انتقادها پشت دیوار تفکیک بوستان آفرینش بجنورد

ساخت دیوار در اطراف بوستان آفرینش بجنورد به عنوان دومین بوستان بانوان مرکز خراسان شمالی با انتقاد بسیاری همراه بود اما بتازگی منتقدان فنی هم به عرصه این اعتراض ها افزوده شده و گفته اند که پیوست های اخذ استعلام‌های اجرایی در این طرح لحاظ نشده است.

به گزارش ایرنا، اجرای دومین بوستان بانوان بجنورد در بوستان آفرینش مرکز استان در شورای اسلامی شهر مصوب و اجرای حصار در اطراف آن در دستور کار شهرداری قرار گرفت؛ این اقدام از همان ابتدا مورد انتقاد شهروندان بود اما کار به سرعت اجرایی شد به طوری که در مدت کوتاهی دیوار به مراحل پایانی ساخت رسید.

بوستان آفرینش یکی از مکان های گردشگری در بجنورد است که مورد استقبال مسافران قرار دارد و زیر این پل هم چشم انداز زیبایی دارد؛ اکنون با اجرای حصار در اطراف این بوستان و وسط این پل حواشی و اعتراضاتی را به همراه داشته و بازتاب بسیاری در فضای مجازی استانی و حتی کشور داشته است.

اما اکنون شرکت آب منطقه‌ای استان نیز نسبت به اجرای دیوار بر روی پل این بوستان ایراد فنی گرفته و نسبت به آن اخطار داده است، اکنون ساخت این دیوار که در مراحل پایانی است، متوقف شده است.

اخطار شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی به ۲۰ متر از این دیوار  است که بر روی پل و روی مسیل و در بستر رودخانه ایجاد شده است؛ این شرکت اعلام کرده ممکن است این اخطار تا مرحله تخریب نیز پیش برود و این سازه مزاحم برداشته شود.

در این میان برخی می گویند تصویب اجرای این بوستان به واسطه های لابی های برخی اعضا انجام شده است و اگر نه بوستان آفرینش مکان مناسبی برای بانوان نیست؛ این طرح علاوه بر اینکه فرصت حضور مسافران عبوری از بجنورد را گرفته سبب نازیبا شدن چهر شهر شده است.

یکی از شهروندان بجنورد در این باره گفت: مردم شهر از همان ابتدا که دیوار در اطراف بوستان در حال ساخت بود به این سازه انتقاد کردند، انتقاد مردم بر این بود که این دیوار چهره شهر را نازیبا کرده است، البته انتخاب بوستان بانوان در محل بوستان آفرینش و حصارکشی اطراف آن بدسلیقگی بود که جامه عمل پوشید.

زهرا ریحانی اظهار داشت: پس از صرف هزینه بسیار زیاد برای حصار کشی اکنون صاحبنظران تازه صحبت از مشکلات فنی و ایمنی این بوستان صحبت می کنند، معلوم نیست این مسوولان و صاحب نظران چرا پیش از بالارفتن دیوار این تهدیدها را گوشزد نکردند، چرا شهرداری پیش بینی های لازم را در این باره نکرده است، شهرداری ها ستادی به عنوان ستاد مدیریت بحران دارند چرا این ستاد در برابر این تهدیدها سکوت اختیار کرده است؟

وی گفت: اکنون گفته شده است که امکان تخریب دیوار وجود دارد، در این صورت چه کسی پاسخگوی هزینه های صرف شده برای اجرای این حصار است؟

شهردار هم موافق این طرح نبود؟

یکی از کارمندان شهرداری بجنورد در این باره با بیان اینکه خطرات و تهدید های ساخت دیوار در اطراف بوستان در حریم رودخانه به شهردار بجنورد گوشزد شد و البته شهردار هم در ابتدا موافق این طرح نبود گفت: متاسفانه با وجود این گوشزدها، نفع مردم در نظر گرفته نشد و بوستان مصوب و دیوار با تمامی خطرات و تهدیدهای مطرح شده و با مصوبه شورای اسلامی شهر بالا رفت.

وی که خواست نامش در خبر ذکر نشود اظهار داشت: مسیل بوستان آفرینش در مسیر آب هایی که از بالا دست می آید قرار دارد اگر عرض خروجی ها کم شود، جریان سیل می تواند در این مسیل خطر آفرین باشد.

 

وی تصریح کرد: برای ایجاد حصار در این بوستان به ناچار باید در زیر پل موانعی برای جلوگیری از ورود افراد ایجاد شود تا امنیت برقرار شود در این زمینه باید در زیر پل منفذی قرار داده شود که جلوی ورود افراد گرفته شود  که در این صورت اگر از بالادست سیل جاری شود خار و خاشاک مسیر روان آب را مسدود می کند و آب سیل با پس زدگی روبه رو می شود.

وی اظهار داشت: علاوه بر خطر سیل، مجاورت انبارهای سوخت  با بوستان بانوان از دیگر تهدیدها است، این انبارها بسیار خطر آفرین هستند و این مکان سوای از اینکه برای بانوان باشد یا خانواده ها، فضای بسیار پرخطر و مخاطره آمیز شهر است.

این کارمند شهرداری بجنورد گفت: اگر قرار است این بوستان ویژه بانوان ایجاد شود باید شمار مسیرهای خروجی خیلی بیشتر از وضعیت کنونی باشد که به نظر می رسد به این امر توجه نشده است.

انتقادهای شرکت آب منطقه ای

در این میان شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی هم اعلام کرده است که این دیوار بر خلاف قوانین رعایت بستر رودخانه ساخته شده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ ای خراسان شمالی در این باره گفت: طبق قانون توزیع عادلانه آب، هرگونه ساخت و ساز در بستر مسیل و رودخانه ها ممنوع است و نیاز به اخذ مجوز از وزارت نیرو دارد که متاسفانه شهرداری بجنورد بدون اخذ مجوز اقدام به احداث دیوار کرد.

سیدعقیل مرتضوی اظهار داشت: در این باره به شهرداری مرکز استان اخطار داده شد که هرگونه ساخت و ساز در بستر رودخانه نیاز به دریافت مجوز وزارت نیرو و یا شرکت‌های آب منطقه‌ ای در استان‌ دارد که این اقدام پیش از انجام دیوار انجام نشد.

وی خاطرنشان کرد: محدوده پل در بوستان آفرینش در بستر رودخانه است و شهرداری بدون اینکه مجوز از وزارت نیرو دریافت کند اقدام به ساخت و ساز در این محدوده کرده است که این امر با اخطار روبرو شد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ ای خراسان شمالی افزود: شهرداری بجنورد پس از دریافت اخطار، برای دریافت مجوز اقدام و اعلام کرد که برای رفع مشکل طرح پیشنهاد می دهد، در این زمینه قرار است بررسی‌های فنی بر روی طرح پیشنهادی انجام شود.

مرتضوی خاطرنشان کرد: در صورتی که در طرح پیشنهادی شهرداری بجنورد مشکلی در خصوص مسیل رودخانه وجود نداشته باشد، قابلیت صدور مجوز وجود دارد اما در غیر این صورت دیوار بر روی پل باید تخریب و برای اصلاح طرح اقدام شود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ ای خراسان شمالی تصریح کرد: دیوار به طول ۲۰ متر بر روی پل و روی مسیل و در بستر رودخانه ایجاد مزاحمت کرده و روی پل انجام شده و مورد تایید این شرکت نیست.

پیشنهاد شهرداری برای رفع مشکل سیل

شهردار بجنورد هم درباره گلایه های مردم از اجرای بوستان بانوان در بوستان آفرینش بجنورد اظهار داشت: اطراف این بوستان پیش از این هم دیوار کشی بود و در برهه ای از زمان، دیوار تخریب شد، سوال اینجاست که چرا در آن زمان مردم اعتراضی به دیوار کشی بوستان نداشتند و اکنون دیوارکشی برای ایجاد بوستان ویژه بانوان با اعتراض و هجمه روبه رو شده است؟ منطق این اعتراض ها جای تامل دارد.

جواد حمیدی راوری با اشاره به اینکه پارک آفرینش در دهه ۸۰  توسط پتروشیمی ساخته شده است اظهار داشت: سوال من این است که در آن زمان که دیوار در اطراف بوستان وجود داشت، دغدغه سیل وجود نداشت؟

وی با تکذیب مخالفت خود با اجرای بوستان بانوان در بوستان آفرینش خاطرنشان کرد: به هر حال با توجه به انتقادها، شهرداری طرحی برای رفع ایرادهای فنی پیشنهاد داده است که خطرات سیل احتمالی در این بوستان مهار شود.

حمیدی راوری درباره نگرانی ها از انبارهای سوخت در مجاورت بوستان آفرینش گفت: این بوستان پیش از این هم در جوار انبار نفت بود و چرا اکنون سبب نگرانی شده است؟

وی خاطرنشان کرد: این انتقاد ها اگر در زمینه جانمایی بوستان باشد، پذیرفته است و البته باید در ابتدای امر و پیش از تصویب اعلام می شد، جانمایی این بوستان با در نظر گرفتن تمامی شرایط امنیت در شورای شهر مصوب شد و تاییدیه مراجع مختلف را دارد.

 

شهردار بجنورد افزود: حتی استاندار هم دستور بررسی مجدد برای اجرای بوستان بانوان در بوستان آفرینش داد و شرایط مورد بازبینی و بررسی قرار گرفته است.

انتقاد عضو شورای اسلامی شهر بجنورد از اجرای طرح بوستان بانوان

عضو شورای اسلامی شهر بجنورد هم با اشاره به اینکه حصارکشی اطراف بوستان آفرینش مرکز استان با گلایه ها و انتقادهای مردم همراه شده است گفت: پیوست های اخذ استعلام های فنی و اجرایی در ایجاد دومین بوستان بانوان در بجنورد لحاظ نشده و این طرح با وجود نقدهای اجرایی، عملیاتی شده است.

سیدمحسن موسوی اظهار داشت: اجرای بوستان بانوان در بوستان آفرینش شهر بجنورد از جنبه های مختلف و بویژه مخاطرات و بحران های ناشی از دوره سیلاب های مسیل شهر بجنورد، مشکل دارد.

وی افزود: دفتر مدیریت بحران استانداری و شرکت آب منطقه ای استان در زمینه بحران های مسیل عبوری از بوستان آفرینش مکاتبات لازم را انجام داده و تهدیدهای ممکن را اعلام داشته اند.

موسوی گفت: از مخاطرات اجرای بوستان بانوان در محل پارک آفرینش بجنورد، همجواری این مکان با انبارهای سوخت شرکت نفت است در این زمینه ارزیابی تخصصی مدیریت پدافند غیرعامل استانداری، ضرورت دارد.

وی اظهار داشت: با اجرای این طرح از جنبه های منظری و فنی، مخالف بودم و نقدهای اجرایی طرح را اعلام کردم و در فرآیند قانونگذاری، طرح مربوطه در شورای اسلامی شهر بجنورد مصوب و هیات تطبیق فرمانداری نیز مصوبه را تایید کرده و جبنه قانونی آن شکل گرفته است.

عضو شورای اسلامی شهر بجنورد افزود: البته شهرداری اعلام کرده است که اقدامات مربوط به ارتقای ایمنی مسیل در دست پیگیری است و آب منطقه ای استان نیز طرح ارسالی شهرداری را در دست بررسی نهایی دارد.

بوستان آفرینش بجنورد در دهه ۸۰ شرکت پتروشیمی خراسان واقع در خراسان شمالی ایجاد شد. اکنون با مصوبه شورای اسلامی شهر بجنورد به بوستان ویژه بانوان تبدیل شده است.

شهر بجنورد با مساحت حدود ۴۰ کیلومتر مربع، بیش از ۲۳۰ هزار نفر جمعیت دارد که تنها یک پارک ویژه بانوان به نام مهربانو در ضلع شمال شرقی شهربازی به مساحت سه هزار متر مربع به این قشر اختصاص یافته است.

برای اجرای دومین بوستان بانوان بجنورد ۲ هکتار از زمین بوستان آفرینش اختصاص یافته است.

اکنون ظرفیت ها و امکانات مانند فضای سبز، تجهیزات پارکی، رستوران، محوطه دوچرخه سواری، قایقرانی و محوطه بازی کودکان در این بوستان موجود است و این بوستان از سالن و باشگاه ورزشی ویژه بانوان برخوردار است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *