پیش‌بینی بازار جهانی سنگ آهن ۲۰۲۴

 

مسعود مرادیان

سنگ آهن در حال حاضر در سطحی که افزایش قیمت‌های قبلی در آن نسبت به هزینه‌ها ماندگار نبوده، یعنی سطح 100دلار بر تن با مقاومت روبرو شده است؛ هرچند در شرایط فعلی با بهبود روحیه تقاضا از چین و کاهش عرضه، و درست در بحبوحه بازاری که در حال حاضر متعادل است، ریسک قیمت اکنون به سمت بالا متمایل شده است.

در این میان استراتژیست‌ها در یادداشتی که منتشر کرده‌اند فضای کمی برای کاهش بیشتر قائلند؛ چراکه در واقع از سال 2006 به بعد قیمت به طور متوسط 55درصد پریمیوم نسبت به این سطح هزینه معامله شده است.

همچنین میانگین تولید ده روزه فولاد ClsA حدود 3.6 درصد بهبود یافته است و فروش املاک و مستغلات با روند کمتر در منفی 19درصد در مقایسه با منفی 38درصد (در گذشته) قرار دارد.

علاوه بر آن با تقاضای رشد جهانی 1.7درصد و کاهش صادرات از هند و استرالیا، و البته هزینه‌هایی از جمله حمل‌ونقل دریایی و هزینه‌های سرمایه ای (CAPEX) که همواره بالا هستند، هزینه‌های عملیاتی نیز همچنان در حال افزایش است.

در این بین قیمت‌گذاری اخیر ما نشان دهنده بازاری است که در کل سال تقریبا متعادل است (19میلیون کسری)  و افزایش قیمت‌هایی با ثبات در نیمه دوم سال را تقویت می‌کند. به همین جهت با توجه به تقاضای بازار چین، انتظار می‌رود نوسانات همچنان بالا بماند.

image_print