توجه به آموزش بدون پرورش، ظلم به دانش آموز است

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: توجه به آموزش بدون پرورش در درجه اول ظلم به دانش آموز و سپس ظلم به جامعه است.

مهدی فیض در مراسم افتتاح سی و پنجمین جشنواره فرهنگی هنری دانش آموزان کشور در نیشابور افزود: هرچند آموزش به عنوان اصل مطرح شده است اما هدف نهایی آموزش نیز پرورش است.

وی افزود: اگر دانش آموز بدون توجه به امور هنری و پرورشی فقط درس بخواند به خود و جامعه خود ظلم کرده و نمی تواند عنصر مفید برای جامعه باشد زیرا تنها درس خواندن و گرفتن معدل بالا کارآمدی ایجاد نمی‌کند.

فیض گفت: اهمیت فعالیت های فرهنگی هنری به حدی است که بسیاری از دانشگاه های کشورهای پیشرفته در پذیرش دانشجو به دنبال فردی هستند که در پیشینه تحصیلی خود فعالیت فوق برنامه و هنری داشته باشد. دانش آموز با معدل 17 و دارای فعالیت هنری برای دانشگاه‌ها معتبرتر از دانش آموز با معدل 19 و بدون فعالیت هنری است.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های فرهنگی هنری مکمل پرورش هستند، تصریح کرد: در جریان آموزش باید خلاقیت، حس کنجکاوی، روحیه تعامل و حس پرسشگری دانش آموز تقویت شود. دانش آموز و دانشجویی که فقط درس می خواند به جایی نمی رسد.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: هنر همیشه باید در راستای ارزش قرار گیرد و باید معرفت را از عالم ملکوت دریافت و در قالب هنر پیاده کرد. هدف از حضور در این جشنواره نیز رقابت نیست و مربیان و دانش آموزان نباید فضای شیرین اردو را به فضای تلخ رقابتی تبدیل کنند.

فرماندار نیشابور نیز در این مراسم گفت: مسابقات فرهنگی هنری در نظام تعلیم و تربیت از اهمیت بسیار برخوردار است.

سعید شیبانی افزود: غنای فرهنگی ایران همواره از افتخارات این سرزمین بوده و ایران زمین مهد و سرچشمه تمدن‌های بزرگ فرهنگی و هنری جهان است.

وی با بیان اینکه سرمایه گذاری در حوزه فرهنگ و هنر از اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است اظهار کرد: ساحت فرهنگی، هنری و زیبایی شناختی از زیربنایی ترین ساحت‌های این سند است که هم جنبه ابزاری دارد و هم هدف است.

وی گفت: یکی از بهترین بسترها برای تحقق این ساحت تربیتی، برپایی مسابقات فرهنگی، هنری، قرآنی و جشنواره های مختلف است که از دل مدارس آغاز شده و با شناسایی استعدادهای برتر زمینه رشد و تعالی دانش آموزان فراهم می‌شود

شیبانی افزود: آینده فرهنگ و تمدن ایران با دانش آموزان است و آنچه به فرهنگ و هنر ارزش مضاعف می بخشد جهت گیری الهی و خدایی است. هنری که تعالی و رشد انسان را به دنبال دارد، هنر مقدسی است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *