رییس شورای اسلامی شهر مشهد اعلام کرد:

افزایش بودجه شهرداری به 17 هزار میلیارد تومان در سال 1400

رییس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: بودجه امسال شهرداری مشهد ۱۲ هزار میلیارد تومان بود که نه‌تنها نگران تامین آن نیستیم بلکه آن را برای سال آینده به ۱۷ هزار میلیارد تومان افزایش داده‌ایم.

به گزارش صبح امروز محمد رضا حیدری روز گذشته در نشست خبری با اصحابه رسانه با بیان این مطلب افزود:  این موضوع نشان‌دهنده عزم مدیریت شهری برای توسعه شهر است. در افزایش‌های دیده شده برای بودجه سال آینده، ۶ درصد آن بودجه هزینه‌ای است؛ یعنی هزینه‌های جاری کنترل شده است. همچنین حدود ۷۵ درصد این افزایش مربوط به حوزه عمرانی است. این یعنی نگاه و رویکرد ما بر توسعه و عمران شهر است.

 ارتباط متن و حاشیه شهر

وی با اشاره به اینکه از جمله حوزه‌های محوری شورای شهر و مدیریت شهری توجه به حاشیه شهر مشهد است، عنوان کرد: تلاش شورای پنجم در خصوص حاشیه شهر توسعه متوازن است. برای این منظور تلاش می‌کنیم سرانه‌ها را ارتقا دهیم. درآمد شهرداری از مناطق چهار و پنج مشهد ۵۱۸ میلیارد تومان است اما ۲۴۰۰ میلیارد تومان، یعنی حدود پنج برابر درآمد مذکور، در این مناطق هزینه می‌شود تا هم خدمات مناسب به مردم داده شود و هم فاصله شاخص‌های این مناطق را با مناطق دیگر کاهش دهیم. همچنین جدا از بحث خدمات، پروژه‌های مناطق حاشیه‌ای، پروژه‌هایی راهبردی است.

حیدری افزود: در حال حاضر ۳۰ دفتر تسهیل‌گری با حدود ۳۰ میلیارد تومان اعتبار در محلات هدف، بازآفرینی فعال شده و کارکردهای پنهان برنامه‌های زیربنایی همین امروز برای زندگی مردم آشکار شده است.

وی ارتباط متن و حاشیه شهر مشهد از طریق ساخت پل ابوطالب، اتصال شهرک رجایی به شهر از طریق پل مصلی، ساخت پارک ۷۰ هکتاری در اراضی آستان قدس، بازآفرینی کال اسماعیل‌آباد و شهرک بهشتی را از جمله اقدامات مدیریت شهری در حاشیه شهر مشهد برشمرد.

افزایش سرانه هزینه برای هر شهروند

این عضو شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به افزایش چهار برابری سرانه هزینه هر شهروند مشهدی در سه سال گذشته بیان کرد: سرانه هزینه هر شهروند مشهدی برای شهرداری در سال ۹۶ حدود ۳۳۰ هزار تومان بوده که امسال یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده و چهار برابر شده است. سرانه هزینه عمرانی هر شهروند مشهدی نیز در سال ۱۳۹۶ حدود ۶۰۰ هزار تومان بوده که امسال به سه میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. اینکه ما برای هر شهروند پنج برابر سال ۹۶ بودجه عمرانی گذاشته‌ایم، نقطه قوت و افتخارآفرین است.

هزینه 250 میلیارد تومانی برای ساماندهی کشف رود

وی با تاکید بر اینکه کشف‌رود احیا می‌شود، اظهار کرد: برای ساماندهی کشف‌رود در مجموع ۲۵۰ میلیارد تومان هزینه خواهد شد. در کنار این راه‌اندازی تصفیه‌خانه سپتاژ با اعتبار ۶۰ میلیارد تومان در دستور کار قرار گرفت که از ورود روزانه ۴۰۰ تانکر فاضلاب به داخل این رودخانه جلوگیری می‌کند.

حیدری با اشاره به احداث ۱۲۰۰ هکتار کمربند سبز در مشهد و ۳۰۰ هکتار فضای سبز در کشف‌رود در سال جاری، افزود: ۵۵۰۰ کارگر فصلی و سر گذر در این پروژه حضور پیدا خواهند کرد.

نامگذاری خیابان استاد شجریان با نامه ایی از سوی فرمانداری لغو شد

رئیس شورای شهر مشهد درمورد مخالفت فرمانداری با مصوبه نام‌گذاری خیابان ارشاد مشهد به نام محمدرضا شجریان تصریح کرد: فرمانداری در نامه‌ای محرمانه نامگذاری خیابان ارشاد به نام محمدرضا شجریان را رد کرد.

وی ادامه داد: پاسخ فرمانداری را دادیم و اعلام کردیم دلیل ما در این نام‌گذاری وجه هنری ایشان و جلوگیری از ربایش ایشان توسط اپوزیسیون خارج از کشور بوده که فرمانداری تاکنون پاسخی به ما نداده است.

مگر تبانی و فساد در این شرایط امکان‌پذیر است

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه مگر تبانی و فساد در این شرایط امکان‌پذیر است، عنوان کرد: اشراف نظارتی دستگاه‌های نظارتی در این دوره مدیریت شهری بی‌سابقه است؛ در حدی که ما برخی موارد نظارتی را دخالت در اجرا می‌نامیم. با این وجود در زمینه شفافیت عملکردی اقدامات بسیاری در این دوره از مدیریت شهری انجام شده که از آن جمله می‌توان به تشکیل کمیته‌ شفافیت در شورای شهر اشاره کرد که تاکنون ۲۶ جلسه داشته و موضوعات مختلف مدیریت شهری را رصد کرده است. از میان مصوبات این کمیته تاکنون دو مورد اجرا نشده که شامل تکلیف شهرداری به معرفی هر ماه ۱۰ نفر از افرادی که بهترین و کمترین پاسخگویی به شهروندان داشته‌اند و راه‌اندازی سیستم یکپارچه انبارداری می‌شود.

حیدری تصریح کرد: سامانه فاش نیز در این دوره از مدیریت شهری شکل گرفته و پیش از این اصلا چنین سامانه‌ای برای شفافیت در مدیریت شهری وجود نداشته است. با این وجود آیا می‌توان توقع داشت که به شفافیت صددرصدی رسیده‌ایم؛ خیر اما دارد تلاش می‌شود و به آن سمت در حال حرکت هستیم.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص جذب نیروهای مازاد در شهرداری مشهد گفت: شهرداری مشهد چارت تشکیلاتی مصوب وزارت کشور را دارد اما در طول زمان حدود ۴۰۰۰ نفر فراتر از چارت تشکیلاتی به آن اضافه شدند. باید توجه داشت نیروهایی که به عنوان حجمی و شرکتی جذب می‌شود، نیروی رسمی شهرداری نیستند.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در پاسخ به پرسشی در خصوص چرایی عضویت همزمان خلیل‌الله کاظمی، معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهردار مشهد در سازمان همیاری شهرداری‌ها، گفت: وی از سوی استاندار خراسان رضوی به عنوان عضو حقیقی این سازمان که شهرداری مشهد سهامدار اصلی آن نیز هست، منصوب شده است. اگر این موضوع خلاف مقررات است، باید استاندار اقدام کند.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص بافت پیرامون حرم مطهر رضوی تصریح کرد: مهم‌ترین نکته این است که اطراف حرم مطهر باید از این وضع خارج شود و شرایط ساخت و زیرساخت‌های آن تکمیل شود.

حیدری با بیان اینکه بیابان‌های اطراف زائر را می‌ترساند، به شرح اقدامات صورت گرفته در تکمیل زیرساخت‌های بافت پیرامون حرم در این دوره از مدیریت شهری پرداخت و با انتقاد از نگاه قیم‌مابانه وزارت راه و شهرسازی در این خصوص، افزود: دوباره آن راه خطای گذشته را طی می‌کنند. طبق قانون هر طرح تفصیلی باید به شهرداری و شورای شهر بیاید اما دارند برای این منطقه‌ طرحی طراحی می‌کنند که کسی که باید هزینه کرده و آن اجرا کند در طرح نقش ندارد. ما اعتراض خود را بیان کرده و گفته‌ایم که این طرح قابل اجرا نیست.

وی ادامه داد: اجرای طرح جدید ۱۵ تا ۲۰ هزار میلیارد تومان هزینه خواهد شد و چه کسی می‌خواهد آن را تامین کند.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد همچنین با اشاره به پروژه حرم شهر بیان کرد: ۱۶ مسیر تشرف تاریخی وجود دارد. ما به این موضوع وفاداریم که ساختار هویتی آن منطقه را احیا کنیم. تمام محورهای تشرف به حرم مطهر رضوی که جنبه تاریخی دارد باید احیا شود.

رئیس شورای شهر مشهد با تاکید بر اینکه هنوز صحبت در خصوص ورود به فضای انتخاباتی زود است، گفت: ما شعار برگزاری کنسرت ندادیم و بعید می‌دانم مردم با شعاری که ما می‌خواهیم کنسرت برگزار کنیم به ما رای داده باشند. ممکن است عضوی در کمپین خود چنین حرفی زده باشد، اما لیست امید چنین شعاری نداده است.

به‌ جای تخریب، عملکردها را با شاخص‌ها سنجش کنید

وی با بیان اینکه این شهر برای همه جا دارد، خاطرنشان کرد: نوع نگاه ما در مدیریت شهری این است که موفقیت در هر بخشی را با مردم و تمام سلائق تقسیم کنیم. رفتارهای ناصحیح و تخریبی با رویکرد انتخاباتی برای مردم جذابیت ندارد. البته ورود به این عرصه زودهنگام است و آثار آن را در فضای رسانه‌ای مشاهده می‌کنیم. بنابراین به‌ جای تخریب، عملکردها را با شاخص‌ها سنجش کنید. سنجش شاخص‌ها برای موفقیت و عدم موفقیت بسیار مناسب است.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد عنوان کرد: به همه توصیه می‌کنم عملکرد این دوره را بر اساس شاخص‌ها و مقایسه عملکردها با سایر کلان‌شهرها و البته در مقایسه با عملکرد دوره‌های قبل قیاس کنند. پیام من به مردم این است که از همین امروز شاخصی برای خود داشته باشند و اگر پیامی توام با منطق و انصاف و عدالت بود بپذیرند؛ اگر نه، مطمئن باشند این اتفاقات با نیت و رویکرد انتخاباتی است.

وی افزود: اگر در مدیریت شهری توفیقی حاصل شده، مرهون تلاش و همراهی همه است. بر این اساس از همه همکاران در شورا و ۲۵ هزار نیروی مستقیم و غیر مستقیم شهرداری مشهد تشکر و قدردانی می‌کنم.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *