مروری بر عملکرد هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی در دوره هشتم:

گزارش 444 روز مدیریت

براساس ماده 10 فصل اول قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان هر یک از سازمان‌های نظام مهندسی استان‌ها داری هیات مدیره‌ای هستند، که از بین اعضای داوطلب واجد شرایط در رشته های اصلی هفت‌گانه مهندسی ساختمان برای یک دوره سه ساله انتخاب می‌شوند و برهمین اساس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی دارای 15 عضو اصلی و 7 عضو علی البدل هیات مدیره در دوره هشتم بوده؛ که اعتبار نامه های خود را در سوم آبان ماه سال 1397 از مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی دریافت کردند،
به گزارش صبح امروز مهندس محمدحسین شرکاء رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی درباره عملکرد ۴۴۴ روزه هیات مدیره دوره هشتم سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی بر اساس وظایف ماده ۱۵ قانون اظهار کرد: براساس بند یک ماده ۱۵ قانون، برای تقویت و توسعه فرهنگ و ارزش های اسلامی در معماری، کارگروه مشترکی با اداره کل راه و شهرسازی و شهرداری مشهد به منظور ساماندهی نما و منظر شهری بر مبنای ابلاغیه منشور مقام معظم رهبری تشکیل شده است.
او با اشاره به بند 2 ماده 15 قانون، درباره اقدامات انجام شده زمینه رشد و اعتلای حرفه های مهندسی ساختمان، گفت: برای اولین بار در کشور بین سازمان نظام مهندسی ساختمان استان با بنیاد نخبگان خراسان رضوی برای هم افزایی و مشارکت جامعه نخبه استان و ایجاد ارتباط از طریق تشکیل دپارتمان نخبگان و ارتباط با صنعت ساختمان در سازمان تفاهم نامه همکاری منعقدشده است.
چابک سازی، اصلاح و بهبود ساختار با کاهش 150 نفر کارشناس و جایگزین با دپارتمان نخبگان
شرکاء تاکید کرد: هم چنین به منظور چابک سازی، اصلاح و بهبود ساختار سازمانی اقداماتی نظیر بازنگری درخصوص فعالیت 22 کمیسیون و کمیته بوروکراتیک و در مقابل جایگزینی دپارتمان نخبگان متشکل از مخترعین، مبتکرین و نوآوران حوزه صنعت ساختمان انجام شده است.
انعقاد تفاهم نامه بیمه مسئولیت حرفه ای با شرایط عمومی و خصوص مدنظر سازمان طبق بند 33 ماده 73 و راه اندازی آزمون های الکترونیکی که این دو مهم هر دو برای اولین بار در کشور انجام شد.
وی افزود: اقدام در جهت شفاف سازی و ساماندهی امور مرتبط با گاز تجاری و خانگی در سطح استان از دیگر اقدامات این دوره محسوب می شود.
طراحی و پیاده سازی سامانه جامع الکترونیکی ساجام؛۳۷۰۰۰ نفرکارتابل الکترونیک
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی به ضرورت الکترونیکی شده فرآیندها اشاره کرد و گفت: طراحی و پیاده سازی سامانه جامع الکترونیکی ساجام برای اعضای سازمان بدون هزینه جانبی و در قالب حمایت معنوی به منظور انجام مکاتبات در حوزه های آموزشی، فنی و … در راستای جلوگیری از رفت و آمدهای درون شهری و پیگیری فیزیکی درخواست ها در سازمان انجام
شده است.
شفاف سازی در خصوص آگاهی از میزان کسر ظرفیت صلاحیت‌ها
شرکاء با بیان این که شفافیت موجب از بین رفت رانت و فساد می شود، اظهار کرد: شفاف سازی در خصوص آگاهی از میزان کسر ظرفیت صلاحیت‌های طراحی، نظارت و اجرای مهندسین و امکان مشاهده کارکرد همه اعضا به صورت برخط بدون محدودیت های زمان و مکان‌ برای هر فرد انجام شده است.
وی ادامه داد: یکپارچه شدن بانک های اطلاعاتی مهندسان استان و تبادل اطلاعات در این خصوص با استفاده از سیستم های هوشمند مانند ثبت اثر انگشت مهندسین به منظور جلـوگیری از فعـالیت افراد غیرمتخصص و فاقـد صـلاحیت و هر گونه جعل احتمالی از دیگر اقدامات بوده است.
برگزاری انتخابات بازرسان سازمان، هیات رئیسه سال دوم دوره هشتم و هیات رئیسه گروه های تخصصی
همچنین رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی درباره اقدامات انجام شده مبتنی بر بند 3 ماده 15 قانون، درباره ارتقاء دانش فنی و کیفیت کار گفت: برگزاری کلاس ها و کارگاه های آموزشی در کلیه صلاحیت ها در هفت رشته تخصصی برای ارتقای دانش حرفه ای و اعتلای مهندسی، برگزاری پنجمین همایش ملی فن آوری های نوین صنعت ساختمان با محوریت ساختمان های بلند مرتبه که نتایج حاصله از آن در تهیه ضوابط ساختمان های بلند مرتبه که از سوی وزارت راه و شهرسازی در حال تنظیم است، از اقدامات طی این دوره بوده است.
شرکاء ادامه داد: رایزنی و بررسی مراکز علمی و پژوهشی و دانشگاهی برای انعقاد تفاهم نامه مشترک و افزایش توان علمی، فنی و اجرایی جامعه هدف، برگزاری هفتمین نشست ادواری اعضای بسیجی هیات مدیره استان ها با محوریت تشکیل کارگروه های عملیاتی و فنی از دیگر اقدامات انجام شده برای ارتقاء دانش فنی بوده است.
رویکرد تعامل به جای تقابل با ارگان ها وی با اشاره به بند 4 ماده 15 قانون، در زمینه همکاری با مراجع مسئول در امر کنترل ساختمان، اظهار کرد: با رویکرد تعامل به جای تقابل با ارگان ها، جلساتی برای بررسی مشکلات و چالش های حوزه کاری جامعه مهندسان با نمایندگان مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی، رئیس کل دادگستری خراسان رضوی، معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، مدیرکل راه و شهرسازی استان، مدیران بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی، شهردار و معاونان شهرداری مشهد، معاونان و مدیران استانداری، اعضای شورای اسلامی شهر مشهد، مدیرکل نوسازی مدارس استان و …. برگزار شده است.
شرکاء با بیان این که برای سرعت بخشیدن به انجام کار، بهبود کیفی و کمی ساخت و ساز و تقویت نظارت بر حسن انجام خدمات مهندسی، انعقاد تفاهم نامه با شرکت آبفا، همچنین انعقاد تفاهم نامه سه جانبه با شهرداری مشهد، اداره ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان برای جلوگیری از موازی کاری در امر بازدید و کارشناسی پروژه های ساختمانی که منجر به پایانکار بهره برداری، صورتجلسه تفکیکی و اسناد تفکیکی منحصراً با بازدید مهندسان نقشه بردار عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان می شود، به سرانجام رسیده است.
تاسیس شعبه ۱۷۱ حل اختلاف قوه قضاییه
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی تاسیس شعبه ۱۷۱ حل اختلاف قوه قضاییه ویژه اعضا سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی را از دیگر دستاوردها عنوان کرد.
شرکاء یادآور شد: «تفاهم نامه علمي، فني و اجرايي در حوزه بازآفريني شهري» با هدف تسهيل دستيابي شهروندان به خدمات فني و مهندسي و حضور موثر شهرسازان عضو سازمان نظام مهندسي در فرآيند بازآفريني شهري و كاهش آسيب هاي بافت هاي ناكارآمد شهري بين شهرداري مشهد و سازمان نظام مهندسي ساختمان خراسان رضوي به امضا رسیده است.وی افزود: همچنین تفاهم نامه‌ای با موضوع «همكاري مشترك علمي، فني و اجرايي در راستاي بستر سازی ايجاد و مديريت شهري هوشمند در مشهد» بين معاونت برنامه ريزي و توسعه سرمايه انساني شهرداري مشهد و سازمان نظام مهندسي خراسان رضوي برای بسترسازي استفاده از ظرفيت خدمات مهندسين رشته هاي هفت گانه سازمان نظام مهندسي با محوريت رشته شهرسازی امضا شده است.
جایگزین کردن نظارت بر حسن اجرای خدمات مهندسی با نظارت بر اجرای خدمات مهندسی
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی با اشاره به بند 5 ماده 15 قانون، مبنی بر نظارت بر حسن انجام خدمات مهندسی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی در طرح ها و فعالیت های غیر دولتی اظهار کرد: جایگزین کردن نظارت بر حسن اجرای خدمات مهندسی با نظارت بر اجرای خدمات مهندسی که منجر به کاهش 250 نفر کارشناس و در نهایت تدقیق ماده 2 و 15 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب 1374 و ماده 73 آئین نامه اجرایی مصوب 1375 با هدف بهره مند شدن از قابلیت توان و تعهدات مهندسین ناظر دخیل در پروژه ها بوده است.
او ادامه داد: پیگیری و نظارت مهندسان متعهد جهت بازدید از پروژه ها و ارسال گزارش، راه اندازی بیش از 130 دفتر و شرکت جهت پاسخگویی و انجام امورات مربوط به کسر ظرفیت و پروانه ساختمانی و … در سراسر شهر مشهد مقدس از دیگر اقدامات در زمینه نظارت بر حسن انجام خدمات مهندسی بوده است.
شرکاء با بیان این که مشارکت و ارزشیابی و تعیین صلاحیت و ظرفیت اشتغال به کار شاغلان از مواردی است که در بند 6 ماده 15 قانون تاکید شده است، اظهار کرد: راه اندازی سامانه ساجام با عضویت الکترونیکی اعضاء و اعمال کلیه قوانین و آئین نامه ها در فرم های آن جهت ارتقاء و یا تمدید صلاحیت پروانه اشتغال به کار انجام شده است.
او با اشاره به بند 7 ماده 15 قانون، دفاع از حقوق اجتماعی و حیثیت حرفه ای اعضاء اظهار کرد: پرداخت مطالبات مهندسان عضو بابت حق الزحمه نظارت بعد از حدود 3 سال اولین گام مالی برای کمک به معیشت مهندسان بود.
برخورد با دلالان در چهار گام
او اقدامات قاطع هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی در برخورد با دلالان در چهار گام تشریح کرد.
برخورد قضایی، انتظامی و انضباطی با دلالان و واسطه ها
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی اظهار کرد: برخورد قضایی، انتظامی و انضباطی با دلالان و واسطه ها شناسایی افراد سودجو و دلال، شناسایی افراد فاقد صلاحیت حرفه ای توسط متولیان و معرفی به نهادهای انتظامی برای برخورد قانونی، تشکیل کمیته منسجم جهت پیگیری تخلفات در راستای مبارزه با دلالان، ارتباط دوسویه سازمان نظام مهندسی ساختمان استان با رئیس پلیس آگاهی خراسان رضوی جهت تسریع در رسیدگی به تخلفات و … از دیگر اقدامات بوده است.
ساماندهی و ضابطه مند کردن رویه نامعین پروژه های
غیر عمرانی شرکاء با اشاره به بند 8 ماده 15 قانون، تنظیم روابط بین صاحبان حرفه ها و کارفرمایان اظهار کرد: ساماندهی و ضابطه مند کردن رویه نامعین پروژه های غیر عمرانی، علاوه بر پروژه های عمرانی و دولتی دارای بودجه عمرانی سایر موارد برای تعیین تکلیف باید پس از تصویب هیات مدیره سازمان به هیئت چهار نفره ارجاع شود و سایر مصوبات (به استثنای پروژه های سازمانی غیر انتفاعی مربوط به شهرداری) مربوطه ملغی اعلام می شود.
راه اندازی چندین نرم افزار و سامانه
وی ادامه داد: راه اندازی، ارتقاء و بروزرسانی الگوریتم نرم افزار کسر ظرفیت استانی و ارجاع کار مهندسان ناظر با توجه به تاکید مقام عالی وزارت راه و شهرسازی، راه اندازی سامانه ساجام ، راه اندازی سامانه عضویت، استقرار سامانه ارسال گزارشات مرحله ای مهندسان ناظر به صورت الکترونیکی ، راه اندازی سامانه مرکز تماس هوشمند، راه اندازی سامانه افزایش مشارکت رسانه ها در انتشار اخبار سازمانی، ایجاد ارتباطات بین سامانه ها از طریق وب سرویس انجام شده است.رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی با اشاره به بند 9 ماده 15 قانون، در زمینه کمک به ترویج اصول صحیح مهندسی و معماری و همکاری با وزارت مسکن و شهرسازی اظهار کرد: در زمینه تدوین اجرا و کنترل مقررات ملی ساختمان، اعلام پیشنهادات اصلاحی سازمان در مورد ارایه خدمات مهندسی به وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی ساختمان (شورای مرکزی)، انعقاد قرارداد سه جانبه مشترک با اداره کل ثبت اسناد و املاک استان، شهرداری مشهد و سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی درخصوص اجرایی شدن سیستم یکپارچه استانی با محوریت قانون حدنگار اقدام شده است.
کمک به ارتقای کیفیت طرح های ساختمانی
شرکاء با اشاره به بند 10 ماده 15 قانون برای کمک به ارتقای کیفیت طرح های ساختمانی گفت: نظارت مهندسان ناظر متعهد برای بازدید و ارایه گزارش کار به سازمان نظام مهندسی ساختمان استان از طریق کارتابل الکترونیکی (سامانه ساجام) انجام شده است.
وی افزود: براساس بند 11 ماده 15 قانون، ارائه خدمات کارشناسی فنی به مراجع قضایی و قبول داوری، بررسی طرح راه اندازی سامانه کارشناسی ماده 27 جهت ارائه خدمات کارشناسی فنی به مراجع قضایی، تشکیل هیات مشورتی رفع اختلاف فی مابین اعضا و صاحبان کار، همچنین بهره مندی از نظرات کارشناسان ماده 27 و انعکاس آن در صورت لزوم به مراجع قضایی انجام شده است.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی با اشاره به بند 12 ماده 15 قانون،درباره اقدامات انجام شده در زمینه همکاری با مراجع استان در هنگام بروز سوانح و بلایای طبیعی اظهار کرد: همکاری با ستاد بحران استانداری خراسان رضوی در مواقع ضروری در زمینه پدافند غیر عامل، همکاری با جمعیت هلال احمر استان در خصوص جمع آوری کمک به سیل زدگان نوروز 98، شرکت در مانور مشترک زلزله یک روزه و همکاری با سازمان ها و ادارات ذیصلاح نظیر شرکت گاز استان خراسان رضوی، استانداری، سازمان آتش نشانی شهرداری مشهد و …، پیگیری و هماهنگی مربوط به استقرار 10 دستگاه شتاب نگار جدید در مشهد و رونمایی از یک شتاب نگار با همکاری دفتر مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و شهرداری مشهد و اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی انجام شده است.
تهیه و تنظیم مبانی قیمت‌گذاری خدمات مهندسی در استان
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی با اشاره به بند 15 ماده 15 قانون، در زمینه تهیه و تنظیم مبانی قیمت‌گذاری خدمات مهندسی در استان و پیشنهاد به هیات چهارنفره استان (وزارت راه و شهرسازی) اظهار کرد: تصویب تعرفه خدمات مهندسی 7 رشته اصلی بر اساس جدول حق‌الزحمه پیشنهادی هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان، پیگیری و تسریع در تشکیل هیات 4 نفره استان جهت بررسی و در نتیجه تصویب جدول پیشنهادی از سوی هیات 4 نفره استان انجام شده است.
شرکاء افزود: در راستای بند 16 ماده 15 قانون، سایر موارد تحقق اهداف قانون و انجام وظایف قانونی تشکیل کمیسیون‌ها و کمیته‌های زیر مجموعه نیز پیگیری برگزاری انتخابات گروه های تخصصی در رشته های عمران، معماری، برق، مکانیک و نقشه برداری بر اساس قانون و آئین نامه های اجرایی (مواد 77 و 78 آئین نامه اجرایی)، انتخاب اعضای کمیته آموزش، انعقاد تفاهم نامه با بیمه مسولیت حرفه ای با شرایط عمومی و خصوصی مدنظر سازمان برای اولین بار در کشور ( بند ۳۳ ماده ۷۳ قانون نظام مهندسی و کنترل) ، برگزاری همایش علمی تخصصی نگاهی نو به سازه های بتنی با رویکرد دوام و پایایی با همکاری شهرداری مشهد و برگزاری سیزدهمین همایش حمل و نقل و ترافیک با رویکرد حمل و نقل انسان محور به سرانجام رسیده است.

 

 

 

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *