طی رویداد تامین مالی خیرخواهانه در مدیریت شهری مطرح شد:

خیران شهریار نظام‌مند می‌شوند

علی نژاد

سرپرست معاونت و سازمان اقتصادی، سرمایه گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری مشهد گفت: ستاد خیرین شهر-یار اقدامات خیرین را در حوزه شهری نظام مند می کند.

به گزارش صبح امروز ، مهدی حاتمی روزگذشته  در رویداد تامین مالی خیرخواهانه در مدیریت شهری که با حضور شهردار مشهد و جمعی از اعضای شورای شهر برگزار شد، افزود: معتقدم رویداد تامین مالی خیرخواهانه در مدیریت شهری از دید محتوایی و ایده یک رویداد فوق العاده است .
وی اضافه کرد: ما در زمان های مختلف و پیش از این دوره مدیریت شهری نیز مشارکت خیران را در حوزه شهر داشته ایم اما این مشارکت به صورت ساختاریافته و نظام مند نبوده است.
حاتمی تصریح کرد: با توجه به این موضوع، ایده ساختارمند کردن مشارکت خیرین در حوزه شهری با ایجاد ستاد خیرین شهر-یار در این دوره مطرح و به دنبال آن ابتدا مجمع و شورای خیرین شهر-یار مرکب از خیرین تشکیل و سپس ستاد مرکب از خیرین و مدیریت شهری ایجاد شد.
سرپرست معاونت اقتصادی شهرداری مشهد با بیان اینکه ساختار این ستاد به این گونه است که ایده ها از سوی خیرین محترم ارائه می شود، اظهارکرد: این ایده ها در شورای خیرین شهر-یار بررسی و پخته می شود و آن چیز که صرفه و صلاح شهر و مورد علاقه خیرین است تبدیل به یک بسته مشارکتی شده و برای تصویب به شورای شهر ارائه می شود.
وی ادامه داد: با پیگیری ها و فعالیت هایی که طی یکسال و نیم گذشته انجام شده معتقدیم اکنون در ستاد خیرین شهر-یار به ساختار قابل قبول و با ثباتی رسیده ایم که ثمره آن را در پروژه های ساخت مرکزآموزش های فنی و حرفه ای ویژه خواهران و مرکز بازتوانی مادر و کودک که عملیات اجرایی آن فردا آغاز خواهد شد و سایر پروژه ها در آینده خواهیم دید.

تبدیل ستاد خیرین شهر-یار به یک برند

هم چنین شهردار مشهد در این مراسم گفت: باید با تعریف و اجرای پروژه ای شاخص با تامین مالی خیرخواهانه به عنوان الگو، ستاد خیرین شهر-یار را به یک برند تبدیل کنیم.

محمد رضا کلائی افزود: ابزارهایی که در مدیریت شهری در اختیار داریم، ابزارهای مناسبی برای تامین مالی اقدامات خیرخواهانه حوزه شهری است که ستاد خیرین شهریار می تواند از این ابزارها استفاده مطلوبی داشته باشد.
وی اضافه کرد: ستاد خیرین شهر-یارکه دبیرخانه آن در حوزه اقتصادی تشکیل شده است، براساس مصوبه ای که دارد، می تواند کمک قانونی و زیرساختی به اقدامات و فعالیت های خیرخواهانه داشته باشد.
کلائی با بیان اینکه مدیریت شهری با همکاری دستگاه قضایی مجموعه شوق زندگی را راه اندازی کرده است، اظهارکرد: این مجموع می تواند به عنوان ابزار مهمی برای ممیزی کردن و شناخت فعالیت های مورد نیاز خیرین در این حوزه مورد استفاده قرار گیرد.
شهردار مشهد تصریح کرد: ابزار دیگری که می توان از آن برای انجام فعالیت های خیر خواهانه بهره برد، کارخانه نوآوری است که می تواند در حوزه حمایت های استارت آپی و تمرکز فعالیت ها مفید فایده باشد .
وی ادامه داد: معتقدیم در اختیار داشتن و استفاده از این ابزارها می تواند به موضوع تامین مالی خیرخواهانه کمک بسیار زیادی داشته باشد.
کلائی با اشاره به اینکه به نظر می رسد در حوزه توسعه برندینگ فعالیت های ستاد خیرین شهر-یار مشکل داریم، خاطرنشان کرد: برای رفع این مشکل به دو مسئله نیازمندیم، مسئله اول داشتن پروژه مشخص دارای تامین مالی خیر خواهانه موفق است که بتوانیم آن را به عنوان یک نمونه معرفی کنیم.
وی گفت: این موضوع بسیار مهم است لذا از ستاد خیرین شهر-یار درخواست دارم روی یک پروژه شاخص که ویژگی های برند سازی را داشته باشد، تاکید کنند.
شهردار مشهد افزود: مسئله دوم ارائه این نمونه شاخص به عنوان الگو است، برهمین اساس پروژه محوری که آن را ستاد خیرین شهر-یار باید مشخص کند، می تواند توسعه دهنده الگوی تامین مالی خیرخواهانه در حوزه شهری باشد و آن را پایدار کند.
وی اضافه کرد: از افرادی که نیت خیرشان باعث تشکیل ستاد خیرین شهر-یار شده است تشکر می کنم و امیدوارم نیتشان در قالب الگویی قابل توسعه برای جلب مشارکت مردم قرار گرفته و بتواند در دراز مدت پایدارمانده و به مردم خدمات رسانی کند.
شهردار مشهد همچنین در حاشیه این رویداد، گفت: جلب مشارکت مردم در اداره شهر، چه اداره کالبدی و چه اداره اجتماعی، بسیارمهم است.
کلائی افزود: برای تحقق این هدف، مدیریت شهری باید زیرساخت های مورد نیاز جلب مشارکت را آماده کند و معتقدم ستاد خیرین شهر-یار یکی از مهم ترین نمونه های ایجاد زیرساخت است که امیدواریم بتواند وظایف خود را به خوبی انجام دهد.
وی اضافه کرد: خیرین شهر-یار تا کنون درگیر ساختار و پروژه های موضوعی بوده است که از این پس وارد پروژه های موضوعی هم خواهد شد تا بتوانیم حداقل 10 پروژه مشخص را با ایده های نوآورانه در یک افق دو ساله هدف گذاری کنیم.
کلائی در خصوص میزان مشارکت شهرداری مشهد در تامین مالی خیرخواهانه حوزه شهری، گفت: براساس مصوبه شورای شهر به هر میزان که خیرین در اجرای پروژه های خیر خواهانه کمک کنند شهرداری مشهد نیز به همین میزان کمک خواهد کرد.
شهردار مشهد ادامه داد: مشارکت در ساخت بیمارستان ناظران، تامین بسته های معیشتی و.. از نمونه اقدامات ستاد خیرین شهریار است که هرچه جلوتر برویم این اقدامات متنوع تر خواهد شد.

تلاش برای کاهش هزینه های خیرین شهر-یار با استفاده از ظرفیت ماده 172 قانون مالیات های مستقیم

هم چنین رییس کمیسیون حقوقی، املاک و قراردادهای شورای شهر مشهد در این مراسم گفت: تلاش می کنیم تا در حوزه مالیاتی با فعال کردن ظرفیت ماده 172 قانون مالیات های مستقیم به کاهش هزینه های خیرین شهر-یار کمک کنیم.

سید محسن حسینی پویا افزود: اقتصاد سه بخش دولتی، خصوصی و تعاونی دارد که معتقدیم بخش سوم با توجه به واقعیت های موجود در حوزه های وقف و اقدامات خیرین اصلاح شود.
وی اضافه کرد: در گذشته به دلیل مشغله، دولت ها کارهای عمومی و اجتماعی را برعهده نمی گرفتند و این کارها از طریق وقف، خیر و نذر انجام می شد و همین امر باعث شکل گرفتن نظم اجتماعی در حوزه های خدمات عمومی بود.
حسینی پویا با بیان اینکه با توجه به این نظم اجتماعی اقدامات زیادی در حوزه خدمات عمومی و عام المنفعه از سوی خیران انجام می شد، اظهارکرد: در حوزه آموزش مکتب خانه ها و حوزه های علمیه درحوزه اجتماعی و بهداشتی گرمخانه ها و گرمابه ها در حوزه راه، کاروانسراها و درحوزه مذهبی مساجد، حسینیه ها و تکیه ها توسط خیرین و واقفان احداث می شد.
حسینی پویا تصریح کرد: اما از زمانی که دولت وارد عرصه خدمات عمومی در حوزه آموزش با تشکیل وزارت آموزش وپرورش و وزارت علوم، حوزه بهداشت با تشکیل ورازت بهداشت و درمان و… سایر حوزه ها شد نظم اجتماعی ایجاد شده در ارائه خدمات عمومی به صورت وقف بهم خورد و بعد از مدتی مشخص شد که دولت ها به تنهایی نمی توانند بار این حوزه ها را به دوش بکشند.
رییس کمیسیون حقوقی، املاک و قراردادهای شورای شهر مشهد ادامه داد: در شهر مشهد اکنون برای تامین آب آشامیدنی مشکل دارد، در حزوه بحران کشف رود به عنوان بحرانی زیست محیطی مشکل دارد و دولت توانایی حل این مشکلات را ندارد.
وی با بیان اینکه دولت شهرداری ها را از سال 67 در تامین مالی مستقل اعلام کرد و شهرداری ها باید خودشان هزینه اداره شهر و اجرای پروژه ها را تامین می کردند، خاطرنشان کرد: شهرداری به تنهایی توانایی حل مشکلات شهر را ندارد، لذا خیرین می توانند در حوزه های مختلف شهری نیز برای ارائه خدمات بهتر به مردم و توسعه عدالت اجتماعی مانند گذشته به عنوان یک نظم اجتماعی و بخش سوم اقتصاد به مدیریت شهری کمک کنند.
حسینی پویا ادامه داد: ستاد خیرین شهر-یار با این هدف تشکیل شد تا خیرین بتوانند در حوزه خدمات شهری به صورت نظام مند به توسعه شهر و ارائه خدمات بهتر به مردم کمک کنند.
وی افزود: اگر در این مسیر موفق عمل کنیم ستاد خیرین شهر-یار می تواند به عنوان الگویی مناسب در کشور و حتی جهان مطرح شود.

در ادامه این مراسم ،لیلا نوروزی، دبیر ستاد خیرین شهریارنیز گفت: رویداد خیرین شهریار با هدف اطلاع رسانی و توجه دادن شهروندان به موضوعات خیرخواهانه شکل گرفته است.
وی تصریح کرد: قرار است در قالب این رویداد، ایده هایی برای استفاده از بهترین روش ها جهت امور خیرخواهانه ارائه شود.
دبیر ستاد خیرین شهر-یار ادامه داد: با بررسی، پختن و بهبود ایده ها، در اردیبهشت ماه سال آینده، انتقال و اجرایی کردن ایده ها و طرح های مذکور پیگیری خواهد شد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *