صبح امروز به بررسی علل گرانی خودرو پرداخت

بازار سیاه خودرو

سیده ریحانه موسوی

روز جمعه برادرم برای خرید خودرو به جمعه بازار مراجعه کرد ،اما موفق به پیدا کردن خودروی متناسب با میزان بودجه اش نشد. علاوه بر این،  از روند افزایش قیمت خودرو بسیار ناراضی بود و می گفت چرا باید برای خودرویی که از لحاظ ایمنی و کیفیت، در پایین ترین سطح قرار دارد مبلغی نزدیک به ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان پرداخت کنم؛ او می‌گفت: مردم نیز از این وضعیت بسیار ناراضی هستند. با شنیدن این موضوع من نیز به فکر فرو رفتم که دلیل این افزایش غیر منطقی قیمت خودرو چیست؟ به همین دلیل به سراغ مردم، نمایشگاه داران و رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودروی مشهد رفتم تا در این خصوص با آنان گفت وگویی داشته و نظر آنان را نیز جویا شوم.

جمعه بازار خودرو واقع در بلوار مجیدیه که اصلی ترین محل خرید و فروش خودرو در کلان شهر مشهد به شمار می رود، در سال ۹۳ و با مساحتی حدود ۱۰هزار متر مربع راه اندازی شد.

این بازار بزرگ می‌تواند پنج هزار خودرو را برای خرید و فروش در خود جای دهد. روند کار بدین صورت است که بعد از اینکه خودرویی مورد پسند خریدار واقع شد، آن را مورد کارشناسی قرار می‌دهند، مدارک به وسیله خریدار رؤیت شده و در صورت تمایل طرفین، قولنامه نوشته می‌شود. در غیر این صورت خریدار و فروشنده با هم در تماس خواهند بود و سایر کارهای خرید، بدون واسطه انجام می‌شود و پس از مراجعه به مرکز تعویض پلاک و انجام نیمی از کارهای مربوطه، مبلغی از قیمت نهایی خودرو به حساب فروشنده واریز و باقی مبلغ در محضر تسویه می‌شود.

اما آنچه که این روزها بیشتر از قبل مورد توجه و تعجب است، تبدیل شدن بازار خودروی مجیدیه به یک بازار سیاه است که در آن هرکس با هر مبلغی که بتواند خودروی خود را می‌فروشد. به راستی ناظر این بازار کیست؟

افزایش قیمت خودروهای داخلی قابل توجیه نیست

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو گفت: قیمت خودروهای خارجی وابسته به ارز است و اگر افزایش قیمتی در آنان صورت گیرد، منطقی و قابل توجیه است اما این موضوع در خصوص خودروهای ابرانی صدق نمی کند و به همین دلیل ما نیز مانند اصحاب رسانه و سایر مردم به دنبال این هستیم تا دلیل این افزایش قیمت را بیابیم.

حمید رضا حیدری در گفتگو با خبرنگار صبح امروز افزود: یکی از عوامل افزایش نامتعارف قیمت خودرو، عدم توزیع آن است. عدم عمل به تعهد شرکت‌های فروشنده خودرو نسبت به ثبت نام کنندگان وعدم تحویل به موقع خودرو، بازار را به این شکل درآورده است.

وی با رد کردن ادعای برخی از افراد که اظهار می کنند قیمت خودرو در اپیلیکیشن‌های فروش نصب بر روی موبایل‌ها نسبت به بازار پایین‌تر است، تاکید کرد: قیمت خودرو در بازار و نمایشگاه‌ها از قیمت خودروهای موجود در این اپلیکیشن ها بالاتر نیست و ما این موضوع را قبول نداریم؛ این اپلیکیشن‌ها منحرف کننده است و فقط به بازار هیجان می دهد.

جمعه بازار موازی کاری شهرداری با اصناف است

حیدری با بیان اینکه اتحادیه، جمعه بازار خودرو را به رسمیت نمی شناسد تشریح کرد: جمعه بازار خودرو یک مرکز تلاقی بدون متولی است و شهرداری تنها متولی زمین و پارکینگ است و متولی معاملات نمی باشد و هیچ‌کس نیز نظارتی بر آن سیستم ندارد و ما نیز آن را قبول نداریم.

وی ادامه داد: وقتی فروشگاه‌هایی در سطح شهر برای خرید و فروش خودرو وجود دارند که پروانه کسب معتبر دارند، مالیات و دارایی پرداخت می کنند و قابل به نظارت هستند، دلیلی ندارد که شهرداری با ایجاد مجتمع‌های اینچنینی ، با اصناف موازی کاری نماید.

حمید رضا حیدری رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو مشهد در پایان سخنان خود ابراز کرد: متاسفانه جمعه بازار خودرو بستری برای افراد سود جو و کلاهبردار ایجاد کرده است ، زیرا هیچ گونه نظارتی برآن وجود ندارد وما معتقدیم که این گونه مکان ها به هیچ وجه جایگاهی ندارند و بهتر است که مردم، از واحد های صنفی که اعتبار و پروانه کسب دارند، خرید خود را انجام دهند، زیرا این واحد ها برای تخلف قابل پیگیری و ردیابی می باشند.

نظرات  مردم

به سراغ چند نفر از شهروندان رفتم و نظر آنان را در خصوص گرانی خودرو و اینکه با وجود این گرانی چرا عده‌ای از مردم بازهم خودرو خریداری می کنند جویا شدم که در ادامه شرح آن را می‌خوانید.

م.ج گفت: دلیل  گرانی خودرو به خاطر وجود دلالان و نبود واحد نظارتی بر قیمت خودرو است و از آن جایی که سواد اقتصادی مردم پایین است، تصور می‌کنند که با خرید خودرو سود می کنند و قیمت خودرو آنان بالا خواهد رفت و می توانند از این را به سود برسند.

ا.ج بیان کرد: مسولان دلیل گرانی خودرو را به مبحث دلار ربط می دهند درصورتی که ارتباطی زیادی به یکدیگر ندارند و دلیل اینکه با وجود این گرانی غیرمنطقی باز هم عده‌ای خودرو خریداری می کنند نیاز مردم است و چاره‌ای ندارند و فکر می‌کنند اگر نخرند ممکن است قیمت باز هم بالاتر رود.

ع.م نیز اظهار کرد: اگر مسولین به فکر مردم باشند، جلوی این افزایش بی رویه قیمت را خواهند گرفت، مردم نیز چاره‌ای ندارند و باید نیاز خود را رفع نمایند، اگر مسولین اعتماد مردم را جلب نمایند، با بالا رفتن قیمت‌ها مردم از ترس اینکه مبادا قیمت از این بالاتر برود، برای خرید به بازار حجوم نمی آورند.

به سراغ نمایشگاه داران و شهروندانی که قصد خرید و یا فروش در جمعه بازار خودرو را داشتند، رفتم. همه آن‌ها بر سر مطلوب بودن وضعیت خرید و فروش اتفاق نظر داشتند اما از وضعیت قیمت بسیار گله مند بودند، برخی از آنان خرید و فروش از طریق اپلیکیشن ها را مورد انتقاد قرار دادند و اظهار داشتند افرادی که به جمعه بازار خودرو مراجعه می کنند قطعا فروشنده هستند اما کسانی که خودروی خود را در اپلیکیشن ها به فروش می گذارند به دلیل اینکه هزینه ای پرداخت نمی کنند با خیال آسوده منتظر می مانند تا خودروی خود را به بالاترین قیمت بفروشند. نکته حائزاهمیت این است که افراد، عامل تعیین قیمت‌ها را شرکت‌های تولیدکننده می‌دانند و ابراز کردند: هرچه قیمت خودروی صفر کیلومتر در سایت شرکت‌های سازنده خودرو بالاتر رود، به طبع قیمت سایر خودروها مشخص خواهد شد، پس عامل اصلی تعیین قیمت از نظر مردم، شرکت‌های تولید کننده هستند.

آن طور که در فضای بازار خودرو مشاهده می‌شود، افزایش قیمت خودرو درهفته‌های اخیر تنها مربوط به خودروهای زیر صد میلیون تومان است. در حال حاضر خودروهایی همچون پراید، پژو ۴۰۵، پژو ۲۰۶، کوییک، ساینا، تیبا و سمند زیر ۱۰۰ میلیون تومان قیمت دارند؛ این در حالی است که بازار خودرو در ماه‌های اخیر به دلیل رکود شدید با کمترین تقاضا روبه‌رو است، تا جایی که گاهاً فعالان بازار عنوان می‌کنند مشتری در بازار خودرو وجود ندارد. قیمت‌ها زمانی افزایش خواهند داشت که قیمت ارز نوسان داشته باشد ولی این روزها نوسانی در بازار ارز وجود ندارد پس نباید نوسانی در بازار خودرو نیز وجود داشته باشد، بنابراین مردم باید آگاه باشند و به قیمت‌های اعلام شده توسط برخی سایت‌ها یا دلالان و سودجویان اعتماد نکنند.

image_print
2 پاسخ
  1. محمد رضا رضایی
    محمد رضا رضایی گفته:

    بازار سیاه شده بلای جون خریداری که باید به قیمت گزاف پول بده واقعا کی پیگیری میکنه ممنون از پیگیری هاتون

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *