بی‌قرآن، زنده از صبح امروز

گفتگو با حامد علیزاده، قاری بین‌الملل در برنامه زنده

 

مریم اصغری

حامد علیزاده، جوانی 30 ساله که غریب به 20 سال است به صورت حرفه‌ای به تلاوت قران مشغول است و در این زمینه صاحب امتیازات و مقامات بسیاری است که بهترین آن‌ها کسب رتبه اول مسابقات جهانی کشور مالزی در سال 2017  است. علیزاده پژوهش‌هایی در زمینه زندگی مطابق با فرهنگ قران داشته و مدت 4 سال است که قاری و موذن رسمی بارگاه امام رضا(ع) است. این قاری بین‌المللی، این بار با برنامه‌ای به نام بی‌قران مهمان صبح امروز است و به این بهانه به گفتگو با او نشستیم.

علیزاده با اشاره به اهمیت جایگاه قران در زندگی اجتماعی بیان کرد: قران کتاب هدایت بشر به سرمنزل مقصود است و نقش انکار‌ناپذیری در زندگی فردی و اجتماعی افراد دارد. یکی از اهداف بلند قرآن کریم، ایجاد زندگی نیکو یا جامعه آرمانی است. شناخت و انس با قران، قطعا منجر به افزایش امنیت اجتماعی می‌شود. اما متاسفانه امروزه قران جایگاه کمرنگی در زندگی اجتماعی انسان‌ها دارد. در همین رابطه مدت‌هاست در حال بررسی این موضوع هستیم که چرا در فرهنگ اجتماعی مردم، جای قران خالی است و اصلا جایگاه قران در زندگی روزمره مردم کجاست؟ چرا مسئولین که باید به فکر ترویج فرهنگ قرآن در زندگی مردم باشند، هیج کاری انجام نمی‌دهند و به نوعی قران به جای مانوس شدن با مردم، با آنها غریبه شده است و از زندگی‌ها طرد و تنها تبدیل به کتاب مقدسی در خانه و کتابخانه شده است. بدون شک ما باید مسائل اجتماعی را با قران مطابقت دهیم. باید از خودمان بپرسیم زندگی ما چقدر با قران مطابقت دارد. باید تعریف اقتصاد اسلامی را بدانیم. چرا که ما جمهوری اسلامی هستیم و کنیه اسلامی داریم و باید همه موازین زندگی ما، مطابق و مقارن با قران باشد. بالاخص مبحث اقتصاد که آن را باید از دولت و مسئولین مطالبه کنیم و بدانیم سیاست‌های اقتصادی ما تا چه اندازه مطابق با قران عمل می‌کنند.

چرا بی‌قرآن شده‌ایم؟

این قاری بین‌المللی در ارتباط با ایده و هدف برنامه بی‌قران که برای اولین بار با پخش زنده مجازی از صفحه اینستاگرام صبح امروز منتشر می‌شود، بیان کرد: نام این برنامه بی‌قران است و اولین سوال این است که بی‌قران یعنی چی؟ در بی‌قران ما می‌خواهیم بدانیم چرا زندگی‌ها و فرهنگ و اجتماع ما، بی‌قران شده است. چرا هرکاری می‌خواهیم انجام دهیم، همه چیز به جز مطابقت با قران را در نظر می‌گیریم. مگر ما مسلمان نیستیم و زندگی ما زندگی اسلامی نیست.

علیزاده افزود: بالغ بر پنج سال است که بنده در فضای مجازی فعالیت‌های قرانی انجام می‌دهم و معتقدم فضای مجازی کشور ظرفیت بالایی دارد و قشر جوان مخاطب آن هستند و این قشر نیاز به شناخت قران دارند. گاها جای سوال دارد که چرا فعالیت قرانی در فضای مجازی ضعیف است در حالیکه این نیاز احساس می‌شود. به نظر من، ما قرانی‌ها باید در این زمینه قوی‌تر عمل کرده و این خلا را پر کنیم و خودمان به فکر این باشیم که در حد توان، خوراک قرانی را به قشر جوان بدهیم. به طور قطع، ذکات علم انتشار دادن آن است و به همین منظور، تصمیم داریم با همکاری صبح امروز مطالب آموزشی را برای کسانی که به این حوزه علاقمند هستند را به طور مختصر و مفید ارائه دهیم. هرچند در این برنامه به مباحث بیشتری در حوزه بودجه‌های قرانی و بعضا استفاده شخصی برخی از افراد خواهیم پرداخت. چرا که جامعه نیازمند روشنگری است و در این بین، من به شخصه باری بر دوش خود احساس می‌کنم که برای روشنتر شدن این موضوعات، پیشنهاد می‌کنم هر چهارشنبه در ساعت 23 با برنامه بی‌قران با ما همراه باشید و این برنامه را دنبال کنید تا به سوالاتی که در بخشی از ذهن شما انباشته شده است، پاسخ دهیم. امیدواریم این برنامه مفید واقع شود و قشری که باید آن را ببینند و حرف‌های ما به گوش آنهایی که باید، برسد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *