وقف دماوند برای ۴۰۰ سال پیش است

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: متاسفانه واقعیت آن چیزی نیست که در رسانه‌ها مطرح می‌شود. مثلاً وقف دامنه کوه دماوند مربوط به ۴۰۰ سال پیش است و جمع آن به ۱۰۰ هکتار هم نمی‌رسد.

به گزارش روزنامه «صبح‌امروز» جلسه هم‌اندیشی برخط اعضای انجمن اقتصاد و کشاورزی از دانشگاه‌های سراسر کشور با رییس سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.

عیسی کلانتری، وظایف این سازمان را حفظ محیط زیست برای نسل آتی و کنونی یاد کرد و گفت: در کشور هیچ ارگانی به اندازه این سازمان، وظیفه حفظ حقوق نسل‌های آتی را ندارد.

وی در ادامه از جوانانی که برای مهار آتش به طبیعت رفتند، یاد کرد و گفت: این جوانان سرمایه‌های کشور بودند و دولت در حال رایزنی است تا برای خانواده آن‌ها تسهیلاتی در نظر گرفته شود.

در ادامه معاون رئیس‌جمهور ضمن تاکید بر محدودیت‌های استخدامی، خاطر نشان کرد: با ۳۵۰۰ محیط‌بان حفاظت و صیانت از منابع ژنتیک کشور امکان‌پذیر نیست و دانشگاه‌ها باید فرهنگ جامعه را تقویت کنند؛ کما این که تاکنون هم این کار توسط رسانه‌ها انجام شده است.

کلانتری ضمن اشاره به موضوع وقف دماوند، گفت: دیروز در دفتر معاون اول رئیس‌جمهور در خصوص موضوع دماوند و جنگل آق مشهد جلسه داشتیم، اما متاسفانه واقعیت آن چیزی نیست که در رسانه‌ها مطرح می‌شود. مثلاً وقف دامنه کوه دماوند مربوط به ۴۰۰ سال پیش است و جمع آن به ۱۰۰ هکتار هم نمی‌رسد. واقعیت جنگل آق مشهد هم ۴۰۰ هکتار از مراتعش وقف شده که مربوط به ۸۰۰ سال پیش است؛ ضمن این که طبق فتوای مرحوم امام (ره) و رهبر معظم انقلاب، انفال قابل وقف نیست.

معاون رئیس‌جمهور تصریح کرد: محیط زیست فقط جنگل نیست. سوخت اضافی که به وسیله خودروها در ترافیک می‌سوزد و باعث آلودگی هوا می‌شود نیز محیط زیست است.

رییس سازمان محیط زیست در پایان با تاکید بر ضرورت آموزش محیط زیست در دانشگاه‌ها گفت: درصد زیادی از مدیران اجرایی کشور، دانش‌آموخته رشته‌های مهندسی هستند و باید با مسائل محیط زیستی آشنا باشند تا آینده نسل‌های آتی کشور به خطر نیفتد.

کوه و جنگل قابلیت وقف شدن ندارند

همچنین روز گذشته سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با انتشار بیانیه ای ضمن اشاره به جلسه معاون اول رییس جمهوری با روسای سازمان های ذیربط تاکید کرد که کوه و جنگل قابلیت وقف شدن ندارند.

متن بیانیه سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور درباره اراضی ملی کوه دماوند و جنگل‌های آق‌مشهد مازندران بدین شرح است: « در هفته‌های اخیر شاهد نگرانی‌ها و حساسیت‌های افکار عمومی در خصوص اراضی ملی حوزه منتهی به کوه ‏دماوند و جنگل‌های آق‌مشهد ساری بودیم. این سازمان ضمن ارج نهادن به این دغدغه‌ها، آن رابه عنوان یک ‏سرمایه اجتماعی و بازوی توانمند خود در حفاظت از عرصه‌های منابع‌طبیعی تلقی نموده و ضمن تقدیر و ‏تشکر از کلیه صاحبان قلم و اندیشه، خبرنگاران و اصحاب رسانه، دانشگاهیان و تشکل‌های مردمی که منصفانه ‏دغدغه سر سبزی و پایداری میهن اسلامی‌مان را دارند و برای فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی در این حوزه تلاش ‏می‌نمایند به منظور تنویرافکار عمومی،  به استحضار می‌رساند:‏

پیرو جلسه مورخه ۹۹.۵.۱۱ که به ریاست معاون اول محترم و جمعی از معاونان محترم رئیس جمهور، ‏وزرای ذیربط و وزیر محترم جهاد کشاورزی، رؤسای سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، سازمان اوقاف ‏و امور خیریه و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برگزار گردید، کلیه مقامات حاضر در جلسه ضمن ارج ‏نهادن به نهاد مقدس وقف که از جایگاه شرعی و قانونی ویژه در نظام حقوقی جمهوری اسلامی برخوردار ‏است، تأکید نمودند: کوه و قله دماوند و جنگل‌های هیرکانی و آنچه جزء انفال است و جزء سرمایه ملی ‏محسوب می‌شود قابلیت وقف شدن را نداشته و اخذ سند به نمایندگی دولت و حفاظت و صیانت از آن با ‏سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور بوده و اراضی مشمول وقف نامه‌ها و اسناد مالکیت وقف نیز وفق ‏قوانین ساری و جاری کشور و آئین‌نامه مصوب هیأت وزیران در کارگروه مشترک و مراجع صلاحیت‌دار تعیین ‏تکلیف خواهد شد.‏

در پایان، سازمان این اطمینان را به مردم شریف ایران می‌دهد که از هیچ کوششی در راه حفاظت و صیانت از ‏جنگل‌ها و مراتع کشور به عنوان میراث گذشتگان و امانت آیندگان دریغ نخواهد کرد.‏»

image_print
2 پاسخ
  1. Rastrear Teléfono Celular
    Rastrear Teléfono Celular گفته:

    Cuando sospechamos que nuestra esposa o esposo ha traicionado el matrimonio, pero no hay evidencia directa, o queremos preocuparnos por la seguridad de nuestros hijos, monitorear sus teléfonos móviles también es una buena solución, que generalmente te permite obtener información más importante..

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *