بررسی حال و هوای مشهد در روزهای کرونایی:

ضرورت زندگی مسالمت آمیز با کرونا

عاطفه خوافیان

عضو هیات علمی گروه عفونی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا راهکارهای درمانی متنوعی پیشنهاد شد اما تاکنون  هیچ درمان قطعی برای این بیماری به دست نیامده است؛ از این رو مردم بایدنحوه زندگی مسالمت آمیز با کرونا را بیاموزند.

به گزارش صبح امروز، دکتر رزیتا خداشاهی، با اشاره به اینکه  از ابتدای شیوع کرونا راهکارهای درمانی متفاوتی برای بیماری کرونا توصیه شد، افزود: ازاواخر بهمن ماه که شیوع ویروس کرونا در کشور ایجاد شد؛ درمان های متفاوتی در فرایند آموزشی اشاره شد اما تاکنون هیچ گونه درمان قطعی و صد درصدی برای این بیماری وجودنداشته است.

کارآزمایی بالینی برای مقابله با موج دوم کرونا

استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد و فلوشیپ عفونی با اشاره به اینکه  بر اساس دستور العمل های وزارت بهداشت و دانشگاه تصمیم گیری براساس کلینیکال ترایال(کارازمایی بالینی) آغاز شد و مطالعات بالینی در خصوص میزان تاثیر گذاری روش درمانی بر بیماری آغاز شد، تصریح کرد: روش های کارآزمایی بالینی به این منظور استفاده شد تا اگر با موج دیگری از بیماری روبرو شدیم از این مطالعات در جهت بهبودی ودرمان بیماران استفاده کنیم.

فوق تخصص عفونی با تاکید براینکه روش های کارآزمایی بالینی که براساس آنها روند درمان بیماران آغاز وجزو طرح نیماد وزارت بهداشت بودند شامل داروهای توسیلیزومب، رمدسیویر از اواخر اسفند ماه مورد استفاده و نمونه گیری قرار گرفت، اظهار کرد: این داروها  صرفا برای کارآزمایی بالینی مورد استفاده قرارگرفت وبرای مصرف عمومی وجود نداشت؛  در حال حاضرجمع آوری نمونه ها تکمیل شده  و منتظرچاپ مقاله در این خصوص هستیم که می تواند اثرات خوبی  بر روند درمان بیماری داشته باشد.

داروی موثر تولید ایران

وی تصریح کرد: توسیلیزومب دارویی است که در کشور تولید می شود و دردسترس قراردارد که این موضوع بیشترین مزیت به شمار می رود  اما زمان شروع دارو وانتخاب بیمار دراثربخشی این دارو بسیارموثربود.

دکتر خداشاهی گفت: طرح بعدی که داخل دانشگاه مشهد برای درمان بیماران مورد استفاده قرار گرفت اثرات آی وی آی جی در همراهی با داروهای انتی ویرال بود که این روش  نیزدرصورت استفاده درزمان مناسب ودوز مناسب اثرات درمانی خوبی داشت اما برای استفاده معمول وروتین گران قیمت می باشد و برای تمام بیماران توصیه نمی گردد.

وی افزود: داروی دیگری که درقالب طرح تحقیقاتی دردانشگاه مشهد مورد استفاده قرارگرفت ترکیب اینترفرون بتا (رسیژن)درهمراهی باداروهای ضدویروس بود که نتایج بسیاررضایت بخشی داشت ومزیت این دارو اثربخشی بالا، هزینه کم  وتولیددرداخل کشور بود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه داروی دیگر اربیدول است که یک داروی ضدویروسی است و  در قالب طرح  دیگری بصورت راندوم ودرمقایسه با هیدروکسی کلروکین انجام شد ونتایج خوبی رانشان داد اظهار کرد: به طور کلی برای اینکه یک دارو بتواندبعنوان یک درمان موثر معرفی گردد نیازمند کارازمایی های بالینی متعدد و روی حجم نمونه بالا می باشد.

سرایت فوق‌العاده بالای کرونا

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید بر اینکه بیماری کرونا با سایر بیماریهای ویروسی متفاوت است  وسرایت فوق العاده بالایی دارد خاطرنشان کرد: مردم باید یاد بگیرند که با کرونا زندگی کنند و از ماسک و مواد ضد عفونی کننده استفاده کرده و ترجیحا در محیط های شلوغ وپرازدحام وارد نشوند و فاصله گذاری اجتماعی رارعایت کنند.

دکتر خدا شاهی تاکید کرد: همچنین باید فاصله  گذاری اجتماعی را به خصوص با سالمندان وافراد دارای نقص ایمنی وبیماری زمینه ای حفظ کنند،(هرچندبیماری شدید درافراد جوان وبدون بیماری زمینه نیزمیتواند ایجادگردد). تا راهکارهای درمانی قطعی این بیماری، به دست بیاید.

600 تست کرونا در روز

همچنین معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به انجام روزانه حدود ۶۰۰ تست کرونا  به صورت سرپایی در آزمایشگاه های مشهد اظهار کرد: با توجه به جمعیت سه میلیون و ۶۰۰ هزار نفری مشهد مقدس، لازم است که این میزان به حداقل ۸۰۰ مورد در روز برسد.

دکتر مهدی قلیان در نشست ستاد کرونا دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در حال حاضر سه آزمایشگاه ویروس شناسی در بیمارستان امام رضا(ع)، بیمارستان امام حسین(ع) و جهاد دانشگاهی در زمینه تست کرونا فعال است خاطر نشان کرد: در روزهای اخیر آزمایشگاه رفرانس سل بیمارستان شریعتی نیز به حوزه تست کرونا پیوسته است و در حال حاضر به طور متوسط در روز ۱۱۰ آزمایش در این مرکز انجام میشود.

وی افزود: شهروندان دارای علائم مشکوک به کرونا می‌توانند با مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت ظرف ۲۴ تا ۴۸ ساعت از نتیجه ابتلا یا عدم ابتلای خود و خانواده‌شان به این بیماری آگاه شده و در صورت نیاز، به سرعت تحت مراقبتهای پزشکی بالینی لازم قرار گیرند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *