چه کسی هورالعظیم را خشکاند؟

نفت یا احمدی‌نژاد

سرویس سیاسی

روزهای اخیر همزمان با گرم شدن هوا خوزستان درگیر تنش آبی شده‌است که سرچشمه‌اش به سال‌ها پیش برمی‌گردد وحالادر اوج گرمای خرماپزان استان نفت خیز کشورمان ترک‌های زمین نشاناز تشنه لبی مردمانی داردکه سال‌ها جان و مالشان را برای دفاع از این سرزمین داده‌اند. از بحث‌های مجازی و غم اندوه اینستگرامی که بگذریم بایدیک نفرپاسخ واضحی به مطالبه به حقخوزستانی‌ها بدهد. امامتاسفانه این روزها مسئولین تنها کاری که می‌کننداینست کهتوپ را در زمین یکدیگر بیاندازند.

هورالعظیم را به خاطر استخراج نفت خشک کردند

چند روز پیش احمد میدری، نماینده اسبق مجلس و معاون وزیر رفاه در برنامه تلویزیونی جهان آرا اظهار داشت: «پروژه های نفتی گوناگونی بدون ملاحظات زیست محیطی و بدون مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست، در خوزستان اجرایی شده اند.»

او تاکید کرد: «ما در پروژه های نفتی که در خوزستان ایجاد کردیم، خطاهای بزرگ داشتیم؛ به اشتباه فکر کردیم که با ایجاد این پروژه ها بدون مجوزهای زیست محیطی می توانیم ایجاد اشتغال کنیم. به همین دلیل، طبق اعلام مسئولان سازمان محیط زیست، بسیاری از پروژه های هورالعظیم هیچ گاه مجوزی از سازمان محیط زیست نگرفت.»

معاون رفاه اجتماعی وزیر رفاه تصریح کرد: «از شوراهای بالادستی مجوز گرفتند تا بخشی از هورالعظیم را خشک کنند تا بتوانند پروژه های نفتی را با قیمت پایین تر ایجاد کنند. حتی در آخرین سیلی که در خوزستان رخ داد، به دلیل این که می خواستیم این پروژه ها را حفظ کنیم، از ورود آب به برخی حوزه ها جلوگیری می کردیم.»

خشک شدن هورالعظیم به دلیل تاسیسات نفتی حرف بی ربط است

خشکاندن بخشی از هور مربوط به سال‌های ۱۳۸۸ بوده است و اتفاقاً وزارت نفت پس از استقرار دولت یازدهم و با توجه به خلع‌ید شرکت چینی از توسعه میدان نفتی آزادگان در سال ۱۳۹۳، فعالیت‌های گسترده‌ای برای احیای هورالعظیم انجام داد و فراتر از تهعدهای خود در این زمینه تلاش کرد

این صحبت‌ها در شرایطی بیان شد که تنها چند روز قبلش کسری نوری، مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت در همین رابطه گفته‌بود: «این صحبت ها قدیمی شده است و سال ها قبل نیز این صحبت ها مطرح شده و پاسخ آن هم داده شده است. وزارت نفت از سال ها پیش اعلام کرده است که هیچ مخالفتی با آبگیری تالاب هورالعظیم ندارد و کمک های بسیاری هم به آبگیری هورالعظیم انجام داده است.»

وی افزود: «مسئولان وزارت نفت حتی تاکید کرده اند که حاضرند کار کردن در منطقه هور را شبیه دریا انجام دهند، یعنی این تالاب را دریا فرض کنند و برای اقدامات خود در این تالاب سکو نصب کنند. اما باید توجه داشت وزارت نفت هیچ مخالفتی با آبگیری هور نداشته است و ندارد.»

نوری در پاسخ به اظهار نظرهای اخیر بخش زیادی از کارشناسان محیط زیست که تاکید دارند وزارت نفت به دنبال خشک کردن هورالعظیم برای استخراج نفت است، گفت: «این افراد حرف های بی ربطی را مطرح می کنند. مگر در آن سال که سیل در خوزستان رخ داد و تمام منطقه پر از آب شد و تاسیسات نفت هم زیر آب رفت، هیچ کدام از مسئولان وزارت نفت با این اتفاق مخالفت کردند؟»

مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت با تاکید بر این که منتقدان این وزارتخانه باید براساس اسناد و مدارک اظهارات خود را مطرح کنند، عنوان کرد: «هیچ کس نباید روی هوا حرف بزند و اکنون هم منتقدان باید خودشان به منطقه بروند و شرایط هور را ببینند و منصفانه قضاوت کنند که آیا هورالعظیم به دلیل تاسیسات نفتی خشک شده است و اصلا این ماجرا ربطی به نفت دارد یا خیر؟»

وی در پایان تصریح کرد: «علت اصلی کم آب شدن این روزهای هورالعظیم را باید وزارت نیرو پاسخ بدهد که آنها هم مهمترین عامل را خشکسالی می دانند و می گویند به دلیل کم بودن آب پشت سدها نمی توانند آب را رهاسازی کنند؛ در هر صورت ما از این ماجرا خبر نداریم، ولی قطعا می گوییم که خشک شدن هورالعظیم هیچ ربطی به نفت ندارد.»

البته روز گذشته وزارت نفت به صورت رسمی به این ادعا واکنش نشان داد و اعلام کرد؛ “خشکاندن بخشی از هور مربوط به سال‌های ۱۳۸۸ بوده است و پس از استقرار دولت یازدهم و با توجه به خلع‌ید شرکت چینی از توسعه میدان نفتی آزادگان برای احیای آن تلاش شد.”

به گزارش روزنامه صبح‌امروز و به نقل از شانا، اداره کل روابط عمومی وزارت نفت در ادامه شرح‌داده‌است: «خشکاندن بخشی از هور مربوط به سال‌های ۱۳۸۸ بوده است و اتفاقاً وزارت نفت پس از استقرار دولت یازدهم و با توجه به خلع‌ید شرکت چینی از توسعه میدان نفتی آزادگان در سال ۱۳۹۳، فعالیت‌های گسترده‌ای برای احیای هورالعظیم انجام داد و فراتر از تهعدهای خود در این زمینه تلاش کرد. خوب است آقای احمد میدری که سابقه تدریس در دانشگاه و مراکز پژوهشی هم دارند و به‌عنوان مسئول در برنامه‌ای تلویزیونی حضور یافته است و ادعایی را مطرح می‌کنند، دست‌کم با سند و ارائه ادله و به‌طور واضح سخن بگویند، نه اینکه در فضای ملتهب خوزستان، با اظهاراتی ناقص و مبهم به حواشی این التهاب دامن بزنند.

ایشان در بخش دیگری از سخنانشان در حالی مدعی شده‌اند وزارت نفت در ماجرای سیل فروردین ۹۸ مانع ورود آب به هور شده است که این موضوع هرگز صحت ندارد و همه دستگاه‌های مسئول در آن ماجرا به نهایت همکاری صنعت نفت برای کنترل سیلاب حتی به قیمت زیرآب رفتن تأسیسات خود اذعان دارند.

وزارت نفت با دوراندیشی نسبت به حفظ محیط زیست به‌ویژه در تالاب بین‌المللی هورالعظیم بعد از سال ۱۳۹۲ با اختصاص صدها میلیارد ریال بودجه مازاد، هرگونه فعالیت نفتی در این منطقه را منطبق با استانداردهای محیط زیستی و براساس سیاست توسعه پایدار مدنظر داشته و اساساً توسعه نفت در هور در ردیف توسعه در مناطق دریایی قرار گرفته است. با این اوصاف عجیب است که آقای میدری بدون کمترین اطلاعی از این موضوع، مدعی است وزارت نفت برای ارزان تمام شدن پروژه‌های نفتی مجوز خشکاندن هور را صادر کرده است.

به‌طور کامل روشن است که جناب آقای میدری براساس اطلاعات ناقص و برخی شنیده‌ها از یک تصمیم نادرست در سال ۱۳۸۸ این اظهارات را مطرح کرده‌اند و از ابطال این طرح در سال ۱۳۹۳ و تلاش‌ها برای احیای هور از سوی وزارت نفت بی‌اطلاع بوده‌اند، اما کاش مجری محترم برنامه جهان‌آرا در همان برنامه، مستندات این ادعا را از ایشان طلب می‌کرد و اجازه بیان سخن بدون سند و ایجاد انحراف در افکار مخاطبان را به ایشان نمی‌داد.

وزارت نفت ضمن رد ادعاهای آقای میدری در برنامه جهان‌آرا، تاکید دارد که کل فعالیت‌های این صنعت منطبق بر اسناد توسعه پایدار و با دریافت مجوز از نهادهای ذی‌ربط انجام می‌شود و فراتر از آن برای حفظ محیط زیست و جلوگیری از خسارت به آن، بالاترین همکاری ممکن را در همه سطوح انجام داده است و خواهد داد.»

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *