نقاشی دیواری در ایران هنری قدیمی نیست

داور بخش دریادل (نقاشی دیواری و نقش برجسته) جشنواره خانه بهار با بیان این‌که نقاشی دیواری در ایران هنری قدیمی نیست، گفت: برای اولین بار در زمان فتحعلی شاه نقاشی‌های دیواری انجام شد و قبل از آن در دوره‌های ساسانی نقاشی‌های نقش برجسته انجام می‌شد،اما متاسفانه ما سابقه و تجربه زیادی در انجام این هنر نداشته و نیاز به کسب تجربه بیشتری داریم.

طاهره واحدیان عنوان کرد: ملاک داوری بر اساس زبان بصری، تصویر، آشنایی با زبان تصویر و تمام عواملی که موثر در کارهای بصری از لحاظ رنگ، فرم و حتی موضوعات، فضاسازی‌ها در ارتباط با فضای معماری انجام گرفته‌است.

این هنرمند مشهدی اظهار کرد: دیوارها در سه سطح مطرح شده‌اند و ما برای دیوارهایی که باید دوام بیشتری داشته‌باشند از موادی استفاده می‌کنیم که ماندگاری نقاشی دیواری را بیشتر کنند.

وی افزود: در این کارها معمولا طرح‌هایی انتخاب می‌شود که از لحاظ موضوعی مناسب باشد و در دراز مدت موضوعات آن کهنه نشود به این خاطر که در جامعه مدام دیدگاه‌ها تغییر می‌کند و باید موضوعات به‌صورت عام‌تر و همه جانبه‌تر انتخاب شود لذا موضوعاتی که انتخاب شده بیشتر مرتبط با محل سکونت ما یعنی خراسان‌رضوی و به‌خصوص مشهد است و آداب و رسوم و شرایط  فرهنگی ما باید درآن‌ها لحاظ شود زیرا مهم است که این نقاشی دیواری در کجا استفاده می‌شود و مخاطب آن چه کسانی هستند.

واحدیان ادامه داد: انتخاب موضوع مسئله مهمی است زیرا ممکن است شما یک موضوع بسیار جدید را در جایی به‌کار ببرید که هیچ‌گونه سازگاری و هم‌خوانی با آن مکان ندارد. انتخاب موضوع با ویژگی جغرافیایی مسئله بسیار مهمی است؛ یعنی ارتباط بسیار نزدیکی دارند.

این هنرمند مشهدی تصریح کرد: مخاطب نقاشی‌های دیواری افراد متفاوتی هستند و ما سعی می‌کنیم بر اساس سطوحی که تعیین شده‌است انتخاب‌های مناسبی داشته‌باشیم تا مردم بتوانند ارتباط بهتری با آن‌ها برقرار کنند.

این داور جشنواره خانه بهار خاطرنشان‌کرد: ممکن است در بعضی موارد هنرمند ارتباط درستی بین نقاشی دیواری و فضای معماری و مخاطب برقرار نکرده‌باشد. ما طرح‎‌هایی داریم که بسیار زیبا هستند اما وقتی روی دیوار اجرا می‌شود مناسب نخواهد بود حتی ممکن است اجرا هم خوب باشد اما با فضای معماری همخوانی نداشته‌باشد به همین جهت دیوارهایی در سطح شهر از طرف خود شهرداری برای نقاشی دیواری انتخاب می‌شوند و از آنجا که برای اجرا بر روی دیوار ساختمان‌ها باید رضایت صاحب ساختمان‌ها گرفته شود؛ اجرای  نقش‌های برجسته و نقاشی‌های دیواری نیاز به مجوز هم دارد.

واحدیان عنوان کرد:  تاکنون در این بخش حدود 225 نفر شرکت کردند و همچنین حدود 650 طرح در این حوزه ارائه شده و موفق شدیم که 40 اثر را انتخاب کنیم.

این هنرمند مشهدی گفت: در این دوره از جشنواره هنرمندان ما بیشتر به بخش نقاشی دیواری علاقمند بودند زیرا که نقش برجسته هزینه‌بردارتر است.

وی اظهار کرد: در شهرداری بازرسانی وجود دارند که روند کار را چک و مورد ارزیابی قرار می‌دهند خوشبختانه یکی از بخش‌های داوری این بوده که داوران در تصمیم‌گیری خود به صورت مستقل عمل می‌کردند یعنی کسی در تصمیم‌گیری داوران دخالتی انجام نداده است و لازم است که بگویم کارها و آثار ارائه شده بدون اسم به دست ما می‌رسید و ما آن را مورد داوری قرار دادیم.

این داور جشنواره خانه بهار گفت: بنده چنین تصمیمی دارم که در سال‌های آینده کارگاه‌های آموزشی برگزار کنم زیرا نقاشی دیواری چیزی جدا و فراتر از نقاشی بر روی بوم بوده و ممکن است که مخاطبان شما به افراد خاصی محدود شود ولی در نقاشی دیواری مخاطب ما عامه مردم هستند و باید کار با شرایط خاصی انجام گیرد.

طاهره واحدیان بیان کرد: بعضی از افرادی که امسال طرحی را ارائه کرده بودند، در جریان کار نقاشی دیواری نبودند اما در کنار آن نیز ما شاهد کسانی بودیم که واقعا کار خود را بلد بودند و مفهوم نقاشی دیواری برای آن‌ها جا افتاده بود.

وی ادامه داد: اما متاسفانه در مشهد یک مکان مشخص برای آموزش نقاشی دیواری نداریم که هنرجویان ما در آنجا آموزش ببینند لذا امید داریم که در چند سال آینده مکانی را برای آموزش این هنرجویان لحاظ کنند تا هنرمندان خوب مشهدی این هنر را در آن مکان آموزش ببینند.

داور جشنواره خانه بهار افزود: باید بگویم که آرزوی هر هنرمند این است که دیوارهای شهر خود را زیبا و جذاب ببیند و این امر سبب می‌شود که یک حس درونی در انسان به وجود آید که شهر دلپذیرتر و شادتر شده است و ما باید به سمت رونق هنر در شهر مشهد گام برداریم.

 

 

منبع: ایسنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *