راه حل بهارستانی‌ها برای بهبود معیشت مرزنشینان؛

بازارچه‌های مرزی مسیری برای امنیت پایدار

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: با توجه به عدم همراهی کشور افغانستان در راه‌اندازی بازارچه‌های مرزی بین دو کشور، دولت بازارچه‌های مرزی شمال شرق کشور را بازگشایی کند.

به گزارش روزنامه صبح‌امروز، جلیل رحیمی جهان آبادی با اشاره به لزوم فعال‌سازی بازارچه های مرزی کشور گفت: راه‌اندازی بازارچه های مرزی یکی از راه های توسعه پایدار و ایجاد شرایط مناسب زندگی برای مرز نشینان بوده که منجر به افزایش تبادلات مرزی خواهد شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: کشورمان از نظر ارتباطات مرزی قابلیت تبادلات اقتصادی با  تمامی کشور های همسایه خود را دارد، اما متاسفانه از ظرفیت بازارچه های مرزی استفاده لازم را نمی بریم.

وی افزود: نگاه دولت به بازارچه های مرزی جدی نیست و تلاش نشده تا از آن به عنوان راهی برای تسهیل امرار معاش مرز نشینان و توسعه پایدار کشور استفاده شود که علت چنین مشکلی، عدم رایزنی های کافی برای بازگشایی بازارچه های مرزی است.

رحیمی جهان آبادی عنوان کرد: بازارچه‌های مرزی مانند شمشیر دولبه است از این جهت که بازگشایی بازارچه های مرزی ممکن است تبعات منفی همچون کاهش درآمد های ناشی از عوارض ورودی کالاها برای دولت داشته باشد اما از نگاه مثبت، این موضوع باعث درآمد زایی، تسهیل امرار معاش و بهبود زندگی مرز نشینان می شود.

وی بیان کرد: در صورت بسته شدن مرز ها کسی که در یک نقطه مرزی زندگی می کند در بن بست کامل قرار می گیرد و روی به رفتار های مخرب امنیت، مانند قاچاق می آورد.

 

رحیمی جهان آبادی: بازارچه‌های مرزی مانند شمشیر دولبه است از این جهت که بازگشایی بازارچه های مرزی ممکن است تبعات منفی همچون کاهش درآمد های ناشی از عوارض ورودی کالاها برای دولت داشته باشد اما از نگاه مثبت، این موضوع باعث درآمد زایی، تسهیل امرار معاش و بهبود زندگی مرز نشینان می شود

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: در کمیسیون امنیت ملی درباره بازارچه های مرزی در کمیته مرز بحث مفصلی را پیرامون این موضوع باز کردیم و به دنبال بازگشایی بازارچه های مرزی هستیم. ما اعتقاد داریم وجود بازارچه های مرزی می تواند برای اقتصاد مناطق مرز نشین مفید باشد و دارای آثار مثبت امنیتی،اجتماعی و فرهنگی است.

رحیمی جهان آبادی تصریح کرد: در مرزهای استان خراسان آمادگی بازگشایی بازارچه‌های مرزی در صالح آباد، بخش جنت آباد، منطقه سمیع آباد، بخش مرکزی تایباد را داریم که به تسهیل امرار معاش مردم کمک می کند. دولت افغانستان همراهی لازم برای راه اندازی بازارچه های مرزی را ندارد، به همین دلیل از دولت به ویژه وزارت امورخارجه انتظار داریم که اقدام به  بازگشایی بازارچه های مرزی شمال شرق کشور کنند.

دولت با فعال کردن بازارچه های مرزی به معیشت مرزنشینان کمک کند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: دولت با فعال کردن بازارچه های مرزی ضمن ایجاد درآمد زایی نسبی برای خودش به معیشت و اقتصاد مرزنشینان کمک کند.

یعقوب رضا زاده نیز در همین رابطه با اشاره به اهمیت دیپلماسی منطقه ای در فعال شدن  بازارچه های مرزی گفت: این موضوع از سه دیدگاه قابل بررسی بوده، دیدگاه اول سیاسی و روابط خارجی است که با 15 کشور همسایه هستیم و ارتباط بین مرزنشینان داخلی و خارجی معمولا مناسب است که می تواند به ارتقاء ارتباط دوستی بین دو کشور کمک کند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: از نظر امنیتی نیز با توجه به این که کشورمان نزدیک به 8 هزار و 700 کیلومتر مرز آبی و زمینی با همسایگان دارد، قطعا توسعه بازارچه های مرزی می تواند به امنیت پایدار مرزها کمک کند. این موضوع باعث می شود تا مردم خود اقدام به تامین امنیت مرز ها کنند و تردد آن ها در منطقه می تواند به تامین امنیت مرزها توسط نیروهای امنیتی کمک کند.

رضا زاده بیان کرد: چهل سال گذشته به خصوص پیروزی انقلاب نشان داد که بازارچه های مرزی امنیت پایدار را برای مردم ارمغان می آورند.

وی عنوان کرد: سومین دیدگاه اقتصادی است، با توجه به این که مرز نشینان ما در مناطق صعب العبور زندگی می کنند و از نظر معیشتی در شرایط سختی به سر می برند قطعا اگر امکاناتی را برای آن ها فراهم نکنیم مجبور به ترک مناطق مرزی خواهند شد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: در صورت خالی شدن، روستاهای مرزی به مامنی برای دشمنان تبدیل خواهد شد و آن ها امنیت کشورمان را زیر سوال خواهند برد.

وی ابراز کرد: اگر به دنبال تامین امنیت مرز ها هستیم لازم است که معیشت مرزنشینان تامین شود و فکر اقتصاد آنها باشیم لذا تحقق این امر مهم در مبادلات مرزی خلاصه می شود.

رضا زاده تاکید کرد: دولت می تواند با فعالیت دیپلماسی اقتصادی و سیاسی از طریق برقراری ارتباط بین ایران و کشور های همسایه بازارچه های مرزی رونق دهد.

رضازاده: سومین دیدگاه اقتصادی است، با توجه به این که مرز نشینان ما در مناطق صعب العبور زندگی می کنند و از نظر معیشتی در شرایط سختی به سر می برند قطعا اگر امکاناتی را برای آن ها فراهم نکنیم مجبور به ترک مناطق مرزی خواهند شد

 

وی تصریح کرد: در این راستا تشویق های لازم باید توسط دولت برای بازارچه های مرزی گذاشته شود و در کنار آن پایانه های مرزی توسعه پیدا کند تا ضمن کمک به اقتصاد و معیشت مرزنشینان دولت برای خود درآمد نسبی ایجاد کرده و موجبات دوستی با کشور های همسایه را فراهم آورد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *