گفتگو با رئیس اتحادیه فروشندگان لوازمخانگی مشهد؛
رکود مشتری و انجماد فروش
صنعت لوازم خانگي يكي از صنايع فعالی است که نقش بسیاری مستقیمی در عرصه اقتصاد جهان دارد و عمدتاً ركود و رونق آن به ركود و رونق اقتصاد كشورها وابسته است. همچنین در بين انبوه ضروريات زندگي، لوازم خانگي از نظر گستردگي و ضرورت استفاده از آنها اهميت و حساسيت خاصي دارد.
اما در این میان بازار لوازمخانگی در مشهد مقدس مدتهاست که رونقی ندارد و این موضوع را با گشتوگذاری ساده و درعینحال با گوش دادن به سخنان فروشندگان بهراحتی میتوان فهمید.
به گزارش روزنامه «صبح امروز» و به نقل از بازار، یک حسابوکتاب ساده نشان میدهد خرید یک یخچال «سایدبای ساید» باکیفیت متوسط این روزها دستکم ۶۰ میلیون تومان بودجه نیاز دارد که این قیمت معادل دستمزد ۲۰ ماه حقوق یک کارگر ساده است که از نصف شدن قدرت خرید خانوارها حکایت میکند.
گفتنی است بهجز گرانی لوازمخانگی که نرخ خرید یک یخچال خارجی را از ۸ میلیون تومان در طی سه سال گذشته حالا به ۱۰۰ میلیون تومان و هم قیمت یک پراید رسانده است که بگذریم، عوامل دیگری هم بر روی بازار تأثیر گذاشته داشته است.
بسیاری از مردم که توان خرید و نو کردن لوازمخانگی را ندارند، لذا به تعمیر همان داشتههای خانگی رو آوردهاند که البته در این رابطه نیز کمبودهایی در خصوص لوازمیدکی بهویژه در قطعات یخچالهای خارجی موجب اعتراض شهروندان شده است و البته گرانی این قطعات خود مقوله دیگری است که هنوز در صدر گلایههای مشتریان قرار دارد. البته این تمام ماجرا نیست چون از آن سو فروشندگان هم دل خوشی از گرانیها ندارند و ادعا میکنند که فروش آنها به حداقل ممکن رسیده است و مشتری چندانی برای خرید در بازار نیست.
در همین راستا بهمنظور واکاوی و ریشهیابی گرانی در بازار لوازمخانگی و همچنین سایهاندازی رکود بر این صنف با رضا رزقیان، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازمخانگی مشهد ساعتی به بحث و گفتوگو نشستیم.
ریشه گرانی لوازمخانگی چیست؟
مهمترین مشکلی که در حال حاضر بیش از عوامل دیگر خودنمایی میکند این است که توان خرید مردم کاهشیافته چرا که با توجه به افزایش هزینهها برای بیمه، حملونقل و دستمزد، قیمت لوازمخانگی افزایشیافته است و مورد دیگری که روی افزایش قیمت لوازمخانگی تأثیر دارد وابستگی لوازمخانگی به ارز هست زیرا تمام نوسانات ارزی روی قیمت لوازمخانگی تأثیر میگذارد.
مشاهدات ما حاکی از آن است که بازار رونق لازم را ندارد، علت آن چیست؟
مشکلی که این روزها برای صنف ما وجود دارد،کاهش فروش و رکود است. زیرا ما با توان خرید مردم مواجه هستیم و هرچقدر توان خرید مردم کاهش یابد، فروش ما نیز کاهش پیدا میکند و طبق بازرسیهایی که زیر نظر خود اصناف انجام میشود و رصدهایی که ما خودمان داریم فروش لوازمخانگی بهشدت کاهشیافته است.
این در حالی است که میتوان گفت ۷۰ درصد از فروش لوازمخانگی متعلق به زوجهای جوان است و با مشکلاتی که وجود دارد، مردم ترجیح میدهند همان وسایلی که دارند را تعمیر کنند و از همان استفاده کنند.
این رکود چه مدت بر بازار حاکم شده است؟
بالغبر ۸ ماه است که بازار غرق در رکود بسیار شدید است و همکاران ما انتظار دارند که این رکود و ضررها در مالیاتها دیده شود. متاسفانه شیوع کرونا نیز علاوه بر تعطیلی اجباری واحدهای صنفی بر کاهش آمار ازدواج نیز بسیار تاثیر گذار بود و لذا بر رکود این بازار دامن زد.
لوازمخانگی در سال جدید چقدر افزایش قیمت داشته است؟
از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون، تمام اقلام موجود در کشور اعم از خوراک، پوشاک و… افزایش قیمت داشتهاند اما این افزایش قیمت بر هیچیک از این اقلام اعمال نشده است. زیرا دیگر استقبالی از جانب مردم دیده نمیشود.
با خروج شرکتهای خارجی چقدر از تولیدات داخل استقبال شده است؟
خروج شرکتهای خارجی و گرانی محصولات آنها موجب استقبال مردم از تولیدات داخلی شد البته باید این موضوع را اذعان کرد که تولیدات داخل کشور با کالاهای خارجی در خط رقابت هستند و بخشی از این استقبال ناشی از کیفیت خوب محصولات است. تعداد ۱۶۴ شرکت تولیدکننده لوازمخانگی در ایران مشغول به فعالیت هستند و بیشتر آنها از نظر کیفیت و استاندارد و تولید توانایی صادرات به کشورهای آسیای میانه رادارند.
نسبت به دو سال گذشته چقدر افزایش قیمت داشتیم؟
در رابطه با افزایش قیمت لوازمخانگی باید گفت از دو سال پیش تمام کالاها افزایش قیمت داشتهاند و تنها لوازمخانگی نبوده است. همانطور که مواد اولیه پتروشیمی، آهن و فولاد افزایش قیمت داشته است، باعث شده لوازمخانگی نیز افزایش قیمت پیدا کند اما تمام افزایش قیمتها زیر نظر سازمان صنعت و معدن آنالیز شده است و دارای مجوز است. قیمتها در سامانه ۱۲۴ برای مصرفکنندگان ثبتشده است و اگر بخواهیم افزایش قیمت لوازمخانگی را بهطور درصدی بیان کنیم، کالاهای لوازمخانگی از دو سال پیش، بیش از ۵۰ درصد افزایش قیمت داشتهاند.
لوازمخانگی قاچاق از کجا وارد بازار میشود؟
کالاهای قاچاق از طریق باربریهای غیرمجاز وارد مشهد میشوند و در صورت مشاهده اینگونه فعالیتها قطعاً با آنها برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.
شما چه وظیفهای در مقابله با کالای قاچاق دارید؟
وسایل خانگی که کد شناسایی کالا ندارند و در رابطه با کالا قاچاق به سازمان تعزیرات مرجوع میشود.
برخی لوازمخانگی از این فروشگاه تا فروشگاه دیگر تفاوت قیمت دارد این تفاوت ناشی از چیست؟
در بحث تفاوت قیمتها در فروشگاههای متفاوت باید گفت، سود قانونی فروشندگان لوازمخانگی ۷ درصد است اما برخی فروشگاههای تعهدی که به شرکتها دارند و یا برای پرداخت بدهیهایشان سود خود را به ۲ یا ۳ درصد میرسانند و این موضوع باعث تفاوت قیمت بین فروشگاهها است بنابراین توصیه میشود از فروشگاههای معتبر خرید انجام بشود.
آیا برای تامین قطعه با کمبودی روبرو هستیم؟
ما در سطح استان کمبود هیچ کالا و قطعهای را نداریم با توجه به آمارها از سال ۹۸ و ۹۹ ما افزایش تولید درزمینه شویندهها و برودتیها انواع یخچالها و فریزرها داشتهایم و هیچگونه کمبودی نداریم و ما کالاهای تولید میکنیم که با کالاهای خارجی در رقابت میباشند و درزمینه ضمانت و خدمات ازاینرو مردم برای تعمیر وسایل خود دچار مشکل نخواهد شد.
اما قیمت دستمزدها بیش از حد نجومی شده است؟
در رابطه با اجرت و دستمزد تعمیرکاران نیز باید اذعان کرد این بخش اتحادیه جدایی دارد و زیر نظر اتحادیه تعمیرکاران هست و ما فقط بخش فروش را به عهدهداریم.
بیشترین خریداران را در بازار چه اشخاص و یا طبقهای تشکیل میدهد؟
سهم ۷۵ درصدی خرید لوازمخانگی در اختیار زوجهای جوان است که البته در حال حاضر خرید ۵ قلم کالای اساسی جهیزیه رقمی حدود ۱۰۰ میلیون تومان برای این زوجها آب میخورد تازه این موضوع در صورتی است که کالای ایرانی خریداری کنند.
برای خروج از این رکود پیشنهادی دارید؟
در حال حاضر آمار ازدواج کاهشیافته و لذا از آن جا که بیشترین مشتریان را همین قشر از جامعه برای خرید کلی تشکیل میدهند لذا افزایش وام هم تأثیری در بازار لوازمخانگی نداشته است.خوب است همانطور که دولت بستههای حمایتی را جهت تولید خودروی داخلی به خودروسازان اعطا کرد، این موضوع شامل حال تولیدکنندگان لوازمخانگی ایرانی نیز بشود تا کالاها باقیمت پایینتری در اختیار مصرفکنندگان قرار گیرد.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.