زائرسرای آستان قدس رضوی در مرز میرجاوه برپا می‌شود

چراغ سبز به حضور زائران دهه پایانی صفر در مشهد

علی نژاد

پاندمی ویروس کرونا به بسیاری از صنایع و فعالیت‌های اقتصادی جهان خسارت زیادی وارد کرده است اما به گفته بسیاری از کارشناسان آن‌چه در خراسان رضویخسارت بیشتری متحمل شده است، صنعت گردشگری در شهر مشهد است، البته بخشی‌های دیگر مرتبط با حضور زائر و گردشگر نیز از کاهش شدید حضور زائران متاثر بوده است و آسیب‌های جدی به بازار و اقتصاد شهر مشهد نیز وارد شده است.

با طولانی شدن زمان حضور ویروس کرونا برخی از کارشناسان معتقدند باید روش مقابله و پیشگیری را تغییر داده و به گونه‌ای عمل کنیم که کار و زندگی مردم مختل نشود و تقریبا با رعایل پروتکل های بهداشتی زندگی جریان داشته باشد.

از طرفی بسیار از افراد دیگر تحمل دوری از احتماع را ندارند و به دلایل اجتماعی و اقتصادی تلاش می‌کنند به روال عادی بازگردند و اگر در شرایطی که این بیماری هنوز کاملا کنترل نشده است بدون رعایت پروتکل های بهداشتی به کار و زندگی مشغول شوند شاید موج‌های بعدی از این بیماری را در جامعه  شاهد باشیم.

وضعیت مشهد و استان چگونه است؟

درباره وضعیت هتل ها و مراکز اقامتی استان، یوسف بیدخوری دبیرکمیته اسکان ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی گفته است: از مجموع 241 هتل استان 56 هتل با 8 درصد اشغال، از 308 هتل‌آپارتمان استان تعداد 77 مورد با ظرفیت 9 درصد اشغال، از 381 مهمانپذیر تعداد 82 مهمانپذیر با ظرفیت 11 درصد اشغال، و از 380 خانه مسافر تعداد 152 خانه مسافر با ظرفیت 10 درصد اشغال، و از 103 بوم گردی تعداد 62 بوم گردی با 5 درصد ظرفیت اشغال فعالیت می کنند.

او یادآورشد:حدود 100 دفتر و شرکت خدمات مسافرتی خراسان‌رضوی تعطیل شده است.

بیدخوری از دست رفتن سرمایه‌های انسانی صنعت گردشگری را خسارتی بزرگ عنوان کرد و گفت: تعداد زیادی از کارکنان باتجربه تاسیسات گردشگری به ناچار به بخش‌های دیگر می‎روند و به مرور از دست دادن این سرمایه‌ها نگرانی‌هایی را برای صنعت گردشگری در پساکرونا به وجود می‌آورد.

2140 میلیارد تومان خسارت در 5 ماهه اول امسال

هم چنین ابوالفضل مکرمی‌فر مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: خسارت‎ها در حوزه گردشگری استان تاکنون دو هزار و 140 میلیارد تومان برآورد شده‌ است.

آمادگی استان برای برنامه‌های ابلاغی ستاد ملی کرونا

پیش از این نیز معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی در جمع اعضای کارگروه اماکن مذهبی و بقاع متبرکه خراسان رضوی گفته است: دو رویداد مهمی که در پیش داریم، مراسم اربعین حسینی و دهه پایانی ماه صفر است که برنامه‌ریزی‌های لازم برای آن‌ها در حال انجام است. ضمنا استان آمادگی دارد که تمامی برنامه‌های ابلاغی از سوی ستاد ملی کرونا را در صورت عدم برگزاری و یا برگزاری مراسم به شکل مطلوبی اجرایی نماید.

محمد صادق براتی با اشاره به برگزاری موفق برنامه‌های فرهنگی در مناسبت‌های گذشته در فضای مجازی، تاکید کرد: از هم‌اکنون برنامه‌ریزی‌های لازم برای فعالیت‌های فرهنگی دهه پایانی ماه صفر انجام شده است تا زائران و مجاوران بارگاه مطهر رضوی از برکات معنوی زیارت حضرت رضا(ع) بهره‌مند شوند.
تلاش برای برگزاری تمامی مراسم‌ها با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی
براتی تصریح کرد: در صورت تایید ستاد ملی کرونا در خصوص برنامه‌های دهه پایانی ماه صفر، تلاش می‌کنیم تمامی مراسم‌ها با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و به طور شایسته‌ای در شان اهل بیت(ع) برگزار شود. ضمن این که هیئات مذهبی و عزاداران سیدالشهدا(ع) در مراسم‌های دهه اول ماه محرم بسیار خوب عمل کردند و در زمینه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اجرای مراسم درخشیدند که این امر جای تقدیر دارد.

زائرسرای آستان قدس رضوی در مرز میرجاوه برپا می‌شود

اکنون و در حالی که مراسم اربعین و مراسم های دهه پایانی ماه صفر را در پیش داریم معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی گفته است: مجتمع خدمات رفاهی امام رضا (ع) ویژه اتباع پاکستانی آبان ماه امسال در مرز میرجاوه استان سیستان و بلوچستان به همت آستان قدس رضوی به بهره‌برداری می‌رسد.

محمدصادق براتی در جریان بازدید وی از پروژه مجتمع بین‌راهی حضرت امام رضا (ع) در مرز میرجاوه گزارش داد: پیش از این در مسیر مرز میرجاوه تا زاهدان هیچگونه امکاناتی برای استقبال از زائران پاکستانی مشتاق زیارت اهل بیت (ع) وجود نداشت.

وی افزود: طی سال‌های اخیر به همت آستان قدس رضوی، ستاد اربعین حسینی و خیران مردمی، امکاناتی برای تسهیل ورود زائران پاکستانی در مرز میرجاوه فراهم شده است.

معاون استاندار خراسان رضوی ادامه داد: مجتمع خدمات رفاهی امام رضا (ع) در زمینی به مساحت ۶ هکتار با زیربنای پنج هزار و ۱۰۰ مترمربع در مرز میرجاوه برپا شده است.

وی گفت: این مجتمع بین‌راهی با امکاناتی نظیر نمازخانه، سالن غذاخوری، محل استراحت، استحمام و همچنین درمانگاه مجهز به امکانات بستری برای رفاه حال زائران توسط آستان قدس رضوی در حال ساخت است.

براتی افزود: مجتمع خدمات رفاهی امام رضا (ع) همزمان با سالروز میلاد نبی مکرم اسلام (ص) آبان ماه امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

وی ادامه داد: سالانه حدود ۱۵۰ هزار زائر پاکستانی از مرز میرجاوه برای تشرف به شهرهای زیارتی مشهد و قم و حضور در مراسم پیاده‌روی اربعین حسینی وارد ایران می‌شوند.
معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی در این سفر همچنین طی دیدار با احمدعلی موهبتی استاندار سیستان‌ و بلوچستان در خصوص نحوه خدمت‌رسانی به زائران و تسهیل ورود آنان به کشور گفت و گو کرد.

شهرستان میرجاوه استان سیستان و بلوچستان در ۷۵ کیلومتری جنوب شرقی زاهدان واقع است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *