صالحی : بن بست برجام در حال شکسته شدن است

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به اینکه بن بست برجام درحال شکسته شدن است ،‌گفت: اینکه موضوع گفت و گوها درباره برجام وارد مرحله فنی شده و از کشمکش های اولیه گذشته، به معنای شکسته شدن بن بست های اولیه و موضوعی «نوید بخش» است.

به گزارش روزنامه صبح‌امروز علی اکبر صالحی جمعه شب در گفت و گویی در شبکه اجتماعی «کلاب هاوس» گفت: قرار است هفته آینده در وین در حد فنی بحث شود و مسائل فنی، بحث محوری برجام در بستر مسائل حقوقی و سیاسی است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران افزود : جلسه امروز، باعث شد بستر سیاسی و حقوقی مرور شود.

صالحی ادامه داد : فعلا چند قدم جلو رفتیم؛ بحث غیر قابل توجیه که آنها اول شروع کنند یا ما اول شروع کنیم و اینکه از چنین مرحله ای عبور کردیم، نویدبخش است.

وی تصریح کرد: بن بست درحال شکسته شدن است؛ ظاهرا بن بست اولیه (برسرآغاز کننده اقدامات) شکسته شده و این همانطور که عرض کردم نوید بخش است.

وی تصریح کرد: وقتی وارد مرحله فنی می شویم، یعنی مسئله دارد به گونه ای مدیریت می شود که آن بحث «اول تو، اول تو»، دارد دور زده می شود.

صالحی افزود: عده ای در کشور معتقدند که (انرژی) هسته ای اساسا برای چه می خواهیم و عده ای می گویند باید هسته ای شویم. ولی اگر به قبل از انقلاب بر گردیم، در آن زمان توصیه شده بود که ایران باید در عرض ۲۰ سال، ۲۰ نیروگاه مثل نیروگاه بوشهر داشته باشد؛ این توصیه براساس توجیهات اقتصادی و دیگر (ملاحظات) سبد انرژی انجام گرفته بود.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران افزود: بحث هسته ای سیاسی شده و متاسفانه همه به آن از دریچه سیاسی نگاه می کنند. در دنیا، ۴۰۰ راکتور در حال فعالیت است که ۳۹۰ گیگابایت برق تولید می کند.

وی ادامه داد: ۱۰۹ راکتور دیگر برنامه ریزی شده و ۳۲۹ نیروگاه دیگر پیشنهاد شده است؛ پس جهان دارد به همان سمت می رود. چین در حال ساخت ۴۷ نیروگاه و ده ها راکتور دیگر است. کانادا گفته باید تا سال ۲۰۵۰ میلادی بر تولیدات انرژی هسته ای مان بیافزاییم.

صالحی درباره بودجه صنعت هسته ای کشور گفت: کل بودجه ی هزینه شده در صنعت هسته ای، در سی سال گذشته، هفت میلیارد دلار شده است که سالی به طور متوسط ۲۳۰ میلیون دلار می شود و در دل این ۲۳۰ میلیون دلار، یک نیروگاه بوشهر است که پنج میلیارد دلار ارزش دارد.

به گفته صالحی، ارزش افزوده ای که نیروگاه بوشهر ایجاد می کند، معادل سالی ۶۰۰ میلیون دلار برق صادراتی است، یعنی در ۱۰ سال می تواند هزینه ها را بر گرداند در حالی که عمر نیروگاه ۶۰ سال است.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان تاکید کرد: بحث چالش ما با غرب، هسته ای نبود؛ از روزی که انقلاب شد، چالش ما با غرب شروع شد. آقای آنتونی بلینکن گفته بود چین دشمن ماست، تحلیلش این بود که نظمی که بعد از جنگ جهانی دوم برقرار کردیم، دارد در آن اخلال می کند.

** آمریکا احتمالا به عقلانیتی جدید رسیده است

صالحی ادامه داد: آمریکا باید به این عقلانیت برسد و احتمالا رسیده که جمهوری اسلامی را هر چه بیشتر فشار آوردند، قوی تر شد. دوست و دشمن معترف است که هر کشور دیگری جای ایران بود با این همه فشار در این دهه های اخیر، دوام نمی آورد. بینی و بین الله، آیا ایران در عرصه بین المللی ضعیف شده یا قوی شده ایم؛ قطعا قوی تر شده ایم. کشورهای اطراف ما استقلال سیاسی ندارند، حتی قوی ترین همسایه ما؛ او آیا استقلال سیاسی دارد؟ کمی فشار به یکی از کشورهای همسایه ما وارد شد، ببینید چه بلایی سر ارز آن کشور آمد. فکر می کنم آمریکا به این رسیده که حاکمیت ملی ایران را به رسمیت بشناسد.

صالحی خاطرنشان کرد: ایران کلید طلایی منطقه است؛ اگر قفل منطقه را می خواهند باز کنند؛ کلید، ایران است.

**مذاکرات با طرف آمریکایی نیست

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران یادآور شد: مذاکرات با طرف امریکایی نیست، مذاکرات در چارچوب ۱+۵ است؛ آژانس در مذاکرات حضور ندارد، آژانس، مجری بحث پادمان است. از طرف سازمان انرژی اتمی، دوستان ما در مذاکرات حضور خواهند داشت.

صالحی افزود: آنقدر برجام را کوباندند، تا آن را از حیّز اعتبار در ایران انداختند؛ چرا؟ دستاورد بزرگ و با ارزشی بود. چرا تیر را به پای خودمان شلیک می کنیم؟ چرا همصدا با اسرائیل برجام را می کوبید؟

صالحی اضافه کرد: انرژی هسته ای، هم جنبه اقتصادی آن برای ما مهم است، همه جنبه اقتدار افرینی و فنی قضیه… آمریکایی ها می گفتند (ایران) برای تولید سوخت ۲۰ درصد بلوف می زند، اما دیدیم که ایران ساخت و آمریکایی ها حیرت زده شدند.

** روسیه به همکاری هسته ای با ایران پایبند است

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان افزود: به رغم بدهی که به روسیه داریم اما روس ها همچنان به همکاری هسته ای شان با ایران ادامه داده اند و به تهعدات شان پایبند هستند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *