با تصویب شورای اسلامی شهر:

نام شجریان بر تابلوهای مشهد نقش می بندد

با تصویب شورای شهر مشهد، خیابان ارشاد مشهد به نام محمد رضا شجریان نام‌گذاری شد.  به گزارش صبح امروز در یکصد و نهمین جلسه علنی پنجمین دوره شورای شهر مشهد که روز گذشته در تالار شهر برگزار شد و لایحه‌ دوفوریتی تغییر نام خیابان ارشاد مشهد به نام محمدرضا شجریان تصویب شد، هم چنین مصوب شد که سردیس استاد شجریان در این خیابان نصب شود.

این لایحه  که دو فوریتی بودن آن با ۱۳ رای موافق به تصویب رسید به این شرح است: «ماده واحده: شهرداری مشهد مکلف است باتوجه به منظومه فرهنگی و ادبی شکل گرفته به لحاظ نامگذاری در بلوار فردوسی، بلوار فردوسی، بلوار خیام و خیابان اخوان ثالت، حدفاصل بلوار شهید صادقی تا خیابان خیام (خیابان ارشاد فعلی) را به نام «محمدرضا شجریان» نامگذاری کند.

تبصره: شهرداری مشهد موظف است سردیس مناسب با شان و جایگاه ایشان را طراحی و نسبت به نصب آن در دو سوی بلوار اقدام کرده و نتیجه اقدام فوق را در اسرع وقت به شورای اسلامی شهر گزارش و اعلام نماید.»

نظام و امنیت در مراسم خاکسپاری استاد شجریان برقرار بود

حمیدرضا موحدی‌زاده، نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد به عنوان موافق طرح و دوفوریت اظهار کرد: شهر ما مشهد مرکز توجه مردم ایران است. مشهد در سال‌های اخیر به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام بوده و تلاش‌های زیادی برای رسیدن به این مسئله شده است. هویت شهرما یک هویت منشوری است. شورای پنجم مشهد توجه عمیقی به مجموعه فرهنگی و ادبی توس کرد.

وی افزود: مقام معظم رهبری برای توس، نگرانی‌هایی داشتند که شورای پنجم برای رفع آن پیش قدم شد. در ایام اربعین حسینی، شجره نام‌آور جهانی مشهد استاد شجریان به رحمت خدا رفتند. طبق وصیت ایشان، استاد در توس مشهد به خاک سپرده شد. مردم ما در مراسم ایشان، آرامش خاصی از خود نشان دادند. نظام و امنیت در این مراسم برقرار بود.

موحدی‌زاده گفت: این مسئله ثابت کرد اگر به مردم احترام بگذاریم، مردم نیز نظم را رعایت می‌کنند و با ما همراه خواهند شد. با وجود اینکه گفته شده بود کروناست در پیشخوان و جلوخان جمعیت انبوهی از مردم با فاصله اجتماعی و ماسک آمده بودند. هیچکس آن‌ها را دعوت نکرده بود. خودشان از مشهد و سایر شهرها به مراسم آمده بودند. همه ارگان‌ها سعی کردند فضای مناسبی در شأن استاد شجریان به وجود بیاید. کلیپ‌های مختلفی از این مراسم منتشر شد که هنرپروری مردم مشهد را نشان داد. مردم ما صدای بی‌نظیر استاد شجریان را دوست داشته و دارند.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد خاطرنشان کرد: رسالت استاد شجریان به گفته خودشان همانطور که فردوسی اصالت زبان فارسی را نگه داشت، ایشان موسیقی ایران را احیا و زنده کردند. این موضوعات دو فوریت طرح را می‌رساند. زادگاه ایشان مشهد بوده و در توس فردوسی دفن شدند. انتظار ایران و مردم شهر از ما  این است که در فضای معنوی و فرهنگی که در شهر شکل گرفته است، ما در نام‌گذاری خیابانی به نام ایشان پیشگام شویم. همچنان که خاکسپاری ایشان بدون هیچ مشکلی انجام شد. نام گذاری خیابانی به نام ایشان وظیفه ماست.

همچنین سید مسعود ریاضی، عضو شورای اسلامی شهر مشهد به عنوان موافق  این طرح عنوان کرد: شهرهای مختلف ایران، خیابانی به نام آقای شجریان نام‌گذاری کردند. باتوجه به حضور پیکر استاد در توس، ضرورت است که خیابانی به نام ایشان نام‌گذاری شود. ما با توجه به نماینده مردم بودن باید این کار انجام دهیم.

مردم اگر حس کنند نظرات آن‌ها در نظر گرفته نمی‌شود، همراه نخواهند بود

بتول گندمی، عضو شورای اسلامی شهر مشهد نیز به عنوان موافق، بیان کرد: آنچه که مهم است، این است که انسجام و همدلی باید ادامه پیدا کند. مردم اگر حس کنند دیگر نظرات آن‌ها در نظر گرفته نمی‌شود، همراه نخواهند بود.

اگر مردم حس کنند نظر آن‌ها نظر گرفته می‌شود، همراه خواهند شد. اینجا شهر امام رضا (ع) است. باید در راستای انسجام و همدلی بیشتر مراعات کنیم. کارهایی که انجام می‌شود، باید برای انسجام همدلی باشد. بخشی از افراد جامعه خواسته‌هایی دارند، نمی‌توان روی درخواست آن ها خط کشید. وقتی خواست مردم در نظر بگیریم، می بینیم که مردم همکاری و تعامل دارند. ما در شرایطی هستیم که باید انسجام را افزایش دهیم.

محمدهادی مهدی‌نیا، عضو شورای اسلامی شهر مشهد در مقام سوال، تاکید کرد: چندماه پیش، جامعه مهندسان درخواست داشتند نام این خیابان به نام مهندس یا مهندسین تغییر داده  شود. گفته شد که نظر سنجی مردمی انجام شده که آیا این نام زده شود یا خیر. آیا برای این نام‌گذاری نیز نظرسنجی انجام شده یا خیر؟

حمیدرضاموحدی زاده، نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در پاسخ به مهدی‌نیا تشریح کرد: این موضوع قیاس مع الفارغ است. مردم درخواست نام خیابانی به نام استاد دارند. این کار مشکلی به وجود نخواهد آمد.

استاد محمدرضا شجریان، شجریان یا محمدرضا شجریان؟

محسن حسینی پویا، در مقام پیشنهاد اظهار کرد: این خیابان مدعیان زیاد دیگری دارد. به نام هر کسی بگذاریم نارضایتی وجود دارد، اما این نام‌‎گذاری هماهنگی را به وجود می آورد. همچنین این خیابان نام تکراری دارد و ضرورت دارد تغییر پیدا کند. عنوان «استاد محمدرضا» حذف شود و تنها فامیلی ایشان باشد و اینگونه نام پدر، پسر و پدربزرگشان گرامی داشته شود.

سیدمسعود ریاضی در قالب پیشنهاد، عنوان کرد: من پیشنهاد می‌کنم تنها عنوان «استاد» حذف شود و محمدرضا بماند.

حمیدرضاموحدی زاده خاطرنشان کرد:  آنچه که بین مردم جامعه مصطلح شده است، محمدرضا شجریان است. استاد را می توان حذف کرد اما محمدرضا را خیر، چرا که نام ایشان باید در تارک تاریخ بدرخشد.

گفتنی است که پیشنهاد حذف عنوان «استاد محمدرضا» با ۶ رای موافق، ۳ ممتنع و ۴ مخالف تصویب نشد اما حذف عنوان «استاد» با ۱۳ رای موافق به تصویب رسید.

دیگر مصوبات شورا

تهیه بانک اطلاعاتی و ساماندهی متکدیان، بی‌خانمانان، افراد ولگرد، لایحه تهیه بانک اطلاعاتی و ساماندهی متکدیان و بی‌خانمانان، یکی دیگر از دیگر مصوبات جلسه علنی روز گذشته شورای شهر مشهد بود.
همچنین تصویب لایحه پیاده‌سازی فرایند شهروند سپاری خدمات در بستر الکترونیک، تصویب لایحه اصلاح تبصره ۲ ماده ۶۳ قرارداد مشارکتی پروژه ابرار ۴،لایحه آئین نامه اجرایی ستاد بازآفرینی مناطق شهری مشهد و لایحه پروژه سرمایه گذاری، ساخت، تجهیز و بهره برداری از المان های هوشمند شهری از دیگر مصوبات یکصد و نهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد بود.

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *