مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان تاکید کرد:

لزوم بازنگری در تکنولوژی صنایع

مریم اصغری |

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان گفت: همیشه از اصلاح الگوی مصرف خانگی صحبت می‌کنیم که البته بسیار حائز اهمیت است، اما مصرف انرژی صنایع ما نسبت به میانگین دنیا، شدت بیشتری دارد؛ به همین دلیل نیز باید یک بازنگری جدی در تکنولوژی صنایع انجام شود.

به گزارش روزنامه «صبح امروز»؛ حسین محمودی در نشست هم اندیشی با اصحاب رسانه‌ با تاکید بر اینکه «در شرایط اوج بار تابستان هستیم و سال به سال مصرف رو به افزایش است» عنوان کرد: آمار و ارقام رسمی شرکت توانیر ووزارت نیرو حاکی از این است که در حوزه مصرف برق رشد 9 درصدی داشتیم و بدون شک این میزان، نیاز به ایجاد ظرفیت تولید، انتقال و توزیع دارد.

وی با اشاره به اینکه «همچنین ناترازی و کمبودهای سال‌های قبل نیز به این رقم اضافه می‌شود» افزود: در ابتدای دولت شهید جمهور، صحبت از ناترازی 11 تا 14 هزار مگاواتی داشتیم. بحث درباره اینکه ناترازی چرا اتفاق افتاده جایش اینجا نیست، اما خلاصه ماجرا این است که سرمایه‌گذاری در حوزه برق از رشد مصرف عقب مانده است. به دولت خاصی هم ربطی ندارد و طی سال‌ها رخ داده است.

 

سرمایه‌گذاری در حوزه تولید انجام شده، اما رشد مصرف بیشتر بوده است

مدیرعامل شرکت برق خراسان بیان کرد: در رنکینگ تولید برق در دنیا، در رده چهاردهم بودیم و به دوازدهم رسیدیم. این نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری در حوزه تولید انجام شده، اما رشد مصرف بیشتر بوده است.

محمودی افزود: بخشی از رشد مصرف  به جهت رشد صنایع و بخشی نیز به دلیل تغییر سبک زندگی است. اکنون ساختمان‌هایی ساخته می‌شود که کولر آبی در آن پیش‌بینی نشده و فقط کولر گازی دارد. در حالی که در خیلی از اقلیم‌های ایران، کولر آبی پاسخ‌گوی نیاز سرمایشی است.

وی با تاکید بر اینکه «لازم است بازنگری در تکنولوژی صنایع انجام شود» گفت: همیشه از اصلاح الگوی مصرف خانگی صحبت می‌کنیم و بسیار حائز اهمیت است، اما مصرف انرژی صنایع ما نسبت به میانگین دنیا، شدت بیشتری دارد؛ یعنی به ازای هر مگاوات‌ساعت برق در دنیا، سیمان یا آهن بیشتری تولید می‌شود. به همین دلیل نیز باید یک بازنگری در تکنولوژی صنایع انجام شود.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسانارزان بودن انرژی و حامل‌ها و… را از دلایل افزایش مصرف دانست و در ادامه مطرح کرد: در سه سال دولت سیزدهم، با سرمایه گذاری در بخش تولید اتفاقات خوبی رقم خورده است. اما در سه سال گذشته هر چقدر به ظرفیت تولید اضافه شد، همان‌قدر رشد مصرف داشتیم و از این رو می‌توان گفت ناترازی همچنان پابرجاست.

وی ادامه داد: دو مسیر بیشتر وجود ندارد؛ راه اول، رفع ناترازی است که در کوتاه‌مدت امکان ندارد و راه دوم این است که الگوی مصرف را اصلاح کنیم.

 

سیاست‌گذاری در حوزه ایجاد محدودیت در توزیع برق در اختیار ما نیست

محمودی با اشاره به اینکه «سیاست‌گذاری در حوزه ایجاد محدودیت در توزیع برق در اختیار ما نیست» تصریح کرد: ما به دنبال ایجاد محدودیت‌ها برای بخش خانگی و علی الخصوص صنایع نیستیم چراکه قطع برق از نظر مالی به زیان ما است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسانافزود: در درجه اول وظیفه ما تولید برق است و برق هم قابل ذخیره نیست. در درجه دوم نیز ما کمکی از سمت دولت نداریم و نه تنها باید با منابع حاصل از فروش انرژی این صنعت را بچرخانیم، بلکه هزینه‌هایی همچون کمک به دولت و مالیات و… را نیز تامین کنیم. به همین جهت فروش برق به نفع ماست و این فشار و‌ هجمه روی صنعت برق نباید باشد که برق محلی یا صنایع را محدود کردند.

محمودی ادامه داد: برقی که به صنایع می‌فروشیم گران‌تر هم هست، پس فروش برق به صنایع به سودماست. گاهی در رسانه‌ها این سؤال مطرح می‌شود که خراسان‌رضوی با نیروگاه‌های جدیدش چرا دچار محدودیت است؟ برق در زمان تولید مصرف می‌شود، چون شبکه برق یکپارچه است. جهت انرژی نیز تابع مصرف است یعنی ممکن است در نیروگاه توس برق تولید شود و در بندرعباس مصرف شود، چون شبکه برق مرز استانی ندارد و در همان لحظه‌ تولید مصرف می‌شود.

وی تصریح کرد: لذا اگر مشترکان صنعتی، کشاورزی یا خانگی با ما همکاری نکنند، در کل شبکه برق کشور ممکن است مشکل به وجود بیاید. با این حال به دنبال این هستیم که در خراسان رضوی، شمالی و جنوبی بیشترین تلاش را برای حمایت از صنایع انجام دهیم. ممکن است که صنایع از ما راضی نباشند، اما ما تمام تلاشمان را انجام دادیم. با این حال صنایع و کشاورزان با درک شرایط با ما همکاری کردند و از آن‌ها تشکر می‌کنیم.

 

رشد صنعت برق در گرو توسعه سرمایه‌گذاری

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسانبا اشاره به پروژه‌های قابل افتتاح در هفته دولت عنوان کرد: اعتلا و رشد صنعت برق در توسعه سرمایه‌گذاری است و اگر از این حوزه عقب بمانیم، مشکلات عدیده‌ای ایجاد خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه «در هر 3 استان خراسان رضوی، شمالی و جنوبی پروژه‌هایی داریم که به مرحله بهره برداری رسیده یا حتی در مرحله آغاز عملیات اجرایی است» گفت: خط اعتباری ایران-چین از محل فاینانس چین به ارزش بیش از 4500 میلیارد تومان برای مشهد اجرا می‌شود. همچنین پست 400 کیلووات اما رضا (ع) در کشور منحصربه فرد است که شروع و پیشرفت 36 درصدی داشته و بیش از 2000 میلیارد تومان هزینه اجرا دارد.

محمودی افزود: پست 132 کیلوولت خیابان حامد با اعتبار 330 میلیارد تومانی نیز در هفته دولت افتتاح خواهد شد و کابل و تونل این پروژه بالغ بر 240 میلیارد تومان اعتبار دارد.

وی همچنین از پستهای  شهرک صنعتی عطار، سجاد و فرهنگ با اعتباری بالغ بر 55 ، 110 و 350 میلیارد تومان یاد کرد و عنوان داشت: در عبور برق در پست فرهنگ به شیوه حفاری افقی یا همان HDD آسایش مردم لحاظ شده، چراکه ایجاد کانال و تونل بار ترافیکی ایجاد می‌کند.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسانهمچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آغاز عملیات اجرایی پست 132 کیلوولت پروژه نهضت ملی بجستان گفت: پروزه نهضت ملی سبزوار، پروژه مسکن مهرگان، پارک داده در شاندیز و طرقبه، پست شهرک صنعتی شیروان، افزایش پست 400 کیلوولت جاجرم و… از دیگر پروژه‌های این شرکت است که در مراحل مختلف عملیاتی و اجرایی است و بخشی از آن در هفته دولت افتتاح خواهد شد.

 

تجهیزات بومی پست فرهنگ

شایان ذکر است بخش دیگری از این نشست هم اندیشی اهالی رسانه با شرکت برق منطقه‌ای خراسان به بازدید از پست 132 کیلوولت فرهنگ و مزرعه خورشیدی برق منطقه‌ای خراسان گذشت.

معاون طرح و توسعه شرکت برق در خصوص پست 132 کیلوولت فرهنگ بیان کرد: این پست با ظرفیت 100مگاولت آمپر تامین برق بخش مهمی از محدوده بلوار وکیل آباد مشهد را به عهده دارد و تا قبل از احداث این پست مشکلات زیادی را در شبکه توزیع در ارتباط با تامین بار منطقه داشتیم.

مهندس کامل با اشاره به تامین برق پایدار منطقه عنوان کرد: دو ترانس 50 مگا ولت آمپر این پست و تجهیزات فشار قوی GIS از تجهیزات پیشرفته صنعت برق بومی است، چراکه  بالغ بر 90درصد این تجهیزات تولید داخل کشور است.

وی با اشاره به مزیت تجهیزات GIS مطرح کرد: این تجهیزات نسبت به پست‌های AIS فضای بسیار کمی را به خود اختصاص می‌دهد و هم به لحاظ مبلمان شهری، محدودیت‌های کمتری دارد و از خارج از مجموعه، اصلا مشخص نیست که این ساختمان پست برق است. یعنی در عین حالِ وظیفه تامین برق، بدنمایی در شهر ایجاد نمی‌کند.

معاون طرح و توسعه شرکت برق تاکید کرد: همچنین با توجه به اینکه این پست در منطقه‌ای با بار ترافیکی بالا است، مسیر تغذیه پست به روش HDD یا همان حفاری افقی انجام شده است. چراکه روش دفنی، کانال و تونل، عملیات اجرایی مستقیم دارد و علاوه بر بار ترافیکی، مزاحمت‌های عدیده ای برای شهروندان ایجاد می‌کند.

 

مزرعه خورشیدی برق منطقه‌ای خراسان

همچنین کارشناس مسئول انرژی‌های تجدیدپذیر در خصوص مزرعه خورشیدی برق منطقه‌ای خراسان بیان کرد: احداث این مزرعه در سال 1390 آغاز شد و تا سال 1393 در سه فاز به پایان رسید.

بهروز محتشمی تصریح کرد: ظرفیت این مزرعه 110 کیلووات و شامل 45 پایه تِرَکِر است. این به این معنی است که به مانند گل آفتاگردان، خورشید را رصد کرده و به سمت آن تغییر جهت می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه «روی هر پایه 12 پنل 200 واتی نصب است و با این توضیحات ظرفیت تولیدی هر ترکر 2.4 کیلووات است» افزود: جریان برق مستقیم یا همان DC تولید شده توسط این پنل‌ها به وسیله اینورتر به جریان برق متناوب یا همان AC تبدیل و در شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

image_print