ببخشید ما یک ربات را استخدام کردیم

در دهه‌های گذشته حضور ربات در زندگی ما یک داستان تخیلی هیجان­انگیز بود. صحت این موضوع را می­توان در فیلم­های کلاسیک دهه 90 میلادی جهان مشاهده کرد. اما هرچه جلوتر آمدیم این خیال بیشتر رنگ واقعیت گرفت تا جایی که امروزه بسیاری از امور در دست ربات­ها و کامپیوترهاست که البته بسیار بهتر از انسان نیز وظایف خود را انجام می­دهند.

هرچند استفاده از کامپیوتر و موبایل که خود از خانواده­ ربات­ها محسوب می­شوند در کشور ما رایج شده اما هنوز ما حضور فیزیکی یک ربات را در جامعه نمی بینیم. در برخی از کشورها ربات‌ها این روز ها به کار گماشته شده‌اند از تحویل پیتزا تا شستشوی ماشین در کارواش و خدمتکاری در منزل را به عهده گرفته‌اند.

در ایران هم دیر یا زود این اتفاق می‌افتد ما روز به روز تنبل­تر می­شویم و ربات­ها فعال­تر و به‌روزتر. ربات خسته و بیمار نمی­شود و خطای کمتری دارد. اما این موضوع را باید یک فرصت دانست یا تهدید؟ آن‌ها قرار است جای انسان را در جامعه بگیرند؟ حضور پررنگ­تر ربات­، اتوماسیون، اینترنت و … چه تاثیری بر اشتغال انسان­ها خواهد داشت؟

این روزها همزمان که به سرعت تکنولوژی افزوده  و آموزش­ها در کشور ضعیف­تر و نیروی متخصص کار کمتر می­شود، جا برای ربات‌ها بازتر می‌شود. در قسمت اول این گزارش به سراغ هم‌استانی‌های مان رفتیم تا بپرسیم که یک ربات را در جایگاه شغلی که هستند تصور کرده‌اند؟

 

نماینده درگز در مجلس:

ربات لابی‌گری را از بین می‌برد

نماینده درگز در مجلس شورای اسلامی درباره جایگاه شغلی‌اش و حضور یک ربات در آن جایگاه گفت: ربات لابی­گری را از بین می­برد.

عبدااله حاتمیان معتقد است: البته اگر دقیقا به ربات اشاره نشود با حضور انسان‌ها هم می­توان با سیستمی کردن کارها و اتوماسیون، حجم نیروی کار را کم کرد، دقت و سرعت فعالیت­ها را بیشتر کرد.

من معتقدم در حوزه­های تصمیم­گیری ربات بهتر از انسان تصمیم می­گیرد چرا که لابی­گری و تصمیم بر اساس منافع شخصی و حزبی از بین می­رود.

 

پیشکسوت تئاتر استان:

جایی برای ربات‌ها نیست!

علیرضا سوزنچی پیشکسوت تئاتر تاکید دارد که در هنر مخصوصا تئاتر جایی برای ربات نیست.وی می­گوید:من سال­هاست که روی صحنه می­روم و هنوز هم انرژی و حس را مردم به من منتقل می­کنند.اگر می­خندم یا گریه می­کنم با حس القایی تماشاگر است.تماشاگر از حس بازی من لذت می­برد و من از نفس تماشاگر زنده می‌مانم.

وی با اطمینان تاکید می‌کند: این را نمی­توان در یک ربات پیدا کرد، تبادل احساس با یک شی برقرار نمی­شود پس به طور قطع ربات نمی­تواند در تئاتر به درستی احساس را بروز دهد، در جای صحیح رفتار صحیح داشته باشد و خلاقیت بروز دهد.در هنرهای دیگر هم به همین شکل است اما شاید تا حدودی بتوان در آنها ربات را دخیل کرد. اما در تئاتر هرگز!

 

سرمربی پدیده:

مربیگری عشق است و جای ربات نیست

محمدرضا مهاجری مربی تیم پدیده خراسان نیز نظری شبیه به علیرضا سوزنچی دارد.

او می­گوید :مربی­گری فقط عشق است و عشق! ارنج کردن بخش ظاهر کار است اما مهم­ترین چیزی که باید مربی بتواند انتقال دهد حس،شور و انگیزه است که این­ها از توان هرچیزی غیر از انسان خارج است.

 

یک فعال رسانه‌ای:

ربات خبرنگار خوبی می‌شود

یک خبرنگار و فعال رسانه‌ای در حوزه اجتماعی می­گوید: هرچند این اتفاق نزدیک نیست ولی ربات می­تواند جای خبرنگار را به خوبی پرکند.

نیلوفر تاکید دارد: این­روزها که سرعت در انتقال خبر حرف اول را می­زند بدون شک ربات می­تواند موفق­تر عمل کند.حتی در تهیه گزارش نیز هوش مصنوعی می­تواند با جمع­آوری یک­سری داده متنی مناسب را طراحی و به عنوان گزارش منتشر کند.حال اینکه بیشتر امروزه فعالیت­های رسانه پوشش لحظه به لحظه رویداد­ها و تبدیل صدا به متن است که این کار به راحتی و با سرعت توسط ربات صورت می­گیرد.به نظر من زمانی که ربات جایگزین انسان به عنوان خبرنگار شود دیگر بروز احساسات و پوشش احساس معنا ندارد پون زندگی کاملا سرد و بی­روح شده است.

 

یک منشی مشهدی:

می‌تواند شغلم را داشته باشد اما خلاقیتم را نه!

یک منشی و مدیرداخلی در یک شرکت خصوصی در این رابطه می­گوید: ربات به خوبی می­تواند فعالیت­های کاری من را پوشش دهد و احتمالا روزی که چنین رباتی به شکل کامل طراحی شود من باید شغلم را عوض کنم.

سعیده ابراز امیدواری کرد: اما نمی­توان این موضوع را نادیده گرفت که در خیلی از مسائل ربات ناتوان است از جمله خلاقیت که ربات نمی­تواند خارج از برنامه و اصولش رفتار کند که این امر تاثیرگذاری است.

 

یک آشپز و مدیر رستوران در مشهد:

احتمالا ربات‌ها در فست‌فود دست‌پخت‌شان خوب باشد

علی آشپز و مدیر رستوران هم در تمام سیستم کارش ربات را جایگزین مناسبی می­داند. او می­گوید: کار من با تکنیک و اصول آشپزی انجام می­شود پس کافی است هوش مصنوعی توانایی تشخیص اقلام مختلف را داشته باشد و برای پخت غذاها برنامه ریزی شده باشد همین کافی است تا تمام کار را انجام دهد.

البته فکر می­کنم این اتفاق بیشتر در فست­فود­ها بیفتد چون غذاهای سنتی عمدتا نیاز به تست دارند و اگر این نقیصه برطرف شود کاملا ربات توانایی آشپزی خواهد داشت.در بقیه فعالیت­های رستوران و کترینگ­ها نیز می­توان ربات را جایگزین کرد.مثلا گارسون ، پیک ، خدمات، منشی و… همه قابل جایگزینی هستند.

 

یک نظامی خراسانی مطرح کرد:

به کارگیری ربات‌ها و احتمال کاهش تلفات

محسن یک نظامی است و اعتقاد دارد ربات هم بهتر می­تواند بجنگد و هم باعث کاهش تلفات می­شود اما به طور قطع باید حواس پنج­گانه را در آن فعال ساخت چراکه فقط تیراندازی در نبرد مهم نیست.البته این در سطوح پایین نبرد ممکن است و در سطح طراحی استراتژی جنگ استفاده از ربات امری غیر ممکن است.

 

ربات و کشاورزی آینده‌ای پایدار می‌سازند

محمد کشاورز است و کاملا معتقد است در تمامی بخش­ها ربات جایگزینی عالی برای نیروی انسانی خواهد بود. چون کشاورزی کاری است که نیاز به زمان­بندی، برنامه ریزی و دقت دارد و در این امور ربات کاملا بهتر از انسان عمل می­کند.

وی تاکید کرد: دیگر نیاز به اشاره نیست که کارهای سنگین مثل ساخت و ساز یا راننده تاکسی و پیک ، انباردار و بسیاری از مشاغل دیگر کاملا قابل جاگزین شدن با ربات هستند

 

یک ربات به جای 5.6 نفر آدم کار می‌کند

طبق بررسی­هایی که توسط اقتصاددانان امریکایی صورت گرفته ، بکارگیری هر ربات باعث کاهش استخدام 5.6 نیروی انسانی شده است. در امریکا به ازای هر 1000 نفر تنها 1.75 ربات جایگزین شده است. اما عده ای از اقتصاددانان پیش بینی کرده اند که آمار جایگزینی انسان با ربات، تا سال ۲۰۲۵ بار دیگر چهار برابر می شود و به رقم 5.25 ربات به ازای هر ۱۰۰۰ نفر نیروی انسان می رسد. در صورتی که چنین اتفاقی رخ دهد، این احتمال وجود دارد که تا آن زمان، 3.4 میلیون نفر شغل خود را از دست بدهند.

در گزارش‌های بعدی بررسی می‌کنیم که آیا بزودی شاهد این اتفاقات در کشورمان نیز هستیم؟ در صورت ورود ربات به مشاغل مختلف چه اتفاقی می‌افتد و معضل بیکاری ما تبدیل به فاجعه می‌شود یا با ورود تکنولوژی جدید مشاغل جدیدی نیز در همین ارتباط ایجاد خواهد شد؟ صبح امروز پذیرای دیدگاه کارشناسان در شماره‌های بعدی است. اگر شغلی دارید آن را محکم بچسبید و اگر به دنبال یک شغل هستید فاکتور جدید رقابت با یک ربات برای استخدامی را در نظر بگیرید.

 

 

گزارشی از رضا شجاع

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *