افزایش قیمت ادامه خواهد داشت

پرواز طلا

ندا دلاور

نرخ طلا در بازار ایران متأثر از عوامل بی‌شماری است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، نرخ اونس جهانی طلاست. در مورد شرایط آینده بازار طلا باید یادآوری کرد علاوه‌بر تغییر و تحولات ناشی از عوامل داخلی، شرایط اقتصاد جهانی و شیوع ویروس کرونا که موجی از نااطمینانی را در بازار‌های جهانی به‌پا کرده ازجمله موضوعاتی است که موجب شده قیمت طلا در بازار‌های جهانی به‌ویژه در دو ماه اخیر افزایش درخور توجهی بیابد، اگر این شرایط ادامه پیدا کند طلا و سکه تا چندین ماه آینده به عنوان یک سرمایه‌گذاری جذاب، مطرح خواهد بود.

بر این اساس انتظار کاهش قیمت طلا و سکه کاملاً به کاهش نااطمینانی در اقتصاد جهانی که بخشی از آن وابسته به کاهش سرعت تکثیر ویروس کروناست، بستگی دارد. به‌هر حال اگر سرعت شیوع ویروس کرونا در ماه‌های آینده کنترل شود و شرایط نااطمینانی در بازار‌های بین‌المللی کاهش یابد به تبع در ایران نیز نرخ ارز کاهش خواهد یافت و روند فعلی افزایش قیمت طلا و سکه، کند‌تر خواهد شد.

در این راستا مهدی منصوری بیدکانی استاد اقتصاد کلان دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با صبح‌امروز اظهار کرد: مدیران کوتوله کسانی هستند که قدشان از سقف سازمانی که در آن کار می‌کنند کوتاه‌تر است؛ به همین دلیل برای بقای خودشان دست به هرکاری می‌زنند مانند چاپلوسی، دروغگویی، آمارسازی، پرونده‌سازی و … به همین خاطر ما برای احیای سیستم اقتصادی کشور نیاز به مدیران به‌معنای واقعی انقلابی داریم، انقلابی‌گری در ریش و یقه خلاصه نمی‌شود، بلکه در ریشه، پیگیری و تعهد خلاصه می‌شود.

وی افزود: طلا، کالایی است که در اغلب موارد می‌توان تغییرات قیمتی آن را با تحلیل تکنیکال پیش‌بینی کرد. تحلیل تکنیکال در واقع یک استراتژی معاملاتی برای ارزیابی سرمایه‌گذاری‌ها و تعیین فرصت‌های معامله با تجزیه و تحلیل روندهای آماری است که از فعالیت‌های معاملاتی مانند تحرکات قیمتی و حجم معاملات استفاده می‌کند.

وی با «بیان اینکه طلا در چند وقت اخیر مقاومت خود را شکسته است» ابراز کرد: در چند وقت اخیر طلا بدون اینکه خود را اصلاح کند به کانال‌های بعدی حرکت کرده‌ که نشان‌دهنده این واقعیت است که تغییرات طلا در کشور ما از سطح تکنیکال خارج شده و اگر بخواهیم آن را تحلیل کنیم. در تحلیل علمی به ارزیابی متغیرهای اقتصادی، مالی و دیگر موارد تغییرپذیر طلا می‌پردازیم که باعث می‌شود بتوان ارزش حقیقی فعلی و احتمالی آن در آینده را تعیین کرد.

افزایش قیمت طلا ادامه خواهد داشت

منصوری‌بیدکانی با اشاره به آینده قیمت طلا تصریح کرد: قرار بود قیمت طلا تا مبلغ ۶۵۰ هزار تومان برای هر گرم افزایش داشته باشد و مجدداً به حالت قبل بازگردد، اما چون بدون اصلاح، مقاومت خود را شکست احتمالاً تا دو کانال دیگر هم افزایش قیمت داریم و این افزایش قیمت همچنان ادامه خواهد‌داشت.

اقتصاد با نگاه هیئتی قابل اداره شدن نیست

وی در پاسخ به اینکه افزایش قیمت طلا چه بحران‌هایی را به وجود خواهد آورد، تبیین کرد: به دلیل این که اقتصاد و سیاست به هم گره خورده‌اند، ادامه پیدا کردن افزایش قیمت طلا ممکن است بحران‌های زیادی را به وجود بیاورد یک بخش دیگر از دلیل افزایش قیمت طلا تحت‌تأثیر قیمت ارز است که قبلاً پیش‌بینی کرده بودیم که همراه آن قیمت ارز افزایش پیدا خواهد ‌کرد و این پیش‌بینی اتفاق افتاد. متأسفانه مسئولان به جای این‌که پیش‌بینی‌ها و هشدار‌ها در این زمینه را جدی بگیرند اعتقادی به راهبردهای علمی ندارند، آنان باید بدانند که اقتصاد با نگاه هیئتی قابل اداره شدن نیست.

این اقتصاددان بیان کرد: مردم باید همان‌گونه که به پزشک و روان‌شناس مراجعه می‌کنند به اقتصاد‌دان و مدیران ‌مالی هم اعتماد و مراجعه کنند تا بتوانند از این طریق ار بی‌ارزش شدن سرمایه خود جلوگیری کنند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *