رئیس شورای شهر مشهد با اشاره به ضرورت تقویت تعامل مدیریت شهری و نظام مهندسی تاکید کرد:

آتش بس بین عضو شورا و نظام مهندسی

هفته گذشته شهناز رمارم عضو شورای اسلامی شهر مشهد اظهاراتی را بر علیه برخی اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان داشت که با واکنش‌های رئیس سازمان و برخی اعضای سازمان مواجه شد، محمد حسین شرکا که  طی دو سال اخیر در دفاع از حقوق مهندسان عضو این سازمان مقاومت خوبی داشته و توانسته برخی ادارات و نهادها که از طرفیت مهندسان برابر قانون استفاده نمی کردند پای کار بیاورد این بار هم در دفاع از حقوق اعضای مکاتباتی را با مراجع ذیربط داشت،

سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اعلام کرد: پیرو نشر مطلبی با کدخبری۳۸۶۷۳ در سایت شهرآرانیوز که موجب وهن دامنه‌ی حرفه‌ای و تخصصی جامعه مهندسی گردیده بود؛ مهندس محمدحسین‌ شرکاء رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان‌ رضوی طی نامه‌ای به آقای دکتر ابک مدیرکل راه‌ و شهرسازی استان همراهی وی در دفاع از حقوق معنوی و تخصصی مهندسین را به عنوان نهاد نظارتی بر فعالیت‌های سازمان، خواستار شد.
در بخش پایانی این نامه آمده است: «با ذکر این نکته که سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی، حق پیگیری توهین به جایگاه حرفه ای اعضاء خویش را در مراجع قضایی، محفوظ می داند، از حضرتعالی به عنوان عالی ترین نماینده مرتبط دولت ارجمند جمهوری اسلامی ایران با موضوع، تقاضا دارد نسبت به اعاده حیثیت از جامعه متخصص مهندسین استان عنایت نظر فرموده تا مفهوم واقعی نظارت اداره کل راه و شهرسازی به عنوان عالی ترین مقام نظارت بر ارائه خدمات مهندسی ساخت و ساز در استان محقق گردد.»

اما به تازگی رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در جلسه‌ای که شهناز رمارم و بخی اعضای نظام مهندسی ساختمان استان حضور داشته ان، بر ضرورت تعامل نظام مهندسی و مدیریت شهری تاکید کرده و آن را موجب تسیع در پاسخگویی به شهروندان دانسته است.

رئیس شورای شهر مشهد گفت: متاسفانه نظام ارجاع و بحث‌های مربوط به این حوزه با برخی مشکلات مواجه است و امیدواریم در سایه تعامل و همراهی بتوانیم موجب تسهیل و تسریع در فرآیند پاسخگویی به شهروندان شویم.

محمدرضا حیدری در نشست مشترک با جمعی از فعالان سازمان نظام مهندسی با بیان اینکه شورای پنجم، مجموعه نظام مهندسی را مجموعه‌ای پیشرو و همسو با خود می‌داند، اظهارکرد: مهندس توانایی حل مساله را دارد و با تکیه بر نگاه راهبردی خود می‌توانند برای گره‌گشایی و حل هر مشکلی چاره‌اندیشی کند.

اقلیتی متخلف در هر مجموعه‌ای پیدا می‌شوند

وی با تاکید بر اینکه جامعه مهندسی، جامعه محترمی است، گفت: ما در نظام شهری و شهرداری نسبت به اصلاح فرآیندها تعصبی نداریم؛ در هر مجموعه‌ای افراد خادم بسیاری حضور دارند که دلسوزانه مشغول خدمت‌رسانی هستند ولی اقلیتی متخلف نیز در هر مجموعه‌ای پیدا می‌شوند.

وی افزود: در نظام مهندسی هم بدنه‌ای زحمتکش و خدوم حضور دارند و کوتاهی و هنجارشکنی ‌عده‌ای قلیل و انگشت‌شمار را نباید به حساب تمام مجموعه گذاشت.

رئیس شورای شهر مشهد خاطرنشان کرد: مدیریت شهری اعم از شورای شهر و شهرداری با سازمان نظام مهندسی باید در فضایی همسو و تعاملی باشند.

در اصلاح و تعدیل عوارض‌های ساحتمانی هیچ فضاسازی و فشاری را از سوی نظام مهندسی حس نکردیم

حیدری با بیان اینکه نظام مهندسی در موضوع اصلاح و تعدیل عوارض های ساختمانی هیچ فضاسازی را انجام نداد، هیچ فشاری را از سمت این سازمان حس نکردیم و فضاسازی‌های انجام شده توسط عده‌ای قلیل صورت گرفت، گفت: سهم شهرداری از ساخت‌وسازهای شهری کمتر از 7 درصد است؛ ما نمی‌توانیم حق شهر را نادیده بگیریم.

وی افزود: شورای پنجم از فضای نقد و گفتگو استقبال می‌کند و امیدواریم در سایه تعامل و همراهی بتوانیم موجب تسهیل و تسریع در فرآیند پاسخگویی به شهروندان شویم چراکه متاسفانه نظام ارجاع و بحث‌های مربوط به این حوزه با برخی مشکلات مواجه است؛ زیبنده نیست که شهروندان ما زمان طولانی را برای دریافت پروانه صرف کنند.

ضرورت توجه به صلاحیت سازندگان

فعالان سازمان نظام مهندسی ساختمان نیز با بیان اینکه بخشی از ساخت‌وساز و عمرانی شهر به این سازمان برمی‌گردد، گفتند: یکی از مهمترین موضوعات در بحث ساخت و ساز، توجه به صلاحیت سازندگان است؛ سازندگان بسیاری هستند که فاقد این صلاحیت بوده و درصدد هستند کیفیت ساخت‌وساز را فدای دریافت سودهای هنگفت کنند.
آنها با تاکید بر لزوم و استمرار برگزاری جلسات مشترک با اعضای شورای شهر و مدیران شهری به دلیل زنجیروار بودن مسائل و مشکلات و لزوم چاره‌اندیشی برای حل آنها، خاطرنشان کردند: بخش زیادی از نظام مدیریت شهری وابسته به ساخت‌وساز است و تعاملات گسترده‌ای بین نظام مهندسی و شهرداری وجود دارد.

فعالان سازمان نظام مهندسی همچنین گفتند: متاسفانه نسبت به برخی افراد درستکار و متخصص، کلماتی استفاده می‌شوند که زیبنده نیست و در این خصوص باید بیشتر توجه شود.

نظام مهندسی بزرگ ترین تشکل صنفی کشور

سیدمسعود ریاضی، عضو هیات رئیسه و نایب رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد هم در حاشیه این جلسه گفت: نظام مهندسی استان خراسان رضوی با 37 هزار عضو، بزرگترین سمن استان را تشکیل می‌دهد؛ در کشور نیز نظام مهندسی کشور بزرگترین سمن کشور محسوب می‌شود.
ریاضی، نظام مهندسی را یکی از سمن‌های فرهیخته و تحصیل‌کرده سطح کشور دانست و افزود: در شورای شهر، از ظرفیت های تخصصی این مجموعه باید به نفع مردم استفاده کنیم و این کار را همچون گذشته انجام خواهیم داد.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر، 3 عضو از مجموع 15 عضو شورای شهر مشهد، عضو سازمان نظام مهندسی هستند و در آینده نیز هر کمکی از آنها برآید، به نفع شهروندان، با استفاده از ظرفیت‌‍‌های مجموعه انجام خواهند داد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *