درخشش «انجمن سینمای جوانان» مشهد

مریم اصغری

به گزارش صبح امروز سعید پوراسماعیلی، معاون فرهنگی و آموزشی انجمن سینمای جوانان ایران، دفتر مشهد را برای برگزاری ۸ دوره هنری تک‌درس از جمله مشاغل سینمایی، برگزاری ۳ دوره فیلم‌نامه‌نویسی، ۲ دوره تدوین نرم‌افزار، ۲ دوره عکاسی دیجیتال و عکاسی پرتره با جذب 98 هنرجو و ۲دوره آموزش فیلم‌سازی با 42 هنرجو در سال98 در جایگاه سوم کشور قرار داد.

سید وحید حسینی، مدیر انجمن سینمای جوانان ایران در خراسان‌رضوی، با بیان این خبر افزود: این انجمن در راستای رشد و شکوفایی استعدادهای جوان فیلم‌ساز در سال گذشته، ۲ پیچینگ فیلم‌نامه با حضور اعضای شورای تولید استان از جمله امیراطهر سهیلی، محسن رمضان‌زاده، بیژن میرباقری، شهرام میراب‌اقدم و آرش امیری برگزار کرد که پس از مشاوره و بازنویسی فیلم‌نامه‌ها، برخی آثار تائید و امضا شد. فیلم‌های «چپ دست» به نویسندگی و کارگردانی نسرین محمدپور، «سه‌شنبه‌های خیس» به نویسندگی و کارگردانی لیدا صادقی، «نزدیک غروب» به نویسندگی و کارگردانی فرهاد حاجری، «خطور» به نویسندگی و کارگردانی محمود محمدیان نامقی، «دعوتنامه» به نویسندگی و کارگردانی سهراب سلطانی، مستند «کلنل» به نویسندگی و کارگردانی احمد صراف‌یزد و انیمیشن «پسر فنری» به نویسندگی و کارگردانی حسن مهدوی‌پور از مشهد بخشی از این آثار هستند. همچنین فیلم‌های «قربانی» به نویسندگی و کارگردانی مازیار کاظمی از تربت‌حیدریه، «دشمن» به نویسندگی و کارگردانی مجید امیری از گناباد و «بیرون پشت در» به نویسندگی و کارگردانی علی شورورزی از نیشابور، از دیگر آثار برگزیده این دوره به شمار می‌روند. همچنین برای تولید فیلم‌های حرفه‌ای و نیمه‌حرفه‌ای یادشده، بین ۱۰۰ تا ۳۰۰میلیون ریال تعلق گرفته است.

جذب اعتبارات لازم برای تجهیز انجمن سینمای جوانان ایران در خراسان رضوی

حسینی با بیان اینکه بر اساس تفاهم‌نامه‌ای با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار برای تجهیز این انجمن در خراسان رضوی جذب شده است، یادآور شد: انجمن سینمای جوانان ایران در مشهد برای حمایت و تولید فیلم‌های «فیلم اولی» در جلسه پاتوق فیلم‌نامه‌خوانی به هر فیلم‌ساز ۳۰میلیون ریال اختصاص داده است که بر این اساس فیلم‌های «مرسانا» به نویسندگی و کارگردانی سامان کافی، «بی‌دادگاه» به نویسندگی و کارگردانی علی جعفری، «پلاک» به نویسندگی و کارگردانی ریحانه مرتضایی‌نیا، «کت و من» به نویسندگی و کارگردانی هادی شیبانی، «شب بارانی» به نویسندگی و کارگردانی نسیم سهیلی، «سایه‌روشن» به نویسندگی و کارگردانی آرمین رحیمی‌نژاد، «وحشی‌ها» به نویسندگی و کارگردانی محمد گلی، «هدی ه‌ای برای تولد مادر» به نویسندگی و کارگردانی احسان حقی و «قلم» به نویسندگی و کارگردانی هیراد گرایلی تولید شدند.

وی افزود: ساخت بیش از ۱۶۰فیلم کوتاه هنرجویی با حمایت فنی و اعطای مجوزهای لازم برای تولید فیلم و راه‌یابی و دریافت جوایز از جشنواره‌های کشوری و جهانی، برگزاری پاتوق هفتگی فیلم در پردیس سینمایی ویلاژتوریست، برگزاری کارگاه‌های حضوری و مجازی در زمینه فیلم‌سازی و عکاسی و اکران فیلم‌های روز سینما در حاشیه شهر و مناطق کم‌برخوردار استان در قالب برنامه «هشت‌سینما‌سیار» از دیگر فعالیت‌های این انجمن در سال ۹۸ بوده است.

ساخت ۶ مستند و ۱۷ فیلم‌کوتاه کرونایی در مشهد

همچنین سید وحید حسینی با اشاره به تولید 6 فیلم مستند و 17 فیلم کوتاه در طرح «فیلم‌سازی به‌منظور مقابله‌با بیماری کرونا» که انجمن سینمای جوانان ایران مجری آن است گفت : مستندسازانِ این انجمن با هماهنگی‌های صورت‌گرفته موفق شدند در بیمارستان‌های درگیر بیماری کرونای مشهد حضور یافته و 6 فیلم مستند تهیه و تولید کنند که با‌توجه‌به محدودیت‌های قرنطینه، فیلم‌سازان آثار خلاقانه‌ای ارائه کرده‌اند.

به‌گفته مدیر انجمن سینمای جوانان خراسان رضوی، تاکنون 23 اثرِ آفریده فیلم‌سازان جوان مشهدی به انجمن سینمای جوانان کشور ارسال شده است و «فیلم‌سازی به‌منظور مقابله‌با بیماری کرونا» عنوانِ طرحِ انجمنِ سینمای جوانان برای حمایت از فیلم‌های کوتاه تولیدشده با مضمون مقابله‌با کروناست که شامل موضوعات پیشگیری، آگاهی‌بخشی و امیدآفرینی به اقشار مختلف مردم می‌شود. همچنین براساس این طرح قرار است از آثار خلاقانه‌ای که در خانه تولید شده‌اند به‌صورت ویژه حمایت شود؛ حمایت مالی و پخش در فضای مجازی بخشی از این حمایت‌هاست. همچنین آثار برتر طرح «فیلم‌سازی به‌منظور مقابله‌با کرونا» نیمه اردیبهشت‌ماه امسال اعلام خواهد شد.

دوربین به دست در اوج بیماری کرونا

به گزارش محمد جعفر نجفی روابط عمومی انجمن سینمای جوان مشهد، اعضای جوان این انجمن در مشهد، درست در روزهایی دوربین و وسایل تولید فیلمشان را به صحنه بردند که اوج بحران کرونا بود، زمان اوج شیوع ویروس که هر کسی جرئت نمی‌کرد در اماکن عمومی حاضر شود. حاصل این جسارت و تلاش‌ها تولید ۵فیلم مستند و ۱۷فیلم کوتاه از سوی اعضای انجمن سینمای جوانان بود که همگی با کمترین امکانات لازم تولید شدند. در مطلب زیر با ۲نفر از این فیلم‌سازان گفت‌وگو می‌کنیم، اولی فیلم‌سازی متولد دهه۴۰ که خاطراتش از زمان جنگ و حضور در جبهه او را به ساخت این اثر ترغیب کرده است و دیگری فیلم‌ساز جوانی که اولین تجربه کاری‌اش، مستندی اجتماعی از آب درآمده است.

«شب‌بارانی» تصویرگر وجه اشتراک بحران کرونا و جنگ

ایده «شب بارانی» وقتی در ذهن «مجید آذری‌فر» شکل گرفت که به نقاط تشابهی بین بحران کرونا و زمان جنگ پی‌ برد. دیدن وضعیت بحرانی کرونا و تلاش کادر درمانی برای مبارزه با این بیماری، بدون هیچ واسطه‌ای به خاطرات او از روزهای پرتنش جنگ و رزمندگانی که در خط مقدم مبارزه با دشمن می‌ایستادند، پیوند خورده بود. «اسفندماه۹۸ بود. انتشار ویروس کرونا شدت گرفته بود. تلاش‌های کادر درمانی در بیمارستان‌ها مرا یاد افرادی می‌انداخت که در خط مقدم جبهه بودند. پرستارها، دکترها و دیگر افراد این کادر هیچ فرقی با تخریب‌چی‌های خط مقدم ندارند. این‌ها هم مثل رزمندگان و خط‌شکن‌ها جانشان را کف دستشان گذاشته‌اند.»

آذری‌فر تصمیم می‌گیرد همین وجه اشتراک را به‌تصویر بکشد و از همین زاویه به ماجرا نگاه کند. هماهنگی‌ با دانشگاه علوم‌پزشکی برای حضور در یکی از بیمارستان‌ها اولین قدم برای تولید این مستند بود.

آذری‌فر می‌گوید: نمی‌خواستیم در شرایط بحرانی مزاحم کادر درمانی باشیم و خللی در انجام خدماتشان ایجاد کنیم، بنابراین تصمیم گرفتیم موقعیت مدنظرمان را در بیمارستان خاتم‌الانبیا(ص) بازسازی کنیم که یک مرکز تخصصی چشم است و درگیر کرونا نبود. همین‌جا لازم است از همکاری دانشگاه علوم‌پزشکی هم تشکر کنم. آن‌ها برای ما لباس و دیگر امکانات را مهیا کردند.

به گفته مجیدی‌فر ۲بازیگر، نقش پرستار و یک کودک، نقش فرزند یکی از پرستاران را در «شب‌بارانی» بازی می‌کنند.

آذری‌فر که از سال۷۳ در زمینه بازیگری و تولید فیلم و مستند فعال است، آثاری چون «بهشت در آینه» و «نیم‌روز» را تولید و در چند تله‌فیلم نیز ایفای نقش کرده است.

مستندی با دغدغه اجتماعی

«بحران انسان»، اولین تجربه فیلم‌سازی «هادی نوروزی»، فیلم‌ساز جوان مشهدی است. ایده ساخت این مستند با این سؤال که چرا انسان‌ها در بحران هوای یکدیگر را ندارند، شکل گرفت. نوروزی با همین دغدغه به میان مردم و به‌ویژه بازاری‌ها رفته و با آن‌ها گفت‌وگو کرده است.

نوروزی می‌گوید: وقتی شرایط بحرانی پیش می‌آید، مردم واکنش‌های مختلفی از خودشان نشان می‌دهند. اینکه برخی مردم به‌جای کمک‌کردن به یکدیگر، به سمت منافع شخصی‌شان می‌روند، ذهنم را درگیر کرد.

او ادامه می‌دهد: به‌نظر من اتفاقاتی که برای انسان‌ها می‌افتد، با رفتار آدم‌ها بی‌ارتباط نیست. برای همین برخی وقایع طبیعی را با رفتارهای انسانی ارتباط دادم و خواستم بگویم انسان همان بلایی را که بر سر طبیعت آورده است، می‌توانند بر سر خودش هم بیاورد.

نوروزی این مستند ۲۰دقیقه‌ای را با حمایت انجمن سینمای جوانان در فضای مجازی از جمله آپارت منتشر کرده است. او می‌گوید: آن‌چنان که مدنظرم بود از فیلم بازدید نشده است، اما این دل‌سردکننده نیست، چون می‌دانم عامه مردم بیشتر دنبال تماشای ویدئوهای سرگرم‌کننده در فضای مجازی هستند. برای همین به تولید کارهایم ادامه می‌دهم.

او که مستندش را برای کارگردان فیلم «شنای پروانه» نیز فرستاده بود، ادامه می‌دهد: آقای کارت پس از دیدن اثرم گفتند: برای کار اول خیلی خوب است. این خودش انگیزه‌ای است برای اینکه بیشتر به دغدغه‌های اجتماعی در تولید مستند فکر کنم.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *