دیدگاه علوم پزشکی مشهد در رابطه با عزاداری‌های شب‌های قدر؛

تاکید ما بر عبادت فردی است

فاطمه تنانی

آخرین آمار به دست آمده از میزان ابتلا و مرگ‌ومیر در کشور نشان‌دهنده اوضاع نامساعد این بیماری در ایران است. فوت 496 نفر از هموطنانمان در روز گذشته رکورد جدید از میزان فوتی‌های کرونا در کشور را نشان می‌دهد؛ رکوردی که احتملا به گفته متخصصان این حوزه تا دو هفته دیگر نیز ممکن است ادامه‌دار باشد. از سوی دیگر وضعیت کرونای هندی نگرانی‌های بسیاری را برای ورود این بیماری در کشور به وجود آورده است. اخیرا رییس‌جمهور به استانداران شرق کشور هشدار داده که «ویروس هندی را جدی بگیرند؛ زیرا از همه ویروس‌ها خطرناک‌تر است و بدانند که تکلیف بزرگی به عهده‌شان است که این ویروس خطرناک وارد کشور نشود.»

به گزارش روزنامه «صبح امروز» وضعیت خراسان رضوی نیز چندان مساعد نیست. به طوری که آمار فوتی‌های این استان دورقمی شده است. تمام این شرایط این دغدغه را ایجاد می‌کند که مسئولان استانی و شهری چه تدابیری برای وضعیت فعلی خراسان رضوی و مشهد در نظر گرفته‌اند. آیا می‌توان این امید را داشت که به زودی اوضاع تحت کنترل قرار گیرد یا خیر؟ در این راستا مهدی قلیان اول، معاون دانشگاه علوم پزشکی مشهد به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهد.

وی در مورد تدابیر اندیشیده شده برای عزاداری در شب‌های قدر، اظهار می‌کند: در مورد عزاداری شب‌های قدر جلسه‌ای با حضور رییس سازمان تبلیغات استان، کرم‌پور رییس سازمان تبلیغات اسلامی مشهد و طباطبایی رییس هیئت‌های مذهبی سازمان تبلیغات استانی انجام شد. در این جلسه مقرر شد که بیش از ۳۰ نقطه در مناطق مختلف مشهد به صورت خیابانی فرش یا صندلی گذاشته شود و مردم با حفظ فاصله اجتماعی و رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی در این مراسم حضور پیدا کنند تا این مراسم در فضای باز و بدون استرس برگزار شود.

به گفته قلیان، قبل از این تصمیم، همه ما تأکید بر عبادت فردی در منزل داریم، ولی اگر کسی تمایل به عبادت دسته جمعی داشت فقط در فضای باز و بارعایت بهداشت باید عزاداری کند. همچنین پخش هرگونه نذری در این شب‌ها ممنوع می‌باشد.

مراقبت‌های ویژه در مرز دوغارون لحاظ شود

معاون دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مورد مراقبت‌های علوم پزشکی و استانداری برای جلوگیری از ورود ویروس هندی به استان توضیح می‌دهد: ما تأکید جدی بر این داریم که باید مراقبت‌های ویژه در مرز دوغارون بیشتر از قبل باشد و نیروهای مرزبانی با پایگاه‌های بهداشتی مرزی همکاری بیشتری داشته باشند. همچنین قرار است افراد و موارد مشکوک، حتی با داشتن کارت سلامت هم  تست و در صورت لزوم آزمایش بدهند.

ممکن است ویروس هندی از طریق هوا وارد کشور شود

قلیان در پاسخ به این پرسش که تا قبل از ورود ویروس هندی چند درصد از مردم واکسینه خواهند شد، می‌گوید: ورود این ویروس به کشور اصلاً قابل پیش‌بینی نیست. ویروس هندی یک ویروس تنفسی بوده که ممکن است از به عنوان مثال مرز را ببندیم از هوا به هر طریقی وارد کشور ‌شود. مردم باید با آرامش در حفظ و مراقبت از خود در برابر ویروس، مثل قبل و حتی بیشتر از قبل باشند و پیشگیری و مراقبت در برابر این ویروس هم مثل ویروس‌های انگلیسی و … است. راه‌های انتقال این ویروس هم مثل ویروس‌های قبل است که مردم باید از تجمع جلوگیری کنند.

معاون علوم پزشکی درباره واکسینه شدن 85 درصد از کادر درمان توضیح می‌دهد: امروز مرحله آخر گام اول واکسیناسیون کادر بهداشت و درمان است. بیش از ۸۵ درصد از پرسنل بهداشتی واکسینه شدند و پرسنل درمان بخش دولتی و نیروهای پشتیبانی آن‌ها هم به همین مقدار واکسینه شدند. کادر درمان بیمارستان‌های خصوصی، انتظامی و تأمین اجتماعی که در کرونا بودند واکسینه شدند. بیش از ۷۰ درصد از پرسنل کلینیک‌ها و داروخانه ها نیز مورد واکسیناسیون قرار گرفتند.

قلیان در مورد واکسیناسیون عمومی توضیح می‌دهد: قرار بر این شد که از 7 اردیبهشت واکسیناسیون برای افراد ۸۰ سال به بالا با فراخوان تلفنی در مراکز مشخص شده انجام شود. کسانی که پرونده سلامت خانوار ندارند نگران نباشند؛ زیرا قرار است سایتی برای ثبت‌نام این افراد راه‌اندازی شود تا در فهرست فراخوان قرار بگیرند. این حق عموم مردم است و همه از این واکسن برخوردار خواهند شد.

به گفته وی، ۳۸۰۰۰ سالمند بالای ۸۰ سال فعال در سامانه داریم که تا واکسینه شدن این افراد سایت راه‌اندازی خواهد شد.

واکسن اسپوتنیک روسی نداریم

معاون علوم پزشکی مشهد در مورد نوع واکسنی که قرار است به مردم تزریق شود بیان می‌کند: فعلا واکسن اسپوتنیک روسی نداریم. در حال حاضر سه واکسن‌ ایرانی موجود داریم که قرار است برای مردم تزریق شود و در ادامه این روند هم هر واکسنی که مورد تأیید وزارت بهداشت باشد تزریق خواهیم کرد.

همچنین اخباری، مسئول روابط عمومی معاونت درمان در مورد وضعیت پذیرش و ظرفیت بیمارستان‌ها در این روزها تشریح می‌کند: قبل از شیوع موج چهارم کرونا ما با بیمارستان‌های استان و شهر مشهد هماهنگ کردیم که تمام بیمارستان‌ها باید در موقع شیوع موج چهارم همکاری لازم را داشته باشند تا بیماران کرونایی در تمام بیمارستان‌ها حتی بیمارستان‌های خصوصی و تأمین‌اجتماعی تقسیم شوند. خوشبختانه هنوز ظرفیت پذیرش بیماران را داریم و امیدواریم اوضاع از این بدتر نشود.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *