ظریف در مجلس

حواشی اولین حضور ظریف در مجلس یازدهم

مهمان نوازی بهارستانی ها

سرویس سیاسی/ مجلس شورای اسلامی روز گذشته میزبان وزیر امورخارجه کشورمان بود و همانطور که از قبل از انتخابات مشهود بود برخی نمایندگان شمشیر را برای ظریف از رو بسته بودند و در نطق‌ها و تبلیغات انتخاباتیشان نیز به صورت روشن بر سیاست‌های رئیس دانشگاه دیپلماسی کشور تاخته بودند. اما اتفاقات روز گذشته از نقد و تشکر نیز فراتر رفت و صحنه‌هایی را بوجود آورد که شاید در شان مجلس و وزیر پرکار کابینه روحانی نبود.

به گزارش روزنامه «صبح امروز» محمدجواد ظریف در جلسه علنی روزگذشته مجلس حضور یافت تا در رابطه با مسائل سیاست خارجی و دیپلماسی اقتصادی به نمایندگان گزارش دهد، پس از پایان بخش اول صحبت های وی و .قبل از شروع بخش دوم صحبت هایی ظریف 10 نماینده به قید قرعه به بیان مهمترین چالش ها و مشکلات حوزه سیاست خارجی اشاره کردند که از جمله آن می توان از لزوم تبعیت از سیاست های سردار سلیمانی ، اتخاذ موضع گیری قاطعانه،انتقاد از افزایش قیمت دلار و ارتباط آن با برجام، رفع ابهامات درباره قرارداد 25 ساله با چین، تجدید نظر در سیاست خارجی، پیگیری راهبرد اخراج آمریکایی از منطقه و توجه به راهبردهای مقام معظم رهبری نام برد.

وقتی مجددا نوبت وزیر خارجه برای بیان توضیحاتش رسید، تعدادی از نمایندگان مقابل تریبون مجلس تجمع کرده و اجازه صحبت به او نداده، عده ای دیگر هم با فریاد خواهان بیان تذکر و اخطار شدند تا جایی که ظریف از همه نمایندگان خواست که با فرستادن صلواتی آرامش را در فضای پارلمان برقرار کنند.

ظریف: همه ما در یک کشتی هستیم آمریکا لیبرال، اصلاح طلب، اصولگرا، انقلابی و ضد انقلابی نمی‌شناسد رژیم صهیونیستی با کل ایران و تمامیت اراضی ایران و جغرافیای ایران مخالف است و اصلاح طلب و اصول گرا نمی‌شناسد. خودمان در این کشتی نشسته‌ایم و همه با هم در این کشتی هستیم

ظریف این بار از توصیف های مقام معظم رهبری نسبت به خودش گفت که او را شجاع، انقلابی و صادق نامیدند وتاکید کرد که هیچگاه مسائل داخلی را به خارج نبرده است؛ صحبت هایی که تعدادی از نمایندگان اجازه ادامه آن را نداده و او را «دروغگو» خطاب کرده و حتی فریاد «مرگ بر دروغگو» را هم سر دادند. ظریف هم در واکنش از مهمان نوازی این نمایندگان تشکر کر و گفت که زیاد مزاحم آن ها نخواهد شد، انگار دوستان نمی خواهند حرف های بنده را بشنوند؛ این عبارات با پاسخ یکی دیگر از نمایندگان روبرو شد که دوست نداریم دروغ بشنویم!این همان حرفی بود که ظریف را وادار به بیان اظهارات دیگر کرد که هر چه گفتم را از مقام معظم رهبری شنیدند که اگر دروغ بود ایشان گفتند صادق بودم و اگر راست گفتم ایشان گفتند شجاع هستم. اما شما به من ذلیل گفتید.

اما این پایان کار نبود و برخی از نمایندگان باز هم با فریادهایی می گفتند که نمی خواهند دروغ های ظریف را بشنوند و حرف های او دیگر بس است! این بار رییس مجلس با برخوردی قاطع و با نام بردن از چند نماینده خواست که نظم مجلس را بر هم نزده و اجازه صحبت به وزیر خارجه بدهند.

تذکری که برخی از نمایندگان بی اهمیت بود؛ ظریف توضیح داد که شما هر چه می‌خواهید بگویید اما من و شهید سلیمانی هر هفته با هم جلسه داشته و هماهنگ کردیم هر چه در منطقه انجام دادیم با هماهنگی هم بود. آنهایی که شهید سلیمانی را می‌شناسند و با او دم‌خور بودند و آنهایی که با سید حسن نصر الله و مقاومت عراق و لبنان دم‌خور هستند، آنها می‌دانند که روابط ما چگونه بود، نه شما.

این صحبت هم به مذاق برخی خوش نیامد و آن را توهین به خود تلقی کردند، حتی به قالیباف گفتند که ظریف با این صحبت‌هایش به نمایندگان توهین می‌کند و می‌گوید که نمایندگان نمی‌فهمند.پاسخ ظریف این بود که من گفتم که آنها می‌دانند. بی‌جا می‌کنم که بگویم شما نمی‌فهمید، شما نماینده ملت هستید، ملت ما فهیم است شما هم نمایندگان ملت فهمیم هستید و من در برابر نمایندگان ملت با کمال خضوع حضور پیدا می‌کنم، حرف‌ها و توهین‌ها را به جان می‌خرم. من وظیفه دارم از شما به عنوان نمایندگان مردم بزرگ ایران بشنوم و به گوش جان بشنوم و تشکر کنم. از انتقادات و حتی تندی‌های شما تشکر می‌کنم اما بدانید همه ما در یک کشتی هستیم آمریکا لیبرال، اصلاح طلب، اصولگرا، انقلابی و ضد انقلابی نمی‌شناسد رژیم صهیونیستی با کل ایران و تمامیت اراضی ایران و جغرافیای ایران مخالف است و اصلاح طلب و اصول گرا نمی‌شناسد. خودمان در این کشتی نشسته‌ایم و همه با هم در این کشتی هستیم.

تازه واردها، از تحولات جهان غافلند

برخورد نامتعارف نمایندگان با ظریف خیلی زود از ساختمان بهارستان پایش را به فضای مجازی باز کرد و اظهار نظرهای متفاوتی را در بر داشت. بیگدلی با اشاره به رفتارهای تند برخی نمایندگان و مطالباتی که از ظریف مطرح می کردند، گفت: به نظر می رسد کار، بیشتر یک کار نمایشی بود در جهت اینکه بگویند به دنبال گشایش در معیشت مردم هستند. ظاهرا آقایان نمی دانند چه اتفاقی در حال وقوع است و در دنیا چه می گذرد.

به گزارش انتخاب، دکتر علی بیگدلی استاد دانشگاه و تحلیلگر سیاست خارجی از نحوه ی رفتار برخی نمایندگان در نشست روزگذشته مجلس با حضور محمدجواد ظریف انتقاد کرد و تاکید داشت: مشخص است که باتوجه به فقدان فعالیت و کار سیاسی برخی از تازه واردها، تحولات جهان غافلند.

بیگدلی: این آقایان ظاهرا نمی دانند که تمامی این پول ها باید از طریق سیستم بانکی و شبکه نقل و انتقال بانکی، به ایران بیاید که تماما مسدود است. این اظهارات حکایت از نااگاهی و عدم اطلاع برخی تازه واردها است که توان تحلیل سیاسی نیز ندارند

وی با اشاره به درخواست برخی نماینده ها برای خروج ایران از NPT،  خاطرنشان کرد: این امر بسیار خطرناکی است و قطعا برای ایران مشکل بوجود خواهد آورد. اگر از این پیمان خارج شویم، تمام ارتباط مان قطع خواهد شد و پرونده ایران به شورای امنیت ارسال خواهد شد و نهایتا زیر فصل هفت قرار خواهیم گرفت که در آن صورت همانند کره شمالی به ایران «کشور یاغی» خواهند گفت.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با اشاره به اظهارات تعدادی از نمایندگان و انتقادشان نسبت به عدم بازگشت پول های ایران به کشور، گفت: واقعا تاسف خوردم. این آقایان ظاهرا نمی دانند که تمامی این پول ها باید از طریق سیستم بانکی و شبکه نقل و انتقال بانکی، به ایران بیاید که تماما مسدود است. این اظهارات حکایت از نااگاهی و عدم اطلاع برخی تازه واردها است که توان تحلیل سیاسی نیز ندارند.

این رفتار به نفع دشمنان است

حجت الاسلام سیدصادق طباطبایی نژاد نماینده مردم اردستان که در جلسه علنی روز گذشته مجلس حضور داشت با بیان اینکه، وحدت بین قوا به این معنا است که ما متوجه باشیم همه جریانات سیاسی یک دشمن واحد دارند، گفت: نمایندگان مجلس می‌توانند با نظرات خود به دولت کمک کنند، اما اگر روند تخریبی از سوی مجلس در قبال دولت پیش گرفته شود، بدون شک این رفتار به نفع دشمنان خواهد شد.

نماینده مردم اردستان گفت: باید توجه داشته باشیم دشمن در حال برنامه‌ریزی برای ضربه زدن به کشور است و در این فضا لازم است در کنار هم به تقویت نیروهای داخلی بپردازیم.هر حرکتی که در داخل کشور منجر به تقویت دشمن خارجی شود، خلاف امر وحدت و منویات مقام معظم رهبری است.

وی با درخواست از همکاران خود در مجلس یازدهم، اظهار داشت: اگر تصمیم داریم در مسیر منافع ملی ونظام جمهوری اسلامی حرکت کنیم، باید به گونه‌ای رفتار کنیم که در نقد دولت و عملکرد خود، آب به آسیاب دشمن نریزیم.

این عضو فراکسیون روحانیت پارلمان با تاکید بر «اخلاق نقد»، عنوان داشت: نقد یک نماینده مجلس باید بر اساس «انصاف» باشد، زیرا نقدی که از دایره انصاف خارج می‌شود، معنای «تخریب» پیدا می‌کند.

این نماینده اصولگرای پارلمان  با اشاره به حضور محمدجواد ظریف در مجلس شورای اسلامی، بیان داشت: بنده به وزیر امور خارجه نقد دارم، اما معتقدم باید نقد خود را با انصاف بیان کنم. نباید با کسی که برآمده از همین ملت است، همانند یک دشمن و برانداز برخورد کنیم. اگر ادبیات مجلس به گونه‌ای باشد که دشمنان را شاد کند، به هیچ عنوان این رفتار از منتخبین مردم پذیرفتنی نخواهد بود.

نباید اجازه دهیم که نقد تبدیل به تخریب شود

سیدجواد ساداتی نژاد نماینده مردم کاشان، آران و بیدگل نیز در این رابطه، گفت: نقد در ماهیت خود باعث پیشرفت می‌شود و در یک نظام مردم‌سالار و جامعه بالنده، کسی با نقد مخالفت نمی‌کند.

وی ادامه داد: ما نباید اجازه دهیم که نقد تبدیل به تخریب شود. در نقطه مقابل فردی که در مواجهه نقد قرار می‌گیرد باید با آغوش باز مطالب بیان شده را بپذیرد و برای آنها پاسخ داشته باشد؛ تا در نهایت زمینه قضاوت نهایی فراهم شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به رفتار محمدجواد ظریف در جلسه امروز پارلمان، بیان داشت: آقای ظریف نسبت به قبل با صبوری بیشتری در مجلس حاضر شد، زیرا در گذشته شاهد بودیم که ایشان صحن را ترک کرد.

آقای ظریف در جلسه امروز مجلس آستانه تحمل خود را بالا برده بود

حجت الاسلام احد آزادی‌خواه نماینده مردم ملایر در پارلمان نیز در خصوص جلسه روزگذشته نمایندگان مجلس با وزیر امور خارجه، گفت: بنده اعتقاد دارم آقای ظریف نباید با نگاه طلبکارانه وارد مجلس شود، زیرا ما از فردی که ادبیات دیپلماتیک را می‌داند انتظار داریم نگاه تعاملی داشته باشد. البته آقای ظریف در جلسه امروز مجلس آستانه تحمل خود را بالا برده بود.

حجت الاسلام آزادی‌خواه در خصوص حواشی ایجاد شده از سوی برخی از نمایندگان مجلس در زمان حضور ظریف در صحن، گفت: ما به جای ایجاد جنجال و تندی، باید با زبان کارشناسی حرف‌های خود را به نفر مقابل بزنیم و او را از اشکالات کارش مطلع کنیم.

 

image_print
1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *