در گزارشی وضعیت پیشرفت‌های استان خراسان شمالی بررسی شد:

توسعه خراسان شمالی از حرف تا عمل!

درحالی که نمایندگان مردم خراسان شمالی در خانه ملت معتقدند که آمار مربوط به شاخص‌های توسعه استان اشتباه است اما، مدیران دستگاه های اجرایی با دفاع از آمارهای توسعه آن را مطابق با واقعیت موجود می دانند.

به گزارش ایرنا مردم خراسان شمالی بویژه در روستاها در حالی با محرومیت و رشد نیافتگی دست و پنجه نرم می کنند که اخیرا اعلام شده آمار اشتباه از شاخص های مربوط به توسعه، آب در آسیاب این فقر ریخته است.

نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و برخی مسوولان در استانداری خراسان شمالی می گویند که ارائه آمار اشتباه از شاخص های توسعه استان سبب شده است تا دست مسوولان در چانه زنی ها برای جذب اعتبارات بیشتر خالی باشد.

آنان معتقدند: مدیران نباید با ارائه آمار غیرواقعی سبب بروز مشکل در جذب اعتبارات شوند زیرا این وضعیت موجب ضایع شدن حق مردم می شود.

آمارهای شاخص توسعه اشتباه است

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان شمالی در این باره با بیان اینکه شاخص های توسعه در روستاهای استان بشدت پایین و در رده های پایین جدول قرار دارد به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: متاسفانه برخی مدیران برای اینکه عملکرد خود را خوب جلوه دهند، حال استان را خوب و بهتر از واقعیت جلوه می دهند این در حالی است که وضعیت شاخص های توسعه بویژه در روستاها بسیار نامناسب و در قعر جدول استان ها است.

امین کلاته اظهار داشت: آمار اشتباه از شاخص های توسعه سبب شده تا پیگیری های ما برای دریافت اعتبار بی نتیجه باشد.

وی افزود: انتقاد ما در این زمینه بعضا سبب ناراحتی مدیران شده اما واقعیت این است که آمارهای اشتباه سبب شده تا اعتراض های ما به این وضعیت بی ثمر باشد، مسوولان در تهران برای برنامه ریزی ها و تصمیم گیری ها در بسیاری موارد به گزارش عملکرد دستگاه های تخصصی استان استناد می کنند و وقتی وضعیت شاخص ها خوب نشان داده شود نمی توان برای جذب اعتبار چانه زنی کرد.

وی با تاکید بر اینکه آمارهای مربوط به توسعه در استان با واقعیت همخوانی ندارد گفت: اکنون وضعیت آب در روستا، اینترنت و راه و اشتغال در این مناطق بسیار نامناسب است، آمار  بیکاران در روستاها بالا است و وضعیت درآمد روستایی بسیار نامناسب است، روستاییان استان بالاترین میزان فقر در کشور دارند و بیشترین اختلاف درآمد میان شهر و روستا مربوط به این استان است.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان شمالی گفت: مدیران ما خوب عمل نکرده اند، اکنون در هزینه کرد منابع اعتباری در بخش آب روستا مشکل داریم، اعتباری که برای انجام یک پروژه در این استان هزینه می شود معقولانه نیست و هزینه ها ۵۰ درصد و بعضا تا ۱۰۰ درصد بالاتر است و این به علت مدیریت نادرست است.

خوب نشان دادن حال بد به ضرر مردم است

نماینده مردم پنج شهرستان استان در این باره با انتقاد از اینکه خراسان شمالی از بیکاری رنج می برد گفت: این در حالی است که در آمار وضعیت استان خوب نمایش داده شده است، این از آمار اشتباه ناشی شده است که سبب تاسف است.

محمد وحیدی با اشاره به اینکه بیکاری و وضعیت نامناسب اشتغال سبب مهاجرت جوانان استان شده است اظهار داشت: ۲۵۰ هزار نفر از این استان حدود یک میلیون نفری مهاجرت کرده و در آمار جمعیت این استان و آمار بیکاری آورده نمی شود که سبب شده وضعیت استان خوب نشان داده شود.

نماینده مردم بجنورد، راز و جرگلان، گرمه، جاجرم و مانه و سملقان در مجلس شورای اسلامی افزود: وضعیت استان از نظر بیمه تامین اجتماعی هم مناسب نیست.

وی با تاکید بر لزوم جذب اعتبار از سطح ملی و اشتغال زایی گفت: در این زمینه باید طرح های آماده برای بهره مندی استان از اعتبارات ملی داشته باشیم.

نماینده مردم خراسان شمالی در پنج شهرستان خراسان شمالی تاکید کرد: آمار مدیران و مسوولان دستگاه های اجرایی باید واقعی باشد تا بتوان در پیگیری ها برای جذب اعتبار از استان دفاع کنیم.

تشنگی روستاییان خراسان شمالی

دیگر نماینده مردم پنج شهرستان استان در مجلس شورای اسلامی هم با انتقاد از ارائه آمار نادرست به سطح ملی گفت: میزان بهره مندی روستاییان استان از آب آشامیدن سالم حدود ۹۰ درصد عنوان شده است، این در حالی است که در کنار این آمار اعلام شده که ۳۰۰ روستای این خطه از کشور با تنش آبی روبه رو است.

سیدمحمد پاکمهر اظهار داشت: این آمار متناقض است، چگونه است که شاخص بهره مندی آب بالا و با این وجود ۳۰۰ روستا از ۷۰۰ روستا با تنش آبی روبه رو است؟

روایت متفاوت مدیران و نمایندگان خانه ملت از آمار توسعه خراسان شمالی

نماینده مردم بجنورد، راز و جرگلان، گرمه، جاجرم و مانه و سملقان در مجلس شورای اسلامی افزود: اکنون شهرهای استان هم با تنش آبی روبه رو شده اند، خوب جلوه دادن شاخص های توسعه سبب می شود که اعتراض های ما به عنوان نماینده خانه ملت و پیگیری ها  به نتیجه مطلوب نرسد.

وی خاطرنشان کرد: رقابت بین مدیران در خوب جلوه دادن حال و روز توسعه استان سبب شده وضعیت استان در حوزه های مختلف بر اساس واقعیت ها اعلام نشود و نتوانیم اعتبارات خوبی جذب کنیم.

نماینده مردم بجنورد، راز و جرگلان، گرمه، جاجرم و مانه و سملقان در مجلس شورای اسلامی افزود: مدیران دستگاه ها، چه آنان که گمان می رود تغییر کنند تا ۲ ماه دیگر آمار مربوط به شاخص های توسعه را به روز رسانی کنند.

نگران بازگشت اعتبارات آب نیستیم

در میان انتقادها از ارائه آمار اشتباه و غلط انداز، گلایه هایی از نبود تلاش مدیران برای جذب اعتبار و نگرانی از بازگشت آن مطرح شده است. این گلایه ها بیشتر به سمت شرکت آب وفاضلاب خراسان شمالی است اما مسوولان در این شرکت اعلام کردند که هیچ اعتباری بازگشت نخورده است.

مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب خراسان شمالی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: به نظر می رسد برخی منابع خبری که منتج به انتشار و یا اظهار نظر اینگونه می شود نیاز به بازنگری دارد، این شرکت در بیش از پنج سال گذشته نه تنها اعتباری را برگشت نداده بلکه بارها از اعتبار جذب نشده سایر دستگاه ها حتی سایر استان ها (در اعتبارات متمرکز ملی ) هم بهر برده و آن را جذب کرده است، این شرکت بسیار بیشتر از اعتبار استانی، اعتبار ملی دریافت کرده و روند جذب اعتبار در سال های گذشته نشان از تلاش و پیگیری ها بسیار انجام شده است.

غلامحسین ساقی درباره جذب اعتبارات در این شرکت گفت: از ابتدای سال مالی جاری ۶۲۳ میلیارد و ۲۶۳ میلیون تومان اعتبار به این شرکت ابلاغ شده است که ۷۷ میلیارد و ۲۲۵ میلیون تومان از این رقم برای پروژه های فاضلاب در شهرهای استان، ۳۹ میلیارد و ۵۴۸ میلیون تومان برای بهره برداری و نگهداری در حوزه آب روستایی است، امسال از محل ردیف محرومیت زدایی هم برای نخستین بار، ۹۸ میلیاد و ۳۱۸ میلیون تومان ابلاغ شده است که مطابق تصمیم اتخاذ شده در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ این اعتبار توسط قرارگاه امام حسن مجتبی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اجرا و هزینه می شود.

مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب خراسان شمالی خاطرنشان کرد: همچنین  ۱۷۹ میلیارد و ۷۱۳ میلیون تومان برای اقدامات احداثی و  ۱۲۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای رفع تنش آبی در شهرها و  ۱۰۰ میلیارد تومان برای آبرسانی اولویت دار روستایی ابلاغ شده است.

 

وی خاطرنشان کرد: از کل اعتبارات مصوب تنها ۲۸۲ میلیارد و ۳۸۶ میلیون تومان درقالب اسناد خزانه اسلامی با سر رسید سال ۱۴۰۳تخصیص یافته است از این میزان تخصیص، ۴۹ میلیارد و ۱۵۹ میلیون تومان از محل محرمیت زدایی تخصیص یافته است و بر این اساس تنها ۲۳۳ میلیارد و ۲۲۷ میلیون تومان قابل هزینه کرد در بخش آب است که تاکنون ۷۱ میلیارد و ۹۵۲ میلون تومان هزینه شده است و تنها ۱۶۲ میلیارد و ۳۲ میلیون تومان مانده و هنوز اسناد خزانه آن صادر نشده است ولی اسنادهزینه کرد مالی آماده بوده وجذب خواهد شد، این شرکت آمادگی دارد تا اعتبار جذب نشده سایر دستگاه ها را جذب کند.

ساقی درباره گلایه ها از اینکه در استان پروژه ملی تعریف نشده و یا کم تعریف شده است و جذب این منابع کم است گفت: در این شرکت برای پروژه فاضلاب شهرهای شیروان، بجنورد، اسفراین و آشخانه ردیف ملی تعریف شده است و پیگیر هستیم  ماده ۲۳ برای اجرای فاضلاب شهرهای گرمه و جاجرم محقق شود.

مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب خراسان شمالی خاطرنشان کرد: در بخش آب هم در سال های گذشته پروژه های آبرسانی از سدها به سه شهر اسفراین، شیروان و بجنورد و نیز آبرسانی به گرمه و جاجرم از چاه های کرنخ با اعتبارات ملی انجام شد که البته شرکت آب منطقه ای این پروژه ها را اجرایی کرد، بر این اساس تلاش های زیادی برای تعریف پروژه ملی و جذب اعتبار ملی در این شرکت انجام شده است.

وی درباره پروژه های دارای منابع ملی در در بخش آب روستایی استان گفت: پروژه های مجتمع آبرسانی زیدر- سرانی در شیروان، پرسه سو در راز و جرگلان، شیرین دره مشترک میان مانه و سملقان و بجنورد، مجتمع کهنه جلگه در بخش مانه شهرستان مانه و سملقان و پروژه دشت در پایین دست سد بیدواز شهرستان اسفراین دارای اعتبار ملی است، همچنین تعدادی ردیف تک روستایی در سطح استان هم از ردیف ملی بهره مند هستند.

آمار از آب روستایی اشتباه نیست

ساقی با بیان اینکه این شرکت بیش از آنچه در اعتبار استانی جذب کرده باشد از منابع ملی ردیف دریافت کرده است درباره اظهار نظرها مبنی بر اینکه شاخص ها و آمارهای ارائه شده از شاخص بهره مندی از آب روستایی در استان اشتباه است گفت: با یکپارچه سازی شرکت آب و فاضلاب شهری و روستایی، بازنگری در شاخص های بهره مندی از آب سالم و بهداشتی انجام شد و سند تامین آب پایدار روستاها برای افق جمعیتی سال ۱۴۳۰ تدوین شد در ابتدای تدوین این سند ۳۱۳ روستای استان با تنش آبی همراه بود، اما اکنون این رقم به ۲۳۶ روستا کاهش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: تنش آبی یک مفهوم قراردادی است و به این مفهوم نیست که این  روستاها مشکل تامین آب دارند، بلکه به این معنا است که بطور مثال اگر تامین آب روستایی از  یک منبع پرآب  تامین شود ولی چون تک منبع است و در صورتی که مشکلی برای تامین آب  از این منبع ایجاد شود، مردم دچار مشکل می شوند از این رو باید منبع رزروز ایجاد شود و در دسته بندی قراردادی روستاهای دارای تنش این روستا دارای تنش محسوب میشوند، البته در برخی از روستاها میزان تولید آب کمتر از میزان مصرف است که سبب ایجاد تنش آبی شده است که این مشکل در ۶۰ روستا با ۱۶ هزار نفر جمعیت شناسایی شده است که با تکمیل قریب الوقوع تامین آب پایدار روستای پرجمعیت حسین آباد در شیروان این عدد به ۱۳ هزار نفر کاهش پیدا خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب خراسان شمالی اظهار داشت: نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی اعلام کرده اند که آمار مربوط به شاخص های بهره مندی روستاییان استان از آب آشامیدن اشتباه است، اما این امر صحت ندارد و احتمالا  ابلاغ اعتبار  با تخصیص  در حساب اشتباه شده است.

ساقی با بیان اینکه اکنون مشکل کمی و کیفی آب آشامیدن در روستاهای پرجمعیت استان حل شده است اظهار داشت: پیش از یکپارچه سازی عمده چاه هایی که حفر شده چاه های کم عمق و دستی بود، در آن زمان رویکرد شرکت حفر چاه های عمیق نبود چاه های دستی و کم عمق در سال های کم بارش  خشک می شود بر این اساس در ۲ سال گذشته چاه های آهکی و چاه های عمیق که هزینه های حفاری بسیار بالایی دارند، در اولویت قرار گرفته است تا آب پایدار برای روستاییان تامین شود.

وی افزود: در خشک سال ترین سال که میزان کاهش بارندگی ها در ۵۰ سال گذشته بی سابقه است، مشکل کم آبی بسیاری از روستاها حل شده است از مسوولان انتظار می رود اظهار نظر ها با تخریب یک مجموعه همراه نباشد.

 

مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب خراسان شمالی اظهار داشت: شاخص بهره مندی روستاییان استان از آب آشامیدن مناسب حدود ۹۰ درصد است.

آمار راه روستایی هم بیراه اعلام نشده است

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی هم درباره شاخص بهره مندی روستاییان استان از راه مناسب گفت: شاخص بهره مندی و برخورداری از راه آسفالته در محورهای روستایی استان بر اساس طول راه     ۴۴.۴ درصد است اما این شاخص در کشور ۵۳.۸ است و بر این اساس عقب ماندگی حدود ۱۰ درصدی مشهود است.

جعفر شهامت اظهار داشت: خراسان شمالی از لحاظ محرومیت زدایی شاخص های برخورداری از راه روستایی در رده ۳۰ استانهای کشور قرار دارد.

روایت متفاوت مدیران و نمایندگان خانه ملت از آمار توسعه خراسان شمالی

وی خاطرنشان کرد: بر این اساس طول راه های روستایی استان چهار هزار و ۶۵۲ کیلومتر است که ۲ هزار و ۶۵ کیلومتر آسفالته ۲ هزار و ۵۸۷ کیلومتر شوسه و خاکی است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی افزود: مبنای این آمار سامانه RMS سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای است و با سطح ملی هم کنترل شده است.

آمار بیکاری بالا است

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی هم در این باره با انتقاد از کارشناسی نبودن آمار بیکاری خاطرنشان کرد: دلیل کارشناسی برای افت و خیز شاخص بیکاری در استان ارائه نمی شود و اگر بپرسیم چرا این رقم کاهش یا افزایش دارد جواب قانع کننده ای داده نمی شود که چرا نرخ بیکاری یک استان بالا یا پایین رفته است.

حسن نوری با بیان این که در خراسان شمالی آمار بیکاری بالاتر از این اعداد و ارقام است گفت: نوع آمارگیری و پاسخ جمعیت آماری به عوامل مختلفی وابسته است که در همه استانها یکسان نیست.

وی با بیان این که پاسخ های فردی جمعیت آماری بستگی به روحیه مطالبه گری دارد گفت: نگاه کسی که در تهران زندگی می کند به تولید درآمد و اشتغال با فردی که در یکی از شهرستان زندگی می کند فرق می کند و در واقع نرخ بیکاری برگرفته از تفکرات جامعه آماری است  که وارد فرمول علمی می شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی افزود: در استان های برخوردار بسیاری از مشاغل را کار نمی دانند و اگر از آن ها بپرسیم شاغلید یا نه می گویند شاغل نیستیم اما در استان که شاخص مطالبه گری ۳۱ است، حتی فردی ۲ ساعت در ماه هم کار کند خود را شاغل می پندارد.

روایت متفاوت مدیران و نمایندگان خانه ملت از آمار توسعه خراسان شمالی

از مجموع جمعیت استان ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی، بیش از ۶۳۰ هزار نفر افراد ۱۵ سال به بالا هستند که جمعیت فعال محسوب می شوند و از این قشر بیش از ۲۷۰ هزار نفر شاغل و ۲۷ هزار نفر بیکار هستند.

۸۰ درصد روستاییان استان اینترنت دارند

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان شمالی هم در این باره گفت: بر اساس پایش انجام شده توسط اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات بیش از ۸۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار تحت پوشش اینترنت پرسرعت و شبکه تلفن همراه هستند.

سیدعلی مرتضوی اظهار داشت: اتصال مابقی روستاهای به شبکه ملی اطلاعات در سال ۱۴۰۰ و بخشی در سال ۱۴۰۱  انجام خواهد شد که برای تسریع اجرای پروژه ها نیاز به کمک از محل اعتبارات استانی برای انجام هزینه های نامتعارف برق و جاده است.

وی تصریح کرد: در صورت اعلام گزارش شهروندان در خصوص مشکلات ارتباطی، موضوع پیگیری و بررسی های فنی لازم انجام می شود.

استان ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از این جمعیت در روستاها ساکن هستند و در این استان شاهد اشتغال ناقص هستیم بدان معنا که افراد شاغل، درآمد مناسبی ندارند.

در استان خراسان شمالی حدود ۱۲۰ هزار کارگر تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند.

این استان در قریب به اتفاق شاخص های توسعه از میانگین کشوری پایین تر است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *