بررسی وضعیت سوءاستفاده از واکسن در تهران؛

یک بام و دو هوا در مواجهه با بحران واکسن خواری در پایتخت

در حالی که شورای شهر تهران نسبت به تخلفات واکسیناسیون در شهرداری تهران و عدم شفافیت سهمیه‌ها واکنش نشان داد، طرح دوفوریتی خرید واکسن برای شاغلان ماموریتی را در دستور کار قرار دارد.

از اواخر سال گذشته زمزمه‌های ورود واکسن به کشور که آغاز شد، ستاد ملی مقابله با کرونا شروع به اولویت‌بندی دریافت کنندگان واکسن کرد. همزمان با این اتفاق مسئولان بخش‌های مختلف کشور با توجه به مواجهه نیروهای کار با ویروس کرونا پیشنهاداتی را برای این اولویت‌بندی ارائه دادند.

به گزارش روزنامه «صبح امروز» به نقل از مهر، صدرالدین علیپور، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران هم از جمله اولین مدیران بخش پسماند بود که درباره واکسیناسیون پاکبانان و کارگران در معرض خطر ابتلاء به ویروس کرونا خواستار در اولویت قرار گرفتن این قشر شد و با شروع هماهنگی‌ها با وزارت بهداشت دستور تحویل ۲۰۰ دوز واکسن به سازمان مدیریت پسماند ابلاغ و واکسیناسیون پاکبانان تهرانی از ۲۱ فرودین آغاز شد.

قرار شد با نظارت وزارت بهداشت و رعایت پروتکل‌ها در فاز اول ۲۰۰ دوز واکسن به کارگران مدیریت پسماند پزشکی تزریق شود و در فازهای بعدی برای سایر پاکبانان و کارگران مجتمع پردازش آرادکوه و بخش انتقال پسماند این اتفاق بیفتد.

قرار بود ۱۴ هزار پاکبان واکسینه شوند و اختصاص محموله واکسن به پاکبان‌ها طی سه مرحله انجام گیرد. اما روند واکسیناسیون پاکبانان که اتفاقاً نه از پایتخت بلکه از شهرهای دیگر شروع شده بود و بعد از چند روز به تهران رسید، بدون حاشیه نماند. ماجرای تزریق واکسن سهمیه‌ای به اعضای شورای شهر آبادان و سپس علی آباد کتول در استان گلستان باعث حساسیت افکار عمومی بر روند تزریق سهمیه‌های واکسن شد.در این میان اعضای شورای شهر تهران هم این اتفاق را یک فاجعه نامیدند و خواستار ایجاد سامانه شفافیت و اعلام اسامی دریافت‌کنندگان واکسن در شهرداری تهران شدند.

همزمان با این اتفاق دولت به ورود واکسن کرونا از سوی بخش خصوصی چراغ سبز نشان داد و شهرداری تهران نیز نسبت به خرید واکسن در قامت بخش خصوصی تحرکاتی را آغاز کرد.

مدیرعامل شرکت شهر سالم درباره سرانجام خرید واکسن توسط شهرداری تهران گفت: مقدمات این موضوع از طریق ارسال نامه به وزارت بهداشت و چند شرکت وارداتی انجام گرفته و طرح و پیشنهاداتی به شورای شهر تهران داده‌ایم .

چوبینه اظهار کرد: در صورت خرید واکسن مورد نیاز، خانواده شهرداری شامل کارکنان، کارگران و حتی پیمانکاران و خانواده‌های آنها که به طور کلی ۳۰۰ هزار نفر هستند با اولویت‌بندی در مقابل کرونا واکسینه می‌شوند. برای تأمین بودجه این طرح هم قرار شد در صحن شورای شهر چاره اندیشی شود.

 

امینی: اگر این موضوع رنگ حقیقت پیدا کند، چهره بدی از کشورمان به جهانیان مخابره خواهد شد. چطور می‌توان رفع تبعیض‌های ناروا برای همه و برطرف ساختن هر نوع محرومیت در زمینه‌های مختلف را به یاد آورد و از واکسن پولی سخن گفت

خرید واکسن برای کارکنان و خانواده‌های شهرداری در حالی دنبال می‌شد که برخی اعضای شورای شهر هفته گذشته نسبت به ورود واکسن از سوی بخش خصوصی واکنش نشان دادند.

ابراهیم امینی، نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: دولت موظف است طبق قوانین، از محل درآمدهای عمومی نیازهای جامعه را تأمین و واکسن را برای همه به طور یکسان تأمین کند.

وی خبر مجوز واردات واکسن توسط بخش خصوصی و فروش به آن شهروندان را غیرقابل باور خواهد و تشریح کرد: اگر این موضوع رنگ حقیقت پیدا کند، چهره بدی از کشورمان به جهانیان مخابره خواهد شد. چطور می‌توان رفع تبعیض‌های ناروا برای همه و برطرف ساختن هر نوع محرومیت در زمینه‌های مختلف را به یاد آورد و از واکسن پولی سخن گفت.

مجید فراهانی دیگر عضو شورای شهر نیز تهران گفت: مگر تأمین واکسن رایگان و به موقع سخت است که حرف از واردات واکسن توسط بخش خصوصی و فروش واکسن می زنید.

طرح الزام شهرداری تهران به تهیه و خرید واکسن کرونا در شورای شهر اعلام وصول شد

این اظهار نظرها در حالی صورت گرفت که دو فوریت طرح «الزام شهرداری تهران به تهیه و خرید واکسن کرونا جهت واکسیناسیون شاغلین و فعالین حوزه‌های مأموریتی مدیریت شهری و گروه‌های آسیب پذیر مرتبط» در دستور کار شورای شهر اعلام وصول شده بود.

هنوز یک بام دو هوای شورای شهر با موضوع خرید واکسن تمام نشده بود که خبر تزریق واکسن سهمیه پاکبانان و تطهیرکنندگان تهرانی به برخی مدیران و کارمندان شهرداری تهران هم جنجال به پا کرد.

آشکار شدن تخلف تزریق واکسن سهمیه به کارکنان شهرداری

شهردار تهران بلافاصله پس از انتشار این خبر، از عزل کارکنان متخلف خبر داد و سخنگوی شورای شهر هم خواستار بررسی فوری داده‌های تزریق واکسن در شهرداری تهران و برخورد با خاطیان احتمالی شد و در صفحه توئیتر خود نوشت: «از صحت و سقم موضوع هنوز گزارش قابل استنادی در دست نداریم».

حناچی اما اعلام کرد: «دستور دادم اسامی دریافت‌کنندگان در سایت ‎شفاف بارگذاری شود».

پس از گذشت دو روز از این اتفاق امروز سخنگوی شورای شهر تهران در صفحه توئیتری خود، شهردار تهران را مخاطب قرار داده و با انتقاد از سو نظارت شهرداری تهران در موضوع واکسن پاکبانان، خطاب به حناچی نوشت: به دلیل آسیبی که به اعتماد عمومی وارد شده باید پاسخگو باشید.

وی از تعلل شهرداری در شفاف شدن اسامی دریافت‌کنندگان واکسن انتقاد کرد و گفت: این اسامی در شهرداری به فوریت و شفافیت منتشر شود و در صورت تداوم کلی گویی و عدم ارائه توضیح روشن و شفاف در رابطه با تخلف و سو استفاده جریانات در تزریق واکسن در شهرداری، اینجانب مسیر تذکر و طرح سوال در صحن علنی شورای را دنبال خواهم کرد.

با آنکه شهردار تهران از سوی شورای شهر تهدید به طرح سوال شده است، شورای شهری‌ها از بررسی طرح «الزام شهرداری تهران به تهیه و خرید واکسن کرونا جهت واکسیناسیون شاغلان و فعالان حوزه‌های مأموریتی مدیریت شهری و گروه‌های آسیب‌پذیر مرتبط» کوتاه نیامده‌اند.

حمید چوبینه، مدیرعامل شرکت شهر سالم وعده واکسیناسیون خانواده شهرداری شامل کارکنان، کارگران و حتی پیمانکاران و خانواده‌های آن‌ها را از طریق این طرح داده بود و ۱۴ نفر از اعضای شورای شهر تهران این طرح را امضا کرده‌اند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *