تحرکات غرب بعد از اعلام زمان آغاز مذاکرات؛

فرانسه در نقش «پلیس بد»

سرویس سیاسی

تحرک زود هنگام فرانسه در جایگاه سنتی پلیس بد در مذاکرات هسته‌ای نشان داد حسن نیتی که غرب تا پیش از اعلام آغاز مذاکرات از آن دم می‌زد بخشی از بازی سیاسی تکراری برای فشار بر ایران بوده و صداقتی در آن وجود ندارد.

علی باقری‌ معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه ۱۲ آبان ماه در توئیتر نوشت: «در تماس تلفنی با آقای انریکه مورا، آغاز مذاکرات با هدف لغو تحریم‌های غیرقانونی و غیرانسانی، در روز۸ آذرماه در وین مورد موافقت قرار گرفت.»

اعلام این خبر بلافاصله با واکنش مثبت اکثریت کشورهای طرف مذاکره با ایران در پرونده هسته ای روبرو شد.

اما در حالی که تا پیش از اعلام آغاز زمان مذاکرات از سوی ایران،مقام‌های غربی بویژه  امریکایی ها به صورت مکرر از تعلل ایران در بازگشت به  مذاکرات انتقاد می کردند به فاصله یک روز پس از اعلام خبر آمادگی ایران برای آغاز مذاکرات،فرانسه روز پنج‌شنبه ۱۳ آبان در اعلام موضعی کاملا تهدید آمیز، اعلام کرد که مشغول رایزنی با متحدانش در مورد چگونگی واکنش به «عدم همکاری» ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

آن-کلر لوژاندر، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه روز پنج شنبه ۱۳ آبان در نشستی خبری تصریح کرد که این کشور هنوز هم می‌تواند در نشست آتی شورای حکام، به همراه شرکای خود علیه ایران دست به اقدام بزند.

با توجه به این که نشست بعدی شورای حکام قرار است در اواسط ماه جاری میلادی (نوامبر) و پیش از آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای برگزار شود، اظهارات سخنگوی وزارت خارجه فرانسه نشان می دهد که این کشور در آستانه شروع دور جدید مذاکرات هسته ای مجددا لباس پلیس بد را به تن کرده و قصد دارد با استفاده از اهرم آژانس بین المللی انرژی اتمی و به نمایندگی از مذاکره کنندگان غربی ایران را تحت فشار قرار دهد.

تلاش فرانسه برای تحت فشار قرار دادن ایران در حالی است که جمهوری اسلامی با نشان دادن حسن نیت، ۲۲ شهریور امسال موافقت خود را با سرویس دوربین‌های آژانس در تاسیسات هسته‌ای اعلام کرد و تنها با توجه به حمله‌ خرابکارانه به تاسیسات کرج و بدلیل ادامه تحقیقات جنایی، این مرکز را از شمول سرویس دوربین ها مستثنی کرد.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز ۱۱ آبان در تازه ترین واکنش نسبت به مخالفت ایران برای سرویس دوربین های مجتمع کرج گفته بود: «تلاش برای نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران مانند پرواز در ابرهای متراکم است و این وضعیت نمی‌تواند برای مدت طولانی‌تری ادامه یابد».

وی از قدرت‌های جهانی خواسته بود در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ،اقدامات ایران را محکوم کنند و تهدید ایران از سوی فرانسه نیز باید در چارچوب درخواست گروسی مورد ارزیابی واقع شود.

با توجه به این که نشست بعدی شورای حکام قرار است در اواسط ماه جاری میلادی (نوامبر) و پیش از آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای برگزار شود، اظهارات سخنگوی وزارت خارجه فرانسه نشان می دهد که این کشور در آستانه شروع دور جدید مذاکرات هسته ای مجددا لباس پلیس بد را به تن کرده و قصد دارد با استفاده از اهرم آژانس بین المللی انرژی اتمی و به نمایندگی از مذاکره کنندگان غربی ایران را تحت فشار قرار دهد

از زمان قرار گرفتن رافائل گروسی در جایگاه مدیرکلی آژانس که به لطف حمایت ایالات متحده آمریکا انجام شد،این نهاد بین المللی از حوزه اجرای وظایف حقوقی و فنی در قبال ایران خارج و با اتخاذ رویکرد سیاسی عملا به اهرم فشار غرب بویژه آمریکا بر علیه ایران تبدیل شده است.

باز کردن پرونده هایی که قبلا با امضاء توافقنامه برجام بسته شده بود و انجام مصاحبه های تند و بیان مواضع سیاسی غیر سازنده از سوی گروسی که هیچ ارتباطی به وظایف قانونی آژانس ندارد ،عملا آژانس را به بخشی از مشکل در مسیر تداوم مذاکرات هسته ای مبدل نموده است.

پاس کاری آژانس و فرانسه که همواره نقش پلیس بد را در مذاکرات هسته ای برعهده داشته نیز تداوم سناریوی غرب برای بهره گیری از ابزار آژانس در مسیر شکل دادن به جریان فشارسیاسی در آغاز دور جدید مذاکرات است.

اگرچه چینش تکراری مهره های شطرنج از سوی طرفهای غربی در آستانه شروع دور جدید مذاکرات برای جمهوری اسلامی ایران قابل پیش بینی بود لیکن تحرک زود هنگام فرانسه در جایگاه سنتی پلیس بد، نشان داد که از قرار معلوم، حسن نیتی که غرب تا پیش از اعلام آغاز مذاکرات از آن دم می زد چون گذشته بخشی از بازی سیاسی تکراری برای پیشبرد سناریوی «فشارسیاسی- امتیاز گیری » بوده و صداقتی در آن وجود ندارد.

مذاکره در فضای تهدید و فشار سیاسی،عملا اصل گفتگو برای دستیابی به توافق را دچار تناقض می کند و حاصل آن چیزی به جز پیچیده تر شدن شرایط موجود نیست.

اگر غرب هنوز بر اتخاذ شیوه های قبلی برای امتیازگیری یک طرفه اصرار دارد، باید این واقعیت را مورد توجه قرار دهد که شرایط ورود ایران به مذاکرات کاملا تغییر کرده است.

به گزارش نورنیوز، مذاکره کنندگان غربی از ۸ آذرماه یا باید خود را برای مذاکره ای عادلانه،صریح و نتیجه محور آماده کنند و یا از هم اکنون مسئولیت عدم تغییر در وضعیت موجود را بپذیرند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *