معاون گردشگری خراسان رضوی اعلام کرد

تبلیغات غیرمجاز تورهای گردشگری در فضای مجازی زیر ذره بین

علی نژاد

خراسان رضوی معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: تبلیغات غیرمجاز تورهای گردشگری در فضای مجازی از طریق کمیته نظارت بر تورهای گردشگری استان رصد می‌شود.

به گزارش صبح امروز، یوسف بیدخوری با اعلام این خبر اظهار کرد: با توجه به ممنوعیت برگزاری تور در ماه مبارک رمضان، وضعیت حاد شیوع ویروس کرونا در استان و وضعیت قرمز کرونایی در بیشتر مقاصد گردشگری با تور گردشگری غیرمجاز شامل دو دستگاه مینی‌بوس حامل ۳۰ نفر برخورد شد و پرونده فرد متخلف به مرجع انتظامی ارجاع داده شد تا پیگیری‌‎های قضائی مربوط به آن انجام شود.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی تصریح کرد: در دومین مرحله از اجرای طرح برخورد با تورهای غیرمجاز گردشگری خراسان رضوی نماینده پلیس امنیت اخلاقی، نمایندگان انجمن صنفی دفاتر و راهنمایان گردشگری نیز حضور داشتند.

تبلیغات تورهای غیر مجاز در فضای مجازی زیر ذره بین

بیدخوری با با بیان این‌که با هر فردی که نسبت به ایجاد کانال در فضای مجازی اقدام و بدون رعایت موازین قانونی و اخلاقی تور برگزار کند برخورد می‌شود، اظهار کرد: از طریق کمیته نظارت بر تورهای گردشگری، تبلیغات غیرمجاز تورهای گردشگری در فضای مجازی رصد و اقدامات قانونی برای جلوگیری از فعالیت آن‌ها به صورت اداری و میدانی انجام می‌شود.

وی به تضمین برگزاری تورهای گردشگری از طریق دفاتر و شرکت‌های مجاز اشاره و تشریح کرد: فرآیند دریافت مجوز فعالیت دفاتر و شرکت‌های خدمات مسافرتی به نحوی است که افراد ملزم به گذراندن دوره‌های مربوطه هستند و پس از تکمیل مدارک باید ضمانت‌های بانکی لازم را به اداره‌کل ارائه کرده و پس از تایید صلاحیت‌های لازم، پروانه بهره‌برداری دریافت کنند.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، ادامه داد: مسئولیت برگزاری تورهای گردشگری نیز با مدیران عامل شرکت‌ها و دفاتر خدمات گردشگری و راهنمایان گردشگری است که در صورت عدم ارائه خدمات قانونی مندرج در قرارداد باید پاسخگوی شکایات گردشگران باشند.

الزام راهنمایان به گذراندن دوره‌های تخصصی و تائید صلاحیت

بیدخوری تصریح کرد: با توجه به این‌که راهنمایان گردشگری دوره‌های تخصصی را می‌گذرانند و پس از تائید صلاحیت کارت ویژه راهنمایان را دریافت می‌کنند و فعالیت آن‌ها تحت نظارت اداره‌کل میراث‎ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قرار می‌گیرد، توصیه می‌کنیم گردشگران برای پیشگیری از هرگونه مشکل با شرکت‌ها و دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری دارای مجوز و زیرپوشش اداره‌کل میراث ‌فرهنگی که در آن‌ها از راهنمایان دارای کارت معتبر حضور دارند، سفر کنند.

وی تاکید کرد: با تمهیداتی که از طریق سامانه فراهم شده است، برگزاری تورهای گردشگری از طریق دفاتر و شرکت‌های خدمات مسافرتی و گردشگری امکان‌پذیر است و این شرکت‌ها و دفاتر نیز باید برای برگزاری هر تور ضمن انعقاد قرارداد با گردشگران، نسبت به ثبت و بارگذاری اطلاعات تخصصی تور در سامانه جامع دفاتر خدمات مسافرتی و راهنمایان گشت (سادرا) از جمله درج مشخصات اعضاء تور، تعیین شرکت یا دفتر مجری، راهنمای دارای کارت، مبدا و مقصد سفر و بیمه اعضاء تور اقدام کنند و کد مربوطه را دریافت نمایند و تورهایی که این کد را نداشته باشند اجازه فعالیت نخواهند داشت.

الزام تورها به استفاده از اماکن اقامتی مجاز

معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌ ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی افزود: این تورها ملزم به استفاده از واحدها و اماکن اقامتی مجاز و رعایت ضوابط و مقررات و موازین اخلاقی هستند.

بیدخوری یادآورشد: با توجه به این‌که در پساکرونا شاهد حضور بیشتر مردم در فضاهای باز و طبیعت خواهیم بود، برگزاری تورهای مطمئن، ایمن و استاندارد برای شهروندان ضروری به نظر می‌رسد.

وی گفت: هدف ما از اجرای طرح برخورد با تورهای غیرمجاز گردشگری، فرهنگ‌سازی، انجام فعالیت‌های مربوط به تورهای گردشگری در قالب و چارچوب قوانین و مقررات مربوطه و حمایت از بخش خصوصی دارای مجوز از حوزه گردشگری است.

آغاز طرح برخورد با تورهای غیرمجاز گردشگری از هفته گذشته

گفتنی است: هفته گذشته هم‎زمان با آغاز طرح برخورد با تورهای غیرمجاز گردشگری در این استان با هماهنگی پلیس امنیت اخلاقی، نماینده اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی، ۲ نماینده از انجمن راهنمایان گردشگری استان و انجمن دفاتر و شرکت‌های خدماتی مسافرتی و گردشگری استان از فعالیت یک تور گردشگری غیرمجاز در مسیر روستای آبقد مشهد جلوگیری شد.

پیش از این معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد در جلسه بررسی نظارت بر تورهای گردشگری دفاتر و شرکت‌های خدمات مسافرتی  از تشدید برخورد با تورهای غیرمجاز گردشگری در استان در راستای سامان‌دهی شرکت‌ها و دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری خبر داد.

اسماعیل رحمانی وی با اشاره به ضرورت برخورد با تورهای غیرمجاز ادامه داد: با هرگونه فعالیت گروهای غیرمجازی که در فضای مجازی فعالیت می‌کنند برخورد و فضاهای مورد استفاده آنها از طریق پلیس فتا مسدود خواهد شد.

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *