کدام ماسک

بررسی ماسک­های رایج و تاثیر گذاری آن­ها در پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا

 

این روزها صحبت از ماسک و اقدامات پیشگرانه برای جلوگیری از مبتلا شدن به کویید-19 بحث داغ مسئولین و مردم است. برخی معتقد هستند ماسک سه لایه بهترین گزینه است، برخی دیگر ماسک N95 را مناسب می­دانند. در همین رابطه یک کارشناس مهندسی  بهداشت حرفه‌ای ایمنی کار با اشاره به استاندارهای لازم برای یک ماسک، اظهار کرد: به آزمایشگاه کامل و تخصصی برای تست و آزمایش ماسک‌های حفاظت تنفسی در ایران نیاز داریم.

N95 برای کادر درمان و کسانی که در معرض مستقیم بیماری هستند مناسب است!

به نقل از «ایسنا»محمد نظری با بیان این مطلب که سازمان غذا و دارو اخیرا  لیست مورد تایید خود از ماسک‌های N95  را منتشر کرده است که گفته می شود این ماسک‌ها برای کادر بهداشتی، درمانی و افراد در معرض ویروس کرونا مناسب است، این سوال را مطرح کرد که این سازمان برطبق چه رویه و استانداردی می‌گوید که ماسک‌های این شرکت‌ها استاندارد دارد؟ در این لیست حتی عنوان نشده که چه مدل ماسک N95 از این شرکت‌ها مورد تایید است.

وی تاکید کرد: اگر نام ماسکی را N95 می‌گذاریم، باید تست‌های ذرات تنفسی، سیالات، فشار، بندهای ماسک و… را روی آن انجام داده و آزمایش کنیم. همچنین باید دقیقا برطبق استاندارهای بهداشت حرفه‎ای در دنیا تست شده و بعد در بازار عرضه و معرفی شود.

این کارشناس مهندسی  بهداشت حرفه‌ای ایمنی کار گفت: مهندسان و پژوهشگران بهداشت حرفه‌ای دانشکده‌های بهداشت علوم پزشکی کشور در زمینه حفاظت تنفسی و آلودگی هوای محیط‌های کاری، پژوهش‌های فراوانی انجام داده‌اند که سازمان‌های ذی‌ربط برای استانداردهای ایمنی و بهداشت حرفه‌ای لازم وسایل حفاظت فردی می‌توانند از آن‎ها کمک بگیرند.

ماسک سه لایه یا جراحی

مرضیه پازوکی فوق تخصص بیماری‌های ریوی نیز در این ارتباط گفت: با توجه به مطالعات و بررسی‌های مختلف و همچنین با توجه به اینکه سایز ویروس کرونا بسیار ریز است که از طریق قطره‌هایی که موقع عطسه و سرفه بر روی سطوح می‌نشیند و ایجاد آلودگی می‌کند، در نتیجه با استفاده از ماسک می‌توان از انتقال ویروس جلوگیری کرد.

 

کووید ۱۹ قابل انتقال از شخصی به شخص دیگر است. این بیماری عمدتا از طریق قطرات کوچک تنفسی که به هنگام سرفه و عطسه از بینی یا دهان فرد مبتلا خارج می‌شود به دستگاه تنفسی افرادی که در همان نزدیکی هستند، راه می‌یابد.

وی با اشاره به استفاده از ماسک‌های مختلف که بعد از شیوع کرونا مورد استفاده قرار گرفته است، گفت: استفاده از ماسک سه لایه جراحی می‌تواند جلوی انتشار ویروس را بگیرد و اگر ناقل باشیم، بهتر است از این نوع ماسک‌ها استفاده کنیم.
این فوق تخصص بیماری‌های ریوی تاکید کرد: بهترین حالت برای ناقل ویروس، استفاده از ماسک‌های سه لایه جراحی یا همان ماسک‌های معمولی است. زیرا، نمی‌دانیم چه کسی بیمار یا ناقل است. لذا، منطقی است که همه افراد از ماسک‌های جراحی معمولی استفاده کنند.

ماسک­های پارچه­ ای

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها پیشنهاد می‌کنند از سه لایه ۱۰۰ درصد پارچه نخی محکم بافته شده به صورت چند لایه تاشو استفاده شود. اگرچه ماسک‌های نخی ضخیم‌تر معمولاً در فیلتر کردن ذرات کوچک بهتر عمل می‌کنند، با این حال، گفته می‌شود که از مواد بسیار ضخیم مانند کیسه‌های جارو برقی خودداری شود. به طور کلی، افراد هنگام پوشیدن ماسک، دچار مقاومت در تنفس راحت می‌شوند اما استفاده از موادی که اجازه عبور هوا را نمی‌دهند، تنفس را دشوارتر می‌کنند و این موضوع می‌تواند بر قلب و ریه‌ها فشار وارد کند.

روسری­ میتواند جایگزین ماسک شود؟

در رابطه با اینکه آیا روسری یا شال می­توانند به عنوان ماسک استفاده شوند،به نقل از برنا محققان موسسه ملی تحقیقات سلامت و دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران می‌گویند: روسری‌هایی از جنس پنبه محکم بافته شده یا روسری‌هایی که از چندین لایه پارچه (ابریشم، پنبه و دیگر مصنوعات) ساخته شده باشند، می‌توانند محافظت قابل توجهی در برابر انتقال ذرات عفونی در اماکنی که رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی ممکن نیست، ایجاد کنند.

کووید ۱۹ قابل انتقال از شخصی به شخص دیگر است. این بیماری عمدتا از طریق قطرات کوچک تنفسی که به هنگام سرفه و عطسه از بینی یا دهان فرد مبتلا خارج می‌شود به دستگاه تنفسی افرادی که در همان نزدیکی هستند، راه می‌یابد.

استفاده از ماسک می‌تواند جلوی این انتقال را بگیرد.

آیا روسری می­تواند در مکان­های شلوغ هم حفاظ خوبی باشد؟

آیا روسری می‌تواند در اماکن عمومی مثل مترو، اتوبوس و تاکسی به جای ماسک استفاده شود؟ محققان موسسه ملی تحقیقات سلامت و دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران در پاسخ به این سوال می‌گویند: مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر امریکا توصیه می‌کند که افراد در مکان‌های عمومی از ماسک استفاده کنند. از آنجا که ماسک‌های مختلف به تعداد کافی برای تمام افراد جامعه در دسترس نیست، این مرکز استفاده از پوشش‌های پارچه‌ای را در محیط‌هایی که رعایت فاصله فیزیکی ممکن نیست توصیه می‌کند. پوشش پارچه‌ای ممکن است انتشار ویروس را آهسته کند و از انتقال ویروس از افراد مبتلا به کووید ۱۹ که فاقد علائم بیماری و یا دارای علائم بیماری هستند، به افراد سالم جلوگیری کند.

محققان گزارش کرده‌اند که ترکیبی از پنبه با ابریشم طبیعی یا نوعی پارچه ابریشمی می‌تواند به طور موثری از انتقال قطرات ریز تنفسی جلوگیری کند. روسری‌هایی از جنس پنبه محکم بافته شده یا روسری‌هایی که از چندین لایه پارچه (ابریشم، پنبه و دیگر مصنوعات) ساخته شده باشند، می‌توانند محافظت قابل توجهی در برابر انتقال ذرات عفونی در اماکنی که رعایت فاصله گذاری فیزیکی ممکن نیست، ایجاد کنند.

عناصر مهم ماسک

سازمان بهداشت جهانی توصیه‌هایی را در مورد ماسک‌های پارچه‌ای منتشر کرده است:

– ماسک‌ها باید حداقل سه لایه پارچه داشته باشند.

– لایه داخلی باید از مواد جاذب مانند پنبه ساخته شود.

– لایه میانی به گونه‌ای طراحی شده است که مانند سد عمل کند پس باید از یک ماده مانند پلی‌پروپیلن ساخته شود.

– لایه بیرونی هم باید از ماده‌ای غیر جاذب مانند پلی‌استر یا مخلوط پلی‌استر ساخته شود.

image_print
1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *