم و استاد دانشگاه را بخوانید: شب گذشته هنگام سخنرانی مسیح مهاجری در یزد عده ای با سر و صدا موجبات اختلال در ادامه مراسم شدند . نظرتان درباره این رخداد چیست؟ گروهی در این مملکت هستند که اخلال در نظم عمومی ایجاد می کنند و برخی سخنرانی ها را نیز به هم می زنند ، تحرکات آنان ، قطعا، خلاف قانون اساسی و قانون شرع است . روش معمول این است که اگر با سخنرانی آفای مسیح مهاجری مخالف هستند باید بیایند سخنرانی را گوش دهند و در پایان فردی بلند شود و سخنرانی ایشان را نقد کند . اخلال در نظم عمومی ، خود، جرم سنگینی است اما متاسفانه کسی با این گروه برخورد نمی کند . این تحرکات خود جوش هست ؟ خیر ، من این حرکات را خود جوش و به تعبیر بعضی ها مردمی نمی بینم . همین طیف تندرو ، کمتر از یک ماه پیش نیز در مراسم سالروز رحلت امام { ره} و هنگام سخنرانی سیدجسن خمینی ، تحرک مشابهی انجام دادند که با واکنش و انتقاد صریح رهبری مواجه شدند . علت تکرار تحرکات خودروها چیست ؟ مخالفت صریح رهبری با اغتشاش گری، اقدام بسیار خوب و شایسته ای بود. همین موضع گیری ایشان ، بهترین دلیل است که مسئولان ذیربط ، بهانه و توجیهی برای پرهیز از برخورد قانونی با تندروها نداشته باشند و تندروها نیز نتوانند زیر نقاب انقلابی بودن و پیروی از رهبری پنهان شوند. بنابراین ، اگر تحرکات تندروها تکرار می شود ، بخش عمده ای از آن به دلیل کوتاهی نهادها و مقامات مسئول در برخورد جدی با آنان است . اغتشاش زمانی آغاز شده که مسیح مهاجری ، از مرحوم هاشمی و خاتمی سخن گفته اند ... اینکه دیگر خیلی بدتر است ، مگر درباره آقای هاشمی یا خاتمی صحبت کردن ، جرم است ؟ نباید در سخنرانی ها تا اسم کسی برده می شود یلند شوند و شلوغ کنند .من بر این باور هستم تندروها از پیگیری و پیگرد قانونی ، مصون هستند و با آنان برخوردی نمی شود . اگر کارگر یا معلمی ، پیگیر حقوق قانونی خود باشد و سخنانی در اعتراض به تضییع جقوقش بیان کند ، دستگیر ، بازجویی و با پرونده اتهامی گاهی سنگین ، روانه دادگاه می شود اما کسانی که مراسم های مختلف و مهم مذهبی یا سیاسی را بهم می زنند و شعارهای تند سیاسی علیه شخصیت ها سر می دهند و اخلال شان در رسانه های داخلی و خارجی ، بازتاب گسترده ای می یابد ، مورد هیچ بازخواست یا مجازاتی قرار نمی گیرند. پیام این مصونیت غیرقانونی و سهل گیری غیرمنطقی ، روشن تر از آن است که بتوانند آن را پنهان یا کتمان کرد. برخی معتقدند مصونیت تندروها در مصلحت اندیشی ، ریشه دارد ... مصلحت ملی در برخورد جدی با تندروهاست و نه مصونیت آنان . معتفدم ، بخشی از حاکمیت ، بی میلی نیست که تندروها فعال باشند و هر از چندگاهی ، تنش ها و اغتشاشاتی ایجاد کنند. .همان بخشی که با برجام ،آقای هاشمی و خاتمی مخالفت می کرد و با سخنرانی آقا سید حسن مخالفت می کند . به نظر می آید در این مملکت این بخش یک جریان است .اینها در برابر هر سخنرانی که مورد طبع شان نباشد بلند می شوند و چنین جریانی را ایجاد می کنند . سخن پایانی ؟ ممکن است یک اصلاح طلب هم افراطی باشد ولی با او هم باید برخورد شود. افراطی از هر نسلی که باشد وقتی که از نظم و قاعده و قانون خارج شد باید با او برخورد شود که متاسفانه الان برخورد نمی شود . این درحالی است که اخلال در نظم عمومی ،خلاف نظر رهبری ، مغایر قانون اساسی و همچنین خلاف شرع است . شرع می گوید شما با هر کس می خواهید مخالفت کنید ،ولی از راه استدلال و برهان این کار را انجام دهید ،متاسفانه در جامعه ما اخلاق ، منطق و عقلانیت رو به افول است و فقط منطق هوچی گری و هیاهو دارد حاکم می شود و این بسیار خطر ناک است . وقتی بخواهند با هوچی گری با یک سخنران برخورد کنند، یعنی جامعه بی منطق .این نه در فرهنگ ایرانی جای دارد و نه در فرهنگ اسلامی.در نهایت اینکه باز تاکید می کنم نمی خواهند با این گروه برخورد کنند.
مخروبهای که مرکز آفرینش صنایعدستی مشهد شده است
علی نژاد
خانه ملک در خیابان امام خمینی مشهد قرار دارد، این بنا در سال ۱۲۶۰ ه–. ش ساخته شده و معماری آن ترکیبی از معماری ایرانی و اروپایی متعلق به دوره قاجار (اوایل دوران تجدد طلبی معماری ایران/ دوره گذار) است.
زمانی که حاج حسین آقا ملک به مشهد نقل مکان کرد، خانه را از صاحب قبلی آن خریداری کرد و همراه خانواده خود در این خانه ساکن شد، این بنا موقعیت مکانی خاصی داشت چرا که بین حرم مطهر امام رضا (ع) و ارگ حکومتی قرار داشت. و اگر چه طی سالها بیتوجهی به مخروبه تبدیل شده بود اما اکنون به مرکز آفرینش صنایعدستی تبدیل شده است. گزارش میراث آریا از این مجموعه را میخوانید.
تا سال ۱۳۵۷ یعنی چند سال پس از درگذشت حاج حسین آقا ملک نیز همچنان از خانه استفاده مسکونی میشد اما پس از آن به سبب بیتوجهی به شدت تخریب شد به طوریکه سقف بنا، پوشش خرپشتهای و شیروانی بنا تقریباً از بین رفته بود و باغ نیز تخریب شده بود. این بنا و مجموعه باغ آن در گذشته بسیار بزرگتر بود اما به علت احداث خیابان ارگ و خرابیهای آن در سالهای بعد، بنا دچار تغییراتی شد.
سازمان میراثفرهنگی، در تداوم سیاست حفظ بناهای تاریخی و تبدیل آن به مراکز فرهنگی، خانه ملک را در سال ۱۳۷۷ در فهرست آثار ملی با شماره ۲۱۱۵ به ثبت رسانید و در سال ۱۳۷۹ نسبت به خرید آن اقدام کرد، از همان سال مطالعات آسیبشناسی و عملیات مرمتی بنا آغاز شد، فرسودگی و تخریب نسبتا زیاد خانه سبب شد که بسیاری از قسمتهای آن بازسازی شوند. اقداماتی مثل تعویض چوبهای فرسوده سقف، شیروانی و کف اتاق پذیرایی، بازسازی و مرمت گچبریها، شومینه دیواری و تزئینات چوبی زیر سقف تالار و سایر اتاقها، ایجاداندود گچی و سنگ فرش تمام اتاقها و تاسیسات و روشنایی مجموعه از جمله مهمترین برنامههای مرمت بنا بود. همچنین از سال ۱۳۹۱ عملیات مرمت و احیای حیاط خانه ملک آغاز شد.
در این بازسازی علاوه بر دیوارچینی، آجرفرش، بندکشی، ایجاد فضای سبز و کاشی کاری حوضها، حمام تاریخی که در طی عملیات مرمت در حیاط مجموعه کشف شد، احیا و بازسازی شد، بخش فروشگاه و کافه گالری مجموعه نیز درهمان زمان در باغ مجموعه ساخته شد.
خانه ملک، مرکز آفرینش و پژوهش هنرهای سنتی
پس از پایان دوره مرمت بنا، از سال ۱۳۸۲ خانه ملک به عنوان مرکز آفرینش و پژوهش هنرهای سنتی افتتاح شد و زیر نظر ادارهکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی خراسان رضوی فعالیت میکند. در این مجموعه جمعی از برترین هنرمندان مشهد گردهم آمده و به تولید آثارهنری میپردازند. علاوه بر این کلاسهای آموزشی در خانه ملک به شیوه استاد-شاگردی (خصوصی) در انواع رشتههای صنایع دستی برای علاقهمندان برگزار میشود. از خانه ملک مشهد میتوان به عنوان یک موزه زنده یاد کرد چرا که زمینه آشنایی مردم و بازدیدکنندگان با شیوه تولید آثارهنری از پایه و شناخت صنایعدستی ایرانی و آثار فاخر موزهای در این مکان فراهم شده است.
کارگاههای فعال در خانه ملک
سرپرست معاونت صنایعدستی ادارهکل میراثفرهنگی، گردشگری وصنایع دستی خراسان رضوی در این باره کارگاههای فعال در خانه ملک اظهار کرد: «کارگاه فلزیکی از کارگاههای فعال در این مرکز است که هنرهای ملیله کاری، فیروزه کوبی، قلمزنی روی فلز و جواهرات، ساخت زیورآلات سنتی و میناکاری در آن انجام میشود.»
رضا ابراهیمنیا افزود: «همچنین کارگاه سنگ دراین مرکز فعال است و هنرمندان در رشتههای حکاکی و قلمزنی بر روی سنگ هرکاره (سرپانتین) در این کارگاه فعالیت دارند.»
او افزود: «در کارگاه سفال این مرکز نیزهنرمندان سفالگری، سرامیک، لعاب و نقش برجسته فعالیت میکنند.»
سرپرست معاونت صنایعدستی ادارهکل میراثفرهنگی، گردشگری وصنایع دستی خراسان رضوی تصریح کرد: «در کارگاه رودوزیهای سنتی ایرانی شامل انواع دوختهای کهن ایرانی مثل پتهدوزی کرمان، سکمه دوزی اصفهان، قلاب دوزی گیلان، سوزندوزی بلوچ و… تولید میشود.»
ابراهیمنیا افزود: «هنر قطاعی پارچه (کلاژ)، حصیر بافی و تولیدات چرمی و تراش شیشه از دیگر کارگاههای فعال در خانه ملک است.»
مرکز آفرینش و پژوهش هنرهای سنتی خانه ملک مشهد در بولوار امام خمینی، بین امام خمینی۳۱ و ۳۳، روبروی سه راه دارایی قرار دارد.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.