اتصال سامانه استعلام مالیات املاک مسکونی بین دفاتر اسناد رسمی و ادارات امور مالیاتی مشهد برقرار شد

محمد حسن بهادر مدیر کل ثبت اسناد واملاک استان  با اشاره به سامانه ثبت الکترونیک دفاتر اسناد رسمی که از سال 92 راه اندازی گردیده است گفت با توسعه و فراهم نمودن زیرساخت های لازم و در راستای اجرای تبصره 4 ماده 187 قانون مالیات های مستقیم امکان درخواست استعلام الکترونیکی مالیات املاک مسکونی از دفاتر اسناد رسمی و دریافت پاسخ توسط ادارات مالیاتی مشهد فراهم گردید.

به گزارش روابط عمومی محمد حسن بهادر با اعلام خبر اتصال دفاتر اسناد رسمی با ادارات امور مالیاتی در مشهد افزود از امروز  به صورت پایلوت در شهرستان مشهد ارتباط سامانه ارسال استعلام از دفاتر اسناد رسمی بصورت الکترونیک به ادارات مالیاتی و دریافت پاسخ و صدور مفاصا حساب مالیاتی نیز از ادارات مذکور برقرار گردیده  و در آینده نزدیک و پس از کسب آمادگی و آموزش توسط سران دفاتر اسناد رسمی استان این امر در کل شهرستان ها  اجرایی خواهد شد .

مدیر کل ثبت اسناد واملاک استان بیان داشت در مرحله اول این طرح استعلام برخط برای نقل و انتقالات قطعی و قطعی رهنی که دارای پایانکار با کاربری مسکونی هستند انجام می شود و سایر املاک تا کامل شدن روند اجرای طرح مانند گذشته به صورت فیزیکی به ادارات امور مالیاتی جهت دریافت پاسخ ارسال می گردد .

وی در خصوص محاسبه هزینه های مالیات نقل و انتقال افزود املاکی که فاقد بدهی مالیاتی باشند پس از ثبت و ارسال استعلام توسط دفاتر اسناد رسمی میزان مالیات به صورت برخط توسط سامانه اداره امور مالیاتی محاسبه و قبض مالیاتی به صورت الکترونیکی به دفاتر اسناد رسمی ارسال می گردد .

بهادر تصریح کرد مراجعین در دفاتر اسناد رسمی میتوانند مالیات مشخص شده ملک خود را پرداخت نمایند و پس از واریز و تایید آن گواهی مالیاتی شامل اطلاعات ملک مورد معامله صادر می شود که دارای کد یکتایی می باشد که در اسناد تنظیمی توسط دفاتر اسناد رسمی به عنوان گواهی مالیاتی ثبت می شود .

مدیرکل ثبت اسنادواملاک افزود این شناسه یکتا که مختص گواهی مالیاتی می باشد به مدت 3 ماه اعتبار داشته و اگر در این مدت معامله انجام نشود دفاتر اسناد رسمی باید مجددااستعلام بدهی مالیاتی مورد معامله را انجام دهند .

وی در پایان گفت هر تغییری ممکن است با مشکلات و کمبودهایی همراه باشد که تلاش می نماییم تا با همراهی سران دفاتر اسناد رسمی و ادارات امور مالیاتی این ایرادات به حداقل خود برسد و در آینده شاهد ارائه خدمات سریع و آسان به مراجعین در همه حوزه ها باشیم .

گفتنی است در حال حاضرامکان اصلاح و تمدید گواهی های مالیاتی صادره به صورت برخط وجود ندارد و در این موارد فرد باید به صورت حضوری به دفاتر امور مالیاتی مراجعه و اقدام نماید .

 

image_print
3 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *