آیا طرح واکسیناسیون در ایستگاه‌های متروی مشهد نتیجه‌بخش بوده است؟

نهادهای متولی از مسئولیت خود شانه خالی می‌کنند

ملینا عبدالرضایی، بنفشه رحیمی

مدتی است که در 35 ایستگاه مترو مشهد اتاق‌هایی برای واکسیناسیون راه‌اندازی شده‌ است. تاکنون ۱۰ مرکز سیار واکسیناسیون و ۱۶ مرکز ثابت توسط شهرداری مشهد مقدس فعال شده است. متاسفانه نه تنها ساعت شروع واکسیناسیون در این اتاق‌ها افزایش نیافته، بلکه رو به کاهش نیز هست. طرح آغاز واکسیناسیون در ایستگاه‌های مترو مشهد مربوط به قرارگاه واکسیناسیون بسیج استان، شهرداری مشهد و علوم پزشکی بوده‌است. علوم پزشکی وظیفه تامین نیرو را برعهده داشته، بسیج مسئولیت نظارت بر مکان‌هایی چون «مشهد مال»، «نمایشگاه بین‌المللی» و… برعهده گرفته‌ و ایستگاه‌های مترو را نیز شهرداری پوشش داده است.
در حالی که قرارگاه بسیج دانشجویی استان جشن ۶۰۰ هزارتایی واکسیناسیون خود را روز گذشته برگزار کرده، اما از پرداختی نیروهای زیرمجموعه خود هیچ آماری نداده است.
در گفت‌وگو با تعدادی از «ثبات‌هایی» که در نمایشگاه بین‌المللی طی یک ماه و نیم اخیر کار کرده‌اند، مشخص شد هنوز مسئولیت پرداخت فعالیت و کار آن‌ها در این ایستگاه‌های واکسیناسیون مشخص نشده و حتی مدام خبر از تغییر قیمت ساعت‌های کاری به گوششان می‌رسد. از سویی دیگر این قرارگاه اعلام کرده که وظیفه نظارت بر ایستگاه‌های مترو را بر عهده ندارد.
در گفت‌وگو با روابط عمومی شرکت بهره‌برداری قطار شهری مشهد مشخص شد که وظیفه نظارت بر ایستگاه‌های واکسیناسیون در متروها بر عهده مراکز درمانی شهرداری مشهد است. میثم زارع، رئیس روابط عمومی قطار شهری مشهد در این زمینه بیان کرد:«ما فقط فضا را در اختیار افراد قرار داده‌ایم، تجهیزات و واکسیناتور توسط مرکز پزشکی شهرداری، علوم‌پزشکی و بسیج دانشجویی فراهم شده‌است».

دلیری‌فر: همزمان با ورود دانشجویان بسیجی در حیطه واکسیناسیون، ۳۲ الی ۳۳ درصد آمار تزریق واکسن به ۸۳ درصد ارتقا یافته است

متاسفانه تلاش ما برای برقراری ارتباط با داوود همتیان، رئیس مراکز پزشکی شهرداری مشهد بی‌نتیجه ماند.
نکته حائز اهمیت این است که این طرح با چنان حجم و گستردگی وسیع خود آن‌طور که باید بررسی‌های کارشناسی شده نداشته است. برای مثال اطلاع‌رسانی کافی برای انجام واکسیناسیون در ایستگاه‌های قطار شهری مشهد به درستی صورت نگرفته از سویی دیگر شهرداری با تقبل هزینه‌های بسیار برای تامین اقلام مورد نیاز چون کپسول اکسیژن، واکسن، نیروی فعال در هر ایستگاه و… بدون بررسی نیاز سنجی در ایستگاه‌های مترو این طرح را اجرا کرده است. بدون داشتن این آگاهی که ظرفیت هر ایستگاه بر اساس تردد و میزان رفت‌وآمد افراد به آن باید سنجیده می‌شده است.
اما شرایط در اتاق‌های واکسیناسیون مترو چگونه است؟ آیا پرداختی‌ها به نیروهای فعال در این طرح مرتب انجام می‌شود یا خیر ؟
یکی از کارکنان این اتاق‌ها شرایط و مشکلات این طرح را با ما به اشتراک گذاشته‌ است که در ادامه به آن می‌پردازیم.
مهدیه، یکی از ثبات های واکسیناسیون در ایستگاه‌های مترو در خصوص مشکلات این طرح بیان می‌کند: «در ایستگاه‌های مترو برای تامین لوازم پزشکی هزینه زیادی شده است».
وی می‌گوید: «متاسفانه در کنار هزینه‌ای که صورت گرفته، تبلیغ و یا اطلاع‌رسانی درستی که اتاق واکسیناسیون در ایستگاه مترو وجود دارد، نشده است و فقط یک بنر برای اطلاع‌رسانی نصب شده. برخی مراجعه ‌کنندگان بعد از ۱۲ و یا ۱۳ روز متوجه حضور این اتاق واکسیناسیون در ایستگاه مترو شدند. با وجود لوازم پزشکی کامل، در این ایستگاه پزشک وجود ندارد که بتواند از این وسایل استفاده کند».
مهدیه در ارتباط با کاسته‌شدن ساعت کار در اتاق‌های واکسیناسیون می‌گوید:«ساعت حضور در محل کار نیز دچار تغییر شده و 4 ساعت از ساعت کار کم شده، اما اگر ساعت کاری بدون وقفه باشد مراجعه‌کنندگان بیشتری برای واکسیناسیون خواهیم داشت. دیگر مشکل در این اتاق‌های واکسیناسیون تزریق واکسن ۵ دزی برای مراجعه‌کنندگان است».

مهدیه: در ارتباط با پرداختی‌هایمان از اینکه طرف حساب ما چه ارگانی است، بی‌اطلاع هستیم حتی زمان دریافت این پرداختی‌ها را هم نمی‌دانیم. شایعه شده که از مبلغ مشخص شده پرداختی‌ها کاسته شده است

مسئول پرداخت حقوق ما چه کسی است؟
او ادامه می‌دهد:«متاسفانه تعداد مراجعه‌کنندگان کم است و دو دز یا سه دز از این واکسن‌ها بلا استفاده می‌شوند. البته اعلام کرده‌اند که واکسن تک دزی وجود ندارد و واکسن دو دز نیز بسیار کم است. در ارتباط با پرداختی‌ها از اینکه طرف حساب ما چه ارگانی است بی‌اطلاع هستیم. حتی از زمان دریافت پرداختی‌هایمان خبری نداریم حتی شایعه شده‌ که از این پرداختی‌ها مبلغی کاسته شده است».
در این بین مسئول قرارگاه بسیج واکسیناسیون استان از موفقیت‌ها و آمار بالا در زمینه واکسیناسیون می‌گوید که در ادامه به آن می‌پردازیم.
برهان دلیری فر، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم‌پزشکی و مسئول قرارگاه واکسیناسیون بسیج دانشجویی استان، تصریح می‌کند: «بزرگترین مرکز واکسیناسیون کشور توسط افراد دانشجو راه‌اندازی و اداره شد که در راستای این اقدامات، در چهار مرکز تحت مدیریت دانشجویان تاکنون بیش از ۶۰۰ هزار واکسن تزریق شده که ۹۰ درصد نیروهای فضای واکسیناسیون مشهد در این راستا تامین شده‌است. هم‌چنین همزمان با ورود دانشجویان بسیجی در حیطه واکسیناسیون، ۳۲ الی ۳۳ درصد آمار تزریق واکسن به ۸۳ درصد ارتقا یافته است».
اگرچه که هر سازمان یا گروهی تلاش دارد از دستاوردهای خود و تلاش‌هایی که در رابطه با بهبود وضعیت واکسیناسیون در کشور و استان انجام داده، بگوید، اما در کنار این تلاش‌ها نسبت به یکسری از ضعف‌های خود بی‌اطلاع است یا تمایلی به توجه به این نقطه ضعف‌ها ندارد.
مشخص نشده براساس اقدامات و هزینه‌های انجام شده این طرح‌ تا چه حد بازدهی مطلوب را داشته‌است. از سویی دیگر نیروی کار فعال در این طرح بیش از ۲ ماه است که کار خود را شروع کرده، اما هنوز دستمزدی دریافت نکردند و حتی نمی‌دانند باید حقوق خود را از چه سازمانی مطالبه کنند! اگرچه که وظیفه تامین نیرو بر دانشگاه علوم پزشکی مشهد بوده، اما در رابطه با نوع پرداخت، نحوه پرداخت و سازمان متولی صحبتی نشده است.
پرسش اصلی این است چنین طرحی با این حجم از هزینه و نیروی کاری که به همراه داشته است بازدهی لازم را به همراه داشته و نکته دیگر وظیفه پرداخت حقوق این کارکنان برعهده چه سازمانی است؟

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *