مواد مخدر و روان‌گردان‌ها، تهدیدهای امنیتی

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی گفت: امروزه پدیده مواد مخدر و روانگردان‌ها فقط یک آسیب اجتماعی نیست، بلکه علاوه بر آن یک تهدید امنیتی است. لذا در کنار 3 بحران جهانی؛ بحران هسته‌ای، بحران «زیست محیطی» و بحران «جمعیتی» ما با بحرانی به نام «مواد مخدر» روبرو هستیم.
سید جواد حسینی در گفتگو با خبرنگاران افزود: در جهان امروز به دلیل اینکه دگرگونی‌های اجتماعی فراگیر و سریع شده‌اند، بحران هویت، بحران اضطراب و برخی بحران‌های دیگر خصوصا در جوانان فراگیر شده است و مواد مخدر راهی برای آرامش بخشی و تخدیر است.

وی تصریح کرد: به همین دلایل مصرف این مواد دو و نیم برابر افزایش یافته است و تنوع آن از 7 نوع به 700 نوع رسیده است. امروزه مخوف‌تر از سلاح شیمیایی و کشتار جمعی سلاحی در افغانستان تولید می‌شود که در پایان قرن بیستم درآمد ناشی از آن 200 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی با اشاره به مجاورت مرزی کشور ما با افغانستان گفت: در کشور افغانستان سالانه 6 هزار تن مواد مخدر تولید می‌شود، این کشور 80 درصد مواد مخدر دنیا را تأمین می‌کند و مهمترین کشور ترانزیت مواد مخدر دنیاست.
وی تصریح کرد: سرمایه گذاری پیرامون این پدیده شوم از نظر تجاری در رتبه‌های پس از نفت، گردشگری و سلاح قرار دارد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی با اشاره به اینکه امروزه بسیاری از جرایم سازمان یافته بین المللی پیرامون پدیده مواد مخدر شکل می‌گیرد، افزود: قاچاق مواد مخدر علاوه بر مسائل امنیتی در عرصه‌های دیگری هم دارای آثار سوء می‌باشد.
وی افزود: امروزه 35 هزار میلیارد دلار گردش مالی برای مبارزه با مواد مخدر در دنیاست و کشف یک کیلو مواد مخدر 400 دلار هزینه در بر دارد.
حسینی اقتصاد سایه و غیررسمی‌، فقر و توسعه نیافتگی، توسعه نامتوازن و تحمیل هزینه‌های اقتصادی بسیار را از آثار پدیده مواد مخدر دانست و افزود: درگیری 50 هزار نفر نیروی انتظامی در امر مبارزه با مواد مخدر، طلاق و فروپاشی خانواده، افزایش بیماری‌هایی چون ایدز، پولشویی، ناامنی، بیکاری، ناامن کردن فضای سرمایه گذاری و نیز هدر رفت سرمایه انسانی از آثار سوء پدیده مواد مخدر است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی در ادامه گفت: برآوردهای سال 2009 نشان می‌دهد 38 هزار و 161 نفر ایرانی در خصوص مواد مخدر در زندان بوده‌اند که 75 درصد کل زندانیان کشور را شامل می‌شود.

وی افزود: این برآورد‌ها نشان می‌دهد 3 هزار و 700 نفر در مبارزه با مواد مخدر به شهادت رسیده‌اند، 11 هزار نفر در مبارزه با مواد مخدر جانباز شده‌اند، 700 میلیون دلار در انسداد مرز شرقی کشور هزینه شده است و 20 میلیون نفر یعنی حدود یک سوم جهت جمعیت ایران به نوعی مستقیم و غیرمستقیم درگیر با این پدیده شوم‌اند.
حسینی راه‌های مبارزه با پدیده مواد مخدر را رویکردهای سلبی، رویکردهای ایجابی، رویکردهای اجتماعی، و استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد دانست افزود: در بحث پیشگیری نیز سه رویکرد پیشگیری اولیه و ساختاری، پیشگیری ثانویه و پیشگیری ثالثه را داریم که دو رویکرد اول بسیار راهگشا می‌باشد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی افزود: باید مردم را به شکل نظامند برای کنترل و کاهش این پدیده وارد عرصه کرد و از طریق گسترش کمی و کیفی تشکل‌های غیردولتی، مبارزه با این پدیده شوم را به یک موضوع اجتماعی تبدیل کرد.
حسینی با اشاره به حاشیه نشینی و تاثیر آن بر آسیب‌های اجتماعی خصوصا موادمخدر گفت: از منظر داخلی ما با رشد حاشیه‌نشینی و سکونتگاه‌های غیررسمی مواجه‌ایم . از 11 میلیون حاشیه نشین کشور یک میلیون و 250 هزار نفر آن در حاشیه شهر مشهد ساکن هستند.

وی افزود: امروز 120 سمن در حاشیه شهر مشهد فعالند و برنامه ریزی برای فعالیت 131 سمن در سال 96 شده است که از این لحاظ باید سال 96 را سال شکوفایی سمن‌ها در استان دانست.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی تصریح کرد: تشکلهای غیردولتی از 540 تشکل در سال 93 به 939 تشکل رسیده است که رشد 73.5 درصدی آن‌ها را شاهد هستیم.

حسینی تشکل‌های غیردولتی، سند جامع تقسیم کار ملی پیرامون کنترل و کاهش آسیب‌ها، روستاهای پاک ، مناطق عاری از اعتیاد و ایجاد 160 هزار فرصت شغلی جدید را از راهکارهای کنترل و کاهش پدیده شوم مواد مخدر دانست و افزود: با همین نگاه امروز 38 سمن در حوزه فرهنگی و پیشگیری از اعتیاد، 66 سمن در حوزه درمان، کاهش آسیب‌ها و حمایت‌های اجتماعی و نیز 165 تیم اجتماع محور در استان فعالند.
وی افزود: تشکل ضامن با هدف کار روی مجازاتهای جایگزین، تشکل «سرای نجات علی(ع)» با هدف ساماندهی کارتن خواب‌ها، تشکل «کنگره 60» با هدف بازگشت ترک کرده‌ها به زندگی، تشکل حقوقی «سورا» با هدف پیگیری مسائل زنان سرپرست خانوار ارائه خدمات حقوقی آنها و تشکل «سین هشتم» برای نجات آسیب دیدگان از جمله سازمان‌های مردم نهادی هستند که به اجتماعی شدن مبارزه با پدیده شوم اعتیاد کمک می‌کنند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *