باز هم المپیک و بحث یونیفرم ایران؛

رژه بدون لباس

مریم اصغری

گویا برای بازی‌های المپیک توکیو طراحی پوشش اعضای کاروان اعزامی ایران، به یک تیم متخصص داخلی سپرده شده تا بتواند هم با سلایق ایرانی اسلامی همراه بوده و هم در عرصه بین‌المللی نظرات را به خود جلب کند. اما برخلف این توقع، طرح لباس کاوران نه تنها با اقبال عمومی مواجه نشد که واکنش‌های تند و البته طنز بسیاری را نیز به همراه داشت و در صفحات مجازی و شبکه‌های اجتماعی، به سوژه طنزتلخ تبدیل شد.

کابرانی در توئیتر و اینستاگرام نوشتند: «چجوری می‌تونین این همه سال این همه بدسلیقه باشید؟» « نماد واقعی ورزش ایران را به سخره گرفتید یا سلیقه مردم را نمیدانید؟»، «اصالت فرهنگی ایران را با مهد کودک و اردوی دبستانی اشتباه گرفتید»، «چقدر خرج شده تا این شاهکار خلق بشه؟»، «لباس آقایون ایران تو کاروان المپیک باز قابل هضمه لباس زنان فاجعه است فاجعه‌ها یعنی در زشت طراحی کردنش قشنگ تلاش کردن»

گلایه‌هایی از طراحی لباس

به گزارش روزنامه «صبح امروز» مراسم رونمایی از لباس‌های طراحی شده برای اعضای کاروان ورزش ایران همزمان با اعزام اولین گروه ورزشکاران در محل فرودگاه امام خمینی (ره) انجام شد و این رونمایی درحالی بود که همچون دوره‌های گذشته انتقادهای زیادی را به همراه داشت. چراکه منتقدین از عدم طراحی خاص این لباس گلایه کرده و آن را بی ارتباط با رنگ پرچم و هویت ایران توصیف کردند. به عقیده طراحان لباس این بار هم برای زنان ورزشکار ایرانی لباسهایی طراحی شد که رنگ و بویی از ظرافت و زیبایی در آن نبود.

لباس المپیک، نشاندهنده پیام یکرنگی و اتحاد ایران

یک طراح پارچه و لباس و مدرس دانشگاه در بخشی از گفتگوی خود با ایسنا با اشاره به اینکه «در هر کشوری سفیرانی هستند که از طریق آن ها کشورشان به جامعه جهانی معرفی می شوند. لباس نیز همین گونه است» بیان کرد: در درجه اول، رکن مهمی در طراحی لباس هم بانوان و هم آقایان وجود دارد که باید با هم هماهنگ باشند؛ ویژگی‌ای که اصلا در طراحی لباسی این دوره، اتفاق نیفتاده بود؛ در حالی که این هماهنگی باید از نظر اتحاد رنگ، طرح و فرم صورت بگیرد. اما می‌بینید لباس بانوان آبی فیروزه است و لباس آقایان سورمه ای! فکر می کنم اگر فردی اصول اولیه طراحی را بداند، هیچگاه لباس المپیک که نشاندهنده پیام یکرنگی و اتحاد ایران است را اینگونه به دنیا معرفی نمی‌کند.

شیرین افلاطونی درباره طراحی لباس آقایان در کاروان اعزامی ورزشکاران ایرانی به المپیک، تصریح می‌کند: لباس آقایان، کلاسیک است و طرح و تیپ اداری دارد. هیچ المان خاصی در آن اجرا نشده که نشان دهد لباس رسمی ما در المپیک است. حتی یک المان کوچک پرچم ایران هم در آن استفاده نشده؛ بنابراین می توانیم بگوییم، برای لباس آقایان اصلا طراحی نشده و هیچ ایده ای در نظر گرفته نشده است.

این مدرس دانشگاه درباره  واکنش کاربران در شبکه های اجتماعی نسبت به طراحی لباس‌های کاروان اعزامی ایران به المپیک توکیو، اظهار می‌کند: المپیک رویداد خیلی خاصی است. در بازی های داخل کشور همیشه این حساسیت نسبت به تیم مقابل وجود داشته است. حالا شما حساب کنید در مکانی خیلی بزرگتر، در برابر جهانیان می خواهیم خودمان را معرفی کنیم. مردم هر کشوری هم علاقه خاصی به ملیت خود دارند و می خواهند کشورشان بهترین‌ها را ارائه دهد. حال اینکه کشور ما که از نظر لباس، قدمت کهن و قدیمی دارد، ما همیشه در این قضیه از نظر پارچه و مدل لباس مدعی هستیم، فکر کنید که کشوری که مدعی است و از نظر پارچه غنی است، بیاید و چنین چیزی ارائه دهد. مردم تا حدی حق دارند، به احساس آنها واقعا صدمه وارد شده است؛ چراکه انتظار و توقع بیشتری داشتند. توقع بی جایی هم نیست و کاملا قابل قبول است.

لباس المپیک، یا کادر درمان و یا مهمانداران هواپیما

به گزارش «صبح امروز» طراحی لباس کاروان اعزامی کشورمان به مسابقات المپیک، سال‌هاست که محل مناقشه بوده و در مواردی انتقادها به تغییر این پوشش هم منجر شده است. امسال نیز وقتی در دقیقه ۹۰ از لباس کاروان اعزامی ورزشکاران کشورمان به توکیو، درونمایی شد، برخی با طرح این پرسش ها که این لباس المپیک است یا کادر درمان و یا مهمانداران هواپیما، طرح ها را به چالش کشیدند.

این انتقادات تا جایی بود که حذف این لباس و استفاده از «ست ورزشی» توسط ورزشکاران در مراسم افتتاحیه در دستور کار قرار گرفت. در این خصوص کیکاوس سعیدی دبیرکل کمیته ملی المپیک این موضوع را اعلام کرد و گفت: در راستای احترام به افکار عمومی چنین تصمیمی گرفته شده است.

عبور از مراحل داوری

طراح لباس بانوان ایران در المپیک با تاکید بر اینکه طرحش طی ۲ سال از تمام مراحل داوری عبور کرد تا نهایی شد، گفت: ورود به این عرصه را بدون مبادله مالی و تنها برای حمایت از کاروان انجام دادم.

مهرنوش تیمورزاده ضمن ارائه گزارشی کامل از پروسه حضورش در طراحی لباس اعضای کاروان اعزامی به المپیک توکیو و تاکید بر اینکه از طرح مصوبش جزو طرح های ابتدایی ارائه شده بود، گفت که بابت این موضوع هیچ گونه مبادله مالی با کمیته ملی المپیک نداشته و رقمی را دریافت نکرده است.

انتخابی بدون شاخص

در یک نگاه واقع بینانه باید یادآور شویم که انتخاب طرح لباس کاروان ایران در مهمترین رویداد ورزشی موضوعی است که هیچ شاخصی ندارد. به عقیده کارشناسان حوزه طراحی لباس و مد مقایسه چهار دوره اخیر طرح لباس ایرانیان در بازی‌های المپیک نشان می‌دهد که لباس کاروان ایران در سال ۲۰۰۸ پکن وضعیت بهتری نسبت به سه دوره بعد در سال‌های ۲۰۱۲ و همچنین المپیک ریو و لباس طراحی شده برای این دوره از المپیک داشته است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *