شهردار مشهد در آئین آیین بازگشایی و ساماندهی پادگان لشکر ۷۷ ارتش:

51 هکتار فضای سبز پادگان تا پایان امسال در اختیار مردم قرار خواهد گرفت

مراسم بازگشایی و ساماندهی معابر پادگان لشکر ۷۷ نیروی زمینی ارتش، با حضور سید عبدالله ارجائی شهردار مشهد؛ حسن موحدیان رئیس شورای اسلامی شهر مشهد؛ فرمانده نیروی زمینی ارتش؛ معاون هماهنگ کننده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، معاون وزیر راه و شهرسازی، تولیت آستان قدس رضوی، رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح و جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر، مدیران شهری و مسئولان ارشد استانی برگزار شد.
به گزارش صبح امروز شهردار مشهد ضمن اشاره به بازگشایی معابر پادگان ارتش، گفت: امیدواریم با همکاری و همدلی 51 هکتار از فضای سبز پادگان تا پایان سال آماده و برای استفاده در اختیار مردم قرار داده شود.
“سید عبدالله ارجائی” در حاشیه مراسم بازگشایی معابر پادگان ارتش، افزود: با همدلی شاهد تفاهم بزرگ و تاریخی بودیم که طرف‌های آن از عرق و مصالح سازمانی خود به نفع مردم گذشتند.
وی اضافه کرد: در اولین گام و درراستای تسهیل تردد زائران و مجاوران دسترسی‌های شرقی غربی پادگان به روی مردم باز شد .
شهردار مشهد تصریح کرد: همچنین با بازگشایی مسیرهای پادگان دسترسی به 9 بیمارستان واقع در هسته مرکزی شهر برای ساکنان شرقی و مسیر فرودگاه برای ساکنان غربی مشهد تسهیل می‌شود، این موضوع برای تردد اورژانس، بیماران و… اهمیت زیادی دارد.
ارجائی با بیان اینکه با این بازگشایی‌ها بار ترافیکی خیابان بهار نیز کاهش پیدا می‌کند اظهار کرد: میدان تقی‌آباد، خیابان کوهسنگی، خیابان امام خمینی(ره) و 900هکتار از زمین‌های پیرامون این پادگان نیز از این بازگشایی سود خواهند برد.
وی ضمن اشاره به اینکه در گام دوم امیدواریم با تجهیز فضای کم‌نظیر داخل پادگان 51هکتار فضای سبز جنگلی در اختیار مردم قرار گیرد خاطرنشان کرد: در صورت همراهی نیروهای مسلح امیدواریم این اتفاق تا پایان سال تحقق پیدا کند.
شهردار مشهد ادامه داد: در گام سوم هم 15هکتار فضای فرهنگی شامل تعدادی از سوله‌های تاریخی دارای ارزش میراثی و… در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.
همدلی مسئولان کشوری و استانی موجب بازگشایی پادگان ارتش شد
شهردار مشهد گفت: همدلی مسئولان کشوری و استانی موجب بازگشایی پادگان به نفع مردم شد.
“سید عبدالله ارجائی” اظهار کرد: بسیار مفتخر هستم که به نمایندگی دوره ششم خدمت همه خیر مقدم عرض کنم؛ نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به واسطه اصل مترقی در قانون اساسی بن‌بست مدیریتی ندارد و بازگشایی اراضی پادگان لشکر ۷۷ یکی از مصداق‌های اثبات این ادعا است.
وی افزود: آن‌جایی که بعد از ۱۷ سال دستگاه‌های مرتبط ذی‌ربط در ساماندهی اراضی پادگان با تلاش وافر به توافق نرسیدند، دستور مقام معظم رهبری بازگشا شد، البته همدلی بین مدیران استانی و حمایت مدیریت ملی راهگشای این روند پر مخاطره بود و پیگیری “حجت‌الاسلام اژه‌ای” رئیس قوه قضائیه، نیروی مسلح، استاندار خراسان رضوی، حمایت وزیر راه‌وشهرسازی، هماهنگی در ارتش پیروز خراسان و لشکر ۷۷ و نیروی زمینی ارتش به‌ویژه امیر “حیدری” فرمانده نیروی زمینی ارتش و نیروی زمینی سپاه نیز بی‌تاثیر نبود.

شهردار مشهد بیان کرد: در سطح استان اداره راه‌وشهرسازی، دستگاه قضایی، نیروی مسلح و اعضای کمیسیون ماده هفت که دست به دست یکدیگر دادند تا این پروژه به نفع مردم ساماندهی شود، 400 هکتار اراضی ساماندهی شد و آنچه در مرحله اول در اختیار مردم و زائران قرار می‌گیرد، معابر اصلی و دسترسی اصلی شرقی و غربی است.
ارجائی خاطرنشان کرد: در مرحله بعدی بیش از ۵۱ هکتار فضای سبز در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد که نزدیک به ۱۵ هکتار فضای فرهنگی و ورزشی در قالب سوله فرهنگی و ورزشی بهره‌برداری می‌شود.
وی اضافه کرد: علاوه بر این میدان مشق با وسعت ۶ هکتار در اختیار مردم قرار می‌گیرد، امیدوارم این تغییر در مشهد و این همدلی‌ها به نفع مردم باشد.
“سید عبدالله ارجائی” ضمن اظهار کرد: در پادگان، ۵۱ هکتار کاربری فضای سبز داریم که این میزان برای شهر و شهرداری بسیار ارزشمند است، با توجه به‌ نوع درختان و الگوی کشت بنا داریم در آنجا پارک جنگلی احداث کنیم.
امکانات رفاهی برای مردم فراهم می‌شود
وی ادامه داد: طرح‌های مطالعاتی آغاز شده و امکانات مورد نیاز از نظر رفاهی و استاندارد در داخل این فضای سبز پیاده خواهد شد. مطمئن هستیم با وجود ساختمان های قدیمی موجود، این فضا کشش و جاذبه بسیار خوبی برای مردم خواهد بود.
درختان در داخل پادگان روتبال شدند
وی افزود: تلاش مدیریت شهری از ابتدا این بود که در مسیرها، کمترین جابه‌جایی درخت را داشته باشیم و درختان کمی قطع شوند؛ بسیاری از درختان روتبال شده در زمین‌‌های خالی داخل پادگان کاشته شده است. در برخی از مکان ها عرض آیلندها به جای دو متر آیلند را در حدود ۵ تا ۶ متر در نظر گرفتیم که موجب شد درختان بیشتری حفظ شود.
احداث مسیرهای دو طرفه برای حفظ ساختمان‌های قدیمی
ارجائی ادامه داد: برخی از مواقع در محور قوس ایجاد کردیم و ۱۵ متر پیاده‌رو در نظر گرفتیم تا ساختمان‌ها و درختان بیشتری حفظ شود در بعضی مکان‌ها برای حفظ درختان و ساختمان‌های قدیمی، برخی از مسیرها دو طرفه شده و فاصله مسیر (عرض آیلند) به ۳۵ متر هم رسیده است.
وی خاطرنشان کرد: سعی کردیم تا زمانی‌که طرح‌های جمع‌آوری آب‌های سطحی تدوین شود، دست به معابر قدیمی نزنیم و آسفالت‌های قدیمی را حفظ کنیم و تنها اقدامات ترمیمی و لکه‌گیری انجام دهیم.
میدان مشق، یکی از میادین مهم شهر می‌شود
شهردار مشهد افزود: یکی از نقاط قوت این بازگشایی، میدانی بزرگ بنام میدان صبحگاه ارتش است. مساحت این میدان بیش از 6 هکتار یعنی دوبرابر میدان شهدا است. امیدوارم مشاور ویژه ای که برای‌ آن گرفتیم طرح خوبی ارائه کند. تا در آینده این میدان به عنوان میدان مهمی در سطح ملی ایفای نقش کند.
وی تاکید کرد: از فعالان فرهنگی، اجتماعی، هنری، فضای سبز، معماران و شهرسازان و مخصوصا اهالی محله های اطراف دعوت میکنم تا در طراحی فضای های جدید یاری‌گر مدیریت شهری باشند.
حل گره‌های ترافیکی با بازگشایی پادگان
وی به مزیت‌های بازگشایی پادگان برای شهروندان اشاره و اظهار کرد: مهم‌ترین مزیت آن حل گره‌های ترافیکی دو طرف پادگان است، زمین این پروژه بزرگ بود و مردم مجبور بودند برای رفتن از سمتی به سمت دیگر، کل این ۱۸۸ هکتار را دور بزنند. باز شدن معابر وسط در این پروژه مزیت بسیار خوب ترافیکی و دسترسی های بسیار موثر شرقی غربی ایجاد می‌کند.
تسهیل دسترسی به فرودگاه از مسیرهای شرق و غرب
شهردار مشهد ادامه داد: قبل از بازگشایی پادگان، ابتدای خیابان فیاض‌بخش به فرودگاه می‌رسید اما در انتهای آن به دیوار پادگان برخورد و مسیر مسدود می‌شد اما با بازگشایی خیابان، این مسیر باز شده و راه کوتاه‌تر می‌شود. با این اقدام بار ترافیکی خیابان بهار و کوهسنگی کاهش پیدا می‌کند.
تعریض خیابان ارشاد الرضا (علیه‌السلام)
ارجائی در خصوص بازگشایی خیابان ارشاد الرضا، افزود: خیابان ۴۵ متری ارشاد الرضا با سیم خاردار مسدود شده بود و پشت آن پارکینگ خاکی موقت ارتش بود که با وساطت رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح در اختیار شهرداری قرار گرفت و آسفالت شد.
وی تصریح کرد: خیابان‌های طولی ما که در طول پادگان انجام می‌شود از ابتدای خیابان تا انتها در سمت ارتش عقب‌نشینی خواهد داشت، در حال حاضر یک مسیر خیابان داریم و مسیر دیگر در سهم شهرداری از اراضی ارتش بازگشایی خواهد شد تا ارشادالرضا به ثامن متصل شود.
خیابان جدید احداث می‌شود
شهردار مشهد عنوان کرد: یک خیابان در داخل پادگان داریم که به صورت شکسته، محور عمودی را منتقل خواهد کرد، از میدان جهاد و کندروی بزرگراه شهید سلیمانی شروع خواهد شد و امتداد آن به خیابان شهید بهشتی وصل می‌شود، سپس در ادامه به خیابان ارشاد الرضا(ع) متصل و با حرکت ۴۰ متری دوباره به سمت خیابان بهشتی خواهد رفت.
تسهیل دسترسی ۹ بیمارستان کلیدی شهر
احداث پارکینگ عمومی دو هکتاری
وی درخصوص احداث پارکینگ عمومی در این محدوده، اظهار کرد: انتهای میدان مشق به مساحت حدود ۲ هکتار پارکینگ درنظر گرفته شده زیرا پارکینگ جزو الزمات در موقعیت کنونی این فضا است.
وی در پایان از همه مدیران ملی و استانی، لشکری، کشوری و قضایی که در این امر مهم نقش داشتند، تشکر کرد و این کار را حاصل همدلی و حس مسئولیت آنان دانست که در نهایت به نفع مردم تمام شد.
بازگشایی پادگان لشکر 77 یک موضوع ملی و فراتر از مشهد است
معاون وزیر راه‌ و شهرسازی بازگشایی پادگان لشکر 77 را یک موضوع ملی دانست و گفت: بازگشایی و ساماندهی این پادگان تنها با عزم جدی ممکن بود و افراد زیادی برای این کار زحمت کشیدند.
“فرزانه صادق” در آیین بازگشایی و ساماندهی پادگان لشکر ۷۷ ارتش که با حضور مسئولان کشوری و لشکری برگزار شد، اظهار کرد: بسیار خرسندم که در شهر مشهد و در کنار بارگاه ملکوتی امام هشتم، بزرگمردانی بسیار زحمت کشیدند و این پروژه را اجرایی کردند.
وی افزود: همه به جایگاه ویژه لشکر ۷۷ آگاه هستید، بنده فقط به عملیات ثامن الائمه و شکستن حصر ابادان و عزیزانی که جان خود را کف دست گذاشتند تا از این میهن دفاع کنند، اشاره می‌کنم و امیدواریم رضایت قلبی شهدا همیشه و همواره پشتیبان کارهای ما باشد.
معاون وزیر راه‌ و شهرسازی بیان کرد: قانونی تحت عنوان خروج پادگان‌ها از شهر وجود دارد و این موضوع در سال ۸۸ به تصویب مجلس رسیده است. اصرار بر این بود در شورای عالی دوگانه اراضی پادگان و آبشار با یکدیگر دیده شود و این اتفاق خوب برای شهر مشهد رخ دهد کما اینکه این مساله فقط برای مشهد نیست بلکه یک موضوع ملی به‌حساب می‌آید و برای زائرین دلسوخته امام رضا(ع) نیز است و حتی می‌تواند بازتاب جهانی داشته باشد.
صادق خاطرنشان کرد: از جمله ویژگی‌های پادگان می‌توان به مکان محور بودن آن اشاره کرد، در حال حاضر فضای سبز پادگان تنگ‌تر شده اما بسیار با ارزش است و البته ساختمان‌های تاریخی نیز در این مجموعه وجود دارد که باید حفظ شود.
وی اضافه کرد: برای جابه‌جایی پادگان توافقاتی میان شهرداری، ارتش و آستان قدس رقم خورد که نیازمند هماهنگی بیشتر بود و خوشحالیم که این تلاش‌ها به ثمر نشست.

معاون وزیر راه‌وشهرسازی گفت: با تدبیر استاندار خراسان‌رضوی، همراهی و همدلی آستان قدس رضوی، شهردار و شورای شهر مشهد در مدت زمان کوتاه اتفاقی رقم خورد که سال‌ها قبل باید انجام می‌شد.
عملیات عمرانی بازگشایی معابر پادگان بدون کوچک‌ترین مشکل در وضع موجود انجام شد
معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد گفت: عملیات عمرانی بازگشایی معابر پادگان بدون کوچک‌ترین مشکل در وضع موجود انجام شد.
“سید خلیل منبتی” در حاشیه مراسم بازگشایی معابر پادگان ارتش افزود: مردم مشهد از محیط پادگان خاطره دارند لذا بازگشایی این پادگان فرصت خوبی است تا این فضای بکر و زیبا و ساختمان‌ها و طراحی‌های قدیمی برای استفاده و تجدید خاطره در اختیار مردم قرار بگیرد.
وی بابیان اینکه مدیریت شهری مشهد نیز در جریان اقدامات اولیه برای بازگشایی سعی کرد تا کوچک‌ترین مشکلی در فضای موجود ایجاد نشود، اظهار کرد: این رویکرد در طراحی و عملیات اجرایی نهایی نیز لحاظ خواهد شد.
منبتی ضمن اشاره به اینکه برای آماده‌سازی معابر جهت بازگشایی همکارانم در شهرداری بیش از بیست روز به‌صورت شبانه‌روزی پای‌کار بودند تصریح کرد: با بازگشایی معابر پادگان سابق ارتش، شاهد کاهش ترافیک خیابان‌های اطراف خواهیم بود.
معاون عمران حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد ادامه داد: بازگشایی معابر پادگان اقدامی سریع بود اما اقدامات زیادی باقی‌مانده است که در طول سال، به‌مرور و بخش به بخش اجرا و فضاهای موجود از جمله فضاهای سبز در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *