گزارشی از آلبوم‌های موسیقی ارائه شده در تابستان 99؛

موسیقی فاخر در آستانه فروپاشی

عدم استقبال مخاطبان از ژانرهای موسیقایی غیر از موسیقی پاپ، شرایطی را ایجاد کرده که مباحث مربوط به فروش محصولات موسیقایی به ویژه آثار مرتبط با حوزه‌های چون موسیقی ایرانی و موسیقی پاپ، تقریباً در آستانه فروپاشی کامل قرار گیرند و اگر جریانات مبتنی بر حمایت‌های دولتی و سازمانی از موسیقی فاخر و کلید واژه‌هایی از این دست نباشد، قطعاً باید منتظر اتفاقات بدتری در حوزه موسیقی باشیم.

بدون تردید با توجه به دوری بازار جهانی موسیقایی از فروش محصولات این عرصه در قالب آلبوم، مولفه‌های مبتنی بر توسعه تجارت الکترونیک، توجه عموم مردم به موسیقی‌های پاپ بی‌کیفیت و البته فرآیند پخش و ارائه آثار موسیقایی که به شکل قابل توجهی به سمت ارائه تک آهنگ رفته، از دیگر از مواردی است که می‌تواند در فرآیند تولید، بازاریابی و پخش محصولات موسیقایی به صورت آلبوم نقش موثری را ایفا کند. بسیاری از آلبوم‌هایی که اکنون چه در قالب بسته‌بندی فیزیکی و چه در قالب دیجیتالی عرضه شده، غیر از موارد استثنا با شکست سنگینی به لحاظ فروش مواجه شده‌اند.

این قاعده زمانی در حال و هوای بدتری قرار می‌گیرد که مباحث مربوط به دانلودهای غیرقانونی و نبود دانش، انگیزه و البته آگاهی لازم در تولیدکنندگان در این عرصه برای پیگیری موارد حقوقی، ماجرای فروش کم و بی‌رمق آلبوم‌های موسیقی در کشورمان را تبدیل به آش شله قلمکاری کرده که می‌بایست برای برون رفت از این شرایط نابسامان برنامه‌ریزی‌هایی صورت گیرد. برنامه‌ریزی‌هایی که قطعاً با حضور مجموعه‌هایی چون خانه موسیقی، دفتر موسیقی وزارت ارشاد، مجمع صنفی تولیدکنندگان آثار شنیداری و موسیقایی و انجمن صنفی هنرمندان موسیقی ایران در کنار مجموعه‌های دولتی فعال در بخش‌های بازرگانی و اقتصادی می‌تواند، جان تازه‌ای به بازار بی رمق فروش محصولات موسیقایی ایران بدهد.

به گزارش روزنامه صبح امروز و به نقل از خبرگزاری مهر، آنچه می‌خوانید گزارشی اجمالی از آلبوم‌هایی است که طی هفته‌های گذشته از تابستان ۹۹ در بازار فروش محصولات موسیقایی چه در قالب فیزیکی و چه در قالب دیجیتال پیش روی مخاطبان قرار گرفته است. آثاری که هیچ مرجع معتبری تاکنون نتوانسته به راه حل مناسبی برای اعلام آمار فروش آن‌ها دست پیدا کند. معضلی که اگر بتوانیم به پلان و شیوه علمی برای دست یافتن به میزان فروش آلبوم‌های موسیقی دست پیدا کنیم. قطعاً بخش عمده‌ای از راه برای آسیب‌شناسی بازار فروش محصولات موسیقایی به دست می‌آید. بازاری که در روزهای کرونایی باید منتظر اتفاقات ناخوشایندی باشیم.

وقتی برگشتم

«وقتی برگشتم» عنوان تازه‌ترین آلبوم فریدون شهبازیان آهنگساز و رهبر ارکستر شناخته شده کشورمان و تهیه‌کنندگی ماهور موسائیان است که طی روزهای اخیر به همت ماهور موسائیان در بازار موسیقی منتشر شده است. فریدون شهبازیان که چندی پیش از سمت مدیریت هنری و رهبری دائم ارکستر ملی ایران کناره‌گیری کرد، ضمن ساخت موسیقی متن بیش از ۴۰ فیلم سینمایی از کارگردانان شاخص سینمای کشورمان تاکنون آلبوم‌های متعددی را در عرصه موسیقی به مخاطبان ارائه کرده است.

آلبوم «شیر سنگی» نیز عنوان اثر دیگری است که از فریدون شهبازیان در بازار موسیقی منتشر شده است. این مجموعه شامل بیست قطعه بی‌کلام و دو قطعه باکلام از موسیقی فیلم «شیر سنگی» است و خوانندگی دو قطعه باکلام را تورج زاهدی بر عهده داشته است.

یک آلبوم متفاوت از محمدرضا علیقلی

یکی از مهم‌ترین آثاری که طی یکی دو ماهه گذشته در دسترس شنوندگان جدی موسیقی کشورمان قرار گرفت، آلبوم «ناصر» از ساخته‌های محمدرضا علیقلی، آهنگساز صاحب نام موسیقی فیلم بود که تیرماه سال جاری توسط مرکز موسیقی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی منتشر شد.

سالار عقیلی و یک همکاری تازه

آلبوم «اینکه دلتنگ توام» عنوان تازه‌ترین آلبوم سالار عقیلی خواننده موسیقی ایرانی است که در روزهای گذشته به آهنگسازی نسیم شاملو و پیمان خازنی پیش روی مخاطبان قرار گرفت و شامل ۹ آهنگ با کلام است که از نوازندگان آن می‌توان به نسیم شاملو، سروش قهرمانلو، علیرضا دریایی و کیکاووس مختاری اشاره کرد.

آلبومی با حال‌وهوایی متفاوت

پنجمین آلبوم گروه موسیقی «بمرانی» از مجموعه‌های پرطرفدار حوزه موسیقی تلفیقی با عنوان «احتمالا قهرمانی در کار نیست» در بازار موسیقی منتشر شد.

انتشار دو موسیقی فیلم در یک آلبوم

حبیب خزایی‌فر از آهنگسازان و صاحب سبک سینمای ایران نیز در تیرماه امسال بود که به همت مرکز موسیقی حوزه هنری آلبوم موسیقی متن فیلم ماجرای نیمروز ۱ و ۲ را منتشر کرد. او تاکنون برای فیلم‌های سینمایی «ایستاده در غبار»، «لاتاری»، «مدیترانه»، «ترمینال غرب»، «درخت گردو» و فیلم‌های مستند «جایی برای فرشته‌ها نیست» و «مهمانی خداحافظی» و سریال‌های «آخرین روزهای زمستان»، «ممنوعه» و «شاهرگ» موسیقی ساخته است.

یک روایت موسیقایی از اشعار بزرگان

آلبوم «تا تو با منی» عنوان تازه‌ترین اثر تولید شده از سوی موسسه فرهنگی هنری «راد نو اندیش» به مدیریت بردیا صدرنوری است که با آهنگسازی و رهبری ناصر ایزدی، همراهی ارکستر ملی «مهر» و خوانندگی داود فتحی منتشر شده است. در این آلبوم آثاری از شاعران مطرح معاصر کشورمان از جمله هوشنگ ابتهاج، مهدی اخوان ثالث، سیمین بهبهانی، سهراب سپهری، حمید مصدق و گلچین گیلانی پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.

بداهه‌نوازی‌های پیانو

پیمان یزدانیان، آهنگساز سینما و نوازنده پیانو نیز چندی پیش به همت نشر «هرمس» به مدیریت رامین صدیقی آلبوم «پالس» مشتمل بر بداهه‌نوازی‌های پیانو را منتشر کرد. او از آهنگسازان شناخته شده و صاحب سبک سینما که طی سال‌های اخیر در پروژه‌های متعددی به‌عنوان آهنگساز و نوازنده حضور داشته، تا یک ماه دیگر تازه‌ترین آلبوم خود را توسط نشر هرمس منتشر می‌کند.

یک دکتر داروساز در ژانر موسیقی ایرانی

«در سلوک صبح» عنوان یکی از تازه‌ترین آثار منتشر شده در بازار فروش محصولات موسیقایی بود که اواسط تیرماه به آهنگسازی صیاد محمدی و تعدادی از نوازندگان مطرح موسیقی کشورمان توسط نشر «نغمه هزار دستان» شنیدنی شد. صیاد محمدی از جمله هنرمندان جوان موسیقی کشورمان است که در حوزه دکترای داروسازی مشغول به فعالیت است.

ردیف آوازی

اواخر تابستان امسال بود که یک آلبوم جدید با هنرمندانی حاتم عسگری استاد موسیقی ایرانی با همراهی تعدادی از هنرمندان مطرح کشورمان در دسترس مخاطبان قرار گرفت. حاتم عسگری از هنرمندان پیشکسوت موسیقی ایرانی است که از سال ۵۵ با عنوان استاد ردیفِ آوازی وزارت فرهنگ و هنر و پس از آن استادیار دانشگاه هنر و دانشگاه تهران به آموزش ردیف آوازی موسیقی ایران پرداخت. عسگری که دارای نشان درجه یک هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است دارای مدرک معادل دکترای ردیف آوازی موسیقی ایران نیز است.

خوانندگی با اشعار مولانا

آلبوم «طبیب جان» طبیب جان هم یکی دیگر از آثار موسیقایی منتشر شده طی هفته‌های گذشته است که چندی پیش به آهنگسازی حسین قاسم زاده و خوانندگی علیرضا وکیلی منش تولید و عرضه فیزیکی و الکترونیکی شد.

دعوت به موسیقی چند بعدی

آلبوم «خطوط بی‌مکان» عنوان تازه‌ترین پروژه موسیقایی گروه «گاه» است که طی هفته‌های قبل در قالب‌های نوین موسیقی ردیف دستگاهی ایران پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

سیستم کوک سنتی ایرانی به جای کوک اروپایی

آلبوم «خوشنویسی» به آهنگسازی رضا والی، همراهی کوارتت زهی «کارپی دیم» و نوازندگی سنتور داریوش ثقفی، نوازندگی ویولن سل کارل او، نوازندگی فلوت پاول تاوب، نوازندگی ویول چالرز ودربی و ایمی گالوزو، نوازندگی ویولا کرین فوجیوارا شنیدنی شد. رضا والی از آهنگسازان پیشکسوت موسیقی کشورمان در توضیح این آلبوم نوشته است: «در سال ۲۰۰۰، از نظام موسیقایی اروپایی فاصله گرفتم و به ساخت موسیقی بر اساس نظام موسیقی ایرانی (دستگاه / مقام) روی آوردم. او از آهنگسازان و موسیقیدانان پیشکسوت کشورمان است که تحصیلات عالی خود را در دانشگاه موسیقی و هنرهای نمایشی وین آموخته و از دانشگاه پتسبرگ نیز دکترای آهنگسازی و تئوری موسیقی گرفته است. این هنرمند اکنون عضو هیات علمی دانشگاه کارنگی ملون است.

نوای ناب ساز استاد

آلبوم «به یاد دوست» با هنرمندی درویش رضا منظمی از استادان و پژوهشگران معتبر موسیقی ایرانی توسط مرکز موسیقی حوزه هنری در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

روایتی از موسیقی شمال خراسان با سهراب عزیزی پور

«هورک هورک» عنوان یکی از تازه‌ترین آثار منتشر در بازار فروش محصولات موسیقایی است که طی روزهای گذشته منتشر شده است. این آلبوم در برگیرنده موسیقی شمال خراسان در منطقه قوچان است که با روایت کرمانجی و فارسی پیش روی شنوندگان قرار گرفته است. کم و کیف چنین صدایی در میان خوانندگان این ناحیه که آثار آن‌ها در دسترس است، کم نظیر و نادر است. ضمن اینکه کارگان او شامل آهنگ‌هایی با کلام پارسی و کرمانجی است.

چند موسیقی فیلم

مجموعه موسیقی فیلم‌های امیرحسین سمیعی آهنگساز شناخته شده کشورمان در آلبومی به نام «دم سرد» نیز طی روزهای گذشته توسط موسسه هنری «طلوع نغمه‌های هم آوا» منتشر شد. او که طی ماه‌های اخیر به عنوان مدیر موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران مشغول به فعالیت است تاکنون آهنگسازی فیلم‌های متعددی را نیز به عهده داشته است.

خواننده تازه وارد موسیقی ایرانی با طعم پاپ

«صبح خیال‌انگیز» عنوان یکی از تازه‌ترین آلبوم‌های منتشرشده در فرآیند تولید و فروش محصولات موسیقایی کشورمان است که به خوانندگی امیررضا هِراوی و همراهی تعدادی از هنرمندان صاحب نام موسیقی کشورمان پیش روی شنوندگان قرار گرفت.

یک آلبوم با صدای اخواص

آلبوم «رنج عاشق» عنوان یکی از تازه‌ترین آثار موسیقایی منتشر شده در ژانر موسیقی ایرانی است که به آهنگسازی مجید مولانیا و خوانندگی پوریا اخواص توسط نشر «نوفه» منتشر شده است.

لذت تجدید خاطره با موسیقی اصیل ایرانی

تعدادی از آثار منتخب موسیقی اصیل ایرانی که چند دهه اخیر مورد پسند شنوندگان موسیقی قرار گرفته در قالب آلبوم «امان از این دل» با هنرمندی مسعود جاهد به عنوان نوازنده نی، فضل الله شهرکی به عنوان نوازنده تمبک و علیرضا آقاجری به عنوان خواننده، منتشر شد. او از جمله هنرمندان شناخته شده موسیقی ایرانی است که از او به عنوان یکی از هنرمندان نسل سوم موسیقی ایرانی یاد می‌کنند که به گفته برخی از کارشناسان کمتر توجهی به جو حاکم بر دنیای نی‌نوازی دارد.

تازه‌ترین اثر موسیقایی حوزه هنری

آلبوم موسیقی «در دوردست» به آهنگسازی محمد سلیمانیان و آواز سیدمحسن حسینی بر روی اشعاری از سهراب سپهری توسط مرکز موسیقی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی منتشر شد. این آلبوم حاصل اجرای صحنه‌ای گروه مشرق در قالب ۱۵ قطعه ساز و آواز، تصنیف و قطعات ضربی است.

محمد سلیمانیان آهنگساز این اثر، فوق لیسانس نوازندگی موسیقی ایرانی خود را از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران گرفته و تاکنون چندین آلبوم موسیقی از او منتشر شده است.

image_print
1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *