مدال‌های آسیایی در انتظار قهرمانان ایران

خیلی از ورزشکاران ایرانی هدف اصلی خود را در سال ۹۷ حضور موفق در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ قرار داده‌اند. بازی‌های آسیایی بعد از المپیک بزرگترین رویداد ورزشی برای ورزش ایران است که هر ۴ ‌سال یک‌بار شور و انگیزه را در میان ورزشکاران ایجاد می‌کند.

اواخر مردادماه بزرگترین فستیوال ورزشی در آسیا در جاکارتای اندونزی استارت می‌خورد و کاروان ایران با ٣٣٠ ورزشکار به این رقابت‌ها اعزام می‌شود. در دوره قبلی ایران جایگاه چهارمی خود را از دست داد، اما این بار با برنامه‌ریزی صورت گرفته، مسئولان ورزش کشور امیدوار هستند تا بعد از چین، ژاپن و کره‌جنوبی در جایگاه چهارمی آسیا از نظر مدال‌آوری قرار بگیریم.

برنامه‌ریزی برای حضور موفق تیم‌های ورزشی مختلف از مدت‌ها قبل آغاز شده و با انتخاب رضا صالحی‌امیری به‌عنوان رئیس کمیته ملی المپیک تدوین این برنامه به صورت جدی‌تر مدنظر قرار گرفت. برای خیلی از ورزشکاران به‌ویژه در رشته‌های انفرادی بازی‌های آسیایی و کسب مدال در این رقابت‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و طلایی شدن در این مسابقات یک افتخار بزرگ به شمار می‌رود.

رشته‌هایی چون کشتی، وزنه‌برداری و تکواندو مثل دوره‌های قبلی جزو امیدهای اصلی در این مسابقات به حساب می‌آیند تا اکثر مدال‌های طلای بازی‌های آسیایی را درو کنند. نتیجه‌ای که در اندونزی برای ورزش ایران رقم می‌خورد، قطعا تأثیر بسزایی در سرنوشت مدیران ورزش کشور همچون مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و رضا صالحی‌امیری رئیس کمیته ملی المپیک هم خواهد داشت.

کاروان ایران در دوره قبلی با ٢١ طلا، ١٨ نقره و ١٨ برنز در رده پنجم ایستاد و قطعا در‌ سال ٢٠١٨ با توجه به افزایش تعداد ورزشکاران اعزامی توقع مردم و رسانه‌ها هم از کاروان ایران بیشتر از قبل خواهد بود.

در دوره قبل این رقابت‌ها که در اینچئون کره جنوبی برگزار شد از 21 طلای کسب شده توسط ورزشکاران ایرانی 18 طلا سهم آقایان، دو طلا سهم بانوان ایران و یک طلای تیمی در والیبال نصیب ایران شد که از این تعداد 6 مدال طلا در کشتی و 4 طلا در تکواندو کسب شده که این دو رشته بیشترین سهم را در کسب عنوان نخست داشتند. حمیده عباسعلی در کاراته و نجمه خدمتی هم تنها بانوان طلایی ایران در دوره قبل این رقابت‌ها بودند.

اگر رشته‌های تیمی را کنار بگذاریم، امید اصلی کاروان ایران به رشته‌های انفرادی است تا با مدال‌های پرتعداد رده چهارمی را به ارمغان بیاورند. در این میان دوومیدانی هم یکی از رشته‌های پرامید به شمار می‌رود. احسان حدادی که سابقه ۳ دوره کسب مدال طلا در این رقابت‌ها را دارد، تمرینات خود را با مربی آمریکایی دنبال می‌کند تا چهارمین قهرمانی‌اش در بازی‌های آسیایی را جشن بگیرد. حسن تفتیان دونده خراسانی که در سال اواخر سال گذشته رکوردهای خوبی را در رقابت‌های مختلف از خود به جای گذاشت و همچنین به مقام پنجمی رقابت های جهانی دست پیدا کرد نیز چنین هدفی را دنبال می‌کند و امیدوار به طلایی شدن است. نفرات دیگری مثل علی ثمری در پرتاب وزنه و همچنین سپیده توکلی در هفتگانه هم جزو امیدهای ایران برای کسب مدال هستند.

انتظارات از رشته پرمدال قایقرانی هم بالاست. رشته‌ای که در دوره گذشته این رقابت‌ها 9 مدال را برای ایران به ارمغان آورده است. یک طلا، دو نقره و 6 برنز حاصل کار ورزشکاران در دوره قبلی این رقابت ها بوده و محسن شادی که در ۲ دوره قبلی طلایی شده، بار دیگر دست به پارو شده تا بتواند قایقرانی ایران را در اندونزی طلایی کند. در بخش زنان هم مهسا جاور از امیدهای اصلی کسب مدال محسوب می‌شود.

رشته‌های رزمی همگی به مدال‌آوری در بازی‌های آسیایی فکر می‌کنند. از ووشو بگیر که قهرمان‌های آماده‌ای در بخش زنان و مردان دارد و سال گذشته برای اولین بار قهرمان جهان شد تا تکواندو که افت مقطعی را سپری کرده و با سرمربی جدید خود یعنی فریبرز عسگری برای این رقابت‌ها آماده می‌شود. این رشته نیز در دوره قبلی 7 مدال بدست آورده است که 4 طلا، 2 نقره و تنها یک برنز بدست آورد. کاراته، بوکس و جودو را هم باید به این جمع اضافه کنیم که هر کدام می‌توانند پرچم ایران را در بازی‌های آسیایی به اهتزاز دربیاورند.

کشتی هم مثل همیشه امید اول مدال آوری کاروان ایران است. جایی که 12 مدال رنگارنگ را از دوره قبلی به یادگار گذاشته که شامل 6 مدال طلا، یک نقره و 5 برنز است و آزادکاران و فرنگی کاران خوب می‌دانند مردم فقط از آنها انتظار کسب مدال طلا دارند و به کمتر از آن راضی نمی‌شوند. در دوره‌های قبلی هم البته اکثر انتظارات از کشتی برآورده شده و گوش شکسته‌ها سهم بالایی از مدال‌های طلای کاروان ایران داشتند.

وزنه برداری جزو دیگر رشته‌های پرامید خواهد بود که در سال ۲۰۱۷ برای اولین بار قهرمان جهان شد. نفراتی همچون کیانوش رستمی، سهراب مرادی، علی هاشمی، سعید علی حسینی و بهداد سلیمی که در سطح جهان هم جزو مدعیان هستند، در آسیا امید به کسب مدال طلا دارند.

البته تک ستاره‌هایی هم در رشته‌هایی مثل شمشیربازی،‌ دوچرخه سواری، تیراندازی با کمان و چند رشته دیگر حضور دارند که می‌توانند کاروان ایران را طلایی کنند.

ذکر این نکته نیز با اهمیت است که در دوره قبلی این رقابت‌ها تیم بسکتبال ایران توانست با راهیابی به دیدار پایانی مدال نقره این بازی‌ها را از آن خود کند.

 

 

گزارشی از حامد دائمی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *