تعطیلی بدون برنامه و بلیط‌های تخفیفی قطار

راه‌حل یا چراغ‌سبز به فاجعه

درحالی که آمار سیاه کرونا هر روز رکورد زنی می کند و تعداد بیشتری از هموطنانمان را به کام مرگ می کشاند، نیاز است تعطیلی‌ها بابرنامه و با هدف کاهش ترددهای درون و برون شهری باشد، نه فرصتی برای سفر، گشت و گذار و یا شرکت در انواع تجمعات و در پی آن ثبت رکوردهایی سیاه‌تر.

پیشنهاد تعطیلی ای که روزگذشته تصویب شده – ۱۰ مرداد- از سوی وزیر بهداشت طی نامه‌ای به مقام معظم رهبری و در حالی که آمارهای قربانیان کرونا هنوز به روزی  ۵۰۰ کشته نرسیده بود، مطرح شد. در پی این نامه و در ۱۱ مرداد رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز از رئیس‌جمهور وقت ( آقای روحانی)  خواستند این موضوع در ستاد ملی کرونا بررسی شود و هر اقدامی که لازم است انجام گیرد که با ایام تغییر و تحویل دولت همزمان شد.

با این حال این پیشنهاد وزیر بهداشت هفته گذشته در ستاد ملی کرونا رد و اعلام شد که  با هدف بررسی دقیق تر و هماهنگی دستگاه های اجرایی و مردم فعلا اجرایی نخواهد شد اما همه پیشنهادات اعضا اخذ شده است.

حالا روزگذشته ۲۳ مرداد پیشنهاد تعطیلی در ستاد کرونا بررسی و اعلام شد که از ۲۵ تا ۳۰ مرداد تعطیل شود؛  تعطیلاتی که همچون عید قربان با تعطیلات مناسبتی تاسوعا و عاشورا  همراه شده است و عدم پیش بینی تدابیر بسیار سختگیرانه و جریمه های بازدارند می تواند این تعطیلی را به سرنوشت موارد قبل دچار کند.

اعلام خبر تعطیلی در کنار  اجرای محدودیت ها از ظهر فردا در حقیقت فرصت دادن به افرادیست که بدون هیچ مسئولیت اجتماعی در قبال سلامت خود و دیگران، به فکر  تفریح یا سفر خود هستند و چه بسا این تعطیلی را فرصتی برای حضور در مراسم های عزاداری شهر و دیار خود بدانند که در سالهای پیشین غیرکرونایی مرسوم بود حتی اگر اعلام شده باشد که برگزاری تجمعات در مکانهای سرپوشیده ممنوع است.

بسیاری از کارشناسان حوزه سلامت بارها تاکید کرده اند تعطیلی به تنهایی برای کنترل موج پنجم کرونا کافی نیست و باید شرایط کنترل و اعمال نظارت دقیق بر ترددها درون و بیرون شهرها اعمال شود و در یک کلام برای تعطیلی، برنامه ای با هدف صفر کردن ترددها و تعاملات اجتماعی داشت.

نوع دلتا از کشور هند اغاز شد و باید به تجربه این کشور در کنترل این ویروس نگاه دقیقی داشته باشیم تا با توجه به امکانات و شرایط کشور تصمیمات درست اتخاذ کرد. هند حدود سه ماه با خیز شدید شیوع دلتا ویروس مواجه بود و زمانی موفق به کنترل شد که سرعت واکسیناسیون و اعمال محدودیت ها به معنای واقعی لاک داون را اجرایی کرد حال اگر قرار است از این تجربه استفاده شود نباید صرفا نوعی از تعطیلی را اعمال کرد که در گذشته انجام شده و در این روزها شاهد امار سیاه و رکودزنی های غمبار آن هستیم . باید با هماهنگی همه دستگاه ها تردد بین شهری ممنوع و تنها برای موارد بسیار ضروری و اندک امکان پذیر باشد تا فرصتی برای کنترل شیوع ویروس و شاید تنفسی برای کادر درمانی که ١٨ ماه بی وقفه مشغول ارائه خدمات است باشد نه فرصتی برای افزایش ترددها و درپی ان عزادار شدن هزاران خانواده دیگر.

مقرر شده بر اساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا برای تعطیلاتی که از دوشنبه اغاز و تا ٣٠ مردادماه ادامه دارد ممنوعیت تردد از ظهر (یکشنبه) اعمال شود جدا از جدیتی که در تجربه های قبلی تعطیلات و محدودیت ها تردد دیده نشد شاید اعمال این محدودیت ها برای یکشنبه دیر باشد و امروز افزایش ترددها را شاهد باشیم شاید بهتر بود حتی قبل از اعلام خبر تعطیلات محدودیت های تردد آغاز می شد.

در همین راستا علیرضا زالی، فرمانده عملیات مدیریت کرونا در تهران تاکید کرده: افزایش سطح واکسیناسیون عمومی و دو هفته لاک‌داون، تنها راه قطعی برون‌رفت از شرایط فعلی بیماری کرونا در کشور است و جز آن راه دیگری وجود ندارد. گرچه تصمیم بسیار تلخی است اما برای آنکه تا حدی ترمز مرگ و میر بیماری در کشور و تهران کشیده شود، مجبور هستیم تصمیم تلخ دو هفته لاک داون را بپذیریم. البته در این زمینه باید همه کشور همکاری کنند. یعنی لاک داون باید تصمیم حاکمیت باشد نه تصمیم یک وزارتخانه یا دستگاه.  تمام برنامه‌های اقتصادی مردم از قبیل عوارض، مالیات، پرداخت حق کارفرما و غیره باید در این دو هفته تعطیل شود و فرصت جدیدی داده شود. بنابراین تمام اسناد الزام آور اقتصادی برای کسبه و مردم عادی در این دو هفته باید متوقف شود. همچنین لازم است فرآیندهای مختلف اجتماعی کاهش یابد.

البته نکته دیگر مغفول مانده در این طرح تعطیلی ادامه کار هواپیماها، قطار و اوتوبوس‌هاست. با توجه به اینکه این تعطیلات درست مقارن با تعطیلات رسمی عاشورا و تاسوعاست به احتمال قوی و با توجه به تجربه سنوات گذشته سیل مسافرت‌ها به سمت مشهد تشدید می‌شود؛ آن‌هم در شرایط فوق بحرانی مشهد که تمام رکوردهای تلخ دوره سیاه اپیدمی را تنها در همین چند روز اخیر رد کرده‌است.

نکته تاسف‌برانگیز دیگر پیامک‌های تبلیغاتی برخی از اپ‌های آسان پرداخت برای تخفیف‌های 50 درصدی قطار درست در این شرایط است و البته با نگاهی اجمالی به وضعیت سایت‌های فروش بلیط قطار می‌توان فاجعه پیش‌رو را به راحتی پیش‌بینی کرد.

باید دید اینبار هم این تعطیلی تنها برای آرام کردن موج شدید مطالبه مردمیست، یا واقعا برنامه‌ای برای آن دارند. با توجه با شرایط این روزهای مشهد اگر تصمیمات درست در زمان اندک باقی مانده گرفته نشود یقینا شاهد روزها و هفته‌های تلخ‌تری در مشهد هستیم.

این اتفاق در شرایطی رخ‌داده که حمل و نقل عمومی، هتل‌ها و مجموعه‌های اقامتی به‌کار خود ادامه ‌می‌دهند. امیدواریم این‌بار شاهد تجربه تلخ‌تری بعد از تعطیلات نباشیم.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *