دست خالی خراسان شمالی برای مهار آتش تانکرهای سوخت

قطع گاز صنایع و الزام واحدهای صنعتی به استفاده از سوخت دوم سبب شده تا امسال عبور تانکرهای سوخت از معابر شهر بجنورد بیشتر شود این در حالی است که دست استان در مهار حادثه های احتمالی برای این بمب‌های سیار خالی است.
به گزارش ایرنا، اکنون در هر شبانه روز بیش از ۱۰۰ دستگاه ناوگان حمل مواد سوختی از معابر شهر بجنورد گذر می کنند و در مجموع روزانه سه میلیون و ۲۰۰ هزار لیتر مواد سوختی از مرکز استان عبور داده می شود.
مسوولان می گویند با توجه به اینکه محدودیت مصرف گاز طبیعی در صنایع بیشتر از سال گذشته، میزان حمل سوخت و شمار ناوگان حامل مواد سوختی از مرکز استان امسال بیش از ۲ برابر شده است.
استان خراسان شمالی در دالان ارتباطی شرق به شمال کشور قرار دارد و روزانه هزاران خودرو از این استان عبور می کنند که بخشی از آن تانکرهای حامل مواد شیمیایی مانند آمونیاک، چسب مایع، بنزین و مانند آن است که عمدتا از داخل شهر بجنورد و دیگر شهرهای استان می گذرند.
کاهش دمای هوا در زمستان در برخی از سال ها سبب می شود تا شرکت گاز برای جلوگیری از بروز مشکل در تامین گاز مصرفی مشترکان خانگی، نسبت به محدود و قطع کردن گاز صنایع مبادرت داشته باشد.در این شرایط صنایع از نفت گاز و یا مازوت به عنوان سوخت دوم استفاده می کنند، امسال اما حمل این مواد سوختی به وسیله تانکرها افزایش یافته است.
این تانکرها همچون بمب های سیار از معابر شهری و از نزدیکی مناطق مسکونی روستاها عبور داده می شوند اما به اذعان مسوولان تجهیزات و امکانات مناسبی برای مهار سانحه های احتمالی در این استان وجود ندارد.
به اذعان مسوولان، دست استان در مهار حادثه های احتمالی برای تانکرهای حمل سوخت چه در داخل شهر، چه در جاده ها و چه در نزدیکی مناطق مسکونی روستایی خالی است.
نبود خوروی فوماتیک، نبود خودروی حمل آب با حجم زیاد، نبود آشنایی کافی رانندگان ناوگان حمل سوخت برای مهار آتش سوزی در لحظات اولیه از جمله مواردی است که سبب نگرانی در زمینه جابه جایی مواد سوختی در این استان شده است.
خطرهایی که از بیخ گوش بجنوردها گذشت
پیش از این چند حادثه واژگونی تانکر سوخت و یا حامل چسب در جاده های پیرامونی شهر بجنورد رخ داده و البته خطر از بیخ گوش شهروندان گذشته است، شانس یار بوده که تانکر دچار آتش سوزی نشده است.
یکی از شهروندان بجنوردی در این باره گفت: در سال های گذشته شاهد حادثه برای تانکرهای عبوری از استان بودیم که خوشبختانه به خیر گذشته است، واژگونی یک تانکر حامل مواد شیمیایی در محور شیروان – بجنورد توسط ماموران آتش نشانی و ماموران امداد و نجات مدیریت شد.
حسن ایزانلو افزود: برخی از تانکرهای حامل مواد سوختی و شیمیایی از کنارگذر عبور نمی کنند و در معابر شهر تردد دارند، این امر می تواند برای شهروندان خطرآفرین باشد و در صورت وقوع حادثه در منطقه مسکونی، مهار حادثه بسیار مشکل خواهد بود.
افزایش ۴۰ درصدی حمل سوخت به نیروگاه شیروان
در این میان شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی خراسان شمالی اعلام کرده است که امسال شمار خودروهای حمل سوخت دوم مورد نیاز نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان و میزان حمل این سوخت نسبت به پارسال ۴۰ درصد افزایش یافته است.
مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی خراسان شمالی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: در سال جاری ۴۰ دستگاه به شمار ناوگان حمل سوخت به نیروگاه شیروان افزوده شده و به بیش از ۱۰۰ دستگاه ناوگان رسیده است.
مجتبی شکوری اظهار داشت: محدودیت های اعمال و پیش بینی شده برای مصرف گاز طبیعی صنایع سبب شده تا امسال میزان ذخیره سازی و حمل نفت گاز به عنوان سوخت دوم مورد نیاز سیکل ترکیبی شیروان و البته در سایر صنایع افزایش یابد.
وی با اشاره به اینکه اکنون روزانه ۲ میلیون لیتر نفت گاز برای تامین سوخت دوم نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان به این واحد صنعتی حمل می شود این میزان سوخت به وسیله ۶۰ دستگاه ناوگان جابه جا می شود خاطرنشان کرد: امسال ۲۰۰ میلیون لیتر سوخت دوم مورد نیاز سیکل ترکیبی شیروان به این واحد صنعتی حمل شده است و اکنون ۶۰ میلیون لیتر نفت گاز در این نیروگاه ذخیره است.
وی با بیان اینکه ظرفیت هر ناوگان، حمل ۳۰ هزار لیتر نفت گاز است درباره تامین امینی حمل سوخت در جاده ها گفت: نکات ایمنی در بارگیری، حمل و تخلیه سوخت به رانندگان آموزش داده شده و تمام موارد از مبدا تا مقصد رصد و کنترل می شود.
مدیرشرکت ملی پخش فرآورده های نفتی خراسان شمالی افزود: امسال با توجه به افزایش میزان حمل سوخت نفت گاز در جاده ها، کنترل ها و نظارت ها بر نحوه این جابه جایی ها تشدید شده است.
وی اظهار داشت: نیروگاه شیروان مصرف کننده عمده سوخت در استان است، ظرفیت ذخیره سازی سوخت در این نیروگاه ۴۰ میلیون لیتر بود که امسال با وارد مدار شدن مخزن ۳۰ میلیون لیتری، اکنون قابلیت ذخیره سازی سوخت به میزان ۷۰ میلیون لیتر وجود دارد.
شکوری اظهار داشت: کارخانه سیمان بجنورد هم ظرفیت ذخیره سازی ۲۹ هزار لیتر سوخت دوم را فراهم کرده است که تامین مازوت در حال انجام است.
مدیرشرکت ملی پخش فرآورده های نفتی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: کارخانه سیمان بجنورد و شرکت آلومینای ایران واقع در شهرستان جاجرم به میزان نیاز یک ماه خود، سوخت دوم را تامین و ذخیره می کنند.
آموزش رانندگان حمل سوخت کافی نیست
هر چند که شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی استان اعلام کرده است که رانندگان ناوگان حمل سوخت و مواد خطرناک آموزش های لازم را دیده اند، اما برخی از مسوولان از ناآشنا بودن این رانندگان به برخی موارد در زمینه مهار حادثه ابراز نگرانی کرده اند.
دبیر ستاد مدیریت بحران شهرداری بجنورد به خبرنگار ایرنا گفت: برخی از رانندگان آشنایی کافی و لازم با روش های مقابله با حادثه ندارند، آشنایی با اقدامات لازم در مهار حادثه، آشنایی با چگونگی مهار در لحظات اولیه سانحه از مواردی است که رانندگان باید با آن آشنایی کافی داشته باشند.
مجید گریوانی اظهار داشت: برخی از رانندگان حتی نمی دانند در زمان حادثه با چه شماره تماس بگیرند تا راهنمایی لازم برای مقابله با حادثه را دریافت کنند.
نگرانی از افزایش تردد تانکرهای سوخت در بجنورد
دبیر ستاد مدیریت بحران شهرداری بجنورد گفت: افزایش بیش از ۲ برابری تردد تانکرهای حمل سوخت در مرکز استان نگران کننده است و باید تمهیدات لازم در این زمینه اندیشه شود.
گریوانی اظهار داشت: اکنون در هر شبانه روز بیش از ۱۰۰ دستگاه ناوگان حمل مواد سوختی از معابر شهر بجنورد گذر می کنند و در مجموع روزانه سه میلیون و ۲۰۰ هزار لیتر مواد سوختی از مرکز استان عبور داده می شود.
وی با بیان اینکه میزان حمل سوخت و شمار ناوگان حامل مواد سوختی از مرکز استان امسال بیش از ۲ برابر شده است گفت: در سال گذشته روزانه ۲۴ دستگاه تانکر حمل سوخت از بجنورد گذر می کرد.
گریوانی خاطرنشان کرد: خودروهای حامل سوخت که از جنوب بجنورد وارد شهر می شوند به علت نبود کمربندی، در معابر داخل شهر تردد دارند که این امر، خطر برای این شهروندان محسوب می شود هرچند ترافیک خودروهای عبوری به بجنورد از سمت شمال به کنارگذر شمالی عبور داده شده اما نزدیک بودن نقاط مسکونی به این کنارگذر در زمان حادثه ها نگران کننده است.

وی با اشاره به اینکه در صورت وقوع حادثه انفجار برای تانکرهای حامل مواد سوختی منازل مسکونی تا شعاع ۶۰۰ متری تحت الشعاع قرار می گیرد تصریح کرد: مناطق مسکونی مختلف شامل باقرخان، مجموعه مسکونی گلستان شهر و روستای علی آباد فاصله کمی با کنارگذر شمالی دارند از این رو در معرض حادثه های احتمالی برای ناوگان حمل مواد سوختی هستند.
مشکل نبود تانکر حمل آب برای مهار آتش سوزی بزرگ
گریوانی افزود: شهرداری بجنورد تنها شهرداری مرکز استان های کشور است که خودروی مجهز به سیستم فوماتیک ندارد با توجه به اینکه آتش سوزی نفت گاز و یا سایر فرآورده های نفتی با آب میسر نیست وجود این سیستم برای مهار حادثه های احتمالی ضروری است.
وی با بیان اینکه یکی دیگر از دغدغه ها در مهار آتش سوزی های بزرگ و وسیع احتمالی، نبود خودروی حمل آب با ظرفیت بالا است خاطرنشان کرد: پس از سال‌ها پیگیری، یک تانکر ۳۰ هزار لیتری آب برای مهار آتش‌سوزی‌ تانکرهای سوخت در مرکز استان، تامین شد اما پیگیری ها برای تامین خودرو کشنده به نتیجه نرسید البته با گذشت مدتی همان تانکر هم از آتش نشانی بازپس گرفته شد.
دبیر ستاد مدیریت بحران شهرداری بجنورد افزود: برای مهار آتش سوزی ها در سطح وسیع و زیاد نیاز به خودروی تانکر حمل آب است اما این تجهیز در دسترس و اختیار ما نیست و این امر یکی از دغدغه ها در حوادث است.
گریوانی اظهار داشت: پس از سال‌ها پیگیری، یک تانکر ۳۰ هزار لیتری آب برای مهار آتش‌سوزی‌ تانکرهای سوخت در مرکز استان، تامین شد اما پیگیری ها برای تامین خودرو کشنده به نتیجه نرسید البته با گذشت مدتی همان تانکر هم از آتش نشانی بازپس گرفته شد.
وی افزود: خودرو آبرسان برای مهار آتش سوزی های احتمالی نفتکش های عبوری از مرکز استان ضروری است و در این باره چند استاندار آمده و هر کدام دستور تامین آن را داده اند، اما هنوز خواسته ما برآورده نشده است.
وی با بیان اینکه برای مهار مایعات دچار اشتعال، باید آب به میزان زیاد به محل حمل شود، اکنون تنها چند خودرو حمل آب، هر کدام به ظرفیت سه هزار تا ۶ هزار لیتر در اختیار آتش نشانی بجنورد است خاطرنشان کرد: اگر حادثه ای اتفاق بیفتد و آب مورد نیاز تمام شود، تا آبگیری مجدد مخزن ها، آتش دوباره شعله کشیده و مهار آن غیرممکن می شود.
دبیر ستاد مدیریت بحران شهرداری بجنورد در بخش دیگر سخنان خود درباره نگرانی ها از انبارهای سوخت در شهر گفت: این انبار ها داخل شهر است، هر چند به گفته مسوولان شرکت نفت، این انبارها استانداردهای لازم را دارد اما وقوع حادثه هایی همچون سقوط بالگرد و وقوع آتش سوزی در اصفهان در این شهر هم جای نگرانی دارد.
ایمنی تردد ناوگان حمل مواد خطرناک رصد می شود
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی هم در این باره با اشاره به اینکه عبور نفت کش ها از معابر شهری بجنورد بسیار افزایش یافته است گفت: ایمنی تردد این ناوگان مورد رصد و بررسی قرار می گیرد، رانندگان آموزش های لازم را دیده اند و هر ساله دوره های آموزشی برای رانندگان این ناوگان برگزار می شود.
جواد نظری اظهار داشت: بازدید های دوره ای از ناوگان انجام و بررسی لازم از این خودروها انجام می شود و بر این اساس در زمینه ایمنی مشکلی وجود ندارد.
وی با اشاره به نگرانی ها از حمل حادثه های آتش سوزی در جاده ها گفت: آتش نشانی مکلف به خدمات رسانی در حریم شهرها است بنابراین اگر حادثه ای در جاده ها و خارج از حریم شهر رخ دهد، آتش نشانی وظیفه ای برای حضور در حادثه ندار اما در استان با تصمیم ستاد مدیریت بحران، به آتش نشانی ها اختیار داده شده تا در این حادثه ها هم خدمات رسانی داشته باشند.
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی افزود: برای مهار آتش در جاده ها و خارج از حیم شهر، خلا قانونی وجود دارد اما در استان در این زمینه اختیار لازم به آتش نشانی ها داده شده است.
خراسان شمالی در شمال شرق کشور و در حدفاصل ۲ قطب سیاحتی و زیارتی کشور قرار دارد و دارای صنایع بزرگ نظیر مجتمع پتروشیمی، مجتمع فولاد، لوله گستر، کارخانه سیمان، نیروگاه سیکل ترکیبی، کارخانه قند، آذین فورج و کارخانه آلومینا است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *