مردم توان خرید گوشت قرمز ندارند!

با رصد سبد خرید خانوار از سال گذشته تاکنون شاهد هستیم که به طور فاحشی سبد کالاهای ضروری کوچکتر شده و در این بین سهم کالاهایی مانند گوشت قرمزکه قیمت بالاتری نسبت به سایر محصولات پروتئینی دارد، به شدت کاهش یافته است. اتفاقی که نسبت به سال‌های اخیر در سال ۹۹ به اوج خود رسید!

به گزارش روزنامه «صبح امروز» کاهش ارزش پول ملی و نبود قدرت خرید مردم سبب شده تا اکنون نیز آنها نسبت به سال گذشته کمتر گوشت قرمز مصرف کنند. به عبارتی با یک جمله بندی ساده می‌توان گفت «مردم توان خرید گوشت قرمز ندارند.»

بر اساس نمودارها، استاندارد سرانه مصرف گوشت در سطح جهان 12 تا 12 و نیم کیلو در سال است که در دو سه سال اخیر به‌دلیل شوک قیمتی چندباره‌ای که به بازار این محصول پروتئینی وارد شد، به ‌تدریج تعدادی از دهک‌های پایین از دایره خرید این کالا خارج شدند. در این خصوص چندی پیش رحمت‌الله نوروزی، یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت که بیش از ۲۵ میلیون نفر از جامعه توان خرید گوشت را ندارند. رقمی که به گفته او برابر با سه دهک جامعه می‌شود.

کارشناسان امر معتقدند زمانی که دامدار نهاده با نرخ مناسب به دستش نمی‌رسد و قیمت تمام شده تولید با چالش مواجه می‌شود، چاره‌ای جز عرضه دام با نرخ گرانتر ندارد. از طرفی به سبب قیمت بالای گوشت قرمز در بازار، مصرف کننده اقدام به حذف این کالا از سبد مصرفی و جایگزینی آن با مرغ کرده است که با این اقدام نیز ازدیاد تقاضا در برابر عرضه اتفاق می‌افتد و در نهایت نیز منجر به گرانی قیمت مرغ و نایاب شدن آن در بازار می‌شود.

قیمت هرکیلو گوشت گوساله حداکثر 120هزارتومان!

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران کشور در گفتگو با مهر با بیان اینکه «هم اکنون قیمت هر کیلوگرم گوساله نر زنده ۴۴ هزار تومان است» گفت: قیمت گوشت گوساله برای مصرف کننده نباید از ۱۲۰ هزار تومان بیشتر باشد.

سید احمد مقدسی با اشاره به اینکه از آذرماه ۱۳۹۹ روند توزیع نهاده‌های دامی بهبود یافته است، افزود: در حوزه دامداری‌های صنعتی و شیری خوشبختانه مشکلی از نظر تأمین نهاده نداریم اما دامداری‌های سنتی، روستایی و پرواربندی‌ها در این زمینه با مشکل مواجه هستند و توزیع نهاده برای آنان به اندازه کافی انجام نمی‌شود و به همین دلیل گله مند هستند.

افزایش هزینه‌های تولید

این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه مسئولان باید با این دامداری‌ها تعامل بیشتری داشته باشند، درباره هزینه‌های تولید نیز اضافه کرد: تنها سه نهاده کنجاله سویا، ذرت و جو با نرخ دولتی به دست ما می‌رسد و سایر نهاده‌ها از جمله یونجه، کلش و ذرت علوفه‌ای افزایش قیمت زیادی داشته‌اند ضمن اینکه در بخش‌های دیگر از جمله دستمزدها نیز با افزایش مواجه بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه قیمت هر کیلوگرم یونجه به ۴۴۰۰ تومان، کلش به حدود ۲,۸۰۰ تومان و ذرت علوفه‌ای به بیش از ۱,۱۰۰ تومان رسیده است، گفت: در سال گذشته قیمت این محصولات به ترتیب ۲۵۰۰ تومان، ۱,۵۰۰ تومان و ۸۰۰ تومان بوده است که بر این اساس قیمت تمام شده تولید نیز تغییر خواهد کرد اما هنوز قیمت جدید را محاسبه نکرده‌ایم و به محض محاسبه آن را اعلام خواهیم کرد.

کاهش مصرف گوشت قرمز، زنگ خطری برای سلامت جامعه

یک اقتصاددان کاهش مصرف گوشت قرمز را زنگ خطر برای سلامت جامعه عنوان کرد و گفت: خوراکی‌های ارزان جایگزین گوشت قرمز شده است.

میثم موسایی، اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفت و گو با فارس، درباره کاهش مصرف گوشت قرمز در کشور گفت: زمانی که تورم افزایش و قدرت خرید مردم کاهش پیدا می‌کند ابتدا کالاهای غیرضروری، لوکس و غیرخوراکی از سبد مصرفی خانوار حذف و پس از آن نوبت به کالاهای خوراکی می‌رسد.

وی ادامه داد: در مراحل بعدی نوبت به حذف اجباری خوراکی‌های گران می‌رسد که در حال حاضر گوشت قرمز از نمونه آن است.

این اقتصاددان کاهش مصرف گوشت قرمز را زنگ خطری برای سلامتی جامعه عنوان کرد و گفت: نمی توان با جایگزین کردن خوراکی دیگر حذف گوشت قرمز از سفره خانوار را توجیه کرد؛ چرا که پروتئین‌های خاصی در گوشت وجود دارد که در سایر اقلام خوراکی همانند آن نیست.

سویا جایگزین گوشت؟

این استاد دانشگاه با اشاره به گرانی‌ها گفت: در این شرایط مرغ جایگزین گوشت می‌شود و با گرانی مرغ، ماهی جای آن را می‌گیرد و سپس حبوبات و سویا.

موسایی ضمن هشدار نسبت به کاهش مصرف گوشت قرمز گفت: این مساله بر سلامتی جامعه و به ویژه نوجوانان و زنان اثرات مخربی خواهد داشت و منجر به ضعیف شدن و مساعد شدن بدن برای ورود باکتری‌ها و میکروب‌ها می‌شود که در نهایت بر کارآیی و میزان بهره‌وری جامعه اثرگذار است.

تورم سبب حذف طبقه متوسط شده است

این اقتصاددان ضمن هشدار نسبت به حذف طبقه متوسط از کشور در شرایط تورم فزاینده گفت: جامعه‌ای که طبقه متوسط آن زیر 50 درصد باشد و حذف شود، تعادل خود را از دست می‌دهد و این مساله عامل دور شدن جامعه از سطح عقلانیت است.

موسایی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به کاهش قدرت خرید مردم گفت: این مساله در پی افزایش بیکاری، رکود و حوادث به وجود آمده است.

وی کاهش کیفیت تولید را از اثرات مخرب کاهش قدرت خرید عنوان کرد و گفت: در جامعه‌ای که مردم توان خرید ندارند به کالاهای بی‌کیفیت و ارزان‌تری روی می‌آورند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه باید نگران افزایش فقرا در کشور بود تصریح کرد: گسترش فقر به تنش و جرائم مالی و غیرمالی منجر می‌شود.

به گفته موسایی ورود سالیانه 15 میلیون پرونده به قوه قضائیه گواه همین مساله است.

عدم اصلاح سیاست‌ها یعنی انتقال فقر به نسل‌های بعدی

این استاد دانشگاه با بیان اینکه متاسفانه تیم اقتصادی دولت پذیرفته که باید به تولید فقر بپردازد، گفت: در این شرایط کارخانه قدرتمندی تاسیس می‌شود که به تولید فحشا، چک بی‌محل و ارتشا و …. می‌پردازد.

وی با بیان اینکه رقم خط فقر در تهران 9 میلیون تومان اعلام شده گفت: حقوق کارگران کفاف هزینه‌های آن ها را نمی‌دهد.

موسایی با بیان اینکه کشور ما فقیر نیست و از کشورهای ثروتمند است گفت: اگر توزیع درآمد عادلانه بود دچار این لشکر بیکاران و افزایش حاشیه‌نشینی نبودیم.

به گفته این استاد دانشگاه در صورت عدم اصلاح سیاست‌ها و ادامه چرخه معیوب، فقر به نسل‌های بعدی منتقل و همواره جامعه‌ای فقیر خواهیم داشت.

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *