یک جلسه و چند روایت؛

چرا استیضاح را امضا کردید؟

پس از وداع عبدالملکی با پاستور و ثبت اولین خروجی کابینه در وزارت کار ، استیضاح وزیر صمت ، جدی شد و باوجود آنکه مدت زمان زیادی از بررسی این استیضاح در کمیسیون صنایع و معادن نگذشته ، یکی از پرجاشیه ترین استیضاح های ادوار مجلس در جریان است .
وزیر صمت ، روزگذشته درحالی به کمیسیون رفت که ادعای تهدید پیامکی فاطمی امین به دلیل تن ندادن به مطالبات شخصی دو نماینده و نقش این دو در تحریک نمایندگان به استیضاح ، بشدت داغ بود و ۴۰ نماینده نیز در نامه ای خطاب به رئیس مجلس ، خواستار تعیین تکلیف صحت و سقم این ادعا تا پیش از جلسه استیضاح احتمالی شده بودند. بعد از جلسه که به تکذیب تهدید هم منجر شد، دو روایت باقی مانده است؛ نمایندگان تا همین امروز فرصت دارند که امضای خود را پس بگیرند یا استیضاح اعلام وصول خواهد شد.
سیاهکلی: فضای کنونی ، بگونه ای است که استیضاح ، اعلام وصول خواهد شد
در همین رابطه لطف الله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع و معادن درباره نتیجه جلسه امروز این کمیسیون به خبرآنلاین گفت : امروز وزیر صمت آمدند و در کمیسیون توضیحاتی دادند ولی نمایندگان و از جمله ، خود من ، قانع نشدند. وی تعداد نمایندگان خواستار استیضاح را ۳۴ نفر اعلام کرد و افزود : نمایندگان تا فردا فرصت دارند که امضای خود را پس بگیرند و فضای کنونی ، بگونه ای است که استیضاح ، اعلام وصول خواهد شد .
سیاهکلی در مورد ادعای تهدید پیامکی وزیر صمت از سوی دو نماینده نیز گفت: اتفاقا در این مورد وزیر جمله خوبی گفت ، ایشان تاکید کردند،«نمایندگان امضاکننده استیضاح حتی فشاری برای انتصابات به من وارد نکرده اند».
عضو کمیسیون صنایع و معادن ادامه داد : بنابراین ، هیچ شائبه و اتهامی در این زمینه ، متوجه امضاکنندگان استیضاج نیست، ضمن اینکه آقای فاطمی امین به صراحت گفتند که «هیچ پیامک تهدیدآمیزی از جانب نمایندگان دریافت نکرده ام» و به این ترتیب ، اساسا ، صحت چنین ادعایی ، زیرسوال رفت .
نماینده قزوین با بیان اینکه امروز در مجلس ، شخصا، از وزیر در مورد پیامک های ادعایی سوال کردم و ایشان نیز گفتند پیامک تهدید آمیزی دریافت نکرده ام و این ادعا ، کذب محض است.
حسینی‌کیا: استیضاح‌ فاطمی‌امین از نصاب افتاد
اما در اظهار نظری متفاوت عضو کمیسیون صنایع مجلس، گفت: بعد از حضور آقای فاطمی‌‌امین در کمیسیون صنایع، تعدادی از نمایندگان استیضاح‌کننده امضای خود را پس گرفتند و استیضاح از نصاب افتاد.
حجت‌الاسلام سیدجواد حسینی‌کیا عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به حضور وزیر صمت در جلسه کمیسیون صنایع مجلس، گفت: بعد از حضور آقای فاطمی‌امین در کمیسیون صنایع و پاسخ ایشان به سؤالات و ابهامات نمایندگان، تعدادی از نمایندگان استیضاح‌کننده امضای خود را پس گرفتند.
وی گفت: نمایندگان استیضاح‌کننده به هیئت‌رئیسه اعلام کردند که استیضاح دیگر نصاب قانونی لازم را ندارند و بنابراین باید از دستور کار مجلس خارج شود.
لابی اعضای دولت با نمایندگان برای حمایت از وزیر صمت
اما سمیه محمودی نماینده دوره های دهم و یازدهم، مجلس شورای اسلامی از شیوه مواجهه برخی وزرا و معاونان، تعجب خود را ابراز می کند , « اولین بار بود از اعضای هیات دولت تماس گرفتند که «چرا شما استیضاح را امضاء کردید»، او استیضاح را یکی از ابزارهای نمایندگان در قوه مقننه برای اعمال نظارت بر سایر قوا می داند و منتقد چنین رویکردهایی است.
گفت و گو با محمودی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و نماینده شهرضا و دهاقان را بخوانید :
روند پیگیری و بررسی استیضاح‌ وزیر صمت پس از آنکه ماه‌ها متوقف مانده بود ، اکنون به نقطه تعیین تکلیف نزدیک شده ، ارزیابی شما از علل فعال شدن این استیضاح چیست ؟
تذکر، سوال و استیضاح همگی حق نماینده و ابزاری برای نماینده است که بتواند بر اقدامات و فعالیت‌های مسئولان اجرایی نظارت داشته باشد. از جمله بنده استیضاح آقای فاطمی امین را امضاء کردم و سفت و سخت پای آن ایستاده‌ام و آن را دنبال می‌کنم. چون روزی که ایشان آمد و برای وزارت صحبت کرد، سخنان ایشان با شرایط اقتصادی کشور، مغایرت داشت. اگر دقت کرده باشید جزو وزرایی بود که رأی اعتماد بالایی هم نگرفت. من همان روز به ایشان گفتم شاید شما حرف های امروزتان را فراموش کنید اما یک نفر مثل من صحبت‌های شما را یادداشت کرده و فراموش نمی‌کنم.
یکی از دلایلی که من استیضاح را امضاء کردم همین مساله بود؛ مغایرت برنامه‌های ایشان با اتفاقاتی که رخ داده است. سفت و سخت هم پای استیضاح ایستاده ام. اما برخی به جای این که به استدلال من و امثال من توجه کنند، در رسانه‌ها صحبت می‌کنند که به قصد باج خواهی و سهم خواهی استیضاح را امضاء کرده ایم، من فکر می‌کنم این بحث‌ها برای وزیر و حامیان ایشان فرار رو به جلو است. اگر واقعا چنین پدیده زشتی وجود دارد، دستگاه‌های نظارتی را برای ورود به این مساله در جریان بگذارند یا این که اسامی نمایندگان سهم خواه را منتشر کنند. با این شیوه ها فکر نکنند ، نماینده از استیضاح وزیر یا سوال از وی می ترسد و از تامین حقوق نمایندگی ملت صرف نظر می کند. اگر چنین مواردی هم باشد، که شاید اندک باشد ، خودشان باید اسامی این افراد را مطرح کنند، من فکر می‌کنم روی اسامی چنین اشخاصی برای انتشار کار کنند.
در جریان استیضاح یکی دو نوبت گفته شد که امضاءها از حد نصاب افتاده، آیا برای پس گرفتن امضا ها، رایزنی یا فشار احتمالی وجود دارد؟
برای آقای فاطمی امین از سوی وزارتخانه‌ها خیلی لابی شد. من شش سال است نماینده هستم و استیضاح‌های زیادی را امضاء کردم، تا حالا ندیدم از هیات دولت به من زنگ بزنند، اولین بار بود از اعضای هیات دولت ، معاونین و وزرا ، تماس گرفتند که «چرا استیضاح را امضاء کردید» و جالب اینجاست که وقتی من توضیحاتم را به ایشان ارائه و موضوعات را تشریح می کردم می گفتند حق با شماست.
از این رو ، باید بگویم رویه جدیدی را مشاهد می‌کنم که هم از لحاظ رسانه‌ای برای کاهش امضاءهای استیضاح فشار می‌آورند و هم اعضای هیات دولت تماس می گیرند، یا مثلا پارلمانی‌های مختلف دستگاه‌ها صحبت می‌کنند که بیایید امضای خود را پس بگیرید.
استیضاح آقای فاطمی را من آذرماه امضاء کردم و مربوط به الان نیست، اگر ایشان صحبت یا توضیحی در خصوص موضوعات داشتند، می‌توانستیم از همان زمان جلساتی بگذاریم و ایشان هم می‌آمدند و مسائل و مشکلات را می‌شنیدند؛ شاید با چند تذکر یا تغییر رویه ایشان می‌توانست ماجرا اصلاح شده و کار به استیضاح نمی کشید، ولی با رویه‌ای که تقریبا تا دو هفته قبل از استیضاح فشار همه جانبه وارد شود که «چرا شما استیضاح کردید؟»، در حالی که از آذرماه استیضاح امضاء شده و برای اصلاح امور تماسی گرفته نشده، فکر می‌کنم این رویه خوبی نیست و من شخصاً از امضای خودم نمی‌گذرم، حتی اگر یک نفر باشم.
برخی شایعه ای رواج داده اند مبنی بر این که رئیس‌جمهور ، فاطمی امین را خط قرمز خودشان اعلام کرده اند، نظرتان درباره این شایعه چیست ؟
آقای رئیس‌جمهور همه جا در صحبت‌های مختلف تاکید کرده اند که «من خط قرمزی ندارم»، در جلسات علنی و عمومی بارها بحث این بود که با هیچ کسی تعارف نمی‌کنند، از این رو طرح این موضوع یک بحث تحریف ‌شده است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *