برزخ کنکور

در حالی که حدود یک هفته به آغاز برگزاری کنکور پُرحاشیه ۹۹ باقی مانده بود و داوطلبان این آزمون در ایستگاه پایانی حضور در جلسه آزمون قرار داشتند، اعلام جمله تکراری “کنکور به تعویق افتاد” از سوی وزیر وزارت بهداشت و رییس ستاد ملی مقابله با کرونا، موجب شد داوطلبان و خانواده های آنها برای چندمین بار در برزخ بلاتکلیفی تصمیم گیری مسئولان قرار بگیرند.

به گزارش روزنامه «صبح‌امروز» ایسنا نوشت:  مرداد ۹۹ یعنی همین دو هفته پیش بود که مسئولان وزارت علوم و سازمان سنجش آموزش کشور به عنوان متولیان برگزاری کنکور به همراه برخی نمایندگان و روسای کمسیون های بهداشت و آموزش مجلس شورای اسلامی به ساختمان شیشه ای وزارت بهداشت در ایوانک شهرک غرب رفتند تا با همفکری هم برای یک بار هم که شده تصمیم گیری قاطعی در خصوص مهم ترین آزمون ورودی دانشگاه ها را بگیرند. تصمیمی که حرف و حدیث های برگزاری یا عدم برگزاری آزمون های مرداد ماه را که در سایه شیوع کرونا ویروس شکل گرفته بود را پایان دهد و برای همیشه تکلیف داوطلبان بخت برگشته این آزمون ها، به ویژه کنکور سراسری را مشخص کند.

در نهایت وزیر بهداشت به عنوان رییس ستاد مقابله با کرونا ویروس پس از سه ساعت بحث و بررسی جوانب برگزاری آزمون ها و کنکور که پشت درهای بسته صورت گرفت، روبروی دوربین رسانه ها قرار گرفت و ضمن تاکید بر موضع برگزاری آزمون ها در تاریخ مقرر، گفت: در جلسه امروز که جلسه مفصلی بود به بحث درباره جنبه های مختلف برگزاری کنکور پرداختیم و برای اینکه همه از این بلاتکلیفی در بیایند موارد مورد جمع بندی، وفاق و همدلی همگان قرار گرفت تا بتوانیم نتیجه مطلوبی از این نشست داشته باشیم. در واقع مقرر شد که با توانمندی و قدرت، کنکور سراسری در تاریخ مقرر یعنی ۳۱ مرداد برگزار شود که هم داوطلبان و خانواده های آنها از اضطراب بیرون بیایند و هم اینکه تکلیف برگزار کنندگان کنکور روشن و مشخص شود.

بعد از این اظهارنظر، داوطلبان آزمون ها چند روزی از سایه سنگین حواشی دور ماندند و استارت برگزاری این آزمون ها با اجرای آزمون دکتری تخصصی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در ۹ مرداد ماه جاری زده شد و در فاصله یک هفته، سه آزمون مهم دیگر یعنی”دکتری تخصصی وزارت بهداشت”، “کارشناسی ارشد سال ۹۹” و “چهل و هفتمین آزمون پذیرش دستیار تخصصی پزشکی” نیز با رعایت پروتکل های بهداشتی که از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام شده بود، برگزار شدند به طوریکه پس از پایان هر آزمون مسئولان وزارت بهداشت نمره قبولی بیش از ۹۰ درصدی به نحوه اجرای این پروتکل ها می دادند.

حال پس از آن نمره های درخشان، درست حدود یک هفته به برگزاری کنکور به عنوان مهم ترین و سرنوشت ساز ترین آزمون ورودی دانشگاه ها باقی نمانده که در کمال ناباوری دوشنبه گذشته وزیر بهداشت با انتشار پست اینستاگرامی خبر از تعویق مجدد این آزمون پیش رو را داد و اعلام کرد: وزیر علوم و رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در این جلسه اعلام کردند که اجرای پروتکل های سختگیرانه در این زمان کوتاه امکان پذیر نیست مگر اینکه دستورالعمل ها برای برگزاری آزمون های سراسری تغییر کند.

وی در ادامه تصریح کرد: در این جلسه اعلام کردم به عنوان وزیر بهداشت و متولی سلامت این کشور، قطعا سلامت فرزندانمان اولویت اول است و از این پروتکل های سختگیرانه کوتاه نخواهیم آمد که رئیس کمسیون های آموزش و بهداشت مجلس در این زمینه همراه و موافق بودند.

وزیر بهداشت گفت: به مسولان برگزاری کنکور اعلام کردم اگر نمی توانید این دستورالعمل ها را به درستی اعمال کنید با برگزاری کنکور در این تاریخ مخالفم و تاکید می کنم که کنکور در زمانی دیگر برگزار شود.

دکتر نمکی در بخش پایانی پست خود آورده است: تاکید می کنم کنکور را به زمانی موکول کنید که می توانید از لحاظ فضا و امکانات تمام ضوابط و دستورالعمل های ابلاغی وزارت بهداشت را فراهم کنید. البته پیشنهاد وزارت علوم تعویق یک ماهه برگزاری کنکور بود که در ستاد ملی مقابله با کرونا بررسی می شود.

تاریخ جدید کنکور ۹۹ اعلام شد؛ البته اگر کرونا دوباره اوج نگیرد!

اما در ادامه و ظهر سه شنبه مشاور و رئیس حوزه ریاست مجلس شورای اسلامی از برگزاری آزمون کنکور سراسری در تاریخ ۲۷ تا ۳۰ شهریور ۹۹ خبر داد.

فارس نوشت: بابک نگهداری درباره آخرین وضعیت برگزاری کنکور سراسری اظهار داشت: بعد از ورود جدی و دستور رئیس مجلس در موضوع برگزاری کنکور سراسری، نشست‌های مشترکی بین رؤسای کمیسیون تخصصی مجلس و وزارتخانه‌ها به نتیجه مطلوبی رسید و تصمیمی مبنی بر به تعویق افتادن زمان برگزاری کنکور به مدت یک ماه گرفته شد. بعد از بررسی‌ها مقرر شد که کنکور سراسری سال جاری از ۲۷ تا ۳۰ شهریور برگزار شود.

مشاور و رئیس حوزه ریاست مجلس گفت: سازمان سنجش برای اعمال پروتکل‌های بهداشتی سختگیرانه یک ماه فرصت خواسته است به همین دلیل برگزاری کنکور یک ماه به تعویق افتاد.

وی گفت: تصمیمی که در شورای تشکیل شده و متشکل از وزارتخانه‌های بهداشت علوم و سازمان سنجش و کمیسیون‌های تخصصی مجلس و تعدادی از نمایندگان گرفته شده است، به تعویق افتاد ولی اگر حادثه و مشکلی در زمینه تسری اپیدمی ویروس کووید ۱۹ رخ ندهد در روزهای پایانی شهریورماه آزمون کنکور سراسری برگزار می‌شود.

خبر تایید نشد

سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور گفت: زمان برگزاری کنکور سراسری امروز در جلسه فوق العاده ستاد ملی مقابله با کرونا مشخص می شود.

اما ابراهیم خدایی رییس سازمان سنجش آموزش کشور درباره خبری که در برخی رسانه ها در مورد برگزاری کنکور در تاریخ های ۲۷ تا ۳۰ شهریور ماه و به کذب به نقل از خبرگزاری جمهوری اسلامی دست به دست می شود، به خبرنگار ایرنا اعلام کرد که این خبر را تایید نمی کند.

image_print
2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *