چند توصیه به وزیر راه و شهرسازی آینده

فریبرز ناطقی الهی

به عنوان یک معلم دانشگاه در حوزه مسکن، راه و شهرسازی (عمران در یک کلام) چند توصیه کلی ولی جدی برای وزارت خانه متبوع به شرح ذیل دارم:

مهمترین توصیه اینکه سعی کنید دو مطلب مسکن و راه را مثل قبل از هم جدا کنید، بله هر دو زیر مجموعه مهندسی راه و ساختمان (عمران) هستند ولی در عمل و برنامه ریزی با هم بسیار تفاوت دارند. ادغام دو وزارت در یک، کار نسنجیده ای بود که به هر حال رخ داد حالا باید ان شا الله اصلاح شود.  تا تغییر و تفکیک آنها از یک دیگر  مسایل زیر را مد نظر داشته باشید:

١- برنامه ای ٤ ساله تدوین و فقط بر اساس ان پیش بروید، بسط معقول ان به ٨ سال هم کار پسندیده ای خواهد بود بشرطی که در انتهای ٤ سال نتایج قابل رویت باشد !  متاسفانه در دولتهای قبلی بطور کل وزرای حوزه راه و شهرسازی فاقد یک برنامه و نقشه راه بودند ؟ و برای همین امروز اگر قرار باشد ارزیابی رخ دهد عملا غیر قابل حصول خواهد بود !

٢- در این برنامه بسیار تدبیر کنید و یک سیاست کاملا تعریف شده در حوزه کاریتان پیاده کنید، نمی شود بدون این سیاست محکم و مستقل کارهای میان مدت و دراز مدت که جنس کارهای وزارت متبوع می باشد نتیجه ای گرفت، برای مثال در حوزه فعالیت وزارتخانه، ده سال اینده بیست سال اینده و … می خواهیم کجا باشیم ؟

٣- توصیه می کنم برای کاهش آلودگی هوا، مرگ و میر جاده ای، مسایل بودجه ای و  … تا امکان ایجاد توان مجدد برای تعویض و نو سازی ناوگان های حمل و نقل در خصوص جاده ها، برای ٤ سال آینده در حد تعمیر و نگهداری فکر کنید و نه بیشتر !

٤- توصیه می کنم در باب برنامه ٤ و سپس ٨ ساله به حمل و نقل ریلی خیلی زیاد توجه کنید، فرصت بسط ان در این مرقومه نیست ولیکن درهای بهشت وزارتخانه قسمت معاونت راه وزارتخانه شما خواهد بود که به کمک شما خواهد امد، اگر به عرایضم دقت و توجه کنید ! در ٨ سال مجموعه ای از خطوط ریلی تحویل کشور خواهید داد که ماندگار و راه گشا خواهد بود ؟ سیاست های منطقه ای همیشه یکسان نمی ماند حتی در بدترین شرایط خطوط ریلی موجود برای حمل و نقل و بار بکار گرفته می شوند که درامد قابل توجه ای برای کشور و راحتی سفر مردم فراهم خواهد ساخت !؟

٥- در خصوص مسکن و شهر سازی از بازی های فعلی دوری و شرکت های کوچک و جوان را با پروژه های کوچک حمایت ولی نظارت کامل نمایید،  هم بودجه کم می خواهند، هم هنوز مافیا نشده اند، هم اشتغال زایی است و هم توانمندی بدنه مهندسی کشور است ! فقط در تولید مسکن ارزان قیمت بدور از هر سیاسی گرایی عمل نمایید، قابل اجرا است و سهل هم هست فقط باید خواست !

٦- در امور زمین، قوانین و برنامه های زیادی داریم که اصلا نیاز نداریم فقط بصورت یک برنامه تخصصی برای بازنگری انها فعلا در ٤ سال روبرو اقدام نمایید و وارد بحث های فرسایشی در این حوزه فعلا برای بهبود انها نشوید، کفایت است فقط بروکراسی ها را بازنگری و حدالمقدور حذف نمایید ؟

٧- در خصوص نظامهای مهندسی، تیم هایی را تشکیل دهید تا این نظام بی نظام، نظام بگیرد ! این لشکر از مهندسان که در اختیار است نعمتی است غیر قابل توصیف که مناسفانه دولت و کشور و هیچ ارگانی قدر این لشکر متخصص را ندانسته است و صد اقسوس که در حال هدر رفتن است !

٨- در خصوص شهرک ها حتما فقط برنامه های موجود را بازنگری، اصلاح و با بند ٥ این یادداشت پیش ببرید ؟

٩- برای نگاه عمیقتر در شهرسازی با توجه به ناتوانی مالی فعلی در کشور،  لزومی ضروری دیده نمی شود، پس برای شرایط کنونی، فقط آنچه موجود است در اجرا دقت و نظارت بهتر صورت پذیرد که در حال حاضر کفایت می کند

١٠- مخاطرات کشور را خیلی خوب یاد بگیرید و برای انها برنامه داشته باشید، عدم توسعه منسجم و مرتبط شاید در حقیقت همان توسعه متناسب و درست بزرگترین کاستی در سیاست های وزارت راه و شهرسازی تا به امروز بوده است ؟

در خاتمه چون هم راه، هم شهرسازی و هم مسکن با سرمایه های کلان اداره می شوند افراد زیادی بی دلیل کنار وزارت خانه پرسه می زنند، همه انها را از خود دور کنید و بساط کمسیون ها، کمیته ها، و … را یکجا جمع کنید اینها فقط سد راه هستند لاغیر ! که بتوانید در خاتمه کار، بیلان مثبتی از خود و کار های انجام شده ارایه نمایید!

همانگونه که در ابتدا عرض کردم، سالها فعالیت در این حوزه و تحصیل، تدریس، تحقیق و اجرا این اجازه را به اینجانب بعنوان بک معلم در این رشته ان شا الله می دهد که نکاتی چند درباره داشتن یک برنامه مدون در وزارتخانه مهمی چون راه و مسکن که بسیاری از مهندسان امروز کشورم شاگرادان سی و اندی سال گذشته خودم هستند داشته باشم.

قول می دهم، شما این موارد را برای فعالیت های خودتان نقشه راه قرار دهید، شک نداشته باشید خدمتی ماندگار به ایران خواهد بود، ان شا الله .

image_print
6 پاسخ
  1. ecommerce
    ecommerce گفته:

    You actually make it seem so easy with your presentation but I find this matter to be
    actually something which I think I would never understand.

    It seems too complex and very broad for me.
    I’m looking forward for your next post, I will try to get the hang of
    it! I saw similar here: E-commerce

    پاسخ
  2. najlepszy sklep
    najlepszy sklep گفته:

    Hello there, I found your web site by way of Google at the same time as looking
    for a comparable matter, your site got here up, it appears great.
    I have bookmarked it in my google bookmarks.
    Hi there, simply became aware of your weblog through Google,
    and located that it is truly informative. I’m going to be careful for brussels.
    I’ll appreciate if you continue this in future. Numerous other folks can be benefited out
    of your writing. Cheers! I saw similar here: Najlepszy sklep

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *