رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد خبرداد:

بازنگری نهایی طرح تفصیلی حوزه مرکزی مشهد  

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد از انجام آخرین بازنگری و اصلاحات طرح تفصیلی حوزه مرکزی مشهد در جلسه مشترک کمیسیون‌های شورا و آماده شدن این طرح برای ارائه و تصویب در صحن علنی خبر داد.

به گزارش صبح امروز، محمدهادی مهدی نیا در توضیح طرح تفصیلی حوزه مرکزی مشهد گفت: این طرح با مساحت ۸۰۰ هکتار دارای حساسیت بسیار بالا و ویژگی‌های منحصربه‌فردی است. واقع‌شدن بافت پیرامون حرم رضوی در این طرح، تمرکز مراکز اقتصادی و درمانی و همچنین آمار بالای بافته‌ای تاریخی شهر مشهد در این حوزه ازجمله دلایلی است که حساسیت طراحی و بررسی‌های این طرح را بیشتر کرده است.

ارگ نقطه شهرسازی نوین مشهد

وی به وجود خیابان ارگ که نقطه شروع شهرسازی نوین شهر مشهد بوده و همچنین تعدد بازارهای تاریخی و پاتوق های اجتماعی ازجمله بازار سرشور و خیابان آیت‌الله خامنه‌ای در این منطقه اشاره کرد و افزود: تمرکز قابل‌توجه اماکن اقامتی و سکونتی در این منطقه از دیگر مواردی است که سبب می‌شود روی موضوعات و جزئیات طرح تمرکز و حساسیت بیشتری به خرج دهیم.

مهدی نیا اضافه کرد: در دهه‌های گذشته به دلیل اجرای طرح‌های مختلف در منطقه ثامن بخش زیادی از افراد ساکن در بافت مرکزی از این منطقه نقل‌مکان کرده‌اند و ازاین‌رو شاهد کاهش جمعیت ساکن در این بافت هستیم. لذا یکی از موضوعات مورد تأکید شورا که به مشاور ابلاغ‌شده بود بررسی موارد مربوط به سکونت پذیری در این بافت و ایجاد شرایط مناسب برای ماندگاری ساکنین بوده است.

وصول طرح تفصیلی شمال غرب مشهد

رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر مشهد در ادامه به وصول طرح تفصیلی حوزه شمال غرب در شورا نیز اشاره کرد و گفت: حوزه شمال غرب نیز موضوعات خاصی دارد که باید با حساسیت ویژه موردبررسی قرار گیرد که شامل بحث حریم شهر مشهد و موضوعات اختلافی با شهرستان طرقبه و شاندیز است.

وی یادآور شد: پیش‌ازاین ۲ طرح تفصیلی حوزه‌های جنوب غرب و جنوب شرق مشهد در شورا نیز تائید و برای تصویب نهایی به کمیسیون ماده پنج فرستاده شده است.

مشهد دارای ۷ طرح تفصیلی است که تاکنون عملیات بررسی سه طرح در شورا تمام‌شده و چنانچه شهرداری بتواند به تعهدات خود در موردبررسی به‌موقع و ارسال طرح‌های باقیمانده به شورا عمل کند امیدواریم تا پایان سال تمام طرح‌ها در شورا بررسی‌شده و جهت تصویب به کمیسیون ماده ۵ ارسال شود.

بافت پیرامون حرم بر مدار مشارکت مردم

پیش از این رئیس شورای پنجم شهردر مرداد ماه جاری با اعلام اینکه در دوره اخیر برخلاف برخی رویه‌های گذشته، بیشتر میزان مشارکت و نقش آفرینی برای بازسازی بافت پیرامون حرم رضوی به مردم واگذار شده است، از شیوه نوسازی و بهسازی این بافت به شکل محله محوری و با مشارکت مردم سخن گفت؛ روشی که در آن، تأکید شورای پنجم و شهرداری بر بازگشایی معابر اصلی و ره باغ‌ها و تأمین زیرساخت هاست و اینکه گام‌های بعدی نوسازی با اولویت مشارکت مردم به پیش خواهند رفت.

محمد رضا حیدری با اشاره به طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی گفت: این طرح ۲۰ سال قبل فرایند‌های قانونی خود را طی کرده است و افرادی که این طرح را در آن زمان به تصویب رساندند، حالا جزو منتقدان هستند.
نقد‌ها به بافت اطراف حرم پذیرفتنی است

وی با بیان اینکه نقد‌های واردشده با موضوع تخریب میراث فرهنگی و هویتی شهر، نبود معماری ایرانی اسلامی و… همگی وارد است و ما هم به آن معتقدیم، افزود: باید توجه داشت که این طرح ۵۰‌درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. مشاوری در حال بازنگری در طرح است و ظرف چندماه آینده طرح جدید با برطرف شدن نواقص و ضعف‌ها ارائه می‌شود.
نظارت‌هایی که کامل نبود

وی بیان کرد: ۲۰ سال از اجرای طرح گذشته و وزارت راه و شهرسازی نیز مسئولیت ۲ قطاع از ۴ قطاع بافت پیرامونی حرم مطهر را عهده دار بوده است؛ این نظارت‌ها و کنترل‌ها باید در زمان خودش انجام می‌شد تا اکنون با این وضعیت روبه رو نباشیم.
رئیس شورا از توجه ویژه مدیریت شهری در این دوره به موضوع هویتی بافت پیرامونی سخن گفت و افزود: نام گذاری‌های محلات قدیمی بافت و تثبیت آن‌ها را در دستورکار داریم که در اولین گام، تپل محله به تأیید شورا رسید. بازسازی و احیای بازار‌های قدیمی همچون بازار سرشور با اعتبار نه میلیاردتومانی، بازار فرش با ۱۰ میلیاردتومان اعتبار و همچنین سرای عزیزا… اف از دیگر اقداماتی است که در راستای حفظ هویت تاریخی انجام داده ایم.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *