آب گل‌آلود از نوع کرونایی

احمد رمضانی

دلالی مدتهاست به بحران اقتصاد ایران تبدیل شده است. هر زمان که فضا در بازاری مساعد باشد، عده‌ای حاضرند تا از آب گل آلود ماهی بگیرند، چه صف گوشت دولتی باشد، چه صف خرید پوشک و ماکارونی؛ روزهایی بود دلالان تنها بازار ارز و طلا و سکه را رصد می کردند و گاه گاهی حمله به بازار مسکن و خودرو در دستورکار قرار می‌گرفت اما بی اخلاقی، امروز به تمامی بازارها تسری یافته حتی بازار کالایی غیر ضروری مانند رب گوجه فرنگی یا ضروری در مواقع خاص مانند ماسک.

جوسازی در خصوص میزان ابتلا به کرونا در فضای مجازی از یک سو و داغ کردن بازار “ماسک” برای بهره گیری از موقعیت ایجاد شده از سوی دیگر سبب شده است بازار خرید و فروش ماسک در موقعیتی عجیب قرار گیرد. موقعیتی که بیش از پیش نشان می دهد تهی شدن فرهنگ تجارت از اخلاق، تا چه میزان می تواند امنیت روانی شهروندان را در معرض خطر قرار دهد.

آنچه که مسئولین درباره وجود ماسک‌ها و تولید کافی آن‌ها برای تامین نیاز کشور، می‌گویند با آنچه که در بازار رویت می‌شود، متفاوت است و این مهر تاییدی بر حضور دلالان در این میان است.

مراجعه به داروخانه‌های سطح شهر برای خرید ماسک، اغلب یک پاسخ دارد: تمام کرده‌ایم ولی فردا مجدد برایمان می‌آورند. آیا این اتفاق به دلیل تقاضای زیاد است یا اینکه عده‌ای به قصد افزایش قیمت و دریافت سود بیشتر، از فروش خودداری می‌کنند؟

برخی می‌گویند که کارخانه‌ها هم برای اینکه با قیمت بیشتری ماسک‌های خود را بفروشند از توزیع در زمان مقرر خودداری کرده و سبب تشنج بیشتر در بازار می‌شوند.

جالب‌تر اینکه در جایی که مربوط به لوازم بهداشتی نیست می‌توان ردی از حضور این ماسک‌ها دید، سوپرمارکت‌ها و خرازی‌هایی که این کالای پرسود را به لیست اقلام موجودی خود اضافه کرده‌اند.

قیمت‎‌های بی معنی و غیرمنطقی که از بازارگرمی دلالان حاصل شده نیز دلیل دیگری بر آشفتگی بیشتر این آشفته‌بازار است. همه این موارد در کنار صحبت برخی از متخصصین که معتقدند حضور ماسک بر جلوگیری از دریافت کرونا ویروس توسط افراد سالم تاثیری ندارد و فقط مبتلایان برای عدم انتشار ویروس در محیط و انتقال آن به دیگران باید از ماسک استفاده کنند، یادآور آب گل‌آلودی می‌باشد که ماهی‌گیری دلالان را رونق بخشیده است. خالی از لطف نیست که اضافه کنم طبق توصیه سازمان‌های متولی سلامت در بیشتر کشور‌ها نه تنها استفاده از ماسک ضروری نیست بلکه در پیشگیری از ابتلا به بیماری یا ویروس «کرونا» هم کمکی نمی‌کند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *