تذکر جدی به شهردار مشهد

براساس مصوبه شورای شهر مشهد شهرداری می‌تواند برای حضور و خدمتگزاری در مراسم عظیم پیاده‌روی اربعین حسینی در کشور عراق تا سقف ۱۵۰ میلیارد ریال با نظر و اختیار شهردار اقدام کند.
در چهل و سومین جلسه علنی ششمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد که در تالار شهر برگزار شد، هاشم دائمی، رئیس کمیسیون حقوقی شورا، در تذکری به معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه‌انسانی شهرداری اظهار کرد: طبق بند ۸۰ قانون شوراها اساسنامه سازمان‌های شهرداری باید به تائید شورای شهر برسد و سپس برای تصویب به وزارت کشور ارسال شود اما متاسفانه علی‌رغم ارسال اساسنامه‌ها به وزارت کشور و عدم تائید اساسنامه برخی سازمان‌ها از سوی این وزارتخانه عزم جدی در معاونت برنامه‌ریزی شهرداری مشهد برای پیگیری و تعیین‌ تکلیف اساسنامه سازمان‌ها مبتنی بر قانون وجود نداشته و ساختارهای موازی در شهرداری باعث بلاتکلیفی و آشفتگی به‌ ویژه در حوزه منابع انسانی شده است.
وی ادامه داد: عدم اشراف معاونت تخصصی برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی به حوزه ساختار و منابع انسانی و عدم تطبیق شرایط احراز که از شخص معاون مربوطه شروع می‌شود، باعث شکل‌گیری فاصله معنادار در احراز پست‌ها شده است؛ بنابراین از شهردار و معاونت برنامه‌ریزی خواستاریم در اسرع وقت نسبت به پیگیری جدی در خصوص تعیین تکلیف اساسنامه‌های تصویب نشده، چارت مصوب شهرداری و ادغام فعالیت‌های موازی اقدام کند زیرا از این طریق می‌توان ضمن چابک‌سازی سیستم اداری به وضعیت موجود هم انسجام‌بخشی کرد.
شهرداری ساختمان‌های ناایمن را معرفی کند
مجید طهوریان عسکری، عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد نیز در تذکری گفت: طی هفته گذشته از شهرداری تقاضا کردم لیست ساختمان‌های ناایمن را معرفی کنند که متاسفانه این اتفاق نیفتاد. خواهشمندم با قصور در این موضوع با جان مردم بازی نکنید.
وی گفت: آقای منصوریان تذکر داده بود که اتاق‌ برخی مدیران قفل ریموتی دارد و مردم باید پشت این درها بایستند. نه تنها این مشکل رفع نشده بلکه می‌شنویم برخی مدیران دکوراسیون اتاق یا ساختمان خود را با هزینه‌ گزاف عوض می‌کنند که این کار اشکال دارد. مردم با شعار عدالت و رفع تبعیض به ما رای دادند. شهردار باید در این زمینه تذکر دهد و جلوی این هزینه‌ها را بگیرد.
عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: ۱۰ ماه از زمان آغاز فعالیت شورای ششم می‌گذرد و همکاران در صحن برخی تذکرات را بیان می‌کنند اما مکانیزم رفع تذکر در صحن معلوم نیست. باید مکانیزمی باشد تا متوجه شویم که تذکر به چه نتیجه‌ای رسیده است.
همچنین ایمان فرهمندی، رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد به کمیسیون فرهنگی، تذکر داد و گفت: در همه جلسات شورای اسلامی باید مصوبه‌ نام‌گذاری خیابان‌ها به نام شهدا وجود داشته باشد اما متاسفانه امروز در جلسه علنی نامگذاری نداریم.
ارتقا و تبدیل سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری به معاونت پیگیری نشده است
حسن منصوریان، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد نیز تذکر داد و بیان کرد: ۲ جلسه قبل تذکری به شهرداری داده شد در خصوص بخشیده شدن جریمه‌های مساجد که این تذکر همچنان ابتر مانده و کسی پیگیری نکرده است. طبق مصوبه اعلام شده ما تمام جریمه‌های مساجد را بخشیده‌ایم و این امر باید اجرا شود و نارضایتی‌ها از بین برود. همچنین در سفر دولت برای ارتقا و تبدیل سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری به معاونت از وزیر امضا گرفته‌ایم اما هنوز این موضوع تحقق نیافته است. خواهشمندم شهرداری پیگیر این موافقت و ظرفیت خوب باشد. جای تاسف است که مشهد معاونت فرهنگی نداشته باشد.
تعیین معاون شهرسازی تا چه زمانی باید بلاتکلیف باشد
موسی‌الرضا حاجی‌بگلو، سخنگوی شورای شهر مشهد به شهردار تذکر جدی داد و گفت: متاسفانه مجموعه فرهنگی شهرآرا و روابط عمومی شهرداری فضای داخلی شورا و مصوبات آن را انعکاس نمی‌دهند و اخبار تنها به ۲ یا سه نفر از اعضای شورا اختصاص دارد. همچنین در سازمان اتوبوسرانی مدیریتی وجود ندارد. علاوه بر این مشکل مردم در زمینه من‌کارت حل نشده در صورتی که می‌توانست کارتخوان تعبیه شود.
وی افزود: معاونت شهرسازی تا چه زمانی باید بلاتکلیف باشد؟ علت چیست که ۹ ماه است معاون شهرسازی در شهرداری نداریم؟ حتما باید برخوردی شود یا اتفاق ناگواری در سطح شهر بیفتد که در این زمینه کاری انجام شود.
جلسه را براساس آیین‌نامه مدیریت کنید
همچنین در این جلسه مهدی ناصحی، نایب رئیس شورای شهر مشهد، نسبت به نحوه اداره جلسه اعتراض کرد و گفت: من متوجه نمی‌شوم بر چه مبنایی جلسه اداره می‌شود. پنج عضو تذکر دادند اما یک نفر از روز قبل تذکر خود را اعلام کرده است. نمی‌توانیم آیین‌نامه را زیر پا بگذاریم. لطفا جلسه را براساس آیین‌نامه مدیریت کنید.
در ادامه این جلسه لایحه اعزام کاروان اربعین حسینی(ع) شهرداری مشهد به کشور عراق تصویب شد.
بر اساس این لایحه به شهرداری مشهد اجازه داده می‌شود نسبت به اجرای برنامه‌های تدوینی که شامل اعزام کارگران خدمات شهری، اتوبوسرانان، عوامل ستادی، اتوبوس و ماشین‌آلات مکانیزه خدمات شهری به تعداد تائید شده در ستاد اربعین برای حضور و خدمتگزاری در مراسم عظیم پیاده‌روی اربعین حسینی در کشور عراق در سال ۱۴۰۱ تا سقف ۱۵۰ میلیارد ریال با نظر و اختیار شهردار اقدام کند.
همچنین ۲ نفر از اعضای شورای اسلامی شهر به عنوان عضو ناظر در ستاد اربعین حسینی(ع) شهرداری مشهد تعیین و معرفی می‌شوند. بر اساس این مصوبه هزینه‌های انجام شده متناسب با تفاوت نرخ ارز در زمان هزینه‌کرد نسبت به زمان تصویب مصوبه بر اساس نرخ رسمی اعلام شده در صرافی‌های دارای مجوز تعدیل می‌شود.
در بررسی این لایحه موسی‌الرضا حاجی‌بگلو، سخنگوی شورای شهر مشهد، بیان کرد: در دهه کرامت در شهر امام رضا(ع) یک میلیارد تومان هزینه نشد که حالا بخواهیم ۱۵ میلیارد هزینه کنیم و هزینه ارزی را هم در اصلاح بودجه بیاوریم.
مهدی ناصحی، نایب رئیس شورای شهر مشهد نیز بیان کرد که همکاران در اظهار نظرهای خود نباید خدمات شهرداری را نادیده بگیرند و برای اعمال نظر در یک مصوبه این زحمات را از بین ببرند.
افزایش ۳۰ درصدی برنامه‌های دهه کرامت نسبت به سال گذشته
حسن منصوریان، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر، گفت: در این دهه اقدامات مختلفی صورت گرفته از جمله نصب ۵۰۰ استرابورد، ۵۰۰ سازه، ۳۵۰۰ سازه ستونی، ۳۰۰ هزار متر ریسه، ۱۵۰ پرده عرضی و اجرای سرود در ۱۳ نقطه شهر. همچنین پنج شب در پنج نقطه شهری جشن برگزار شد. گلباران حرم مطهر رضوی و حرم مطهر حضرت معصومه(س)، استقبال از زائران رضوی در مبادی ورودی و برگزاری رویدادهای مختلف از جمله نسیم کرامت و جشن‌های مهرآفرین از دیگر اقدامات و برنامه‌های سازمان فرهنگی و اجتماعی در ایام دهه کرامت بوده است.
منصوریان با بیان اینکه در این رویدادها بیش از ۵۰۰ هزار نفر حضور داشتند، افزود: از ظرفیت ۲۰۰ تشکل‌ مردم‌ نهاد نیز در برپایی مراسمات و جشن‌های ویژه دهه کرامت بهره گرفته شده است. این اتفاقات نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد افزایش داشت اما متاسفانه عزیزان تحت تاثیر رسانه‌های خیرنخواه هستند. برخی از تشکل‌ها کم‌کاری کرده‌اند یا بودجه‌ها جواب‌گو وسعت شهر نبوده است؛ در نتیجه برخی نارضایتی‌ها ایجاد شده است.
اختصاص ۲۴ میلیارد ریال اعتبار برای بازسازی سرای عزیزاله‌ اف
در این جلسه لایحه تفاهم‌نامه مرمت سرای عزیزاله اف تصویب شد. با توجه به این لایحه به شهرداری مشهد اجازه داده می‌شود برای مرمت و بازسازی سرای عزیزاله اف تا سقف مبلغ ۲۴ میلیارد ریال با اولویت اقدامات آنی و ضروری مورد نیاز برای استحکام‌بخشی و به منظور جلوگیری از تخریب این اثر تاریخی اقدامات لازم را انجام دهد.
همچنین لایحه استمهال اجرای پارکینگ مورد نیاز بیمارستان مادر تصویب شد. با عنایت به لایحه استمهال برای اجرای پارکینگ مورد نیاز بیمارستان مادر شهرداری مشهد مکلف است مهلت تامین کسری پارکینگ طبق ضوابط روز را حداکثر تا مورخ ۱۴۰۲/۰۱/۰۶ تمدید و در صورت عدم اجرای پارکینگ تا مهلت فوق‌الذکر وفق مقررات و ضوابط قانونی اقدام کند.
مصوبه دریافت بهای خدمات شهری از اتباع خارجی اصلاح شد
لایحه اصلاح تبصره یک و ۲ و الحاق یک تبصره به مصوبه دریافت‌های خدمات شهری از اتباع خارجی تصویب شد.
بر اساس این لایحه شهرداری مشهد اجازه دارد از اتباع خارجی ساکن در مشهد که شامل اتباع خارجی دارای کارت آمایش معتبر و اتباع دارای پروانه اقامت تبدیل وضعیتی و طرح خانواری هستند، بهای خدمات شهری دریافت کند.
بهای خدمات شهری اتباع خارجی در سال ۱۴۰۱ برای یک نفر ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار ریال، ۲ نفر سه میلیون ریال، سه نفر سه میلیون ۵۰۰ هزار ریال، چهار نفر چهار میلیون ریال، پنج نفر چهار میلیون و ۲۵۰ هزار ریال، ۶ نفر و بیشتر چهار میلیون و ۵۰۰ هزار ریال است.
همچنین بر اساس این لایحه ۳۰ درصد از بهای دریافتی خدمات شهری اتباع خارجی به صورت خرید خدمات از نرخ مصوب هزینه‌های تحت نظارت اداره کل امور اتباع استان خراسان رضوی تخصیص می‌یابد.
تصمیم‌گیری در خصوص اعمال تخفیف یا معافیت اقشار آسیب پذیر اتباع خارجی از پرداخت هزینه خدمات شهری به اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان رضوی تفویض اختیار می‌شود. نرخ بهای خدمات شهری اتباع خارجی موضوع این مصوبه در ابتدای هر سال برابر نرخ تورم سالانه اعلامی از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران افزایش می‌یابد.
مطالعات در خصوص پادگان لشگر ۷۷ نیاز به زمان دارد
همچنین در بخشی از جلسه حسن موحدیان، رئیس شورای اسلامی شهر مشهد، ضمن تبریک میلاد امام‌رضا(ع) اظهار کرد: حال و هوای ولادت امام‌ رضا(ع) کماکان در شهر مشهد حاکم است و پذیرای تعداد زیادی از زائران امام مهربانی‌ها هستیم.
وی به پروژه ساماندهی اراضی پادگان لشکر ۷۷ ارتش اشاره کرد و گفت: مدیریت شهری مشهد به صورت شبانه‌روزی در ایام تعطیل و غیرتعطیل برای به ثمر نشستن این پروژه در تلاش است. بازگشایی معابر در اولویت نخست شهرداری قرار گرفته و شورای شهر نیز از این اقدام حمایت خواهد کرد.
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد افزود: مردم انتظار نداشته باشند به محض بازگشایی همه مسائل پادگان حل شده و منظم باشد. مطالعات زمان می‌برد و باید به دقت انجام شود. بازگشایی خیابان‌ها به صورت ضروری در دستور کار شهرداری است. کار خیابان بصیرت نیز دنبال خواهد شد. خیابان ارشادالرضا نیز شکل بسیار خوبی گرفته و مردم هم از آن رضایت دارند. روزانه کار بسیار وسیعی انجام می‌شود و بعد از مطالعات فعالیت‌های اساسی‌تری را شاهد خواهیم بود.
موحدیان ادامه داد: در بازگشایی پادگان همکاری خوبی بین ارتش، آستان قدس، شهرداری و دیگر سازمان‌ها وجود داشت. بازگشایی این خیابان‌ها خیر و برکتی برای همه مردم مشهد خواهد داشت. شهردار و معاونان وی شبانه‌روزی پای کار بودند. اعضای شورا نیز با حضور خود در پادگان پشتیبانی و روحیه مضاعف را برای شهرداری فراهم می‌کنند. باید توجه داشت اجرا نیاز به حمایت دارد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *